Explosief paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesdix

Explosief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:30

Ik vraag me af of er nog mensen zijn die ook zoiets aan de hand hebben als mij. Ik heb namelijk een paard wat van super ontspannen tot explosie kan gaan in een fractie van een seconde. Dit kan bijvoorbeeld zijn zoals ik vandaag aan de hand had. Ik was heel ontspannen aan het draven, mooi aan teugel in het bos. Hij liep lekker los, niks aan de hand, opeens kwiekt hij, springt hij met 4 benen de lucht in en gaat er als een gek vandoor. Dit doet hij vaker, als ik hem vaak heb ingehouden en hetzelfde stuk op en af rijd wordt hij inwendig zo energiek. En dan opeens komt het eruit. Hij is links blind en het is duidelijk geen schrikreactie. Als hij bang is stopt hij na een tijdje, nu ging hij steeds harder en harder. Ik heb steeds moeite om hem te stoppen. Nu was mijn laatste mogelijkheid recht de struiken in, anders eindigde ik op een betonweg. Iedere poging om hem te stoppen lokt weer een andere gekke sprong uit...

Marchador

Re: Explosief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:10

Ik heb een explosieve pony. Van niets aan de hand kan hij ineens omslaan.
Doet jouw paard dit alleen buiten of ook in de bak?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:15

Lastig zo'n bommetje!
Het wil weleens helpen om dit soort dieren continue bezig te houden, dus flink afleiden door werk. Mocht ie dan bokkesprongen willen maken (voel je íets aankomen of niet?): kop omhoog houden! Snel zijn dus. (Wanneer hij z'n hoofd tussen de voorbenen krijgt, kan hij zijn rug bol maken, en kun je nauwelijks blijven zitten.) (Andere truucs ken ik ook niet, om dit op te lossen, dus ik lees verder geïnteresseerd mee.)
Succes!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:17

Ik zeg je eerlijk dat ook bezighouden bij mijn pony niet werkte, Die kreeg direct de kolder in zijn kop en kon net zo snel weer rustig worden en weer terug.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:18

Bij mij was het bommetjes gedrag over sinds ik havervrij voer geef.
Misschien dat het voor jullie ook een uitkomst bied?

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:22

Hij wil het ook wel eens doen in de piste, op wedstrijden heb ik het ook al eens aan de hand gehad. Hij krijgt havervrij voer, hij steekt zijn hoofd niet tussen zijn benen ofzo. Hij houdt zijn hoofd hoog (voor de teugel). Hij geeft niks aan op voorhand, ik voel soms dat er voorheen wat spanning is, die had ik weer onder controle. Hij liep echt zo ontspannen. En dan ineens lijkt alle opgehoopte energie eruit te komen

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:23

Gek genoeg weet hij allerlei sprongen te maken van steigeren gevolgd door een bok vooraleer zijn benen de grond raken tot met 4 benen gelijk de lucht in te gaan. Hij heeft wel veel inspiratie :p

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:26

misschien vind hij dat het tempo te laag ligt of heeft ie te weinig afwisseling

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:10

Ja zo een heb ik er ook. Ben er deze week al 2 keer afgevallen tijdens het uitstappen.8)7
Mevrouw loopt een uur zo mak als een lammetje, niks aan de hand , schrikt nergens van. Ik ga uitstappen, laat de teugels langer worden en KABOEM, uit het niets draait ze 360 graden de andere kant op en gaat er als een debiel van door, en daar lig ik dan op mijn dikke kont :')

boka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:27

ik heb ook zo'n paard, had alles al geprobeerd, maar niets hielp.
Als laatste poging heb ik de streskorrels van primeval geprobeerd, en het is een wereld van verschil!
ik zou het als ik jou was proberen.
het is geen doping, je mag het dagelijks geven, en ook gewoon op wedstrijd!

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:04

Ik denk persoonlijk niet dat hij het uit stress doet, vandaag was hij enorm onzeker op een bepaald stuk in het bos, maar was is hij daar braaf. Hij krijgt zo'n gekke uitspattingen als hij net heel zelfzeker is. Hij doet het ineens zonder reden, echt gek

Eline_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:17

stress misschien ?
in ieder geval veel succes ;)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:44

Veel grond werk gaan doen met gekke dingen lawaai maken, spelen rennen plastiek rammelen aanraken tot hij blijft stil staan of gaat stil staan na die geluiden of aanrakingen, trainen tot hij stil gaat staan zonder dat je hem tegen wil houden, eerst de zicht kant dan de blinde kant, jij moet zijn andere oog worden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:46

Cavalor pianissimo? Is voor hete paarden, worden ze koel van in hun koppie

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:02

Ik heb al zoveel voer gegeven, en niks veranderd de zaak. Hij doet ook niet altijd zo, het kan 2 maanden goed gaan en dan doet hij het weer maar dan ook echt extreem. In de winter doet hij het vaker, tot wel iedere dag..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:09

liesdix schreef:
Ik denk persoonlijk niet dat hij het uit stress doet, vandaag was hij enorm onzeker op een bepaald stuk in het bos, maar was is hij daar braaf. Hij krijgt zo'n gekke uitspattingen als hij net heel zelfzeker is. Hij doet het ineens zonder reden, echt gek

Kan het niet zijn dat hij het inhoudt en er later pas uitgooit? Als je terugdenkt heeft ie dan voor die gekke momenten altijd een stressmomentje?
Als dat zo is, kun je het oplossen door hem de stress meer uit te laten lopen tijdens de enge momenten. Dus niet inhouden, maar voorwaarts oplossen en hem na laten denken.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:15

die van mij kan ook wel eens zo vanuit het niets beginnen met gek doen vorige week alles ging goed en madame gaat er in de galop als een gek vandoor. steeds harder. heb haar letterlijk omgetrokken, waar ik absoluut geen(!!!) voorstander van ben. duurde weer een hele tijd voordat ze weer normaal ging doen. toen bij kennis in de rijbak nog even aan het werk gezet. en toen was de volgende buitenrit weer superr. of het toch aan het aankomende weer gelegen heeft????? ze is met stormachtig weer, juist weer heel goed te rijden.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:18

Mijn pony is ook blind aan haar linkeroog, in deze tijd van het jaar waarin het vaak onstuimig weer is kan ze ook op eens van alles schrikken en er op eens
van door gaan. Voer zal niks aan de situatie veranderen omdat jouw paard aan 1 kant niks kan zien en volledig op jouw moet kunnen vertrouwen tijdens de buitenrit.
Wellicht kan je meer proberen je paard te laten luisteren naar je stem.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:22

wij hebben er ook zo een, maarja er valt bij ons goed mee om te gaan, gewoon zelf heel relaxt blijven en lekker ontspannen rijden. tja buitenritten houden we er rekening mee een rondje te maken en nooit heen gaan en weer zelfde pad terug. want dan ben je sneller thuis dan de bedoeling was! hahaha! maargoed, wij hebben er niet echt last van en is karakter van het paard. wel hebben wij een periode gehad dat er echt geen land meer mee te bezeilen was, we kwamen de bak zelfs al niet door. toen toch maar besloten een ostheopaat erbij gehaald, en inderdaad hij had iets scheef in zijn rug waardoor hij last had en zo reageerd, misschien ook eens een idee om dit na te chekken? verder veel succes!

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 11:27

Hij is volledig los, behandeld door een ostheopaat. En het is pure ontdeugendheid. Ik zou hem ook voor geen geld van de wereld willen ruilen. Maar eergisteren ben ik in een echt gevaarlijke situatie terechtgekomen en daar voelde ik me niet goed bij. Als ik iets wist om hem te stoppen wanneer het gevaarlijk wordt, dan was dat al heel anders. Hij is gewoon superenergiek, als ik hem voortdurend moet inhouden al is het in stap dan weet ik dat het niet goed komt, hij wil zo graag werken en is gewoon overenthousiast en dan ontploft hij gewoon. Pure gekkigheid, maar soms gevaarlijk

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 11:29

Sassol schreef:
liesdix schreef:

Kan het niet zijn dat hij het inhoudt en er later pas uitgooit? Als je terugdenkt heeft ie dan voor die gekke momenten altijd een stressmomentje?
Als dat zo is, kun je het oplossen door hem de stress meer uit te laten lopen tijdens de enge momenten. Dus niet inhouden, maar voorwaarts oplossen en hem na laten denken.

Het is echt wanneer ik hem vaak moet inhouden in stap en wanneer ik hem steeds moet tegenhouden voor een ander paard wat niet kan volgen of iemand die meekomt en niet kan volgen. Ga ik een rit mee met mijn beste vriendin, weet ik dat het kan eindigen met een megasprong en rengalop. Gewoon omdat ik Dixy constant moet tegenhouden omdat de rest te traag of te bang is...

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:44

Mijn pony heeft het ook, al heeft het bij haar over het algemeen een verklaarbare oorzaak (ondanks dat ik die niet altijd weet te vinden, ga ik er iniedergeval van uit dat die er is haha)

Ze is super gevoelig, nerveus, en paniekerig ze kan wel lekker ontspannen maar staat bij het minste of geringste weer in de startblokken. Bij haar heeft het (naar mijn mening) ook te maken met haar 'traumatische' verleden. Ook is ze vaak zoals jij zegt heel druk, op zo'n manier dat je weet dat ze op een moment gaat ontploffen (bij haar uit zich dat in onder je vandaan willen rennen), al blijft de explosie bij ons vaak uit.
Bij ons is het zo dat als ik zelf helemaal ontspan (rustige buitenritjes), zij dat ook kan, en je moet haar het vertrouwen (geven), als dit er niet is heb je constant een bommetje onder je die op ontploffen staat.
In vertrouwde omgevingen en met vertrouwde mensen is ze wel heel fijn te rijden, tenzij er toch iets onverwachts oid gebeurt. maar daar buiten is ze heel nerveus, en moet je haar echt het vertrouwen en de rust zien te 'geven'.
Ook kunnen er moeilijk andere mensen op rijden, die ze zelf heel goed kan selecteren, sommige mensen kunnen er niet eens op komen bij 1 voet in de beugel begint ze al te bokken, als mensen rustig en afwachtend (niet meteen van alles vragen en verwachten) met haar om gaan en haar rustig aan leren kennen gaat het in sommige gevallen wel goed.

Heb je je paard al van veulen af aan? zo niet, weet je veel over zijn verleden heeft hij geen dingen meegemaakt die dit gedrag kunnen verklaren oid?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:47

Dan ligt daar dus de oplossing! Niet tegenhouden.

Als de rest een beetje traag is dan rijd jij lekker een volte, paar pasjes zijwaarts etc. Het probleem dus voorwaarts oplossen.

Als je nog een stop wilt kun je de one-rein-stop aanleren. Maar volgens mij kan dat niet met bit (maar durf ik niet met zekerheid te zeggen).

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:55

Ja dat helpt mij inderdaad ook, niet teveel tegen houden, want dan word het 'juist een bommetje!
Al kan je hem soms niet laten lopen omdat hij er dan misschien echt vandaar gaat? toch zoveel mogelijk loslaten en naar ontspanning zoeken.. En anders inderdaad toch een beetje aan het werk zetten, zodat hij ook aan het nadenken moet, en misschien meer met zijn aandacht bij jou is, en wat actiever bezig is, ook op buitenritten ik doe vaak wat buigingen en inderdaad zijwaarts, en via nagevelijkheid omlaag en ontspannen proberen te werken

jannuku_zulf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:55

Hm... komt me bekend voor.. Ik volg dit ook even.. ;)