doorzitten op een Fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hannah41

doorzitten op een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 19:22

ik heb een probleem ik rijd op een manege wara ik vaak op Friese paarden moet dat vind ik heel leuk :D alleen doorzitten gaat niet zo goed. in galop wel. vooral als de paarden hard draven niet. het lukt dan gewoon bijna niet om te blijven zitten op dat ze je zo hoog opgooien.
hebben jullie tips? :?

xSimonee

Re: doorzitten op een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:36

Gewoon lekker gaan zitten, alles ontspannen en relaxen. Veel oefenen, en vooral niet gaan klemmen. En als je durft, zonder beugels draven zodat je niet kan lichtrijden

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:49

Op een plank kan je niet door zitten. Je moet eerst zorgen dat het paard los in het lijf is en fijn over de rug gaat. Als dat zo is, gaat het door zitten in eens een stuk makkelijker.

LittleMissD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:25

Probeer goed je benen lang te houden zodat je niet gaat klemmen, druk ook goed je hakken uit. Probeer ook je bekken te kantelen en mee te veren met de beweging, wees ontspannen maar gebruik wel je buikspieren. En wat quir al zei is natuurlijk zeker waar, een paard wat goed los is, zit veel makkelijker door.

Ik weet niet of het kan en mag op jouw manege maar van zonder zadel rijden leer je ontzettend goed (door)zitten!

Ik heb zelf trouwens ook een fries dus ik weet hoe moeilijk t is ;)

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 11:36

:j

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:56

Vooraleerst is het belangrijk dat het paard ontspannen en over de rug loopt, dan loopt het paard ontspannen en kun jij beter doorzitten.
Daarnaast ligt het vooral aan jezelf, je moet zelf proberen om op een ontspannende manier te zitten en proberen de bewegingen van het paard te voelen en daarin mee te gaan. Vooral veel oefenen dan wordt het vanzelf wel beter

fioona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:58

Hoi! doorzitten is ontzettend moeilijk

allereerst moet het paard los zijn en het zadel passen en jou de mogelijkheid geven om te kunnen zitten...dan kun je gaan doorzitten...

doorzitten gaat wanneer je lijf dem ogelijkheid heeft de beweging van het paard optimaal te kunnen absorberen...je moet je bewust zijn van de beweging onder je, de linker en rechter heup van het paard die bij het neerzetten van het achterbeen jou zitbeenknobbel opduwen. wanneer je die beweging leert voelen en kunt absorberen gaat het allemaal veel makkelijker...

ik ben in engeland geweest voor de opleiding EET verlichte rijkunst en werk thuis met klanten met mijn equisimulator...misschien is dit een keer wat voor je? je wordt hierdoor je bewust van de mogelijkheden en beperkingen in je eigen lijf...

vergeet niet lekker te rijden, ga niet gedwongen rondje na rondje doorzitten, want ook jij moet het in je lijf aankunnen en trainen :)

mocht je vragen hebben? of fotos/video willen mailen? altijd goed!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:49

dankje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:08

Wat bij mij hielp (en ik rijd ook een Fries, en wegens nog spectaculairdere bewegingen nog moeilijker uit te zitten :') )......

Het begint allemaal letterlijk al in stap. Veel mensen zetten in stap hun bekken al volledig vast, maar hier moet je juist al loslaten, dus 'extreem' meebewegen in stap met zowel je handen als je bekken, terwijl je wel gewoon netjes je schouders naar achteren houdt en je hakken (niet forceren) goed uitgedrukt. Als je dat goed doet, en vol houdt, word je vanzelf losser en ga je later ook makkelijker de klappen opvangen in draf. Probeer dan aan te draven, en volhouden; je bekken moet los blijven! Als je gaat spannen om te blijven zitten, zet je onbewust juist je bekken weer vast waardoor het einde verhaal is voor het doorzitten :+ Verder je buik aanspannen (zogauw je dit goed doet weet je precies wat ik bedoel), hakken goed uitdrukken en mee laten veren, daar vang je ook een groot deel van de klappen op. Verder; veel oefenen, buikspiertraining is trouwens nooit weg omdat je jezelf daar ook wel een beetje mee in het zadel houdt ;) Goed op je zitbeenknobbels zitten, rechtop, en gaan met die banaan +:)+

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:04

Ga achter je zit been knobbels zitten. Hakken netjes uitdrukken en je been rustig tegen de buik. En dan gewoon zitten en ontspannen.

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:54

ahhhhhhhhhhh goeie tips ga het ook proberen, mijn hyves vriendinnetje heeft een super lieve fries, en moest inderdaad heel erg wennen aan een fries, maar wat is het een schatje.... hij is zo mooi...

theponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:57

op de strandrit wou het paard waar ik op reed (een fries)niet galloperen maar ging heel hard draven :j zit niet zo lekker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:10

theponylover schreef:
op de strandrit wou het paard waar ik op reed (een fries)niet galloperen maar ging heel hard draven :j zit niet zo lekker

........dus :') ?

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:14

Ik heb ook een fries en na bijna een jaar op haar rijden kan ik nog steeds slecht op d'r doorzitten := . Best schaamtelijk dus ik volg even haha! Staan al wel handige tips tussen zie ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:15

Wat ook helpt; Halve hoefslag blijven staan, zo werken aan je evenwicht en je beenliggen. Dan gaan zitten, blijven doorzitten terwijl je je benen op die plek blijft houden, als je weer gaat stuiteren ga je weer lichtrijden en weer staan...

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 13:03

bedankt allemaal!

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:33

ik zit even mee te lezen en er staan goede tips tussen
ook ik heb een friesch maar sinds ik met een dressuur zadel rij gaat het door zitten al wat beter.
Dus zoals velen zeggen zal het ook veel aan je eigen houding en ontspanning liggen

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:38

Ik heb ook een Fries en ik vind het heerlijk als ze het gas opendraait en echt lekker tuigend gaat draven. Ik span mijn buikspieren aan en houd mijn bekken los en zo blijf ik goed zitten! :D Ik heb ook six pack gekregen van al dat doorzitten ;)

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:43

nou dan moet dus het gas er op de buiskspieren er aan en dan gaan met die banaan _/-\o_

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:48

moniqueski schreef:
nou dan moet dus het gas er op de buiskspieren er aan en dan gaan met die banaan _/-\o_

Hahahaha!! Ja... zo ongeveer en dan nog een klein puntje... het is wel zo prettig om gehobbel te voorkomen dat je paard wel nageeflijk is en lekker over de rug loopt... ;)

Anders is het niet uit te houden! :')

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:07

tja daar heb je wel een heel belangerijk punt dus ik zou zeggen kijk wat je met de reacties kunt kies er voor jou het beste uit en oefenen maar
(toch klonk dat van die sixpak ook wel leuk haha)

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:09

ha fred jij speelt vals jij doet aan body pumpen hahah vandaar die sixpak

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:13

moniqueski schreef:
ha fred jij speelt vals jij doet aan body pumpen hahah vandaar die sixpak

SSSSSTTTT!!! ;)

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:07