Paard in volle paniek ervandoor..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Paard in volle paniek ervandoor..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 09:25

En waarom, geen idee.

Situatieschets:
Paard is 4 jaar oud, ruin. Tot zijn 3e in de opfok gestaan, toen 2 maanden doorgereden. Verkocht, eigenaresse is erop gaan zitten, paard is er vandoor gegaan nog voordat ze fatsoenlijk zat.
Eigenaresse durfde het op dat moment niet meer aan, en heeft het paard naar een trainingsstal gebracht. Daar heeft hij 3 maanden gelopen, werd gelongeerd en bereden, alleen de eigenaresse werd niet in het proces betrokken, en heeft hem daarom teruggehaald. Overigens ook omdat de man die het paard door zou rijden aangaf dat hij verder niets voor ze kon doen. Paard vertoonde daar ook vluchtgedrag, maar dat was onder controle te houden.

Daarna ben ik erbij geroepen. We zijn nu ik denk een maand of 2/3 bezig met grondwerken, aan het zadel hangen, zadel erop en weer eraf, rust in de tent brengen. Dat ging allemaal heel prima. Ook al eroverheen gehangen, geen probleem. Gisteren liep het paard zo lekker achter me aan te sjokken, dat ik er op geklommen ben. Hadden we al een paar keer eerder gedaan, vorige keer dat ik erop klom was het een grote energiebom en ben ik na een rondje stappen eraf gestapt. Nu voelde het paard ontspannen. Was wel degelijk alert, maar de spanning in zijn lijf was niet dusdanig dat ik het niet aandurde.
Affijn, teugels op licht contact, en stappen maar. Ik denk dat ik 2 stappen heb gestapt, daarna begon hij te dribbelen. Terug willen pakken door middel van zit en ophoudinkjes, paard zakte in tempo en begon super nageeflijk te lopen. Of ja, eigenlijk achter het bit. Rust leek voor een split second weer terug te zijn, en toen ging er een knopje om.
In volle gallop de hele wei over, geen rem, geen stuur, luisterde niet naar stem, zit of andere hulpen, een afgesloten paniek paard had ik onder mijn kont. Daar kwam het hek ook dichterbij, dus ik vermoedde al dat hij daar óf doorheen zou knallen, óf een scherpe bocht zou maken, en dat laatste deed hij, waardoor ik ervanaf viel.

Opgestaan, en paard achterna. Die was verder gerend, en stond vanaf een afstand te pompen. Kwam wel naar me toe toen ik hem op kwam halen. Toen ben ik er nog even opgestapt, alleen erop gezeten, niet gestapt. Puur omdat ik het fatsoenlijk wilde afsluiten. Nog even een rondje gaan wandelen met zadel en hoofdstel op, ging allemaal prima, paard was de rust zelve weer.

Maar nu.. waar ligt het aan? Longeren aan hoofdstel met zadel op gaat prima. Terwijl hij stilstaat aan de teugels en aan het zadel friemelen, gaat prima. Opstappen gaat ook redelijk goed, tenminste, gisteren ging het echt lekker. Alleen het wegrijden.
Voor een paard dat doorgereden zou moeten zijn vind ik dit een hele rare reactie. Vooral omdat het imo écht angst is wat hij laat zien, het is absoluut geen joligheid, hij is echt in paniek. For now zijn de stappen weer terug bij af, opzadelen, aan het zadel friemelen, eroverheen hangen. Moeders komt mee en dan gaan we eroverheen hangen in stap, in een afgesloten stuk. En dan maar weer verder opbouwen.

Maar omdat ik meer een grondwerker dan een doorrijder ben, zou ik graag tips van bokt willen. Wat kan ik hier nog aan doen? Wat kan er hier gebeurt zijn? Kent iemand deze reactie bij een paard dat doorgereden zou moeten zijn? Waar komt het vandaan? Tips, truuks, vragen, gooi het allemaal maar hier neer, want ik ben eens benieuwd, en wil graag verder met dit paard.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:36

Ik heb vorig jaar ook een paard meegemaakt (is nu 4 overigens).
Was een beetje afstandelijk paard, maar wel heel meewerkend.
Paard raakte volledig in paniek toen we erop gingen zitten.. terwijl er met hangen niks aan de hand was.
Deze vloog door de houten omheiningen van de paddocks heen, totaal de weg kwijt %)
Wat bleek achteraf: paard is gruwelijk mishandeld geweest, waar de eigenaars nieteens vanaf wisten.

Zonde hoor.. was écht een heel knap dier.. :o

tamary

Re: Paard in volle paniek ervandoor..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:41

Hoe reageerd hij op bv een grote bal op zijn rug? Of een ruiter te paard naast hem (handpaarden een optie?) Is hij eigenlijk wel gewend aan dingen boven/achter zich en dingen die net binnen/buiten de blindvlek achter hem gebeuren?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:46

Heeft het geen pijn? Het klinkt alsof het met belasten en bewegen de paniek komt.
Wervels, zenuwen, spieren, zadel?

Abacab

Hoe is dit paard gefokt? Zit er veel volbloed in?

Zwelgje

Heb ook eens zo´n paard onder het zadel gehad. Wat bleek, zolang ik hem met een lang teugeltje bleef rijden en niet teveel druk zette of teveel vroeg bleef ie braaf sjokken. Maar van het moment dat ik wat meer druk vroeg met hand en been was het om zeep. Rennen alsof zijn leven er van afhing. De eerste paar keren kreeg ik hem nog gestopt tegen het hek en dan was het weer even OK. Maar het is ook gebeurt dat hij niet wilde stoppen en door het hek wilde rennen. Toen ben ik gevallen en er nooit meer op gekropen. Ik durfde niet meer. Ik wist nooit wanneer hij het op een rennen zou gaan zetten en of ik hem dan weer kon stoppen. Ik zou alleen maar meer spanning overbrengen als ik er wel op zou gaan zitten.
Weet wel dat ik het doodeng vond.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:56

Die van mij heeft ook de neiging om te vluchten. Nu na 2jr is dit gelukkig bijna niet meer het geval maar hij kon ook echt blind aan de kletter gaan. Probeer het paard juist naar voren te rijden zodat ie minder snel achter het bit kruipt. Ga daarnaast in een bak rijden en hou hem bezig, praat met hem! Klop hem eens goed op zijn hals (niet te voorzichtig!)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:59

Is hij al lichamelijk nagekeken? En is het paard ook weleens gelongeerd, voordat hij beleerd werd?

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:09

Het paard waar ik het over heb was aan de longe wel altijd poepie braaf, zelfs sloom. Ik denk dat hij bij de vorige ruiter een nare ervaring heeft gehad tijdens de africhting...misschien eens flink in elkaar getrapt, aan het bit gehangen ofzo? Hij was ook bang van je been als je daar iets te snel mee door kwam. Was echt een leuk paard maar de angst zat diep en was er ook niet meer uit te rijden door mij. Daarbij kwam ook dat ik na de laatste val waarbij ik me behoorlijk bezeerd had, te bang geworden was. Als ik er weer op zou zijn gaan zitten, dan had ik die angst zeker overgebracht en waarschijnlijk meer kapot gemaakt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:13

Het eerste waar ik aan denk als ik dit zo lees, is pijn... Ik zou dit paard eens helemaal laten nakijken voordat er verder gegaan wordt. Tanden, rug, etc etc etc.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:17

Moet zeggen dat ik het wel heel oppertunistisch vindt om gelijk met zo'n flipdoos op een ruime wei te gaan rijden..

Ik zou wel even de medisch kant uitsluiten, maar daarna is het denk ik toch een kwestie van doorzetten en overtuigen dat 'het' (want wat is het eigenlijk?) niet eng is. Misschien is Bach-druppels een idee voorlopig? Ik zou gaan rijden in een roundpen, of in ieder geval een kleine afgezette omgeving... Als dit niet mogelijk is zou ik deze voor het paard z'n bestwil wel opzoeken..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:22

Casarell, daar zijn wij eigenlijk ook bang voor, dat het zoiets is..

Tamary, handpaarden is in dit geval helaas geen optie, had ik ook al aan gedacht. Maar hier moet echt een heul mak paard naast, en dat heb ik even niet ter beschikking. Gewend aan dingen achter hem zou hij moeten zijn, hij is per slot van rekening 2 keer 'ingereden'. Ik ga er dan voor het gemak van uit dat hij wat gewend is, maar ik vraag het me meer en meer af.. Daarbij is opstappen niet echt meer een probleem, maar toch.

No_No, voor zover ik kan voelen heeft hij geen last, hij heeft een gepast zadel erop liggen, en dat is vrij recent nog aangekocht en dus nagekeken.

Abacab, het is een volle fries :)

PercyLeen, een bak is even geen optie, heb ik ook aan gedacht :j Het gekke is dat ik dus eigenlijk geen druk meer op de teugel had, toen hij aan de kletter ging heb ik eerst geprobeerd tegen te houden, toen dat niet werkte heb ik losgelaten en alles anders geprobeert. Aanraken, praten, verzitten, ik weet het allemaal niet meer wat ik heb geprobeert. Maar er was geen land mee te bezeilen..

Vienna, het paard is gelongeerd, dit kent hij ook. Daar wil hij nog wel eens ertussenuit peren, maar dat is een heel bewuste actie. Het verschil met wat hij dan doet en wat hij nu deed is enorm.

Lara_Silver, dat zou ook nog kunnen, maar als ik zo over zijn rug voel en druk geeft merk ik eigenlijk niks aan hem.

Amaryllis, we gaan inderdaad een stukje voor hem afzetten, maar ik weet eigenlijk vrij zeker dat hij daar gewoon doorheen gaat knallen. Maar we gaan het gewoon proberen!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:25

Klinkt echt bijna volledig als mijn paard.

Mijn paard (pre) heeft dit ook een tijd gedaan, in volle paniek zonder stuur / rem zo hard mogelijk er vandoor. Niet meer kijken naar zijn veiligheid of mijn veiligheid. Blinde paniek...
toen ik hem kocht 10 jaar oud, kent alle kunstjes (piafferen / verheven draf / levade / zijgangen enz..)
Ik heb ook alleen maar een weide en rijd af en toe ergens anders in de binnenbak, maar dat maakte voor zijn gedrag geen verschil.

Medisch niks aan de hand.
Heb heel veel grond werk gedaan, paard was / is heel slecht van vertrouwen.
Accepteert geen druk van zowel been als bit als bitloos - druk = rennen.

Wij zijn nu bijna een jaar verder en sinds twee maanden heeft hij een knop omgezet, eerst van de een op andere dag in het grond werk en toen van de een op andere dag in het rijden.

Ten eerste is belangrijk dat je er hoe hard / gevaarlijk ze ook gaan je er ten alle tijden op blijft zitten. Ik ben een handige ruiter en ben o.a door omheiningen gevolgen, dwars door ijzerdraad, scherpe bochten enz... en altijd blijven zitten en dag na dag werd het vertrouwen beter, tot ik er 1xtje af ben gevallen (ging door omheining en toen over sloot tegen boom en daar ging ik) en daarna kon ik helemaal op nieuw beginnen, weg was het vertrouwen. Dat heeft me toen in een klap vier maanden training gekost en kon weer opnieuw beginnen.

ten tweede NIET OPGEVEN het kan lang duren voordat je verbetering ziet... maar als je eenmaal verbetering hebt dan kan het ineens snel gaan.

Voor mijn paard werkt het het beste als ik niet iedere dag rijd. Ik kan hem het beste 2dagen rijden 2 dagen stil laten staan. Als ik 5 a 6 dagen ga rijden, wat ik met mijn wedstrijd paard wel doe, dan word hij na 3 dagen helemaal hyper en kan ik weer opnieuw beginnen.

Ik kan nog een heeeeel verhaal gaan schrijven hoe wij hebben getracht zijn vluchtpatroon te doorbreken. Als je daar serieus interesse in hebt wil ik het wel opschrijven, maar hier staat al zo'n lang verhaal :)

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:27

Kissing spines??

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:28

pieps schreef:
Kissing spines??

Moet zeggen dat dit 1 van de 'medische' dingen was die ook bij mij opkwam..

dazzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:32

ken meer friezen die daar een handje van hadden, ik kijk even mee ben heel benieuwd..

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:35

Daar moet lichamelijk iets mis mee zijn. Kan niet anders. Mijn eerste gedachte is ook kissing spines. Op hol slaan is een van de symptomen ervan.
Ik zou z'n rug eens op de foto zetten. Mocht er niets mis zijn, dan kan je dat iig uitsluiten en is het zeer waarschijnlijk iets rijtechnisch.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:36

dazzy schreef:
ken meer friezen die daar een handje van hadden, ik kijk even mee ben heel benieuwd..

Edit: oja het gaat om een fries :+

En mijn kwpnmerrie heeft dit ook gedaan, daar was niks lichamelijks mee aan de hand. Dat was puur ongewenst gedrag. Zoals Kady1 al zei: consequent zijn en een lange adem hebben en houden.
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 12-10-11 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

dazzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:38

Abacab, het is een volle fries :)

wel opletten he? :j

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:46

Ik heb wel de ervaring met het zadelmak maken dat bepaalde bloedlijnen uit het fries stamboek heel sensibel kunnen zijn (maar andere juist helemaal niet := ) en deze hadden ook vlucht gedrag. Maar niet zo erg als de hier boven beschreven fries.

Bij mijn paard is het voortgekomen uit zijn verleden (oftewel in spanje of te wel in NL) veel veranderingen op korte termijn (transport naar NL - veel van hem gevraagd - de andere manier van rijden in NL? - gecastreerd enz...)
Mijn paard is gewoon zijn hele vertrouwen in de ruiter / mens kwijt geraakt en reageerde door het enige logische wat hij kon bedenken namelijk zo hard mogelijk vluchten. Of er nu iemand op zat of niet...

Dit lees ik tussen de regels door in het verhaal van de TS... paard is op meerdere stallen geweest, eigenaar er niet bij betrokken, dus die weet ook niet hoe ze het allemaal gedaan hebben met het paard en beessie is steeds angstiger geworden...

Kijk je moet wel medisch eerst alles uitsluiten, maar als ie medisch niets heeft dan is bovenstaande over het algemeen van toepassing

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:48

Ik zeg bind er een pop op en ga er achter met lange lijnen of longeerlijn zodat het lijkt of hij zelfstandig ermee loopt en je eventuele paniek reacties beter kan opvangen , die pop valt er niet af. en verder met de bal tegen hem aan goouien zachtjes en laten stuiteren over hem heen. en met vlaggetje van plastig aan de longeer zweep echt alles bedenken waar hij vandoor kan schieten.
Hij is echt als de dood blijkbaar.
Laatst bijgewerkt door franka75 op 12-10-11 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:48

smeetjoew schreef:
Daar moet lichamelijk iets mis mee zijn. Kan niet anders. Mijn eerste gedachte is ook kissing spines. Op hol slaan is een van de symptomen ervan.
Ik zou z'n rug eens op de foto zetten. Mocht er niets mis zijn, dan kan je dat iig uitsluiten en is het zeer waarschijnlijk iets rijtechnisch.

Niet zo zeer rijtechnisch want als ze dat al na twee stappen doen is het angst dat heeft niets met het rijtechnische aspect te maken.
maar ben wel van mening, zoals jij al zegt, eerst medisch uitsluiten dan kun je verder werken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:49

Nou ik erover nadenk ziet hij wel goed???

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:52

franka75 schreef:
Ik zeg bind er een pop op en ga er achter met lange lijnen of longeerlijn zodat het lijkt of hij zelfstandig ermee loopt en je eventuele paniek reacties beter kan opvangen , die pop valt er niet af. en verder met de bal tegen hem aan goouien zachtjes en laten stuiteren over hem heen. en met vlaggetje van plastig aan de longeer zweep echt alles bedenken waar hij vandoor kan schieten.
Hij is echt als de dood blijkbaar.

Een pop werkt zeker niet voor ieder paard... En je moet heel goed weten wat je dan doet. Ik zou het voor een angst vluchter die er ombekend staat zonder rem in blinde paniek te vluchten niet aan raden.

Als je de mijne kent DL ook, maar ik weet zeker dat als je dr een pop opbind dat je mijn paard niet kunt houden aan de DL En aan de enkele longe ook niet. Die raakt dan zo in paniek dat als hij niet kan vluchten gaat vechten en kan ie niet vechten (stijgeren ) dan geloof ik heilig dat hij uiteindelijk flauw valt of een hart verzakking krijgt.
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 12-10-11 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:53

oh sorry helemaal niet gezien.
Nu heb ik geen verstand van Friezen maar ik heb wel begrepen dat er hele sensibele tussen kunnen zitten met het temperament van een Andalusier. Het code woord is geduld geduld geduld en neem het one step at a time