Welke stijl hanteren om je paard nageeflijk te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jojo2011

Welke stijl hanteren om je paard nageeflijk te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 03:08

Hallo, willen jullie even met me meedenken?

Ik heb een jong WPN paard gekocht en krijg prive les van een instructeur die voorheen op een handelsstal werkte. Mijn probleem is het volgende:
Ik heb altijd geleerd om een paard rustig uit te nodigen tot nageeflijkheid door te spelen met je handen totdat hij lekker aan de teugel loopt.
Maar van mijn instructeur moet ik na het losrijden direct de teugels heel kort pakken en ze daar houden totdat het paard afbuigt. De instructeur zegt dat het paard zijn balans moet zoeken binnen de rumte die hij aan die korte teugel heeft. Dat doet hij ook wel, maar hij maakt zich eerst wel heel sterk in zijn mond voor het zover is.
In stap en draf kan ik hem nu mooi rond laten lopen. Maar in galop komt hij volledig in verzet. Keihard rukken met zijn hoofd totdat ik alles verlies en we met een lange teugel door de bak rondracen. Van mijn instructeur moet ik mijn handen op hun plaats houden en bijdrijven met m'n benen, of eventueel het rukken afstraffen door een stevige ophouding te maken en een keer flink m'n benen erin te "rammen". Nou ja, dat wordt dus een gigantsch gevecht dat ik domweg op kracht verlies.
De instructeur zegt: ik moet het verzet er gewoon maar uitrijden en hem duidelijk maken wie de baas is; het paard speelt een spelletje met mij, De instructeur zelf rijdt het verzet er inderdaad vrij rigoureus uit, desnoods tot het paard gaat steigeren.

Maar als ik hem 5 cm meer teugel geef springt hij prachtig aan in galop en is er niets aan de hand. Ik stel dus steeds voor om met een iets langere teugel aan te springen en da in de galop hem gaandeweg wat meer aan de teugel te krijgen want ik denk dat het paard het gewoon nog niet aankan (hij is 5 jr en nu ruim een jaar onder het zadel). Maar volgens haar krijgt hij dan teveel gewicht op zijn voorhand in de galop en is dat niet goed.

En nou ga ik gigantisch aan mezelf twijfelen. Dit is niet de stijl van rijden die ik heb aangeleerd. maar ik moet zeggen: ik ben er een aantal jaren uitgeweest dus misschien ben ik ouderwets (??). Aan de andere kant: mijn instructeur heeft altijd op een handelsstal gewerkt. Ik kan me voorstellen dat paarden daar wat "hardhandiger" aan de teugel gebracht worden.

Graag advies: hoe zouden jullie het aanpakken? Alle tips zijn welkom!

mika11

Re: Welke stijl hanteren om je paard nageeflijk te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 03:14

Het lijkt mij dat jouw eigen stijl, die jij beschrijft, beter werkt dan wat jouw intructeur nou wil.
Wat jouw instructeur van je vraagt, zo zou ik ook niet willen rijden.
Dat heeft niks met ouderwets te maken. Eerder zoals hij het wil, is uit de tijd!

Het is zonde als jouw jonge paard in verzet gaat komen door deze manier van rijden.
Kun je niet bij een andere instructeur les gaan nemen?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 04:51

nageeflijk rijden heeft heel weinig te maken met je teugels en het bit en alles met je zit en benen. Ik zou dus een instructeur zoeken die snapt dat je een paard niet in de krul trekt of 'speelt' maar van achter naar voren rondrijdt..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:05

Ik ben geen fan van beide stijlen. De tweede is meer geen gelul trek hem in de krul. Hoe fout kun bezig zijn.
Maar ook het eerste dat spelen ben ik geen fan van. Nageefelijkheid komt van achteren en niet van voor.
Paard van achter naar voor rijden vooral zorgen dat daar alles vandaan komt. Paard komt dan vanzelf nageefelijk. Dus ik zou je adviseren een andere te zoeken want zo kom je natuurlijk niet verder.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:06

Nog afgezien van de vraag of de stijl van deze instructeur goed of niet is (ik krijg er namelijk flink de kriebels van), volgens mij past het in elk geval niet bij jou. Dat alleen al zou voor mij reden zijn om naar een andere instructeur te zoeken. Niet een hand vol maar een land vol.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:15

Tigra_ schreef:
Ik ben geen fan van beide stijlen. De tweede is meer geen gelul trek hem in de krul. Hoe fout kun bezig zijn.
Maar ook het eerste dat spelen ben ik geen fan van. Nageefelijkheid komt van achteren en niet van voor.
Paard van achter naar voor rijden vooral zorgen dat daar alles vandaan komt. Paard komt dan vanzelf nageefelijk. Dus ik zou je adviseren een andere te zoeken want zo kom je natuurlijk niet verder.

Precies, ik vind het ook allebei niet ok. Instructeur wil duidelijk veel te veel ineens en vraagt meer dan het paard aankan (en die ging bij mij dus meteen de deur uit)
Spelen staat gelijk aan wiebelen en een wisselende aanleuning, en geen enkel paard kan prettig nageeflijk worden op een hand die niet stil is, veel onduidelijker als 'spelen' kan je niet zijn tegenover je paard.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:19

Ik zou heel snel naar andere instruktie omzien.............................

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:38

Nageeflijk rijden doe je door je paard actief op de achterhand te maken en te wachten tot hij jouw hand gaat opzoeken, niet door net zo hard te trekken tot hij uit ellende zijn hals maar buigt. Het buigen van de hals is eerder een symptoom van nageeflijkheid dan een doel op zich.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:44

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:59

alles vanuit je benen en niet je handen, van achteruit oplossen

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:46

Ik zou zoals de meeste hier een andere instructie nemen. Ik krijg ook de kriebels van zijn manier. En als jij doormiddel van het spelen met je vingers je paard het fijnst krijgt waarom zou je dat dan niet doen? mits je natuurlijk een stille hand hebt en van achter naar voor rijdt

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:52

Een andere instructeur zoeken. ga eerst eens een paar keer luisteren bij verschillende instructeurs naar hun maniet van les geven, plan een proefles en alleen als je echt een goed gevoel heb bij de persoon en de manier van les geven met die persoon in zee gaan. Ik evalueer regelmatig met mijn lesklanten, bespreek de doelen en stel een lesplan op dat schept veel duidelijkheid. Voor de les bespreken hoe het oefenen is gegaan en na de les, "huiswerk"mee en de vragen beantwoorden die tijdens de les zijn ontstaan. Een open communicatie is heel belangrijk!
Succes

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:53

Ontspanning is the key! :)* Dat valt ook niet zo zeer onder 'wijken voor druk' of bepaalde hulpen, immers is het nageven een heel natuurlijk iets dat zowel met als zonder tuigage en stijlen kan worden verkregen.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:39

Ik zou zelf heel snel iemand anders zoeken! Straks verpest je hier nog je jonge paard mee.. Ik ben helemaal geen fan van veel druk aan de voorkant! Nageeflijkheid komt vanuit ontspanning en het goed aan de hulpen staan.. Ik ben van mening dat je heus wel eens even wat door moet kunnen vragen, maar dan moet je ook heel goed weten wanneer weer los te laten en je moet zeker niet vast blijven houden! Daar krijg je alleen maar een sterk en stijf paard van dat zich vast gaat zetten :)

Ik moet mijn paard (ook nog redelijk kort onder het zadel), juist meer lengte geven in de galop, zodat ze makkelijk genoeg sprong kan maken :) Je kan van een jong paard (of een paard met weinig ervaring onder het zadel) in mijn ogen niet verwachten dat de galop geheel in balans en compact is.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:43

Zo te horen zitten jouw instructeur en jij niet op een lijn, dit is wel erg belangrijk. Ik raad je dus ook aan om op zoek te gaan naar een instructeur die wel bij jullie aansluit.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:45

Het belangrijkste blijft: luister naar je paard. Als je paard in protest gaat op zo'n manier dan is daar al je clue dat er iets mis is. Volg je eigen gevoel, en niet dat van de instructeur.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:48

troi schreef:
Nog afgezien van de vraag of de stijl van deze instructeur goed of niet is (ik krijg er namelijk flink de kriebels van), volgens mij past het in elk geval niet bij jou. Dat alleen al zou voor mij reden zijn om naar een andere instructeur te zoeken. Niet een hand vol maar een land vol.

Dit verwoordt wat ik dacht. Praat er nog eens over met je instructeur en als hij eist dat jij het paard op zijn manier nagevelijk rijdt en niets wil weten van hoe jij het gewend bent en wil rijden, dan zou ik inderdaad een andere instructeur zoeken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:24

_KellyAV schreef:
Ik zou zoals de meeste hier een andere instructie nemen. Ik krijg ook de kriebels van zijn manier. En als jij doormiddel van het spelen met je vingers je paard het fijnst krijgt waarom zou je dat dan niet doen? mits je natuurlijk een stille hand hebt en van achter naar voor rijdt

Zonder aanvallend te doen. Maar hoe kun je in godsnaam een stille hand hebben als je gaat "spelen"?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:51

Ik vraag me ook echt af wat al die instructeurs met die focus op die afgebogen kop moeten...

Jojo2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 17:26

Dank jullie wel voor alle reacties! Even over het 'spelen' met de hand want een aantal van jullie vallen daarover: wat ik bedoel is zachtjes een beetje knijpen in de teugel om het paard uit te nodigen op het bit te gaan knabbelen (absoluut niet 'zagen' dus!!). Ik heb altijd geleerd dat je niet met een volledig stille/dode hand moet rijden maar al 'spelend' in contact met de mond blijft. (En natuurlijk rij ik van achteren naar voren. Dat is niet ter discussie!!)
Maar dat ik met mijn instructeur in discussie moet is wel duidelijk!

Jojo2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 17:28

Cassidy schreef:
Een paard moet leren om te wijken voor druk op elk gedeelte van het lichaam. Ook door druk van het bit in de mond. Als de lengtebuiging goed is, komt de verticale buiging vanzelf.

http://www.thejoyofhorses.com/apr99/lateralflexion.htm

Bedoel jij dan wel dat de ruiter een constante druk op het bit moet houden (binnen die korte teugel) tot het paard afbuigt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:49

Meen je nou serieus dat jij constant in de teugels zit te knijpen?
Ik vind het wel shocking dat je denkt dat je een soort trucje moet toepassen ipv dat je weet dat nageeflijkheid een logisch gevolg is van correct rijden.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:56

ik vind dit al niet eens shocking meer, ik hoor het overal..

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:00

Ik rijd mijn paard van achter naar voren. Goed voorwaarts, dat werkt bij hem heel goed. Ben geen fan van 'spelen' en ook totaal niet van trekken..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:01

Jojo2011 schreef:
Dank jullie wel voor alle reacties! Even over het 'spelen' met de hand want een aantal van jullie vallen daarover: wat ik bedoel is zachtjes een beetje knijpen in de teugel om het paard uit te nodigen op het bit te gaan knabbelen (absoluut niet 'zagen' dus!!). Ik heb altijd geleerd dat je niet met een volledig stille/dode hand moet rijden maar al 'spelend' in contact met de mond blijft. (En natuurlijk rij ik van achteren naar voren. Dat is niet ter discussie!!)
Maar dat ik met mijn instructeur in discussie moet is wel duidelijk!

Ik ben geen voorstander van een te "losse" hand, want de verbinding moet wel (weliswaar van achter naar voren) tot stand worden gebracht. Contact op twee teugels dus, waarbij je best met wat halve ophoudinkjes je paard wat ronder kan vragen. Wat ik wel vind is dat je met jonge paarden heel voorzichtig moet zijn en de manier van jouw instructeur is mij ook wat te rigoreus. Wel gebruik op handelsstallen overigens want daar moet het allemaal snel. Het risico is, dat je verzet krijgt en hele handige ruiters komen daar wel mee weg, maar het zou ook mijn manier niet zijn.