Welk bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:33

Hey allemaal!

Ik rij al 8 jaar op een fries, maar zogauw ik meer vraag dan een beetje rond hobbelen lijkt ze het bit vast te pakken en me gewoon domweg te negeren.
Nou dacht ik er over om een ander bit, 1 die ze niet kan vastpakken te proberen.
Ik heb nu dit probleem al een jaar een rijtechnisch kan ik haar er niet door rijden.
Oh ja vooral buiten laat ze zich gewoon moeilijk remmen en ook daar heb ik het idee dat ze haar bit constand vast houd.

Welk bit denken jullie dat een optie zou kunnen zijn?

Ik zag deze:
Afbeelding
Afbeelding

Hebben jullie een suggestie?

Groetjes Miranda

Arabesk

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:34

Suggestie; probeer eens bitloos, kan ie ook niks vastpakken :D

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:35

Een dubbel gebroken watertrens nemen, die bitten op de fotos zijn niet vriendelijk :\ voor je paard
En met een scherp bit hou je paard niet tegen , daar worden ze alleen maar vervelender van

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:38

donnie13 schreef:
Een dubbel gebroken watertrens nemen, die bitten op de fotos zijn niet vriendelijk :\ voor je paard

Daar rij ik nu mee.
En dat gaat dus niet.

En @ Arabesk bitloos is niet handig buiten ik moet haar wel kunnen stoppen en bitloos laat ze zich absoluut niet remmen.

Nog meer ideeën?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:39

Een scholingsbit bit werkt ook goed , maar dan moet je wel zelf een zachte hand hebben
en dan in de bustrens

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:42

donnie13 schreef:
Een scholingsbit bit werkt ook goed , maar dan moet je wel zelf een zachte hand hebben
en dan in de bustrens

Ook die heb ik geprobeerd, toen flipte ze helemaal, kon helemaal niet meer aan de teugels zitten.
Dat lijkt me niet de bedoeling.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:43

Watvoor bit gebruik je nu voor je paard? Als je nu dubbelgebroken hebt kun je enkelgebroken of ongebroken proberen. Kijk eens of er verschil is watertrens/bustrens/D-trens/kneveltrens.

Het is een kwestie van waar de voorkeur van het paard ligt. Is dat "wriemelig" of juist stabiel, liever iets duns ivm ruimte of liever wat dikker. Is het het smakeloze van RVS dat niet bevalt of is juist het smaakje van koper/argentan/aurigan etc etc hetgeen dat niet bevalt.

Dat is de eerste checklist die je kunt afgaan. De 2e checklist is die van jezelf. Die van ontspanning, ontspanning, ontspanning. Van pijn is er nog nooit een paard ontspannen he!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:48

Ook die heb ik geprobeerd, toen flipte ze helemaal, kon helemaal niet meer aan de teugels zitten.
Dat lijkt me niet de bedoeling.[/quote]

je moet je paard wel de tijd geven om er aan te wennen dan kan soms wel 1 maand duren
Die van mij was er eest ook heel heet van met rijden ,maar daarna kon ik wel fijn met het bit rijden maar ik gebruik dat bit niet meer

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:49

delerium schreef:
Watvoor bit gebruik je nu voor je paard? Als je nu dubbelgebroken hebt kun je enkelgebroken of ongebroken proberen. Kijk eens of er verschil is watertrens/bustrens/D-trens/kneveltrens.

Het is een kwestie van waar de voorkeur van het paard ligt. Is dat "wriemelig" of juist stabiel, liever iets duns ivm ruimte of liever wat dikker. Is het het smakeloze van RVS dat niet bevalt of is juist het smaakje van koper/argentan/aurigan etc etc hetgeen dat niet bevalt.

Dat is de eerste checklist die je kunt afgaan. De 2e checklist is die van jezelf. Die van ontspanning, ontspanning, ontspanning. Van pijn is er nog nooit een paard ontspannen he!

Ik rij nu met dubbelgebroken bustrens, ik heb bubbelgebroken watertrens, enkel gebroken water, d, en bustrens, menbit, pelhambit, stangetje in verschillende diktes en rubber, appelbit(die werkte opzich wel maar die krijgt ze met een maand kapot), hengstenbit, africhtings bit, bitloos op verschillende manieren, en nog best een lijstje met apartere bitten.

Daarom zit ik aan deze te denken.
De ontspanning is geen probleem, maar zogauw ze aan het werk moet wil ze niks meer.

Wat is er trouwens mis met het 1e bit?
Het lijkt me helemaal niet zo streng, aangezien het compleet naar de mond kan vormen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:50

donnie13 schreef:
Dat lijkt me niet de bedoeling.

je moet je paard wel de tijd geven om er aan te wennen dan kan soms wel 1 maand duren
Die van mij was er eest ook heel heet van met rijden ,maar daarna kon ik wel fijn met het bit rijden maar ik gebruik dat bit niet meer[/quote]

Uit mijn oogpunt was het pijn dat ze had, want zo reageerd ze zelfs met een heel scherp bit niet.
En maanden wennen lijkt me niet, een bit moet gewoon goed in de mond liggen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:55

Dan volg ik in deze Arabesk: bitloos. Al ZO veel bitten geprobeerd hebben is absurd en het is niet helemaal verwonderlijk dat dat het vertrouwen in de hand/mond beschadigd heeft. Of heeft ze verwondingen/haken/tongproblemen/mondproblemen?

Komen we op het rijtechnische; wat versta jij onder "aan het werk zetten"?

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:32

Weet je dan zeker dat ze geen lichamelijke problemen heeft dan? Want dat is echt niet normaal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:04

Als je paard bitloos niet te stoppen is, is het tijd voor het maken van betere afspraken. Een paard dwingen tot stoppen met een bit is zinloos, dan ga je je paard alleen maar pijn doen en van pijn gaan ze alleen maar harder rennen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:36

Zoals er hier al heel vel mensen hebben aangehaalt, als je al zo veel verschillende bitten hebt geprobeerd, en steeds zonder verbtering, dan zou het toch ook voor jou duidelijk moeten worden dat het niet aan het bit ligt.
Je moet de fout zoeken bij jezelf, en bij de training die je met je paard doet, je moet een paard leren sturen, je moet je paard leren om te stoppen wanneer je het vraagt, en dat is dus tot hiertoe helemaal niet gebeurt.
Of je nu bitloos of met een bit rijdt, eigenlijk de vraag om te stoppen blijft hetzelfde, en het paard mag daar maar één antwoord op verzinnen, en dat is als de bliksem stoppen, en niet na nog een hele reeks stappen verder te zijn gegaan.
Een goede trainer/lesgever kan je daar zeker bij helpen, het meerijden met de gewone groepslesjes in een manége is voor zo'n probleem niet voldoende.
Sommige mensen denken hun paard zelf te kunnen inrijden en dingen aan te leren, en dan heel dikwijls komen ze tot de conclusie dat hun paard soms wel en soms niet stopt of draait of ...... maar tis hier vooral het woord soms dat heel belangrijk is, soms wel en soms niet = is dus niet in orde, als je auto soms stopt als je op de rem duwt, dan ga je ook dadelijk naar de garage want dit is niet in orde.
De teugels zijn er om signalen door te geven , de teugels of het bit is geen rem, dus het is niet hoe harder je trekt dat de oplossing is, nee het is het aanleren op een signaal , waar je paard op zou moeten gaan stoppen, dus daar is nog een hele grote weg af te leggen.
En dat kan je beslist niet op eigen houtje, een trainer kan zoiets dus wel, en dus ook met jouw paard.
Werk aan jezelf en aan je rijkennis en het probleem zal als sneeuw voor de zon verdwijnen.
succes.

navre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:04

Ik zweer bij een sprenger watertrens dubbel gebroken. Neemt bit goed aan en knabbelt er lekker op. Veel rustiger in de mand dan alle andere bitten die ik heb geprobeerd

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:08

Voor elk paard kun je een passend bit krijgen.
Heb je ook les met je paard, misschien is het rijtechnisch?

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:09

En een ongebroken bit?

navre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:18

helemaal eens met Rianne.

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:19

Als een paard altijd bij een bepaald bit vast heeft gehouden, mag je niet verwachten dat hij als je er voor 1 keer een ander bit instopt er ook mee ophoudt, het kan best zijn dat hij na een paar keer iets heeft van: hé, dit bit doet geen pijn, en dan kan het maar zo zijn dat dat bit een heel fijn bit is voor je paard

navre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:20

Heb je zijn gebit al na laten kijken?

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:23

Ik zou toch eerst zijn/haar gebit na laten kijken. En er daarna nog een keer over nadenken welk bit je in zijn/haar mond wilt hebben. :) succes

navre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:29

Als ie haken heeft of een ontstoken kies die zeurt kun je er elk bit inhangen maar komt het nooit goed.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:35

ik zeg ook , probeer bitloos , die van mij deed het zelfde . Altijd maar dat bit vast pakken, voledig onbestuurbaar en op buitenrit ging ze er altijd van door ook niet te stoppen en nu rij ik bitloos gaat het al stukken beter ... echt een uitvinding!

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:37

Als ze wil bitloos rijden had ze dat wel in haar topic gezegt en zou ze daar naar vragen. Nu vraagt ze welk bit ze moet nemen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:39

Rianne12 schreef:
Als ze wil bitloos rijden had ze dat wel in haar topic gezegt en zou ze daar naar vragen. Nu vraagt ze welk bit ze moet nemen.

je mag toch advies geven? Paard pakt het bit niet voor niks vast.....