Ik zit met een nogal erg probleempje.
Ik rij sinds vorig jaar een Fries, maar die is door de vorige eigenaren helemaal niet goed gereden. Hij is altijd op de voorhand gereden en met spoor.
Toen hij vorig jaar kwam reageerde hij totaal niet op beenhulpen en de zweep doordat hij zo was afgestompt door het spoorgebruik.
Nu gaat dit al helemaal goed, maar nu is het probleem dat hij ontzettend scheef is. Linksom rijden is echt een ramp, met de draf valt hij over z'n binnenschouder, en met de galop springt hij steeds over van linkergalop naar rechtergalop of overkruist. Hij krult zichzelf ook helemaal op met de aansprong, hoe los ik de teugels ook heb. Aan de longe en buiten doet hij dit ook.
Normaal een volte rijden of schouderbinnenwaarts zit er helemaal niet in en wijken dus ook niet.
Rechtsom gaat dit al een stuk beter.
Hij is zoals ik al eerder had vermeld altijd op de voorhand gereden dus hij gebruikt zijn achterhand ook helemaal niet en heeft ook geen bespiering op zijn achterhand. Hij struikelt veel en "valt" als het ware naar voren als je van halt naar stap gaat.
Hij is in de stap ook totaal niet vlot, en met draf en galop valt hij zo erg op de voorhand dat hij het moeilijk vind om in een stevig tempo door te stappen, draven en galoperen.
Hij loopt met zijn achterbenen ook in een "catwalk"loopje, hij zet z'n benen over elkaar heen neer en loopt erg stijf.
Nu hebben we al geprobeerd om hem met passoa te longeren maar dat werkt niet, want hij drukt zn rug weg en gaat helemaal opgekruld lopen. Veel overgangen rijden doen we al, maar het lijkt niet te helpen. Ik ben een beetje ten einde raad met hoe dit nu verder moet, want het lijkt wel niet beter te worden.
Sorry voor het lange verhaal en ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!
.