eerst rechtrichten, dan nageven of andersom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

eerst rechtrichten, dan nageven of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 20:35

Ja de titel zegt het al: beginnen jullie zodra je begint al met gelijke druk op 2 teugels krijgen en wordt je paard mede als gevolg daarvan nageeflijk? Of willen jullie eerst dat je paard nageeflijk is en ga je daarna beginnen met rechtrichten?

bovanvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:58

wat ik meestal doe, is hem eerst heel laag rijden en me teugels nog wat losjes.. en daarna steeds meer druk opbouwen zodat hij op een gegeven moment in de juiste aanleuning loopt.

annebe

Re: eerst rechtrichten, dan nageven of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:59

Eerst rechtrichten, dan nageeflijkheid (wat een woord!)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:08

Eerst aanleuning van het paard naar mijn hand zonder dat het paard rechtgericht is. Vanuit daar gaan rechtrichten en daaruit weer nageeflijkheid.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:11

Eerst op 2 teugels gelijke druk verkrijgen, daardoor richt je al een stukje recht.
Erna kan je pas beginnen met het echte recht richten, dus de voorhand voor de achterhand plaatsen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:14

Het een is het gevolg van het ander...
Door te werken aan een goede zit met correcte samenwerking tussen hand-, been-, en zithulpen leer je het paard vanuit de beweging uit te nodigen om na te geven. Door ook te leren het paard recht te richten zodat het paard zijn rug niet overbelast en zijn natuurlijke scheefheid wordt gecorrigeerd komt bij het paard minder weerstand op en zal hij nageven. Het paard geeft als het ware zijn hoofd aan de hand van de ruiter. (Dit natuurlijk zonder te gaan hangen!) Het paard stelt zich als het ware open voor wat de ruiter van hem wil vragen. Door deze hulpen te verfijnen en uit te bouwen ontstaat een correcte aanleuning.

Aanleuning houdt in dat de zit- en beenhulpen van de ruiter via de rug en mond van het paard direct in verbinding staan met de hand van de ruiter. Het paard is hierbij in staat direct het gevraagde van de ruiter aan te voelen en hierop te reageren, en andersom staat de ruiter open voor iedere vorm van communicatie die bij het paard vandaan komt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:17

eerst nageven, dan rechtrichten.
Als ik op een 'scheef' paard rijd, kan ik doen wat ik wil, hij moet toch eerst nageven voordat ik zijn spieren naar zijn moeilijke kant kan buigen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:18

Je kunt een vastzittend lichaam op geen mogelijke manier rechtrichten zonder eerst nog meer schade aan te richten, rechtrichten begint vanuit nageeflijkheid in kaak-nek, dan hals-schoft en rug, waardoor je direct de achterhand in staat stelt het lijf te gaan dragen en vandaaruit kun je rechtrichtende oefeningen gaan rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:26

Miss zelf eerst eens de theorie gaan leren van het rechtrichten hoe en waarom je paard rechtrichten en dan pas op een paard gaan zitten en vooral iemand erbij nemen die echt weet hoe hij/zij jou kan leren je paard op een juiste manier te trainen , want als je je paard nageeflijk wil krijgen door druk op 2 teugels te zetten dan zit je op het verkeerde spoor.
Dus leer eerst wat rechtgericht zijn is, je kan een paard niet rechtrichten zonder hem eerst recht te richten

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:28

Mindfields schreef:
Je kunt een vastzittend lichaam op geen mogelijke manier rechtrichten zonder eerst nog meer schade aan te richten, rechtrichten begint vanuit nageeflijkheid in kaak-nek, dan hals-schoft en rug, waardoor je direct de achterhand in staat stelt het lijf te gaan dragen en vandaaruit kun je rechtrichtende oefeningen gaan rijden.

en zo heb ik het ook geleerd, en toevallig werkte dit bij mij ook.
ohw mindfields ik leerde dat bij jou hahaha..
in januari heb ik mijn nieuwe wow zadel, vanaf dan wil ik weer een tijdje les hebben van je zeker voor het rechtrichten van mijn paard.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:51

Mindfields schreef:

mooi kort en bondig samen gevat mindfields.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:18

Mindfields schreef:

Het is jammer, maar kan hier niks aan toe voegen.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 09:55

Dit verrast me toch wel een beetje. Ik heb laatst les gehad van iemand en die begon met rechtrichten voordat het paard nageeflijk was. Was klassieke dressuur by the way.

@Mindfields: ergens zie ik de logica van jouw standpunt wel in. Ik kan me voorstellen dat spieren eerst moeten ontspannen voor je ze op de juiste manier kunt gaan trainen. Aan de andere kant heb ik ook geleerd dat nageeflijkheid een GEVOLG moet zijn van je rijden, en dus van het rijden van veel figuren waarin je stelling en buiging vraagt, en dat een gevolg van dat inbuigen de nageeflijkheid is. Gebruik jij geen voltes om het paard nageeflijk te krijgen?

@Moll: ik heb je website bekeken en daar zeg je dat nageeflijkheid zelfs voor de actieve achterhand komt. Ik rij nu een paard dat op het moment dat hij nageeflijk is traag loopt. Ik heb er nu voor gekozen om hem eerst actief aan mijn been te krijgen en dan weer aan de nageeflijkheid te gaan werken. Is dat dan volgens jou de verkeerde volgorde?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:03

Nee hoor, nageven gebeurt dmv het juiste contact met de mond. Het heeft geen zin een volte te rijden met een paard wat zijn achterbeen niet kan gebruiken. De juiste buiging verkrijg je dan niet. Een schijnbuiging wel, en uiteindelijk zal het paard van vermoeidheid misschien het hoofd wel laten zakken maar je bent dan al een hele tijd aan het rondrijden op een paard wat zijn rug nog vasthoudt,. Dat brengt schade aan. Ik zeg ook altijd: Als je zelf een stijve rug hebt ga je ook niet rennen. je wil juist zo langzaam mogelijk bewegen. Een paard naar voren rijden wat nog niet nageeflijk is vindt ik dan ook ronduit schadelijk en zeer oneerlijk. Zodra het loslaat wil het graag naar voren, zolang het nog de rug vasthoudt voelt dat zeer onprettig voor het paard.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 10:24

God wat verwarrend allemaal! Ik weet ook te weinig van de anatomie om het zelf te kunnen beredeneren. Het paard uit mijn voorbeeld was bij nageeflijkheid echt niet goed naar voren te krijgen. Waarschijnlijk door mijn eigen onkunde ging dan de nageeflijkheid verloren als ik hem achter zijn broek ging aanzitten. Maar het IS toch zo dat op het moment dat een paard gaat nageven dat hij dan de neiging heeft om trager te gaan lopen? Het IS toch zo dat het een paard meer inspanning kost om nageeflijk te lopen dan dat het hem kost om met zijn neus eruit op de voorhand te lopen (ik noem maar wat)? Anders zouden ze toch uit zichzelf allemaal lekker nageeflijk zijn (mits de ruiter niet stoort)?

ps: het is niet zo dat ik je verhaal in twijfel wil trekken maar ik probeer het voor mezelf te begrijpen door hardop te denken :)
Laatst bijgewerkt door kamille op 11-10-11 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:26

Rechtrichten heeft geen zin als het dier niet nageeflijk loopt.

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:31

Als je paard scheef is, (wat ieder paard is, het ene alleen meer dan het andere) moet je rechtrichten inderdaad, als je een paard rechtricht is het belangrijk dat hij in een goede LVO loop. LVO betekend Lengtebuiging, Voorwaarts neerwaarts, en een Ondertredend binnenachterbeen, als je paard in een goede LVO loopt geeft hij na, het is belangrijk als jij druk geeft, geeft het paard na, je laat je hand los, en het paard zoekt de hand, en geeft hij dus na, maar belangrijk is dat JIJ ook los laat anders kan het paard dat ook niet goed,
Kijk is op http://www.paardenbegrijpen.nl

Suc6

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:44

kamille schreef:
Dit verrast me toch wel een beetje. Ik heb laatst les gehad van iemand en die begon met rechtrichten voordat het paard nageeflijk was. Was klassieke dressuur by the way.

@Mindfields: ergens zie ik de logica van jouw standpunt wel in. Ik kan me voorstellen dat spieren eerst moeten ontspannen voor je ze op de juiste manier kunt gaan trainen. Aan de andere kant heb ik ook geleerd dat nageeflijkheid een GEVOLG moet zijn van je rijden, en dus van het rijden van veel figuren waarin je stelling en buiging vraagt, en dat een gevolg van dat inbuigen de nageeflijkheid is. Gebruik jij geen voltes om het paard nageeflijk te krijgen?

@Moll: ik heb je website bekeken en daar zeg je dat nageeflijkheid zelfs voor de actieve achterhand komt. Ik rij nu een paard dat op het moment dat hij nageeflijk is traag loopt. Ik heb er nu voor gekozen om hem eerst actief aan mijn been te krijgen en dan weer aan de nageeflijkheid te gaan werken. Is dat dan volgens jou de verkeerde volgorde?

Naar mijn inzien kan je voorwaardse drang pas bereiken wanneer het paard los laat in kaak en hals, en hoofd/hals houding correct is, voorwaards rijden met een paard wat niet na geeft, is voorwaards rijden met de rem er op, heel het lichaam staat vast en het paard is niet voorwaards in het hoofd, eerder vluchtig.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:57

kamille schreef:
God wat verwarrend allemaal! Ik weet ook te weinig van de anatomie om het zelf te kunnen beredeneren. Het paard uit mijn voorbeeld was bij nageeflijkheid echt niet goed naar voren te krijgen. Waarschijnlijk door mijn eigen onkunde ging dan de nageeflijkheid verloren als ik hem achter zijn broek ging aanzitten. Maar het IS toch zo dat op het moment dat een paard gaat nageven dat hij dan de neiging heeft om trager te gaan lopen? Het IS toch zo dat het een paard meer inspanning kost om nageeflijk te lopen dan dat het hem kost om met zijn neus eruit op de voorhand te lopen (ik noem maar wat)? Anders zouden ze toch uit zichzelf allemaal lekker nageeflijk zijn (mits de ruiter niet stoort)?

ps: het is niet zo dat ik je verhaal in twijfel wil trekken maar ik probeer het voor mezelf te begrijpen door hardop te denken :)

Dan denk ik(weet eigenlijk heel erg zeker :D ) dat jouw paard op dat moment niet ECHT nageeflijk was, en dus nog steeds niet op eigen benen liep, waardoor je alles weer verliest zodra je naar voren gaat rijden. Sommige heethoofden die nooit hebben geleerd te ontspannen onder het zadel(en dus altijd wat vluchterig/rennerig waren, wat dan verward werd met voorwaarts zijn), gaan zodra ze echt nageeflijk gereden worden indd wel langzamer, maar dat komt puur doordat ze zich ontspannen. Vandaaruit kun je dan weer correct voorwaarts gaan rijden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:02

ik ga hier even meelzen erg intresant allemaal :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:07

my_precious schreef:
Mindfields schreef:

en zo heb ik het ook geleerd, en toevallig werkte dit bij mij ook.
ohw mindfields ik leerde dat bij jou hahaha..
in januari heb ik mijn nieuwe wow zadel, vanaf dan wil ik weer een tijdje les hebben van je zeker voor het rechtrichten van mijn paard.

Ik heb pas 1 les gehad maar zo is het mij ook uitgelegd.. Je moet eerst zorgen dat je paard jou leert correct dragen voordat je verder kan gaan..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:14

Mindfields schreef:
kamille schreef:

Dan denk ik(weet eigenlijk heel erg zeker :D ) dat jouw paard op dat moment niet ECHT nageeflijk was, en dus nog steeds niet op eigen benen liep, waardoor je alles weer verliest zodra je naar voren gaat rijden. Sommige heethoofden die nooit hebben geleerd te ontspannen onder het zadel(en dus altijd wat vluchterig/rennerig waren, wat dan verward werd met voorwaarts zijn), gaan zodra ze echt nageeflijk gereden worden indd wel langzamer, maar dat komt puur doordat ze zich ontspannen. Vandaaruit kun je dan weer correct voorwaarts gaan rijden.

Kan hier eigenlijk niet veel meer aan toevoegen....Mindfields wat kan jij dingen ontzettend helder en duidelijk omschrijven!

Ts, het is eigenlijk (imo tenminste) vrij logisch. Bij een scheef paard zijn bepaalde spieren korter of minder soepel dan andere spieren. Die spieren willen wij op gaan rekken om zo het paard aan alle kanten soepel te maken zodat het rechtuit of in correcte buiging kan gaan. Het soepel maken van spieren kan alleen op een ontspannen paard wat zich laat rijden (immers een strakke, aangespannen spier uit stress kan je niet rekken of buigen) en een ontspannen aan de hulpen staand paard is ook nageeflijk. Als je een strak, scheef en niet nageeflijk paard wilt rechtrichten sla je imo dan ook een grote stap over.

Het is voor een nageeflijk paard dan ook niet moeilijker om voorwaarts te gaan, sterker nog het paard is uiteindelijk beter in balans en loopt beter over vier benen waardoor het zelfs makkelijker word. In jouw geval was dus inderdaad je paard niet nageeflijk (krulletje) of hij was zolang niet goed gereden dat hij echt weer moest wennen aan het lopen in correcte houding, dat kan ook nog wel.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:36

Laten we wel duidelijk zijn dat een paard wat na geeft niet meteen in balans is en even zo goed over de schouder weg loopt of naar binnen valt, het paard in verticaal balans rijden dus onder de massa( ruiter) kan dan pas in gezet worden, en het recht richten gebeurt gedurende de rest van zijn leven.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:38

Een kromme "banaan" kan nooit nageeflijk lopen.
Een rechte "banaan" daarentegen kan alleen maar nageeflijk lopen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:44

Ik denk dat we uiteindelijk allemaal hetzelfde willen, maar de manier wel afhangt van de visie waarop je kijkt.
Vanuit welke hoek benader je de dressuur?

Als je het academische rijden interessant vind kun je op paardenbegrijpen alvast wat inlezen. :)