Van super lief naar agressief

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

seester

Van super lief naar agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 11:19

heyy! ik heb een probleem, ik heb zo'n 2 jaar geleden een paard gekregen (had toen al 2 jaar een pony), een superlieve merrie van 13 jaar oud. in het begin ging alles heel goed, ze leerde snel en voelde zich duidelijk bij me thuis. alleen slaat mijn lieve eye-catcher soms volledig om. ze draait dan door: haar ogen worden vuurrood, ze spant haar kaak aan, de staart gaat de lucht in en ze pakt het bit (dubbelgebroken, superzacht) vast. dan steigert ze zo ongelooflijk hoog, dat ze bijna achterover klapt. mensen zeggen vaak dat het eruit ziet alsof ze de duivel is (ze is ook nog eens sierlijk, en 100% zwart). ik heb al vanalles geprobeert, mn handen naar voren en flink aandrijven, met een zweepje een tik tussen de oren geven (absoluut niet mijn favouriet, ze wordt alleen maar kwader). iedereen zegt: als je haar voorwaarts en aan het werk houdt, heeft ze geen kans om te steigeren. nou, zij wel! ikzelf vindt het natuurlijk super vervelend, ook voor haar, maar voor de mensen om me heen (ik rijd veel buiten) is het ook gevaarlijk. tijdens de privé lessen die ik krijg, is ze een schatje en doet ze precies wat er van haar gevraagd wordt. net alsof ze het door heeft. het is absoluut niet zo dat ze altijd zo is hoor, soms kunnen we lange ontspannen ritten maken. maar ik zou graag willen weten waar dit gedrag vandaan komt, en wat ik eraan kan doen. ze krijgt vooral hooi en staat overdag in de wei, waar ze gras eet. verder voer ik geen biks, omdat ze daar te druk van wordt. soms een klein handje gebroken maïs, voor de voedingsstoffen. iemand tips? :?
Laatst bijgewerkt door seester op 08-10-11 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Van super lief naar agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:24

Pijn.

seester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 11:25

we laten haar regelmatig nakijken, en ook haar zadel ligt goed.. en als ze pijn heeft, zou je ook denken dat ze dat dan altijd heeft, dus dat je altijd merkt, dat is niet zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:26

Toch blijf ik bij pijn, paarden bedenken zich namelijk niet van te voren om eens vervelend te gaan doen, die reageren op het moment zelf. Dus toch pijn. Doet ze het met specifieke oefeningen? Is ze wel eens stram/stijf?

seester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 11:32

eigenlijk nooit echt stijf, ze moet wel even op gang komen natuurlijk, maar dat is een kwestie van minuten losrijden. ook niet bij specifieke oefeningen, ze doet het met een rondje over het strand, maar net zo goed met dressuren in de bak. voorwaarts houden helpt niet. zelfs als ze nageeft, gooit ze soms ineens haar hoofd in de nek, en dan sta je behoorlijk machteloos.. aandrijven, maar dan schiet ze omhoog.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:36

Door wie wordt ze nagekeken? Zadelpasser, dierenarts of iemand anders?

seester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 11:37

door onze dierenarts, die komt iedere maand even langs

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:44

misschien een osteopaat laten kijken? Een paard hoeft niet altijd pijn te hebben, het kan best zijn dat ze alleen bij bepaalde bewegingen iets voelt (hoeft ook niet perse een bepaalde oefening te zijn).
Rot voor jullie iig.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:47

Pijn, Angst, Atrose?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:48

seester schreef:
door onze dierenarts, die komt iedere maand even langs

Is dat niet overdreven? Lijkt mij in iedergeval ontzettend duur. Ik zou gewoon nu in een keer haar helemaal van neus tot staart laten onderzoeken, das goedkoper dan elke maand de dierenarts erbij ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:52

is er al eens goed naar de nek gekeken (atlas) ik heb een paard gekend dat ook soms in ene helemaal raar werd, die bleek daar een beschadiging te hebben

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:56

Ik zeg ook osteopaat erbij halen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:58

En sommige paarden hebben gewoon een erg vervelend karakter.
En grijpen elke kans aan om vervelend te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:03

Johanna59 schreef:

Zo denken paarden nu eenmaal niet. Ze denken niet van goh laat ik eens vervelend gaan doen. Paarden doen altijd iets als reactie ergens op. Paarden die 'vervelend' doen, zijn niet vervelend maar doen altijd iets om een reden, of dat nu angst, pijn of iets anders is.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:23

Nou dat weet ik zo net nog niet. Ik heb namelijk een gelder van 9 die heel duidelijk per dag zelf wil beslissen wat er wel en niet gaat gebeuren. Zo kunnen we weken, soms maanden prima rijden en wil meneer zelfs doen alsof hij echt wel iets in huis heeft, om vervolgens als een maniak door de bak te gaan, steigerend, bokkend, en me via wat dan ook eraf te krijgen. En besluit ik dan om hem mee naar buiten te nemen, dan is het ook over. Vervolgens kan je dan ( als je geluk hebt) weer weken tot maanden iets doen wat hem op dat moment ligt.. buiten rijden, een groot feest, tot hij weer eens besluit dat dat het ook niet is... om vervolgens NOOOIT meer die dag het erf af te gaan. Met of zonder andere paarden, nee is dan gewoon ook nee. En dik 1.75 waar ik al eens onder heb gelegen, daar ga ik de strijd niet meer mee aan. Hetzelfde als een lesje meerijden, in een stille bak gaat de handrem erop, dan kan hij alleen met 2 km per uur, in een volle bak kunnen we alleen met 16 km per uur. In een stille bak kunnen we niet galloperen, maar in een drukke bak kunnen we het alleen in contra, buiten kunnen we dan weer wel galloperen op het been dat ik verkies.

Sommige paarden maken gewoonweg op een vervelende manier heel duidelijk hoe de vlag er die dag bij hangt, en zijn meesters in het voor jan met de korte achternaam zetten van het mensje. Ik heb besloten dat na 5 jaar strijd, ik gewoon maar geniet van de dagen dat we toevallig hetzelfde willen. Als ik lekker in mijn vel zit dan wil ik nog wel eens een beetje strijd aan gaan, en hem dan maar een beetje te prikkelen. Op andere dagen zoek ik wel wat anders te doen, dat we toch samen lol hebben en ergens mee bezig zijn.

Gewoon als voorbeeld.. we hebben afgelopen zomer de vierdaagse gereden, alle 4 de dagen geen gezeur van zijn kant, niet moeilijk doen, perfect luisteren, nergens van "schrikken". Dag 4 komen we over de finish, en meneer gaat totaal uit zijn pan en doet ALLES waarvan ik dacht dat hij het de eerste dag zou doen. Het sloeg werkelijk waar nergens op. Heb er zelfs een instructeur van de politie opgezet die heel wat ellende had meegemaakt al, en die zei uiteindelijk ook, ik weet het niet meer.

Ik noem het maar gewoon karakter... da's de enige manier dat ik ermee kan leven, want weg doen doe ik hem ook niet.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:29

Toch is dat ook aangeleerd gedrag. (hierboven)
Paarden zijn reactieve dieren, zoals Jolien ook al aangeeft. :)
Ze plannen niks, leven in het moment.

TS: ik zou het in dit geval dan ook zeker een osteopaat erbij halen voor een volledige check.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:36

Maar dat betekend dan dat ze totaal niet beschikken over enige vorm van denkvermogen... dat ze alleen reageren op situaties en zelfstandig niets kunnen. VInd ik zelf erg kort door de bocht. Sommige paarden zijn nou eenmaal zo.. die denken met je mee.. of vooruit... maken ook graag duidelijk wat ze wel en niet willen. En mijn paard heeft ook regelmatig een check gehad waarbij hij er goed uit kwam. Geeft geen pijnsignalen af maar is gewoon een clown. Heb er jaren om gebruld, frustratiejanken noem ik het dan maar, maar heb geleerd dat ik moet genieten van iedere dag.. tis geen automaat waar je een euro in gooit en dat het dan een rondje loopt.

Er word altijd maar geroepen dat het pijn is, of misschien het zadel.. of misschien niet voldoende NH, maar soms he, heel soms.. zijn er dieren bij , die gewoon iets niet leuk vinden en dan gewoon zoiets hebben van, nu effe niet.

Kyno schreef:
Toch is dat ook aangeleerd gedrag. (hierboven)
Paarden zijn reactieve dieren, zoals Jolien ook al aangeeft. :)

TS: ik zou het in dit geval dan ook zeker een osteopaat erbij halen voor een volledige check.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:39

hoe is het kaakgewricht van het paard? dat kun je gemakkelijk controleren of die daar last van heeft door er met je vinger op te drukken , verder ga ik echt mee dat ie ergens last van heeft hoor dit is echt geen moedwil van zo een dier.

seester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 12:43

het verhaal van Ceriadwen komt mij echt super bekend voor. aangeleerd gedrag zou heel goed kunnen, ik weet niet wat er bij de vorige eigenaar is gebeurt. inmiddels ben ik het wel gewent van d'r, dus val ik er niet zomaar af, maar de lol gaat wel van het rijden af.

ik woon op een eiland, dus een osteopaat is heel duur om hierheen te halen. ik zal kijken of er meer mensen zijn die hun paard willen laten checken, dan kunnen we de kosten delen. Iig super bedankt voor de tip!

ik hoor ook vaak: hang er maar een slof aan. ik heb eerst een martingaal gereden, waar ze dwars doorheen ging, een elastiek met hetzelfde effect, en rij nu met LOSSE SLOF. ik pask hem er dus alleen bij als het echt nodig is, en verder heb ik hem met een lus aan mn zadel hangen. een thiedemann veroorzaakt paniek. zweep om eventueel te straffen ook. weet iemand toevallig een goede osteopaat?

liberty22, ook bedankt! ik zal het zometeen even proberen, waar precies moet ik dan drukken? ;$

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:46

liberty22 schreef:
hoe is het kaakgewricht van het paard? dat kun je gemakkelijk controleren of die daar last van heeft door er met je vinger op te drukken , verder ga ik echt mee dat ie ergens last van heeft hoor dit is echt geen moedwil van zo een dier.

Hele grote oorzaak van plotseling steigeren.
De kaken kunnen niet goed over elkaar schuiven.
En dan in de lengte.
Gaat het paard met bit in met zijn hoofd naar beneden dan kan de onderkaak niet naar achteren om ruimte te houden voor het bit.

De grootste oorzaak zijn de kiezen.
Dus een goede tandarts erbij die je probleem begrijpt als je het uitlegt.

Je moet een bit indoen, naast je paard gaan staan en lopen dan het paard de houdingen aan laten nemen die je tijdens het rijden ook doet.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:48

Ariebren schreef:
liberty22 schreef:

Hele grote oorzaak van plotseling steigeren.
De kaken kunnen niet goed over elkaar schuiven.
En dan in de lengte.
Gaat het paard met bit in met zijn hoofd naar beneden dan kan de onderkaak niet naar achteren om ruimte te houden voor het bit.

De grootste oorzaak zijn de kiezen.
Dus een goede tandarts erbij die je probleem begrijpt als je het uitlegt.

en of een ontsteking van het gewricht , en het vastzitten van de kaak idd.

weet je waar het gewricht zit? die is heel klein he inverhouding met de kaak

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:05

Wat misschien ook kan zijn is dat ze last van haar spieren heeft en dat kan veroorzaakt worden door alleen maar mais te voeren dit bevat voornamelijk zetmeel en een teveel hieraan kan de micro organismen in de dikke darm vernietigen die meehelpen om ruwvoer te verteren.
Misschien een idee om geen graan meer te geven maar wat goede kruiden (zeewier etc) en takken (wilg, berk, fruitboom, populier) Omega olie.
Als de arts toch al zo vaak komt misschien een keertje bloed afnemen of er tekorten zijn?
In ieder geval hoop ik dat je eruit komt want paardrijden is zo geen pretje en het zou niet leuk zijn als je op de voorpagina komt ivm een ongeluk.
Oh ja en een dubbel gebroken bit is echt niet zo zacht als men denkt, jammer genoeg.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:30

Joolien schreef:
Johanna59 schreef:

Zo denken paarden nu eenmaal niet. Ze denken niet van goh laat ik eens vervelend gaan doen. Paarden doen altijd iets als reactie ergens op. Paarden die 'vervelend' doen, zijn niet vervelend maar doen altijd iets om een reden, of dat nu angst, pijn of iets anders is.

Nee, sommige zijn van zich zelf echt vervelend.
Draken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:35

Ja maar ook dan zijn ze dat omdat ze dat hebben aangeleerd of toch om een bepaalde reden onder het werk uit te komen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:41

karakter wordt gevormd Johanna59, er worden geen vervelende paarden geboren of draken,

ik zie de optie masseur er nog niet bij staan, want wat dacht je van ordinaire spierpijn door verkeerd gebruik/ een verkeerde houding, overcompensatie of verklevingen ?
Een da is geen osteopaat. geen masseur en geen zadelmaker, onderzoek je zadel zelf ook eens grondig, je zal niet de eerste zijn waarbij er bevestigingsmateriaal uitsteekt aan de onderkant