mijn haflinger houdt zijn bit vast.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irishoekman

mijn haflinger houdt zijn bit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 16:56

Hoi allemaal,

Mijn haflinger houdt zijn bit vast met rijden en longeren. In de stap doet hij het bijna nooit, maar in draf en galop is het echt heel erg!
Ik weet niet wat ik er aan moet doen. Kneden helpt niets.. ook heb ik stroop op zijn bit geprobeerd, maar dat helpt ook niets. Mn been heeft ook geen zin. Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen? :?

Alvast bedankt!!

mientjemies

Re: mijn haflinger houdt zijn bit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:15

dat is een hele lastige inderdaad.... zou ik ook niet echt een oplossing meer op weten sorry...

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:18

Zelf het bit ook losser laten. Hoe meer jij vast houd hoe meer hij vast houd. Je moet er komen doordat hij ontspanning krijgt. En niet door kneden of trekken. Succes

brisingr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:27

wat voor bit rij je mee? heeft er al een keer een tandarts naar het gebit van je haflinger gekeken ?

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 21:45

3bengels schreef:
Zelf het bit ook losser laten. Hoe meer jij vast houd hoe meer hij vast houd. Je moet er komen doordat hij ontspanning krijgt. En niet door kneden of trekken. Succes

Dankjewel, ik ga het proberen

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 21:46

brisingr schreef:
wat voor bit rij je mee? heeft er al een keer een tandarts naar het gebit van je haflinger gekeken ?

Echt het simpelste bit wat er maar is haha. Tandarts heeft er naar gekeken en alles is in orde.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:20

Ik heb ook heel erg met dit probleem gezeten met mijn fjord.
Ten eerste het zijn natuurlijk al harstikke steken paarden, dus als hun het bit vast pakken probeer het bit zelf dan niet vast te pakken.
Dit werkt tegenstrijdig en zo gaat je paard het bit nog erger vast pakken en dat gevecht ga je nooit winnen.
Wat mij instructriese had gezegd, pakt je paard het bit vast laat dan in een keer de teugel los zodat je paard nergens meer aan vast kan houden en dat vind die niet fijn.
En zachtjes blijven kneden in je teugels.

Het helpt bij mij en me fjordie heel goed iniedergeval.
Succes!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:23

Tja een bit wat ie niet kan vastpakken (pullerbit/correctiebit) of een roller,misschien werkt dit wel bij je pony.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:25

vivana schreef:
Tja een bit wat ie niet kan vastpakken (pullerbit/correctiebit) of een roller,misschien werkt dit wel bij je pony.

Ja, laten we er een lekker scherp bit in hangen als het paard niet doet wat je vraagt.
Top!
Dat is geen oplossing maar symptoombestrijding.

TS: heb je les? Met een goede instructrice moet je een heel eind kunnen komen! :)

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:31

ik heb dit ook gehad.
pony maakte zich zwaar ik ging met heel veel druk terug hangen waardoor soort gevecht wordt.
op aanraden van trainster is een dubbel gebroken bitje geprobeerd ipv enkelgebroken,
ik geloof wel dat ze minder hangt maar ik ben ook hele tijd tegen mezelf hardop los aan het zeggen zodat ik zelf ook loslaat. dan zeg ik volte los en dan doe ik dat, ook in mijn hoofd hoor:P

en ik heb nog maar 7x met bitje gereden dus kan nog niks zeggen, alleen dat ze er op kauwt en op andere bit niet:P

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:33

heb zelf een pessoatrens. moet ik ook niet te sterk op worden, want dan zijn we nergens meer. zij gaat ook wel eens vastpakken en dan moet ik me inhouden om niet te sterk te reageren. heb pessoatrens omdat ik een elleboog gebroken heb gehad en zo dus iets meer controle heb als ze weer eens een gekke bui heeft. en ze reageerd hier goed op. het houdt mij ook alert om niet vast te pakken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:34

en als je het afwisselt met bitloos?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:36

upendo schreef:
vivana schreef:

Ja, laten we er een lekker scherp bit in hangen als het paard niet doet wat je vraagt.
Top!

TS: heb je les? Met een goede instructrice moet je een heel eind kunnen komen! :)

Goh dat was ook het eerste wat ik dacht.. Eerst naar jezelf kijken voordat je er zo'n scherp rotbit inhangt. Ook denk ik niet dat je ervaren genoeg bent voor zo'n bit aangezien je de "normale" oplossing nog niet helemaal hebt uitgeprobeerd. LET OP dit is geen belediging. Ik bedoel alleen te zeggen dat zo'n bit ook schade kan aanrichten.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:39

upendo schreef:
vivana schreef:

Top!

Upendo; deze worden speciaal gemaakt voor paarden die "HET BIT VAST PAKKEN"
Meteen met je grote mond.
Misschien kun je vragen ondertussen ze een bit vastpakken of ze het AUB niet willen doen en een snoepje geven??Upendo??
Laatst bijgewerkt door vivana op 13-09-11 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:40

Hmm je kan het natuurlijk ook zelf proberen op te lossen, ipv met een bit..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:44

vivana schreef:
Upendo; deze worden speciaal gemaakt voor paarden die "HET BIT VAST PAKKEN"
Meteen met je grote mond.
Misschien kun je vragen ondertussen ze een bit vastpakken of ze het AUB niet willen doen en een snoepje geven??Upendo??

Hee Vi-va-na

Leuk dat je me kent joh!

Ik zeg alleen maar dat het symptoombestrijding is.
Geef toe, als jij pijn aan je poot hebt helpt zo'n zooltje in je schoenen ook niet.. Het enige wat dan helpt is iemand die uitzoekt wat er nou precies aan de hand is.

Snoepjes geven tijdens het rijden is niet bevorderlijk voor de rijkunsten anyhow.. Zegt maar weer wat voor slimme ideeën je hebt :)*

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:46

Stoppen met rijden? Wellicht de beste oplossing voor IEDEREEN die tegen een probleem aanloopt |o
Of met een Tiedeman gaan rijden :j :j :j maak je ze ook lekker stug op.
Laatst bijgewerkt door vivana op 13-09-11 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:46

Ik ben niet gecharmeerd van pb's zoals vivana ze naar mij aan het sturen is.. Maar ik ben gewoon niet zo'n fan van gelijk naar allerlei hulpmiddelen pakken. Mijn instructrice verteld mij bijvoorbeeld wél wat de inwerking van een rolletjesbit is. En ja dat is zeker scherper. Om over het correctiebit maar te zwijgen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:47

Lezen is ook een vak op zich he

Waar heb ik dat gezegd dan?

Ik zeg alleen maar dat de TS beter kan gaan zoeken naar de oorzaak met behulp van instructie dan een van jouw slimme plannen over martelwerktuigjes voor beginners aan te nemen :) :) :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:49

Waar staat dat de TS een beginner is?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:51

Nogmaals. Lezen is ook een vak.

Waar in mijn post staat dat ik denk dat de TS een beginner is?

Misschien iets om overna te denken:
Waar staat dat de TS les heeft?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:51

Om antwoord te geven op de vraag van de TS.

Ik zou als ik jou was overdreven soepel in de hand worden. Zoals inderdaad het loslaten wat hier meerdere keren vermeld staat. Bovendien is het voor jou misschien leuk om met de dubbele lijnen aan de slag te gaan. Vanaf de grond kun je dit probleem namelijk heel goed bekijken (mits hij het dan ook doet). Ik heb dit zelf ook zo opgelost bij mijn haf. Dit is een zaak voor de geduldige ruiter. Een ander bit is een snelle en slechts een tijdelijke oplossing. Met een correctiebit maak je het paard nog sterker in de mond als je het verkeerd gebruikt. En het rolletjesbit is gewoon erg scherp.

En vivana dat staat nergens. Maar je kunt uit de tekst opmerken dat ze op zijn minst onervaren is met dit probleem. Dus om er dan gelijk een ander bit in te hangen en op dezelfde voet verder te gaan kan een verkeerd effect geven.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:54

Misschien moet je zelf beter lezen, jij schrijft als zijnde dat de TS een beginner is om dat ik het over hulpmiddelen heb die volgens jouw "Upendo" martelwerktuigjes voor beginners "zijn......

Maar goed,Ts sucses en ik hoop voor je dat je er vanaf komt ;)
Laatst bijgewerkt door vivana op 13-09-11 13:56, in het totaal 2 keer bewerkt

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:54

vivana schreef:
Waar staat dat de TS een beginner is?

heeft upendo het over de TS dan?
ze heeft het over de tips die gegeven worden.. ;)

TS: heb je les?zoek goede begeleiding hier in,anders komen jij en je paard keer op keer uit op een gevecht samen terwijl paardrijden juist leuk moet zijn!

Tommie50

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:56

Gaat lekker hier.. Volgens mij vraagt TS gewoon om tips en niet om discussies over bitten e.d. ;)
Heb dit probleem ook weleens gehad bij een tinker. Deed dit in stap ook niet, maar vooral in draf.
Op advies van mijn instructeur telkens als hij zijn bit vast pakt, zelf loslaten en daarna rustig weer oppakken (dan heeft hij namelijk niks om op te hangen en ontstaat er geen gevecht, dat win je toch niet).
Dit volhouden. Kost even wat geduld, maar bij mij heeft het geholpen!
Succes!