Steigeren afleren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cateyess

Steigeren afleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 21:44

Een tijd geleden ben ik met paard en al om gekiept om dat hij niet over een hindernis wouw. Hij ging dermate hoog omhoog dat hij zijn evenwicht verloor en achterover klapte op mij.(had hersenschudding en veel pijn aan me rug)
Toen zijn we de dag erna naar de DA geweest, hij had ook een flinke smak gemaakt en kreeg korreltjes voor zijn trauma.
Nu paar weken later zijn we weer aan het beginnen met rijden, maar steigeren blijft hij doen. Als we aan het losrijden zijn is hij heel braaf, maar als hij harder moet gaan werken begint hij te etteren en gaat hij weer dreigen met steigeren. Ook als hij bang is en ergens niet langs wil steigert hij. Ik stap dan altijd af en loop er langs, maar dat kan ik ook niet altijd blijven doen.
Hij is helemaal gecontroleert door de DA en zadelmaker etc.. Maar er was niks mis.
Dus ik hoop dat jullie een oplossing hebben zodat hij ophoud met steigert.:)

HiskeM

Re: Steigeren afleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:46

Steigeren is levens gevaarlijk, in deze situaties moet je vaak niet zelf te lang doorgaan,
inmiddels weet het paard dat jij bang wordt als hij steigert.
Je hebt in dit geval 2 opties. Het paard doorlaten rijden door een professionele ruiter die jou gaat begeleiden ermee.
En als je daar geen zin in hebt een ruiter met lef zoeken die het paard eens flink doorrijd zonder te aarzelen.
Al is optie 1 natuurlijk veel beter, de kans dat optie 2 mis gaat is natuurlijk erg groot.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:48

Als je door hebt dat hij wil steigeren hem een goede mep met de zweep over de billen doen, dan gaat hij voorwaarts.

HiskeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:27

Sieppus schreef:
Als je door hebt dat hij wil steigeren hem een goede mep met de zweep over de billen doen, dan gaat hij voorwaarts.

Maar zo zijn er wel meer vuile trucjes, zo ken ik vele dierenartsen en hoefsmeden die dat betreft ook makkelijk zijn.
Ondermeer de trucjes als hoofd niet omhoog is niet steigeren, dus touwtje spannen aan bit en singel en voorwaarts rijden.
Maar of dat de juiste oplossingen zijn, ik betwijfel dat.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:36

Als ze eenmaal een truuk hebben is het vaak moeilijk af te leren.
Als ik merk dat ze omhoog willen komen vraag ik vaak stelling 1 kant op.
Vaak werkt het maar 1 kant op,dus of links of rechts.Daar moet je zelf even achterkomen.
De meesten zeggen hand naar voren,dat doe ik juist nooit.Ik hou altijd gewoon contact,tenzij het levensgevaarlijk wordt.
Soms helpt een draai om de oren,maar sommigen worden daar ook nog kwader van.
Goed voorwaarts blijven rijden en op tijd merken wanneer het paard terug komt om omhoog te komen en dan wegrijden is natuurlijk de 1ste voorwaarde.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 07:57

Ga eerst een bedenken waarom het dier steigert, zal ongetwijfeld aan jezelf liggen, miss even terug naar de basis wat grondwerk enz om het vertrouwen in mekaar weer terug te vinden, het paard geeft duidelijk aan dat er wat aan de hand is, hoe eerlijk is het dan om met de zweep er over te gaan? Het is geen truc maar een communicatie van het paard naar de ruiter, voor het steigeren heeft hij waarschijnlijk al veel meer signalen gegeven leer die herkennen zou ik zeggen, zoek iemand die jou kan helpen , niet iemand die hem ook vooruit wil slaan, maar echt iemand die naar jou kijkt wat jou fout is en het kan oplossen door juiste hulpen/leiding te geven

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:24

HiskeM schreef:
Sieppus schreef:

Maar zo zijn er wel meer vuile trucjes, zo ken ik vele dierenartsen en hoefsmeden die dat betreft ook makkelijk zijn.
Ondermeer de trucjes als hoofd niet omhoog is niet steigeren, dus touwtje spannen aan bit en singel en voorwaarts rijden.
Maar of dat de juiste oplossingen zijn, ik betwijfel dat.

Nee, achterover klappen met je paard is een goed optie. +:)+
Als je merkt dat hij omhoog wil komen goed laten weten dat je het niet accepteerd. Zo moeilijk is dat toch niet. Als ze voorwaarts gaan kunnen ze niet omhoog komen!

Cateyess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 15:21

Hij was vandaag weer aan het etteren en dreiger dat hij omhoog ging, en ik was het zo spuug zat dat ik hem een flink met de zweep er van langs gaf. Daarna heeft hij niks meer gedaan en was het net een hondje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:42

Cateyess schreef:
Hij was vandaag weer aan het etteren en dreiger dat hij omhoog ging, en ik was het zo spuug zat dat ik hem een flink met de zweep er van langs gaf. Daarna heeft hij niks meer gedaan en was het net een hondje :)

Problem solved.
Hij staat nu echt niet in z'n stalletje 'auw auw wat heb ik een pijnlijke bil' hoor.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:38

Cateyess schreef:

Kijk, even door pakken en je hebt een braaf paard! :')

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:09

Nou ja braaf paard, murf geslagen paard wat het zeker nog ene keer gaat doen, het probleem ligt niet bij het paard maar meestal bij de ruiter en krijgt die er dan ook van langs , dat zie ik eigenlijk nooit .

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:32

Je kunt wel zeggen ja met de zweep helpt niet dan blijft ie het doen, maar als ie steeds een goede mep krijgt als ie het probeert is hij ook zo zat hoor. Steigeren is gewoon een levensgevaarlijk iets wat je er zo snel mogelijk weer uit moet krijgen, lief of niet lief.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:32

Ja maar als je niet weet waarom hij steigert waarom moet je hem dan flink meppen, er is een rede waarom hij steigert, is het dan eerlijk om het er eerst uit te slaan en er dan achter te komen dat hij rug pijn heeft een slecht passend zadel een ruiter die zit te rukken en plukken enz enz
Tuurlijk slaan is de weg van de minste weerstand, maar is dat eerlijk??

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:32

Lastig! Ik heb het ook gehad, als mijn merrie geen zin meer had omdat ze zelf vond dat het genoeg geweest was of omdat ze gewoonweg die dag geen zin had..
zorg dat je het voorblijft. Niet met touwtjes gaan werken zodat ze naar beneden blijft. Blijf wel eerlijk tegenover je paard! Zorg dat je haar met rijden voorblijft dat ze niet KAN gaan steigeren. Heeft bij mij erg geholpen, als ik al voelde dat ze wou gaan stilstaan om te steigeren zorgde ik ervoor dat ze de kans niet kreeg om stil te gaan staan want ik had mijn been er allang aan. Als ik dan toch eens te laat was(wat helaas heus wel is een keer voor kwam) probeer ik haar indd één kant op te sturen en dan flink mn been erin,.. Zo heb ik het bij die van mij eruit kunnen rijden. Heeft wel wat bloed zweet en tranen gekost maar mevrouw laat het nu wel uit dr hoofd om te steigeren. En er zijn nu momenten waarop ik denk : normaal had ze nu op dr achterbenen gestaan.. Wil er wel even bij vertellen dat ze bij mij (bijna) nooit overdreven hoog ging en ik het idee had dat we achterover zouden klappen want dan weet ik ook niet of dat ik het zelf doorgezet had.. succes!

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:33

midgie schreef:
Ja maar als je niet weet waarom hij steigert waarom moet je hem dan flink meppen, er is een rede waarom hij steigert, is het dan eerlijk om het er eerst uit te slaan en er dan achter te komen dat hij rug pijn heeft een slecht passend zadel een ruiter die zit te rukken en plukken enz enz
Tuurlijk slaan is de weg van de minste weerstand, maar is dat eerlijk??

Ze zegt in dr openingspost dat het paard helemaal naagekeken is door de DA dus dan gaan wij daar uit vanuit.....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:54

Heeft de DA ook naar de techniek van de ruiter gekeken?? hoe de hulpen gegeven worden het bit gebruikt word enz enz zijn zoveel redenen waarom het paard kan steigeren en vaak is het probleem de ruiter, de oplossing is dan vaak om helemaal terug te gaan naar de basis en gaan zoeken waar het fout is gegaan.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:18

midgie schreef:
Nou ja braaf paard, murf geslagen paard wat het zeker nog ene keer gaat doen, het probleem ligt niet bij het paard maar meestal bij de ruiter en krijgt die er dan ook van langs , dat zie ik eigenlijk nooit .

Het probleem lag ook bij de ruiter: ze was niet streng genoeg, en gaf het paard de kans om een loopje met zich te nemen. Ik denk dat even aanpakken wel degelijk helpt. 't paard weet nu ook wel dat steigeren niets positiefs oplevert. Als ze zo door gaat is hij er binnen drie keer klaar mee=)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:19

Ezz93 schreef:
midgie schreef:

Het probleem lag ook bij de ruiter: ze was niet streng genoeg, en gaf het paard de kans om een loopje met zich te nemen. Ik denk dat even aanpakken wel degelijk helpt. 't paard weet nu ook wel dat steigeren niets positiefs oplevert. Als ze zo door gaat is hij er binnen drie keer klaar mee=)

Beetje jammer dat een fikse tik wordt vergeleken met het half dood slaan van een paard... >;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:22

Hoe oud is het paard ??
En wanneer is er voor het laatst een goede paarden tandarts geweest ??

Cateyess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:17

Mijn paard is 10 en half jaar geleden nagekeken.
Sinds dat ik hem eens een tik heb gegeven doet hij niks meer. Ik denk dat ik zelf iets te bang was om hem aan te pakken..

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:23

Cateyess schreef:
Mijn paard is 10 en half jaar geleden nagekeken.
Sinds dat ik hem eens een tik heb gegeven doet hij niks meer. Ik denk dat ik zelf iets te bang was om hem aan te pakken..

Gelukkig maar=) Hopen dat ie braaf blijft.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:24

Mooi dat het heeft geholpen!
Die van mij had ook ineens bedacht dat ze kon steigeren, na 2 keer doorpakken (zorgen dat het niet zover kon komen) heeft mevrouw door dat het niet de bedoeling is. En die van mij is een maand geleden nog door de osteopaat bekeken en tanden zijn ook goed. Verzet hoeft niet altijd pijn te zijn kan ook stout zijn/geen zin hebben enz enz.

Tja en dat er dan wordt gezegd dat het zielig is voor je paard dat je hem een keer een mep geeft vind ik onzin.. Het is pas zielig voor een paard als ie het blijft doen iemand een keer invalide raakt en paard bij de slager eindigt omdat er geen land mee te bezeilen is en dat is zielig!

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:18

Het is altijd lastig met dit soort situaties, want je wil natuurlijk een oplossing en dat een paard voorwaarts moet gaan zodat hij niet kan steigeren is duidelijk. Hoe je dat voor elkaar krijgt is onderwerp van discussie. Ik rij momenteel een paard dat jaren en jaren gesteigerd heeft om onder dingen uit te komen die hij moeilijk vindt. Hij doet het nog steeds af en toe als ik niet goed aanvoel dat hij ontzettend boos wordt en ik te veel druk opbouw.
Dat is mijn analyse voor wat er gebeurd bij mijn paard... Hij wordt super boos omdat hij iets moet doen dat hij moeilijk of zwaar vindt en daardoor kan hij gaan steigeren. Dat betekent voor de ruiter dat je altijd goed moet kijken wat er nou eigenlijk aan de hand is.
Dat betekent ook dat je lichamelijke tekortkomingen van het paard, je eigen rijtechniek en zadels of ander tuig moet bekijken.
Als je zeker weet dat het daar goed zit heb ik een tip die ik iets paardvriendelijker vind: als je voelt dat je paard zich spant zoals hij doet voor hij gaat steigeren, draai een korte volte op je binnenteugel. Let wel op 1 teugel. Je paard heeft 2 teugels nodig om omhoog te kunnen komen of moet op zijn minst recht staan. Door de korte volte te draaien kan hij niet omhoog al zou die willen. Wel goed been erbij houden zodat hij blijft lopen. :) En vooral niet boos worden...

Als ruiter moet je veel kunnen voelen en je doet ook veel dingen op gevoel, dus veel succes met voelen en eerlijk zijn tegenover jezelf en je paard *\o/*

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:12

Ik heb er ook zo' een gehad. ( gebeurd nog regelmatig) goed voorwaarts houden bezig houden veel figuren. Als je paard stil gaat staan en omhoog wilt meteen '' rondjes'' draaien. Wel snel genoeg ''voor'' dat hij afzet. de kans dat hij omvalt als hij al omhoog is is erg groot. Echt dit alleen proberen wanneer je handig genoeg bent!!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:44

Wanneer komt een paard omhoog, of steigert een paard ?
In het spel onderling bij hengsten is het een stukje training op overleven.
Lekker tegen elkaar aan steigeren en dan de happen in de voorknieen.
Bij een rijpaard is het ook een beetje overleven.

Een paard heeft vier mogelijkheden in bewegen, links, recht, vooruit en achteruit.
We noemen dat deuren, zet je een deur open dan gaat het paard die kant op.
De western maakt daar gebruik van om een paard te sturen.
Maar het vijfde deurtje is omhoog als alle vier de deuren dicht zitten.
Het rijpaard onder de man komt omhoog als hij geen kant meer uit kan.
Dus teugel strak, zweepje en benen om te drijven.
Alle vier de deurtjes zitten dicht, dus het paard komt omhoog.