Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tigra_ schreef:Ik ben geen fan van beide stijlen. De tweede is meer geen gelul trek hem in de krul. Hoe fout kun bezig zijn.
Maar ook het eerste dat spelen ben ik geen fan van. Nageefelijkheid komt van achteren en niet van voor.
Paard van achter naar voor rijden vooral zorgen dat daar alles vandaan komt. Paard komt dan vanzelf nageefelijk. Dus ik zou je adviseren een andere te zoeken want zo kom je natuurlijk niet verder.

Dat valt ook niet zo zeer onder 'wijken voor druk' of bepaalde hulpen, immers is het nageven een heel natuurlijk iets dat zowel met als zonder tuigage en stijlen kan worden verkregen. 
Je kan van een jong paard (of een paard met weinig ervaring onder het zadel) in mijn ogen niet verwachten dat de galop geheel in balans en compact is. troi schreef:Nog afgezien van de vraag of de stijl van deze instructeur goed of niet is (ik krijg er namelijk flink de kriebels van), volgens mij past het in elk geval niet bij jou. Dat alleen al zou voor mij reden zijn om naar een andere instructeur te zoeken. Niet een hand vol maar een land vol.
_KellyAV schreef:Ik zou zoals de meeste hier een andere instructie nemen. Ik krijg ook de kriebels van zijn manier. En als jij doormiddel van het spelen met je vingers je paard het fijnst krijgt waarom zou je dat dan niet doen? mits je natuurlijk een stille hand hebt en van achter naar voor rijdt
Cassidy schreef:Een paard moet leren om te wijken voor druk op elk gedeelte van het lichaam. Ook door druk van het bit in de mond. Als de lengtebuiging goed is, komt de verticale buiging vanzelf.
http://www.thejoyofhorses.com/apr99/lateralflexion.htm
Jojo2011 schreef:Dank jullie wel voor alle reacties! Even over het 'spelen' met de hand want een aantal van jullie vallen daarover: wat ik bedoel is zachtjes een beetje knijpen in de teugel om het paard uit te nodigen op het bit te gaan knabbelen (absoluut niet 'zagen' dus!!). Ik heb altijd geleerd dat je niet met een volledig stille/dode hand moet rijden maar al 'spelend' in contact met de mond blijft. (En natuurlijk rij ik van achteren naar voren. Dat is niet ter discussie!!)
Maar dat ik met mijn instructeur in discussie moet is wel duidelijk!