Moeite met galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shayen08

Moeite met galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 16:25

Hallo,

Ik rij op mijn zusjes pony, die nog heel jong is, om de pony wat dingetjes aan te leren wat mijn zusje (ze is nog maar 8) haar nog niet kan leren.

Ze (de pony) heeft alleen een probleem: Het lukt niet om die pony in de rechtergalop te krijgen. De linkergalop lukt wel maar als ze op die hand stelling heeft in galop, dan gaat ze staken en/of overspringen.
Heel soms lukt de rechtergalop wel, maar dat is echt heel soms zo. Ook proberen we het wel eens met een balkje en dan boven/op het balkje aan te galoperen. Vaak lukt dat wel, maar of dat echt de oplossing is....?

Mijn zusje is een echte vechter en kan ook heel goed rijden, maar ze begint er de lol niet echt meer van in te zien. Ze wil echt heel graag met haar pony springen maar, met een slechte galop lukt dat ook niet echt (de pony kan het wel heel goed, maar een parcour in een schommelende galop is ook niet echt fijn).

Wie kan mij en vooral mijn zusje helpen met misschien oefeningetjes of andere tips????

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:28

Eerst uitsluiten dat hij het niet doet vanwege lichamelijke klachten.
Ken een paard dat ook veelal niet wilde aanspringen in de rechter galop, blijkt na dat het paard al ruime tijd met een gat in de LA pees liep. Maar nooit een pas kreupel oid

shayen08

Re: Moeite met galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 16:31

De fysio zei dat ze indd. moeite heeft met dat been, maar kan je dat ook trainen enzo?? en zo ja, weet je een paar oefeningetjes??

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:37

Tja trainen, klinkt heel standaard, maar correct rijden en rechtrichten.
Het gaat om een jonge pony, kan dus ook gewoon onbalans zijn. Aan de longe doet hij het wel?

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 16:58

nee, aan de longe doet hij het ook niet. Ik ben nu heel erg bezig met haar recht te richten en goed stelling enz. Het is gewoon zo dat mijn zusje het gewoon enorm baalen vind dat ze niet kan starten daardoor. Als ze 1 winstpunt heeft gaat ze springen. Ze wil gewoon dat 1e puntje...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:01

Dat ze een punt wil halen snap ik maar zou toch echt goed gaan zoeken waarom die galop niet lukt. Zeker als het aan de longe ook niet lukt. Ik zou een DA er bij halen. Want je wilt ook niet dat je gaat trainen en dat blijkt dat er iets lichamelijks in de weg zit.

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:03

Dat kan. De pony is alleen nog heel jong. Ik zou graag gewoon oefeningetjes enzo willen.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:05

goede instructie zoeken :j

Mijn pony had ook moeite met galloperen, ook rechts om.
Ik heb heel veel hulp gehad van me instructrice, en heeeeel veel gelongeerd.
En nu gaat het goed.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:11

Dat snap ik maar een jong paard zou nog niet zo scheef mogen zijn dat hij 1 galop niet kan. Hoelang is hij al onder het zadel en hoelang doet hij die galop al niet?
Hoe is de bespiering van de pony, als hij van je af loopt zakken de heupen dan evenveel, zijn de schouders evenveel bespierd (kan je mooi zien als je er op zit), als je loopt kan hij dan even makkelijk voltes links en rechtsom stappen, met de zelfde hoofd half houding etc.

Probeer met je mee te denken waar de kern van je probleem zit.

YOUKNOW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:24

galopperen op een volte ;) dan is het wat moeilijker voor het paard om over te springen naar de verkeerde galop omdat het paard dan veel stelling naar binnen geeft

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:01

shayen08 schreef:
nee, aan de longe doet hij het ook niet. Ik ben nu heel erg bezig met haar recht te richten en goed stelling enz. Het is gewoon zo dat mijn zusje het gewoon enorm baalen vind dat ze niet kan starten daardoor. Als ze 1 winstpunt heeft gaat ze springen. Ze wil gewoon dat 1e puntje...

Oh sorry, mijn zusje zegt nu net dat ze aan de longeerlijn wel altijd in de goede galop aan springt.
YOUKNOW schreef:
galopperen op een volte ;) dan is het wat moeilijker voor het paard om over te springen naar de verkeerde galop omdat het paard dan veel stelling naar binnen geeft

Het is alleen heel jammer dat het niet uit maakt welke en hoeveel stelling ze heeft. Ze springt toch niet goed aan.

Heeft iemand nog meer tips of ideetjes???

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:03

Volte eerst sluiten daarna openen en vanuit een arbeidsdraf aanspringen.
Door het openen (weg drukken met je binnenbeen) zou het makkelijker moeten zijn om goed aan te springen.
Verder niet alle druk op die galop leggen,dat gaat averechts werken,trainen is goed,maar houd het ook voor de pony leuk.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:07

shayen08 schreef:
Oh sorry, mijn zusje zegt nu net dat ze aan de longeerlijn wel altijd in de goede galop aan springt.

Dan lijkt het me meer dat het in je zusje zit dat de pony niet goed aan kan springen.
Gaat ze voorover zitten?

Probeer eens extra op de houding te letten evt voor het gevoel iets achterover laten zitten.
Benen op de juiste plek en de binnenhand ook de ruimte laten geven dat de pony dat voorbeen ook naar voren kan doen.

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:38

Ga ik met haar doen!! @dav

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:46

Japeloup schreef:
Dat snap ik maar een jong paard zou nog niet zo scheef mogen zijn dat hij 1 galop niet kan. Hoelang is hij al onder het zadel en hoelang doet hij die galop al niet?
Hoe is de bespiering van de pony, als hij van je af loopt zakken de heupen dan evenveel, zijn de schouders evenveel bespierd (kan je mooi zien als je er op zit), als je loopt kan hij dan even makkelijk voltes links en rechtsom stappen, met de zelfde hoofd half houding etc.

Probeer met je mee te denken waar de kern van je probleem zit.

-Ze liep eerst voor de kar.
-Ze loopt nu eigenlijk minder dan een jaar onder het zadel.
-Op de linkerkant vind ze de stelling/buiging heel moeilijk. Op de rechterkant vind ze het veel minder moeilijk.
-Ze heeft nog weinig bespiering. Het is wel al veel beter geworden sinds we haar hebben(ong. een jaar)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:30

Dav schreef:
shayen08 schreef:

Dan lijkt het me meer dat het in je zusje zit dat de pony niet goed aan kan springen.
Gaat ze voorover zitten?
Probeer eens extra op de houding te letten evt voor het gevoel iets achterover laten zitten.
Benen op de juiste plek en de binnenhand ook de ruimte laten geven dat de pony dat voorbeen ook naar voren kan doen.

Ik zou zeggen zet je zusje op de pony aan de longe en dan aan laten galopperen. De ene keer geef jij de hulp/commando, de andere keer je zusje, er dan goed opletten dat ze correct zit.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:33

Japeloup schreef:
Dat snap ik maar een jong paard zou nog niet zo scheef mogen zijn dat hij 1 galop niet kan. .

Sommige paarden worden scheef geboren he?
Mijn pony ook, eerst zo scheef als een hoepel, en de galop linksom was niet te doen, steeds overspringen in de bochten (hij springt ookwel heeeel makkelijk over), maar na heeeel veel oefenen gaat het nu steeds beter.

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 11:40

@japeloup: ik ga dat zeker een keer proberen!
Bedankt
Hebben nog meer mensen een tip of oefeningetje voor ons?????

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:50

love_shyboy schreef:
Japeloup schreef:
Dat snap ik maar een jong paard zou nog niet zo scheef mogen zijn dat hij 1 galop niet kan. .

Sommige paarden worden scheef geboren he?
Mijn pony ook, eerst zo scheef als een hoepel, en de galop linksom was niet te doen, steeds overspringen in de bochten (hij springt ookwel heeeel makkelijk over), maar na heeeel veel oefenen gaat het nu steeds beter.

Alle paarden worden scheef geboren, maar over het algemeen niet zo scheef dat ze 1 galop niet kunnen, dan is er imo meer aan de hand dan de aangeboren natuurlijke scheefheid.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:58

Mijn paard had er erg veel moeite mee. Is nog een aandachtspunt, maar wat ons goed heeft geholpen is vanuit een wending in draf aanspringen terwijl je lichtrijdt, maar dan op het binnenbeen lichtrijden. En echt volhouden tot de eerste galoppas. Voelt raar, maar werkt wel. En in het begin steeds kleine stukjes galopperen. Succes!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:40

shayen08 schreef:
@japeloup: ik ga dat zeker een keer proberen!
Bedankt
Hebben nog meer mensen een tip of oefeningetje voor ons?????

Lichtrijden op het verkeerde been en dan in galop zetten wil ook wel eens helpen.
Maar misschien aan je instructrice vragen?

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 14:52

@Ahummm: Dat doet ze zelf ook heel vaak, werkt alleen niet:(
@Linsey x: Misschien kan dat indd. helpen, nog nooit geprobeerd.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:57

Hoe oud is de pony precies en wie heeft de pony opgeleid? Balansprobleem is logisch, maar ik ben erg benieuwd naar de wijze van africhting.

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 15:03

De pony is nu 5 jaar oud. Ik heb geen idee wie de pony heeft opgeleid (ze is in België beleerd)
Ik ben nu bezig haar alle dingetjes te leren zoals: middendraf, klein beetje wijken, stelling enz.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:05

Mijn vierjarige had ook moeite met de galop. Ik heb dat in het bos getraind. Veel lange rechte stukken galopperen, ze springen vanzelf een keer om als ze moe worden.