paard bokt er ineens op los

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

paard bokt er ineens op los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 19:51

hey,
een vriend van mij heeft een groot probleem. hij heeft een 4jarige merie, hij heeft dat paard al bijna 3jaar. het is altijd een braaf beestje geweest, ze bleef enkel wel niet goed stilstaan bij het opstappen maar ze stapte dan een beetje vooruit maar dat heb ik dan samen met hem op geoefend tot ze mooi bleef stilstaan maar vorig jaar toen die vriend wou opstappen bokte ze ineens gelijk zot, ze bleef bokken en springen dan is hij er af gevallen en liep het paard in volle galop een baantje heen en weer, ze kwam altijd terug tot bij hem gelopen en draaide zich dan om en liep terug weg, na een paar keer over en weer te lopen kalmeerde ze en was te terug rustig, de rest van de rit heeft ze zich goed gedragen. we hebben geen oorzaak gevonden wat er mis was en de dag daarna hebben we samen weer geoefend op het opstappen en bij mij bleef ze van de eerste keer stilstaan en bij hem dan ook.
deze vrijdag was hij samen met iemand anders hun paarden aan het opzadelen, en hij hangt zijn paard niet echt vast (ze is dat zo gewoon en blijft altijd mooi staan) maar als hij wilde aansingelen dat sprong ze achteruit en begon bokkensprongen te maken, terplaatsen. dit heeft zeker 10min geduurd. ze had nog niet eens haar bit in en er was niet waar ze kon van verschieten. als hij dan wilde opstappen bokte ze ook even maar het stelde niet veel voor, de rest van de rit was goed gegaan.
dus hij vroeg me om nog eens samen te oefenen, dus hij had ze al opgezadeld en ik merkte dat ze zo onrustig was, ze stond al in haar hals in het zweet en ze had nog niets gedaan. hij ging ze vasthouden als ik ging opstappen maar ik stond nog niet naast haar of ze draaide al met haar kont wat naar mij of draaide de hele tijd wat in het rond. ik wachte tot ze bleef stilstaan en ik stak mijn voet in de steigbeugel en stapte rustig op, ik ging zo zacht mogelijk gaan zitten en ik wil me rechtop zetten en ze begint te bokken en te springen, met haar hoofd tussen haar benen, mijne vriend had ze wel nog altijd vast. ik ben er afgevallen en ze bleef nog een paar minuten bokken en doen. ik snap echt niet wat er mis mee is, nu mag je zelfs niet echt meer naast haar gaan staan.
er is dan een ervaren ruiter afgekomen en die ging er is opkruipen maar hij raakte er zelfs niet meer op, ze begon al te bokken als hij nog maar zijn voet in de steigbeugel stak. en het zijn geen kleine bokjes. het is zo eerst een beetje met haar vorste benen omhoog springen en dan hoog bokken en dat achter elkaar, geen gewone stap ertussen.
wat kan er misschien mis zijn? ik weet dat het moeilijk is om via de computer een oorzaak te vinden maar de eigenaar wil geen dierenarts laten komen en hij is van plan om zijn paard voor een paar weken binnen te doen bij iemand van waar ze is opgeleerd, maar die bind paarden erg kort vast, zodat ze niet kunnen liggen, ze krijgen 1 keer per dag water en geen eten. dit vind ik dierenmishandeling en dat wil ik niet dat hij dat zijn paard aandoet!!

Anoniem

Re: paard bokt er ineens op los

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:59

Dit is duidelijk een rugprobleem, een niet passend zadel zou het heel goed kunnen zijn. Laat hem daar eens naar kijken.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:04

Er kan ook een wervel verkeerd zitten.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:17

maar als je daarna zonder zadel aan haar rug voelt dan doet ze niets. ik vind het vooral raar dat ze blijft bokken ook al ben je er al afgevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:22

Evi_Ibisco schreef:
maar als je daarna zonder zadel aan haar rug voelt dan doet ze niets. ik vind het vooral raar dat ze blijft bokken ook al ben je er al afgevallen.

Dan is het waarschijnlijk echt een probleem met het zadel, ook odmat je aangeeft dat ze tijdens opzadelen al nerveus wordt.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:24

Dan komt er ook geen gewicht op, lijkt me. In ieder geval niet zoveel als een mens. Ik vind het blijven bokken ook niet zo raar, als er iets echt pijn doet, blijven ze daar soms een beetje in hangen.

Diegene waar de eigenaar het paard heen wil brengen klinkt echt naar :S Vervelende situatie zit je in..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:25

na het lezen van je verhaal durf ik gerust te zeggen dat het zadel gewoon te slecht is.
Paard geeft het al een poosje aan maar word niet gehoord....dat is tenminste wat ik er uit kan halen.....
Paard zal pas stoppen met vertellen dat het niet goed is tot er wat aan gedaan word of tot iemand zo stom is het dier te breken.
singeldwang kan het ook nog zijn....ik denk aa een combi van die twee

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:27

Het zou inderdaad heel goed singeldwang kunnen zijn.
Probeer eens om in heel kleine stapjes aan te singelen en
tussen het aansingelen door wat grondwerk te doen,
bijvoorbeeld paar stappen achterwaarts, zijwaarts, wat draven etc

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:30

Een gebroken boom?
Ik heb het ook gehad, nooit wat aan de hand met paard en zo van het een op andere moment bokken, er vandoor gaan, bij het aansingelen proberen te slaan....

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:03

ik ga al deze dingen die jullie denken dat het kan zijn eens zeggen tegen de eigenaar. ik hoop dat hij er dan iets aan doet en niet er iemand laat opkruipen en die er blijft opzitten tot ze stopt want dat was hij ook nog van plan. ik had hem al verschillende keren voorgesteld om er een dierenarts bij te halen ofzo maar dat vond hij niet nodig, hij zou gewoon zijn paard binnen doen bij die meneer.
bedankt voor de reacties!!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:04

nou...sterkte er mee hoor......
je zal je best een beetje machteloos voelen

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:11

ja idd. het is erg om te weten dat de oplossing zo simpel en paardvriendelijk kan zijn, gewoon even een dierenarts bellen. maar dat zal te veel moeite zijn zeker?!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:14

ja...weet ik niet.
Ik kan niet in de knip van de eigenaar kijken.
DA en zadel kosten nu eenmaal geld.
Maarja.......beide kunnen, als het niet verholpen word, tot veel en veel meer kosten zorgen!
En sommige mensen hebben een paard puur voor hun lol en niet voor de lol van dat paard.
Ik ken de mensen niet dus kan er ook niet over oordelen.
Het voordeel van dat het jouw dier niet is.....is als er dingen gebeuren die je niet aanstaan, dat je weg kan gaan en een ander paard kan zoeken. Misschien is dat voor jou uiteindelijk beter.

Kirby_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:20

als ze eenmaal wel goed rijd is dan wel stijf in de rug ? of loopt ze mooi nageeflijk ? in de eerste instantie denk ik net als de rest een slecht zadel . maar het kan ook zijn er er in de rug is mis is . en zenuw die klem zit bijvoorbeeld. probeer een nieuw zadel en laat anders een kraker komen om haar los te maken. en anders kan het nog zijn ( dit is mijn persoonlijke ervaring weet niet of meerdere mensen dit kennen ) dat ze in de tijd dat jullie niet op stal waren ze iets heeft meegemaakt wat die reactie oproept als je het zadel op legt . een bepaald soort trauma aan iets kan hevig reactie oproepen . en er bestaat een therapie voor die kijkt welke handeling de slechte reactie oproept en het paard geestelijk weer laten ontspannen . ik zie dit als mogelijkheid omdat jullie zeggen dat het bokken van uit het niets kwam . ik heb het gezien bij een jonge fries. en ik was stom verbaast wat een verschil er was . als of het een heel ander paard was.

Cynn21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:23

Ik denk echt een rugprobleem,ik zou de veearts even laten komen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:28

Hoi ze raakt ergens van verstuur das duidelijk en waarschijnlijk heeft hij er geen geld voor over zovan zij smijt hem er af en hij bedenkt dus niet dat dat komt omdat ze pijn heeft door iets en daarom zo te keer gaat. probeer het te filmen en plaats het hier dan kunnen we meekijken. naar de reacties.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:51

Ik denk ook aan een slecht passend zadel. Paard is met 3 jaar ingereden en nu nog steeds hetzelfde zadel ofzo?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:39

ik denk een spier ontsteking, moet je maar eens op de spier drukken en draaien waar het zadel licht zal waarschijnlijk boos kijken en weg willen lopen, vooral rechts. paar weken rust rug masseren, balk jes laten lopen na een 5-6 dagen.
zere rug wil zeggen, niet kunnen ontspannen, met aanspannen buikspieren krijg je kortsluiting, dus een bokkent paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:50

Als dat arme dier is " ingereden' bij die geweldige vent waar de eigenaar hem nu ook heen wil brengen, kan ik me voorstellen dat er op een gegeven moment iets knapt bij het paard!
Ik neem aan dat die paardenfluisteraar ook geld vraagt voor het verzorgen...al mag je dat zo niet noemen natuurlijk!?
Waarschijnlijk is een dierenarts dan goedkoper.

summerHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:16

Het klinkt idd als een zadel/rugprobleem
Succes met het overhalen van de eigenaar hoop dat hij de juiste keuzes maakt voor zijn paard

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:01

Idd zoals de andere zeggen, het paard heeft een rugprobleem. Of het zadel is verkeerd.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 11:48

ze heeft altijd al het zelfde zadel gehad, ik weet dat een rug van een paard veranderd maar kan dat in nog een week tijd veranderd zijn?
hij gaat er alleen mee op straat rijden en ze heeft nog nooit in een piste gereden dus ze kent echt enkel de basis.
nu denk ik plots aan iets, hij doet er regelmatig lange wandelingen mee en daarmee bedoel ik van 100km. ik heb hem al veel gezegd dat dat niet goed is voor zo een jong paard. kan het zijn dat ze daardoor misschien pijn heeft?
ik zal proberen om het eens te filmen als die andere 2 'ervaren' mannen er gaan opkruipen maar ik weet niet wanneer die komen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:50

de rug van mijn paard was binnen 6 weken aan beide kanten 1 cm breder geworden.
Dat weet ik doordat de zadelpasser het bij hield voor me.
Als dit paard vanaf haar derde jaar dit zadel al heeft en ze is nu 4.........??
Een paard geeft het pas aan als het echt pijn heeft........als het niet lekker zit zal het dier daar niet direct op gaan bokken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:51

Als ik dit zo lees dan denk ik ook vooral aan het zadel. En wellicht spierpijn van lange ritten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:00

Ik denk ook het zadel. Die lange wandelingen kunnen er uiteraard ook mee te maken hebben, maar denk dat dat in dit geval een bijzaak is.

Zadelmaker erbij laten halen dus!