Goed blijven zitten in galop..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AngelTidore

Goed blijven zitten in galop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:26

Allereerst: Sorry, als het hier verkeerd staat,

Nu mijn verhaal :) .
Als ik ga galloperen dan stuiter ik echt alle kanten op in het zadel.
Ik krijg veel tips van bijv: op de beugels steunen, en diep in het zadel gaan zitten.
Maar het lukt gewoon echt niet!
Ik oefen thuis veel, en heb 1 uur per week les.
Maar ik blijf maar heen en weer stuiteren.
Hebben jullie misschien wat tips hoe ik het beter kan doen?
En hoe ik het op een goede manier kan oefenen?
Ik had al de tip gekregen om zonder beugels, en handen los te gaan galloperen.
Maar toen stuiterde ik zo erg dat ik ervanaf viel, nogal op een pijnlijke manier .
Namelijk recht op mijn kont. -.-
Ik ga binnekort mijn 1ste wedstrijd rijden, en al is het gewoon onderling, vind ik het toch wat netter staan als ik gewoon iets minder stuiter zegmaar. :+
Alvast bedankt,,

EarthFocus

Re: Goed blijven zitten in galop..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:28

Meegaan met de bewegingen en niet veel moeite doen om stil te blijven zitten...

Lijkt me ook niet erg fijn voor het paard als jij heel de tijd zit te stuiteren ;)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:29

Juist niks doen eigenlijk.. behalve meebewegen :) Anders verkramp je en ben je niet los genoeg en ga je stuiteren. :j Dus adem in adem uit :D

SaBiNa_S

Heeeel veeel achter over zitten, en korte beugels. ;)
Ik rijd altijd op mn c pony en soms ging ik met een vriendin op haar grote e, ik kon echt niet zitten, maar gaat nu stukken beter! Gewoon oefenen dus! :j

SaBiNa_S

Heeeel veeel achter over zitten, en korte beugels. ;)
Ik rijd altijd op mn c pony en soms ging ik met een vriendin op haar grote e, ik kon echt niet zitten, maar gaat nu stukken beter! Gewoon oefenen dus! :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:32

Je moet je heupen meebewegen... ik kan het alleen niet zo goed uitleggen vanaf een computer :+

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:32

Dankjewel, voor de snelle reactie´s!
Ik ben idd heel erg gefocust op hoe ik zit.
Misschien moet ii me daar maar is minder op gaan focussen. :)
In ieder geval bedankt,
En nog meer tips zijn welkom. :D
Mijnn rij/instructrice zei trouwens ook dat ik mijn onderrug niet ontspande. Heb ook elke keer na het rijden last van mijn onderrug. :o

lisanne66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:56

span je buik aan kan een goede tip zijn. wat ik heb geleerd van mijn vriendin die een eigenpaard heeft: meeveren in het zadel. toen ik dat voor de eerste keer deet zag dat er heel verkeerd uit maar je moet echt doen alsof jij het paard vooruit duwt

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:58

gewoon meebewegen. en als je denkt dat je er echt in blijft zitten, een tientje eronder leggen en kijken of die er niet onderuit waait! Want dan kun je pas zitten!

HBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:33

Mischien helpt het om het zadel even vast te pakken als je begint te stuiteren, zodat je het ritme weer terug vindt.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 05:56

Ja, misschien wel, maar ik denk dat als ik het zadel los laat dat ik dan weer begin te stuiteren..
Maar ik zal evne kijken of het werkt.
In ieder geval bedankt voor de tips!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:08

Probeer eens om lekker ontspannen te zitten...een beetje als een zuitzak.
En dan alleen steeds je kont terug in het zadel duwen op en manier dat je het idee hebt je paard vooruit te duwen met je zit.

Juist niks gaan aanspannen en je houding kun je verbeteren op het moment dat je het gevoel doorhebt.
Ik zou je ook niet aan het zadel gaan vasthouden want dan ga je mischien onbewust dingen aanspannen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:52

Ik ben zelf aan het leren galopperen en tegen mij zeggen ze, goed gewicht naar achteren en benen lang maken. En dit werkt bij mij, in galop is mijn zit en houding goed. Ook ontspannen is belangrijk natuurlijk

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:32

Ik had dat vroeger ook altijd, mijn instructrice zei dat t vanzelf wel over zou gaan.
Na een tijd wisselde ik van manege en daar zeiden ze in het begin gewoon dat ik moest gaan zitten als een zoutzak.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:37

Neem eens wat zitlessen. Dan kan iemand je zeggen wat er fout gaat. Mij lijkt het dat je veel te gespannen zit, ook omdat je eraf ligt zodra je zonder beugels gaat rijden. Ga dat eens oefenen aan de longe zonder beugels, dan hoef je verder niet op je paard te letten en moet je wel op je kont zitten desnoods hou je je maar vast aan het zadel totdat je het ritme te pakken hebt :)

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:54

verschilt ook heel erg per paard!
Ik heb zelf een verzorg fries gehad en die galopeerde overkruist en je werd echt in de ronte gesmeten
daar kon ik ook totaal niet goed op zitten en de eigenaresse ook niet (en gewoon netjes galoperen wilde alleen in het bos op een recht stuk)

maar met mijn eigen pony gaat dit wel heel goed

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:25

Dit is iets waar ik zelf ook een tijdje moeite mee heb gehad. Hier hoe ik het heb opgelost.

Eigenlijk moet je alleen je buikspieren aanspannen en alle andere spieren ontspannen. En dan moet je als het ware telkens naar voren glijden in en zadel en weer iets naar achter gaan zitten. Het idee is dat je kont nooit loslaat van het zadel. Ook kan het helpen om voor je gevoel je rug wat hol te maken, voor je gevoel als een C naar achter gaan zitten.

En wat voor een rijbroek heb je? Als je toevallig een rijbroek met een stroef zitvlak en een stroef zadel hebt, dan maak je het jezelf moeilijk om te glijden in het zadel.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:29

Misschien even aan de longe rijden zodat jij je alleen maar hoeft te concentreren op je zit, dan kan je ook eventueel zonder beugels/teugels rijden en je dan vasthouden aan het zadel.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 17:38

moonsparkle schreef:
Misschien even aan de longe rijden zodat jij je alleen maar hoeft te concentreren op je zit, dan kan je ook eventueel zonder beugels/teugels rijden en je dan vasthouden aan het zadel.

Jaa, dit heb ik dus 1 keer gedaan,, en toen stuiterde ik er vanaf, :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:45

Rij je altijd op dezelfde pony?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:49

Mocht het echt niet willen dan kan het ook een probleem zijn in je rug/heupen/bekken. Ik kan namelijk op de rechterhand wel fatsoenlijk zitten in galop, maar heb er op links veel meer moeite mee omdat ik zelf scheef ben, nadat ik naar de chiropractor ben geweest kan ik wel beter beide kanten op zitten. Ook als ik veel oefeningen heb gedaan voor ceasartherapie gaat het ook beter. :)

Maar over het algemeen is het gewoon een kwestie van ontspannen, niet teveel aanspannen en inderdaad het paard vooruit drukken. :) Succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:00

En probeer niet te lange stukken te galoperen. 3 galop sprongen en weer terug nemen. En opnieuw proberen. Kleine stukjes oefenen. En je niet te druk/gespannen maken voor de galop. Lekker ontspannen rijden zorgen dat je paard goed aan de hulpen staat. Gaan zitten galop hulp geven paar sprongen en weer terug. En dan weer terug naar de ontspanning. En dan weer opnieuw proberen. De stukken niet te lang laten worden als je nog niet fijn ontspannen mee kan bewegen.

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:05

Het kan er ook aan liggen of je pony goed over de rug is of niet. Zo niet, dan spant hij zijn rug aan en kun jij moeilijk blijven zitten. Als hij wel over de rug is, is hij ontspannen en kun je beter blijven zitten.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:08

Lekker ontspannen en meegaan met de beweging.

Is het op alle pony's dat je niet blijft zitten? Want bij 1 hoog opgooiende pony waar je áltijd op rijdt, tsja, dan snap ik het. Maar als je het op iedere pony hebt moet je even wat zitlessen gaan nemen. Succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:09

Ik ga er geen doekjes om winden.... Je moet je heupen bewegen alsof je met iemand aan het vrijen bent. :+
Duw naar voor, ontspan. Duw naar voor, ontspan.
Dat duwen niet te letterlijk nemen, je bent geen jongen die ergens iets in wil rammen, maar je moet wel echt naar voor bewegen. In het ritme van de galop.

Mij heeft het rijden met een boomloos zadel enorm geholpen, door dat zadel heb ik, notabena zonder insctructie, uitgevonden hoe je dus mee moet bewegen. Juist omdat je dan de beweging goed voelt.

Steunen in de beugels juist niet doen, gewoon je been ontspannen laten hangen. :) succes!