Dit gaat allemaal heel leuk en hij pakt het allemaal goed op
Vandaag hebben we zelf een sprongetje gemaakt.
Ik rij met een boomloos zadel (op proef). De drytex kids.
Hij ligt erg mooi op de Idefix en hij loopt er ook goed onder.
Nu het probleem:
Idefix schud onder het rijden heel erg met zijn hoofd (ook met normaal zadel). En dan niet heen en weer,
maar op en neer. Hij doet dit niet de hele tijd, maar naar mate we langer rijden doet hij het wel vaker.
Hij duikt dan met zijn hoofd naar beneden en dan weer omhoog. Net of hij een hapje gras wil pakken.
Dit is erg vervelend want hierdoor trekt hij haar uit het zadel (die dan ook nog eens door haar gewicht helemaal naar voren schuift/kiept!
) En ze is er vandaag dus ook al 2x bijna afgevallen en 1 keer echt afgevallen doordat ze helemaal naar voren hing en het zadel over zijn schoft heen schoof. Dit probleem lijkt mij niet in het zadel te zitten want als ze aan de lange teugel stapt en hij zijn hoofd naar beneden doet dan blijft het zadel prima liggen
(ik hoorde al wel dat ik een FRA singel moet kopen en niet de gewone moet gebruiken tegen het schuiven). Hij heeft ook al zijn tong over het bit gedaan vandaag (ik rij zonder sperriem, maar heb hem wel)Waarom doet hij dit? Zit het bit niet lekker? heeft hij last van zijn tandjes (hij is 5 jaar)? Moet hij gewoon wennen?
Doet hij het omdat hij moe is? of mischien omdat hij gaat zweten?
Moet ik gewoon door blijven proberen en hopen dat het overgaat met elke keer beengeven als hij het doet en een andere singel zodat het zadel beter blijft liggen? of zou hij echt een mond probleem hebben? Of moet ik simpelweg bit lossen of strakker doen
?Alvast bedankt voor je reactie
Ik heb als sinds mijn kindertijd shetlanders dus ben er mee opgegroeit
Ze is niet bang ook niet al ze eraf valt of als idefix ervandoor schiet. Elke keer als hij dat doet moet je van mij hem voorwaards maken (schopje geven
) en doorrijden, dit deden we dus al..
Maar op de momenten dat ze uit het zadel word getrokken kan ze niet gelijk wat doen, dat duurt 3 sec en dan pakt ze hem weer aan. Maargoed, wat moet je er verder aan doen? Tik op de hals geven als hij het doet?