Meisje met vervelende pony mee op rit.. Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mister_Macho

Meisje met vervelende pony mee op rit.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:13

Hallo allemaal,

Ik heb twee pony's en een verzorgmeisje. Wij gaan met tweeen met mijn pony's altijd heerlijk op rit.

Nu is de dochter van vrienden van mijn vriend ook bezig in de paarden. Echter was zij de lol in het rijden kwijt.
Ik heb dus aangeboden dat zij bij mij in de bak mag rijden. Wat super gaat, en waardoor zij weer wat lol terug heeft gekregen!

Nu gaat zij echter ook mee op bosrit. En dit gaan van kwaad tot erger... Pony in kwestie is hoogbejaard, en heeft indoor brabant gelopen. Een braaf dier zou je denken.. Helaas absoluut niet.. Haar pony loopt enorm te etteren en te klieren op rit. Iets wat steeds erger word, en vandaag zelfs een beetje gevaarlijk! Wat moet ik hier nou mee doen?

Het begon allemaal goed. De eerste twee ritten gedroeg meneer zich prima!
De derde rit was de terug weg een en al piaffe. Meneer wilde niet meer kalm stappen. (Meisje heeft hem netjes tot thuis gereden, en meneer was goed bij te houden).
De vierder rit werd het steeds en steeds erger. En meisje in kwestie wilde liever op een van mijn pony's. Alles dus omgegooit, en onder mij liep hij prima.

Nu echter vandaag.. Liep meneer zo te etteren, dat ze er meteen af wou. Mijn beide pony's werden nerveus door hem. En zelfs onder mij wilde hij niet meer rustig worden!

Wat hij doet:
Piaffe op de plek. Niet meer normaal kunnen stappen. Niet meer stilstaan, continue draaikonten. Vandaag zelfs een bokje, en stond hij heel even op de achterbenen. Ook slingert hij van links naar rechts! Gaat graag zijwaarts naar huis!!

Echter.. Hij is wel prima in te houden. Hij houdt het tempo van een rustige stap aan. Is makkelijk de andere kant op te zwaaien als hij weer eens slingert.

Ik weet niet meer wat ik met deze pony aan moet. In de bak is hij zo ontzettend braaf. Loopt zijn rondje. Loopt dan mooi over de rug en nageeflijk. (Nageeflijk loopt hij overigens op rit ook als hij piaffeerd).
Maar buiten is het een totaal andere pony..

friesiszwart

Re: Meisje met vervelende pony mee op rit.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:17

zou je niet gewoon tegen dat meisje zeggen dat je liever niet hebt dat zij mee gaat? Gewoon eerlijk zijn en de reden hiervan doorgeven.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:17

En als hij vooraan mag lopen? Doet hij het dan ook? Sommige drukke paarden zijn rustiger als ze op kop mogen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:20

Misschien moet hij eerst even z'n zakcentjes kwijt...gaan jullie meteen naar buiten?
Waarom niet eerst deze pony aan het werk zetten en daarna buiten uitstappen.Bouw dit steeds verder uit,hij moet leren dat buitenrijden ontspaning is.

Sommigen zijn trouwens onverbeterlijk hoor maar zou het eens op deze manier proberen.

Succes :)

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:20

Hij doet het op alle plekken. Als we hem van voor en achter opsluiten op een smal pad loopt meneer ook in piaffe. Voorop loopt hij net zo te drammen.

@friesiszwart: Aan de ene kant is dit wel mijn gedachte. Ik wil de rit veilig houden. Maar aan de andere kant.. als zij niet rijdt moet ze haar pony verkopen.
Ikzelf rijdt altijd buiten, en kan dus niet bij de bak zijn op zon moment. Dus zij zal dan maar heel af en toe in de bak kunnen rijden. (Helaas 45 uur doordeweeks van huis af. En daarnaast huishouden en vriendje bezig houden. Ben al blij dat ik zelf drie maal weeks kan rijden).

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:22

Tinky12 schreef:
Misschien moet hij eerst even z'n zakcentjes kwijt...gaan jullie meteen naar buiten?
Waarom niet eerst deze pony aan het werk zetten en daarna buiten uitstappen.Bouw dit steeds verder uit,hij moet leren dat buitenrijden ontspaning is.

Sommigen zijn trouwens onverbeterlijk hoor maar zou het eens op deze manier proberen.

Succes :)

Helaas doet hij het na bakwerk ook. Ikzelf weet dus niet meer een oplossing te verzinnen. Inmiddels loopt deze pony met een martingaaltje waarop hij iets rustiger blijft. (Gooit graag hoofd omhoog en is dan onstuurbaar, met martingaal kan hij zijn hoofd opgooien maar blijft toch stuurbaar).

Deze pony heeft overigens een uithoudingsvermogen waar je U tegen zegt. Pony kan drie uur aan 1 stuk rennen en dan nog niet moe zijn. Dit ondanks dat de pony hiervoor een tijdje stil heeft gestaan.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:24

ik heb er ook zo'n een onder mijn kont gehad, ook een bejaarde tante. precies wat jij beschrijft, dribbelen, slingeren, niet stil kunnen staan. ze was wel goed te houden, maar ik had na elke rit flinke blaren. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat ze een stuk rustiger was als ik de teugels gewoon lang liet, dan stapte ze wel veeel te hard door (en ging dan soms sneaky aan draven), maar ze slingerde niet meer en ik kreeg geen blaren meer :D , wel moesten we dan zo nu en dan stilstaan omdat de rest te ver achter lag...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:25

Idd wat Tinky zegt, voordat je naar buiten gaat eerst in de bak trainen. En dan mag je de pony gerust goed moe maken, en daarna even kort naar buiten. Zo kan je dan langzaamaan de training in de bak korter maken en tegelijkertijd de buitenritten langer.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:28

Zeggen dat ze niet mee mag.
En dan de reden zeggen,
Beter de waarheid dan dat er ongelukken gebeuren.
Straks kan dat kind naar het ziekenhuis en dan voel jij je ook schuldig.

suc6!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:29

Ik denk echt dat je moet leren dat het ontspanning is :)
Anderen waren mij al voor! :o

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:33

@nikkialex, pony is niet echt gemeen. Mijn mening is dat hij niet rustig wil/kan doen. Ik heb vandaag ook tegen haar gezegt dat ik dit geetter niet op rit wil hebben. Hij mag mee als hij normaal kan lopen anders blijft hij thuis.

@Ilse: Als ik de pony loslaat draaft hij aan en gaat heerlijk alle paden af. Ik heb zelfde probleem met mijn pony, maar als ik die losser laat is het over. Die kan neit tegen een strakke hand.
Maar dat is het helaas bij deze pony niet.

@Gini, We hebben vandaag vooraf in de bak gereden. Helaas had dit geen enkel effect.
Ik vind het overigens ook eng, als hij eerst moe gereden is, om daarna nog het bos in te gaan. Meneer heeft helaas geen sterk hart. (Dat is mijn tweede reden dat ik wil dat hij rustig loopt)

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:34

Waar ik overigens ook heel erg van baal (Kan meisje niks aan doen), is dat ik afgelopen twee weken geen ene keer zelf heb kunnen rijden met mijn pony.
Telkens als ik erop zat moest ik haar pony overnemen omdat ze hem niet meer aandurfde.

Dat is ook de reden dat ik nu zeg, dit MOET anders. Anders gaat die pony niet meer mee.
Ik heb geen plezier meer in mijn eigen rijden zo.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:40

Ga even met haar om de tafel zitten en vertel haar dat ze best af- en toe mee mag maar niet iedere keer.Gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je ook graag ontspannen op je eigen pony wil rijden.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:41

Ilse_123 schreef:
ik heb er ook zo'n een onder mijn kont gehad, ook een bejaarde tante. precies wat jij beschrijft, dribbelen, slingeren, niet stil kunnen staan. ze was wel goed te houden, maar ik had na elke rit flinke blaren. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat ze een stuk rustiger was als ik de teugels gewoon lang liet, dan stapte ze wel veeel te hard door (en ging dan soms sneaky aan draven), maar ze slingerde niet meer en ik kreeg geen blaren meer :D , wel moesten we dan zo nu en dan stilstaan omdat de rest te ver achter lag...

Dit is mijn gedachte. Er zijn nou eenmaal pony's waarbij een sociale buitenrit niet echt lukt. Maar training helpt wel.
Verder heb ik ook zo'n pony gehad, ik ging als het de spuigaten uit liep gewoon ergens op een veldje rondjes dressuur rijden. Even de concentratie verleggen hielp wel voor een korte tijd. Als ze weer begon, zocht ik weer een veldje op en reed haar weer even lekker over de rug.
Wat ook een oorzaak kan hebben is het zadel. Ik kan me voorstellen dat een zadel heel verschillend ligt, in de dressurhouding of in de (gestressde) buitenrithouding. Als een zadel pijn doet, worden m.n. bloedpaardjes erg nerveus. Als de pony de pijn gaat relateren aan de buitenrit, is het plaatje compleet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:42

minder voer?

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:43

Het zadel is uitgesloten. Dit is inmiddels nagekeken. Ook is de tandarts geweest. En heb ik de hoeven bekapt.

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:45

De pony is juist net op meer voer gezet, gezien de pony erg slecht erbij staat. Staat nu op onbeperkt hooi al een tijd. Maar blijft hier veel te schaal op (Kijkt als een pony van 30 kwa ribben en rug). En krijgt nu dagelijks een kilotje basisbrok.

@Tinky, meisje in kwestie weet nu dat ze niet alle keren meer mee mag. Of ze gaat mee en ik ga op de fiets mee zodat ik eventueel over kan nemen. Dan laat ik mijn pony op de wei.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:23

Hoe oud is dat meisje?
Misschien banketstaaf gezegt hoor, maar is dat ponytje misschien niet te sterk voor haar?
Mijn pony doet dit namenlijk ook heel erg, constant dribbelen,
scheef lopen met ze kont draaien,
Is het misschien een idee, als het niet gaat, dat ze er even afgaat?
Dat doe ik teminste altijd, als het me even te gek word, en het te gevaarlijk vind worden,
dan ga ik er naast lopen, dan loopt die in ieder geval wat "rustiger"

Mijn pony doet het niet, omdat die wilt "klieren"
Het is gewoon een actief paardje, wat alleen maar wilt rennen.

Loopt de pony altijd zo te klieren? Of is het momenten?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:02

mijn pony doet dit dus ook, vooral als er andere pony's zijn die ook graag voorop lopen, en hij houd dit urenlang vol (op vakantie, op stap met 2 hengsten die beide ook voorop wilden lopen, rit van 5 uur plus uur pauze bij pannenkoekenrestaurant met stallen, hele heen-en terugweg volgehouden in piaffe/passage, galop op de plek, in travers, met als ik hem inhield een bok, steiger of een courbette :') )

bij hem scheelt het al een stuk als hij voorop mag lopen, en ik de teugels lang laat. soms stop ik heel even om hem een handje voer te geven als hij een stukje braaf gestapt heeft. Ook heeft hij het gewoon nodig om flinke stukken te draven en te galopperen, een rustig stapritje van een halfuur gaat prima, maar als ik er een echte rit van wil maken moeten we ook een stuk racen, anders gaat hij dus dribbelen.
Verder oefen ik vaak aan de hand, dan neem ik hem mee aan touwhalster en leadrope, dan gaan we wandelen en stukjes joggen, en nemen we tussendoor een graaspauze. Als hij gaat dribbelen doen we wat grondwerk oefeningen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:27

Mijn paard kon er ook wat van... zodra ze dacht dat we terug richting stal gingen, was er geen houden meer aan. Tempo zo hoog mogelijk leggen en als je ze inhield haalde ze haar trukkendoos uit en had je meestal blaren op je handen.

Ondertussen is het bijna volledig opgelost. Madam mag aan een redelijk losse teugel als ze haar gemak kan houden. Begint ze te versnellen of aan te draven, neem ik haar niet korter, maar zet haar op een mini-volte. In het begin was het gewoon omtrekken, ondertussen is het al zo'n automatisme dat ik enkel mijn hand opzij moet doen en ze draait al.
De eerste malen moest ik elke meter een rondje draaien, maar uiteindelijk geven ze het wel op!
Ik kan nu aan een normaal tempo, met een redelijk losse teugel een ritje maken. Nu en dan steekt het probleem wel weer eens de kop op, maar 3x een rondje draaien en ze is weer braaf.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:27

Wordt hij wel genoeg aan het werk gezet? Op zijn niveau? Kan ook zijn dat hij gewoon zijn ei niet kwijt kan?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:35

Jongens wat zoeken jullie ver.. In mijn ogen is dit gewoon zo'n heet sportpony'tje. Inmiddels heel wat kilometer op de teller en met het bakwerk rustig maar dit komt gewoon weer naar boven buiten. Zo hebben wij er wel meer op stal staan, top leerpony's en rustig maar buiten (of in het parcour) worden ze weer jong. De enige tip die ik een goede vind is een lang teugeltje en laten stappen, dat wil wel eens goed helpen :).

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:41

Ik heb niet alle reacties doorgelezen dus weet niet of het al genoemd is, maar het klinkt mij eerder in de oren dat de pony niet genoeg uitgedaagd wordt. als het de eerste keer goed ging, dan lijkt het alsof het een nieuwe ervaring was voor hem en zich dus goed gedroeg, maar vind hij het nu niet uitdagend genoeg meer. misschien eerst in de bak hem uitdagen met dressuur en daarna rustig gaan wandelen?

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:24

Ik zag een paar antwoorden voorbij komen waarin dat meisje niet meer op die pony kan rijden? Maar de pony doet het bij jou toch ook ? Misschien kan dat meisje wel heel goed rijden en ligt het probleem heel ergens anders?
Verder ben ik het eens met Blue9, dit zal ongetwijfeld gewoon door haar verleden komen.

En als je gewoon met de pony door het bos wandelt? aan de hand? Hoe is ze dan?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:27

Al eens gedacht over het verminderen van krachtvoer en opvoeren van volumevoer, zoals hooi?