Hoe lossen jullie dit op? (Ervaren ruiters gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Hoe lossen jullie dit op? (Ervaren ruiters gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:06

Ik ben even in de war. (Ik leg dit later uit, maar wil daarom eerst zonder mijn verwarring mede te delen, jullie mening horen)

Stel: Je maakt een grote volte bij a of c, op de rechterhand. Je pony/paard loopt weg over de schouder. Dus zijn rechterschouder komt naar binnen, en hij doet zijn hoofd naar buiten.

Hoe en lossen jullie dit probleem op en waarom op die manier. Graag met termen van begrenzen, binnen/buitenteugel, stelling.

Alvast bedankt! :)

Kiwipitje

Re: Hoe lossen jullie dit op? (Ervaren ruiters gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:07

Dit lijkt mij eerder naar binnen vallen, dan over de schouder weglopen.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:08

Kiwipitje schreef:
Dit lijkt mij eerder naar binnen vallen, dan over de schouder weglopen.

:j

Kwestie van meer binnenbeen, naar je buitenteugel en daar begrenzen.

Daarbij moet de basis van een redelijk recht gericht paard, natuurlijk wel bevestigd zijn, voor je met een correcte buiging en stelling weg komt.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:08

Over de schouder weglopen betekend dat een paard 'uitzwaait' met zijn schouder die aan de buitenkant zit. Wat jij beschrijft is het naar binnen vallen van het paard. Je moet je met je binnenbeen er goed aan houden om dit te voorkomen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:09

Kan iemand mij het verschil uitleggen?

Edit: Oke ik snap :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:09

Idd dat is naar de binnen vallen... Dat is oefenen om te buigen om je binnenbeen

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:10

En hoe doe je dat precies Morrie05?

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:12

De ruiter legt het binnenbeen{de kuit, geen hak} aan ,als het paard daar door heen loopt dan geeft de ruiter een duidelijkere korte kuithulp, als het paard daar nog doorheen loopt is het soms nodig om hem een nog duidelijkere hulp met de hak {een schopje}te geven.De meeste paarden vinden dit in het begin moeilijk en zullen harder gaan lopen, dit is niet erg.Word niet boos, maar neem hem weer terug op het juiste tempo en doe het opnieuw, ieder klein pasje die goed gaat belonen en zo verder uitbouwen.Het helpt soms ook om even heel snel de binnenteugel tegen de hals aan te drukken {zonder te trekken!} tegelijk met de kuithulp om het paard duidelijk te maken wat de ruiter bedoelt.Ook wil het helpen als de ruiter over de binnenschouder van het paard toe naar binnen kijkt,dan verplaats de ruiter automatisch het gewicht naar binnen toe en als natuurlijke reactie zal het paard dan naar buiten toe gaan lopen.Maar dat zijn allemaal "truukjes" om het paard te leren begrijpen dat hij zijn lichaam buigt om het binnenbeen van de ruiter.Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat het dier buigt om het binnenbeen van de ruiter zodat de "truukjes" weggelaten kunnen worden.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:14

Ja ik begrijp het. En wat doe je met je teugels, qua begrenzen?

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:16

Met je buitenteugel begrens je al hij uit wil wijken, ook je buitenbeen houd je gereed zodat als hij uitwijkt dat je ook met je buitenbeen kan begrenzen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:17

Ik heb zo veel topics door gelezen en meningen van mensen over buitenteugel, binnen teugel dat ik even de draad kwijt was. Maar nu begrijp ik hoe je het naar binnenvallen moet oplossen.

Maar nu vraag ik me af. Stel je rijdt diezelfde volte, maar je paard loopt dit keer wel weg over de schouder. Dus naar buiten. Wat doe je dan?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:20

Zet een stukje schoudervoor in om te corrigeren. Hiermee krijg je weer de correcte lengtebuiging en stelling en kun je zo de volte op de goede manier vervolgen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:21

Zo ver zijn we nog niet. Paardje is pas 6 maanden onder het zadel en we proberen ons vooral te focussen op de basis.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:23

Schoudervoor is juist iets wat je met jonge paarden goed kan doen! Een paard moet vanaf het begin af aan gestimuleerd worden recht te gaan, rechtgericht te zijn en anders gecorrigeerd worden door de voorhand weer correct voor de achterhand te plaatsen. Schoudervoor is een simpel hulpmiddeltje. Het vraagt geen ingewikkelde technieken of spiergebruik wat zijgangen wel vragen. Het is een hulpmiddel. Ieder paard (ook een jong en groen paard) moet kunnen wijken voor druk of kunnen buigen als je het vraagt. Daar heb je ook in het begin zoveel technisch plezier van, als dat er optijd in zit. Is dit onder het zadel nog lastig, kan dit ook prima vanaf de grond!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:24

Ik zal het eens overleggen met mijn instructrice, en wat haar mening is. Zij zal me daar vast goed bij kunnen helpen om dit correct uit te voeren.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:25

Ik wil geen spelbreker zijn, maar ondanks dat je nu in theorie heel goed uitgelegd krijgt hoe het moet, kan het in de praktijk soms vies tegenvallen. Dan herken je opeens niet direct wat er gebeurt, of voelt het heel anders dan dat hier staat, of misschien doe je onbewust toch nét andere dingen dan dat je hier gelezen had...En dan loop je weer tegen hetzelfde probleem aan, en da's zonde!

De enige remedie bij dit soort rijtechnische kwesties is dus een instructeur op de grond die je op het precieze moment kan vertellen wat er gebeurt en wat je daaraan moet doen. Alleen dan leer je het gevoel herkennen en kun je leren wat je daaraan kunt doen.

Edit: goed idee! :+

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:27

Daar ben ik het helemaal mee eens, rijerijerije! Maar soms vind het ik het prettig om toch even de achterliggende gedachte in mn hoofd te hebben. Mn instructrice staat niet elke dag naast me en ik vind het fijn om gedachten en meningen met bokkers uit te wisselen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:27

Kan en wil iemand mijn vraag nog beantwoorden over het weglopen over de buitenschouder?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:28

Dat is ook helemaal prima :) 't Is juist goed om de theorie goed te kennen, dan weet je ook waaróm je iets doet! :j

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:29

Rijerijerije schreef:
Dat is ook helemaal prima :) 't Is juist goed om de theorie goed te kennen, dan weet je ook waaróm je iets doet! :j

Precies! Ik wil mezelf altijd kunnen verantwoorden. :o

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:37

naar binnen vallen (op de volte op de rechterhand):
-je drijft met je rechterbeen je paard naar links
-je houdt je linkerteugel tegen de hals aan zodat de schouder niet naar links kan
-je vangt evt. je tempo op als je paard harder wilt gaan lopen
-je rechterteugel zou ik zelf niet tegen de hals doen, omdat je dan eerder een knik in je paard krijgt ipv buiging. Rechterteugel iets van de hals af houden en daar wat stelling mee vragen
-linkerbeen zorgt ervoor dat de kont vh paard niet uit kan zwaaien.

paard loopt over buitenschouder weg (op de volte op de rechterhand):
-linkerteugel tegen de hals aan, daarmee begrens je zijn linkerschouder
-evt. linkerbeen een keer gebruiken als het pard te veel tegen je linkerteugel aan blijft hangen
-probeer de volte op de binnenhoefslag te rijden, zodat het paard al minder naar de hoefslag kan trekken
-wel binnenbeen erbij houden, zodat het paard niet naar binnen gaat vallen.

Ik zou ook veel op de binnenhoefslag rijden als mijn paard aan de wand plakt (en dus over de buitenschouder wegvalt), dan merk je het zelf veel sneller als het paard over de schouder wil weglopen en het paard leert om niet te steunen op de wand.

En zowiezo goed instructie (en dat gaf je zelf ook al aan)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:40

Ik denk dat het voor mij weer even duidelijk is geworden. In ieder geval iedereen bedankt die heeft gereageerd. Als iemand nog wilt reageren of iets heeft toe te voegen dan mag dat uiteraard!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:58

Morrie05 schreef:
De ruiter legt het binnenbeen{de kuit, geen hak} aan ,als het paard daar door heen loopt dan geeft de ruiter een duidelijkere korte kuithulp, als het paard daar nog doorheen loopt is het soms nodig om hem een nog duidelijkere hulp met de hak {een schopje}te geven.De meeste paarden vinden dit in het begin moeilijk en zullen harder gaan lopen, dit is niet erg.Word niet boos, maar neem hem weer terug op het juiste tempo en doe het opnieuw, ieder klein pasje die goed gaat belonen en zo verder uitbouwen.Het helpt soms ook om even heel snel de binnenteugel tegen de hals aan te drukken {zonder te trekken!} tegelijk met de kuithulp om het paard duidelijk te maken wat de ruiter bedoelt.Ook wil het helpen als de ruiter over de binnenschouder van het paard toe naar binnen kijkt,dan verplaats de ruiter automatisch het gewicht naar binnen toe en als natuurlijke reactie zal het paard dan naar buiten toe gaan lopen.Maar dat zijn allemaal "truukjes" om het paard te leren begrijpen dat hij zijn lichaam buigt om het binnenbeen van de ruiter.Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat het dier buigt om het binnenbeen van de ruiter zodat de "truukjes" weggelaten kunnen worden.

Je vergeet wel dat je teugelhulpen erg belangrijk zijn.
Voor je je paard kunt buigen om je binnenbeen moet je ze goed op de buitenteugel zetten, zorgen dat je je wendingen kunt rijden met gelijke druk op binnen en buitenteugel. Binnenhand iets van de hals en dan moet het neusje al volgen.
Als dat al goed gaat kun je heel gemakkelijk je binnenbeen lang maken, begrenzen met de buitenteugel, binnenhand iets van de hals en dan hebben de meeste paarden het al wel door.
Je kunt wel je binnenbeen aanleggen maar als je je buitenteugel los gooit krijg je nooit een goede buiging.

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:41

anneliesdj schreef:
Morrie05 schreef:

Je vergeet wel dat je teugelhulpen erg belangrijk zijn.
Voor je je paard kunt buigen om je binnenbeen moet je ze goed op de buitenteugel zetten, zorgen dat je je wendingen kunt rijden met gelijke druk op binnen en buitenteugel. Binnenhand iets van de hals en dan moet het neusje al volgen.
Als dat al goed gaat kun je heel gemakkelijk je binnenbeen lang maken, begrenzen met de buitenteugel, binnenhand iets van de hals en dan hebben de meeste paarden het al wel door.
Je kunt wel je binnenbeen aanleggen maar als je je buitenteugel los gooit krijg je nooit een goede buiging.

met een jong paard, zoals deze, zou ik de buiging in eerste instantie niet eens heel belangrijk vinden en vooral zeker niet te veel teugelhulpen geven! houdt hem / haar recht, tussen twee benen en op twee teugels, als ie bij buiging of stelling verbuigt en daardoor dus over een binnen of buitenschouder wegloopt eerst met de beenhulp oplossen, en eigenlijk het paard gewoon zo min mogelijk gaan (ver)buigen. Hiermee voorkom je dat je te veel met teugels gaat doen, en te weinig met zit en beenhulpen.

Pas als ie netje op je zit en beenhulp door de wending en in dit geval volte loopt, ga je weer werken aan buiging, en eventueel stelling.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 14:44

De situaties die ik heb geschetst komen niet van het paard waar ik nu op rijd, maar van mijn vorige verzorgpaard. Ik wilde mijn geheugen gewoon weer even opfrissen met de theorie omdat ik het even niet meer begreep. Alleen het schoudervoor ging wel even over het paard waar ik nu op rijd. Maar ik kan mezelf vinden in wat je zegt en ben het daar ook mee eens.