paard heeft moeite met de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CorryR

paard heeft moeite met de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:20

Ik rij nu een paard dat 6 weken stil gestaan heeft. Hij heeft altijd wel een beetje moeite gehad met de galop, maar was wel te doen. (heb haar 4 jaar geleden gereden)
Nu ze 6 weken stil gestaan heeft (blessure van eigenaar) is de galop heel erg slecht geworden. Ze huppelt en springt meer dan dat ze echt gallopeert. Het is niet bokken of in verzet gaan, maar vooruit gaat ze ook niet echt. Ondertussen word ik echt het zadel uit gelanceerd als ze zo doet, waardoor het moeilijk word om haar echt voorwaarts te rijden.
Aan de longeerlijn gallopeert ze wel gewoon (wel erg snel, maar dat is ze zo ie zo wel)
Nadat ze 6 weken stil heeft gestaan heb ik nog maar 1 keer echt gereden, dus ik verwacht niet dat het meteen goed gaat. Wat kan ik het beste doen?

- even niet galloperen totdat ze weer wat spieren heeft en weer een beetje aan het rijden gewend is
- juist veel galloperen en haar dan echt proberen door te laten lopen.
- Veel longeren (eventueel nog een bepaalde manier?)
- eventueel balkjes draven om haar achterhand te versterken (daar zijn de spieren een beetje verdwenen)

Zijn er nog andere tips of dingen waardoor ik haar galop kan verbeteren.

Het gaat trouwens om een 8-jarige merrie.

alvast bedankt.

R_ali_R

Re: paard heeft moeite met de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:54

Het paard heeft waarschijnlijk niet genoeg kracht om aantespringen en te galoperen.

Je zou het paard eerst te leren galoperen aan de longe. Gaat dit goed kan je het onder het zadel doen en dan zoveel mogelijk recht uit dus geen voltes gaan maken daarmee kan het paard weer uit balans raken.
Mischien kan je ook stukken in verlichte zit galoperen zodat je het paard zijn rug ontlast.

maar voorlopig niet galoperen als je er opzit.

_Marell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:08

R_ali_R schreef:
Het paard heeft waarschijnlijk niet genoeg kracht om aantespringen en te galoperen.

Je zou het paard eerst te leren galoperen aan de longe. Gaat dit goed kan je het onder het zadel doen en dan zoveel mogelijk recht uit dus geen voltes gaan maken daarmee kan het paard weer uit balans raken.
Mischien kan je ook stukken in verlichte zit galoperen zodat je het paard zijn rug ontlast.

maar voorlopig niet galoperen als je er opzit.

Ben het er helemaal mee eens. en vooral VEEL oefenen eerst aan longe, znder zadel Galopperen na een tijd al eens Met zadel proberen gaat dit goed dan ga je eens proberen om op het zadel te Galopperen gaat dit niet goed dan begin je weer bij de vorige stap!
veel suc6 ermee enne, niet eerder beginnen tot ie het galopperen weer even gewend is! anders maak je een keer een foto of een filmpje van de galop van je paard, mischien als je het beter bekijkt heeft ie miss. ergens pijn. kan Altijd. *-:) <<)

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 20:06

Zou het wel goed zijn om balkjes te draven om haar achterhand weer wat te versterken (ze heeft ervaring met springen)

Raden jullie longeren aan op een bepaalde manier? Ik heb haar vandaag even laten galloperen aan de longeerlijn, maar valt dan erg naar binnen en gaat vooral racen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:06

Dat racen aan de longeerlijn is een teken dat hij nog niet voldoende balans heeft dan moet je harder, harder en harder om op z'n benen te blijven staan.

Galop aan longe zoiezo veel meenemen maar eigenlijk ook onder het zadel, ik ken er 1 die niet meer kan/wil galoperen onder het zadel omdat de eigenaar dit een poos van haar instructie destijds niet meer mocht doen. Ik zou in de stap en draf gaan werken aan de balans en de galop wel meenemen al zijn het maar kleine stukjes en dan wel echt duidelijk zijn dat ze naar voren moet en desnoods jij erop en aan de longe zodat je dan ook iemand in het midden hebt staan die wat voorwaartse drang met de longeerzweep kan creeren.

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 09:21

Gisteren heb ik gereden en in de bak alleen gestapt en gedraafd. Ik ben toen naar buiten gegaan en een lang pad opgezocht waar ik kon proberen te galoperen. Dit ging ook niet goed. Ze begon weer op haar plek te springen en kwam een beetje omhoog toen heb ik haar naar voren laten lopen en het pad maar weer afgedraafd. ik ga vandaag flink longeren met galop en vrijdag weer een poging wagen.

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 12:12

_Marell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:26

Gaat volgensmij inderdaad beter.

sterke en Suc6 verder.

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 15:14

ben er toch wel achter dat echt alleen de galop onder het zadel een probleem is. De stap is ontspannen, de draf is ontspannen, longeren is ontspannen. Maar toch gaat ze in verzet bij het galoperen.

Zou het eventueel toch een medisch probleem kunnen zijn? Zadel kan het haast niet aan liggen. Heb er met drie keer rijden, 3 verschillende zadels op gehad. (eerste zadel die ze al langer heeft, bij oude eigenaar. Tweede die ik gekregen had, maar niet optimaal vond liggen. En derde die heel erg goed ligt.)

Rugproblemen lijkt mij ook sterk. Ze is soepel en met longeren loopt ze lekker ontspannen en lang en laag. Ook met rijden is ze erg ontspannen in stap en draf, heb echt niks in mijn handen.

Gebit denk ik ook niet. Deze is altijd elk half jaar gecontroleerd.

edit: Denken jullie dat het misschien helpt om van te voren te longeren (en dan vooral voor de galop)? dat ze al een keer gegalopeerd heeft voordat ik erop ga. Misschien lukt het dan onder het zadel ook wel?

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 17:13

Niemand die nog een tip of iets dergelijks voor mij heeft?

HBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:27

Probeer eens in verlichte zit te gaan zitten. Daarmee ontlast je de rug.

_Marell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:49

En is het je het al gelukt?? :o?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:29

heb je een onafhankelijke zit? Bij een paard met een slecht evenwicht is het extra moeilijk om te galopperen met een ruiter met een slechte balans. De ruiter zit hem dan in de weg. Dit zou kunnen verklaren dat ze aan de longe wel wil galopperen en onder de diverse zadels niet.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:47

Heb je al geprobeerd om je teugels iets losser te laten?
Misschien dat je onbewust toch tegenhoud met de teugels waardoor ze niet naar voren kan galopperen?

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 22:31

Horwse schreef:
En is het je het al gelukt?? :o?

Ja hoor het is gelukt! :) Het was toch een ballans probleem denk ik. Na een tijdje ging ze vooruit bij het galoperen, maar sprond ze steeds overkruist. Ook dit is zo goed als opgelost, ze gaat alleen nog wat te hard. Gaan we te langzaam en wordt het moeilijk voor haar springt ze weer overkruist. Maar er zit verbetering in!

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:55

past haar zadel?
je zadel kan vaak de oorzaak zijn van rare bewegingen tijdens de galop...
hoe gallopeert ze zonder iemand erop? maar gewoon in de wei bijvoorbeeld?
hoe gallopeert ze op harde ondergrond en hoe op zachte?
wanneer ze hierbij verschil heeft zoals: op harde ondergrond goed galloperen en op zachte slecht > zit het in haar pezen
op zachte ondergrond goed en op harde slecht> in haar hoeven

succes

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:54

als je problemen blijft houden zou ik toch eens een osteopaat raadplegen

XXkimberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:58

veel werk aan de longe doen en dan daarna galoperen op de rechte lijn

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:59

Je laat hier idd een paard zien die op beide zijden loopt in gallop, maar ik vind het persoonlijk juist crusiaal belangrijk, hem te zien aanspringen in galop, dit moet vanuit een rustig drafje kunnen of zelfs vanuit de stap.
Je paard is hier ook bijgezet, op zich geen probleem vind ik, maar hier is het net iets te strak, je paard kan eigenlijk niet tonen dat hij nageeft, hij geeft ook niet echt na op het filmpje.
hij luisterde vrij goed naar de overgang naar draf , maar dit zou ook beter moeten kunnen, dus net iets vlugger een reactie vragen.
En vooral ook rustiger kunnen galoperen, hij loopt net iets te vlug, maar ik denk dat dat vanzelf in orde komt wanneer het paard zelf ook gaat nageven, nu hangt hij een beetje op de teugel, op het bit , en vlucht dus nu zo een beetje vooruit.
Dus meer ontspanning in het geheel brengen, en het zal er dan veel beter uitzien denk ik toch.
Het is duidelijk dit paard kent al heel wat, maar is even niet meer correct gereden.

CorryR schreef:
Vandaag met longeren ging het heel erg goed. Dit was de eerste keer dat ik echt serieus ging longeren en dit is dus geen probleem.
Ik heb de galop op beide kanten gefilmd zodat jullie het kunnen zien.

http://www.youtube.com/watch?v=NhP8fyvqR0k

http://www.youtube.com/watch?v=ftHsaxYaxnA

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:49

Op dit moment rijd ik ook een paard wat een tijd niet heeft gegalopeerd.
in het begin heb ik vooral veel gelongeerd met de passoa , conditie en spieren opbouwen.
beetje bij beetje , dus eerst maar heel even galoperen daarna weer lekker draven uitstappen en klaar.

Met het rijden precies hetzelfde , beloon het paard na de galop ook al is het nog niet perfect.
en niet teveel achter elkaar oefenen , pak tussendoor andere oefeningen mee zodat je niet alleen met de galop bezig bent.

Vooral veel geduld hebben , en dan komt het echt goed!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:17

ik zie dat je probleem al is opgelost maar wil toch een reactie plaatsen! :$
Ik heb een tuiger gereden dat enkel voor de kar had gelopen. Hij kende het zadel, bit en de hulpen voor stap, draf, langzamer, harder, stuur, rem, enz wel maar GALOP?! Wat moest ie er mee?
Heel lang gewoon echt moeten oefenen, elke keer als hij maar een paar stappen gallopeerde al belonen. Toen hij eenmaal wist welke hulp galop was, en hij dus kon aangaloperen, sprong hij ook echt omhoog in de galop en niet naar voren. Daarbij komt ook nog dat een tuiger hoog opgooit, maar hij zat als een stoel. Zodra je dan been gaf was het, terug naar draf en heeeeeeel hard gaan draven. Dus wat deed ik? Aangaloperen, hij ging draven, terug nemen en weer aangaloperen. Zodra hij wat meer naar voren galopeerde gelijk uitgebreid en overdreven belonen. De bak was toch wel krap (en vreemdgenoeg ENG) voor hem om het goed te leren, en toen met de buitenritten ging het super! Een kar paard is nou eenmaal buiten gewent, dus buiten was leuk, en veilig, een bak was eng en er kwamen overal kabouters uit de hoeken. Galop gaat nu super! Rechtsom dan, linksom bakt hij er nog niks van... En daar zijn we al een jaar mee bezig.
Hoop dat de verbetering voortzet!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:44

Eerlijk gezegd denk ik dat een paard dat moeite heeft met galopperen, het op een cirkel nóg moeilijker krijgt met galopperen. Het klopt dat hij sterker moet worden en dat het ook een kwestie van balans is. Maar ik denk dat je hem het beste kunt leren galopperen buiten, op brede rechte zandpaden. En dan geen lange galoppades, maar iedere keer op nieuw aan laten springen. En in het begin zal hij dat moeilijk vinden, zal hij chaotisch aanspringen, zal hij te hard gaan... Maar het is een begin. Je hoeft in ieder geval niet zo te forceren en te dwingen buiten.

Verder is het ook een kwestie van gereden zijn: de balans vinden is het beste als het paard aan elkaar gereden wordt, dus vanuit achterhand, ruggebruik en nageeflijkheid. Als je hem in de draf zover hebt, kun je dat ook in de galop gaan proberen. Ik heb op een fries gereden die alleen maar hard kon galopperen, anders viel hij er uit. Je kent dat misschien wel, zo'n chaotische viertact galop. Omdat hij niet in balans was, en in drie stukken liep. Toen ik hem zover had dat hij voortaan nageeflijk was, ging ik hem ook zo rijden in galop en het probleem was al snel opgelost.

Coolio2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:08

Ik heb een fries en nou moet ik zeggen hier hebben we heeeeeeel lang last van gehad. Ik heb idd zoals de 1 van de tips hierboven aan de longe de galop geoefend.. ook wel onder het zadel maar moet ik zeggen dat de longe mij echt heeft geholpen en zo kon ik hem ook meer voorwaarts houden want hij galopeerde gewoon op zijn plaats!En toen een tijdje niet de druk op het galoperen gelegd zodat hij het even op een rijtje kon zetten en daarna weer lekker opgepakt. Zijn galop is nu eindelijk goed, Nu mijn houding nog :P

Ik volg dit topic ff...wel handig

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:23

Maar hoe krijgen jullie zo'n paard dat al zo'n moeite heeft met galopperen aan de longe dan in galop? Hij zal dan toch hard gaan draven? Moet je hem dan heel erg jagen?

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:39

Langcara schreef:
Maar hoe krijgen jullie zo'n paard dat al zo'n moeite heeft met galopperen aan de longe dan in galop? Hij zal dan toch hard gaan draven? Moet je hem dan heel erg jagen?

nee vooral niet opjagen, gewoon een normale galop hulp aangeven. mijn paard weet wat de galophulpen zijn aan de longe, en als hij te hard gaat draven neem ik hem terug,als hij dan pas weer ontspant en op een normaal tempo loopt geef ik de hulp opnieuw aan.