Teugelkreupel. Wie o Wie heeft hier ervaring mee.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Teugelkreupel. Wie o Wie heeft hier ervaring mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:28

Beste Bokkers,

Bij mij op stal rij ik een nieuw paard.

Deze merrie is Teugelkreupel. Dit uit zich in op en neer gaan van het hoofd en het letterlijk met 1 voorbeen kreupel tegen de teugel aan lopen.

In stap schud de merrie alleen en het hoofd, is draf is het beide, in galop is ze vrij rustig en schud ze in verhouding relatief rustig.

Wat ik nu doe is veel rechtstellen en instellen en daarbij goed aan het been houden en makkelijk op de hand. (op advies)

Hebben andere mensen hier ervaring mee en hoe zijn jullie hier mee omgegaan.

In de bijna 24 jaar dat ik rij heb ik namelijk zelf nooit een paard gehad dat teugelkreupel is.

Anoniem

Re: Teugelkreupel. Wie o Wie heeft hier ervaring mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:34

Weet je zeker dat het teugelkreupelheid is? Vaak komt dat toch ergens vandaan. Vooral het hoofdschudden is volgens mij niet gebruikelijk bij tk.
Rechtstellen is goed, probeer zo min mogelijk contact te hebben met de mond en vooral op been rijden. Ze hoeft in het begin nog helemaal niet nagevelijk te zijn, als ze maar op eigen benen koopt.

Maar misschien toch even de rug laten nakijken.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:54

Joolien het is mijn paard niet. Ik rij ze voor de handelaar. Ik heb daar geen inbreng in. Ik doe alleen het rijden. ze gaat met haar hoofd van boven naar beneden zeg maar. In haar lijf zelf zet ze met inbuigen en omstellen niet echt vast. Reageerd prima op been verleggen. Gooi ik de teugels volledig los en rij ik contact loos loopt ze prima. geen stap onregelmatig. met springen met losse teugel idem. Ze springt graag trekt zelf. hoef haar er niet naar toe te rijden ze gaat zelf.

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:56

En als je haar loslaat, valt ze dan op de voorhand? Of blijft ze netjes op eigen benen lopen?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:03

Ze valt niet overdreven op de voorhand. Ze slingert niet is op benen en zit goed te sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:06

Marcella_e schreef:
Ze valt niet overdreven op de voorhand. Ze slingert niet is op benen en zit goed te sturen.

Maar zodra je haar oppakt wordt ze onregelmatig. Is ze dat constant?? Kun je haar hoger instellen en ronder en dieper?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:08

Nee instellen gaat helemaal niet. Kan haar rond rijden maar als ik bjivoorbeeld wil uitschuiven volgt ze mijn hand weer niet. Teugels vallen dan letterlijk in een boog.

Daarbij is ze in het rondstellen heel onrustig. Dan krijg je dus het naar boven en beneden bewegen van het hoofd. Het ja knikken zeg maar.

Ze wordt onregelmatig zodra ik licht de hand er aan zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:09

Marcella_e schreef:
Nee instellen gaat helemaal niet. Kan haar rond rijden maar als ik bjivoorbeeld wil uitschuiven volgt ze mijn hand weer niet. Teugels vallen dan letterlijk in een boog.

Daarbij is ze in het rondstellen heel onrustig. Dan krijg je dus het naar boven en beneden bewegen van het hoofd. Het ja knikken zeg maar.

Ze wordt onregelmatig zodra ik licht de hand er aan zet.

Dan vermoed ik toch problemen in de rug... Rijtechnisch is dat moeilijk op te lossen denk ik zo.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:13

maar met inbuigen zonder nagevelijkheid doet ze het weer niet.

Ze is niet gevoelig op de rug. niet met poetsen en niet met zadelen. Ze loopt verder wel bereidwillig. Is niet terughoudend, laat het tempo wel schakelen. Ze wil eigen alles alleen niet nageven. Ze is niet onrustig met opstappen. Paarden met rug problemen zie je toch wel vaak in verzet komen. Niet willen lopen, bokken weigeren met springen om moeilijk naar de hindernis te rijden en dat heeft ze weer helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:15

Ja lastig, maar verzet in het oprichten is toch een teken dat er in het lijf iets niet goed zit. Ik heb ook altijd een paard gereden wat prima sprong, zelfs in de aanleuning prima liep maar alleen heel erg met het hoofd schudde, bleek ook kissing spines te hebben. Dit paard kon bijvoorbeeld heel moeilijk dubbelsprongen nemen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:17

Is het paard wel 100% rad aan de hand op de rechte lijn en de volte links en rechts zowel op harde als zachte ondergrond?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:27

ester: Ja heb toevallig van de week op het het harde aan de hand gedraafd en dan is niks aan de hand. Met los zetten ook niks aan de hand.

Joolien: Is moeilijk te zeggen. Rij d't ook pas net 3 dagen. Vandaag heeft ze vrij maar ga morgen wel even goed voelen en kijken hoe ik het het best onder woorden kan brengen wat ik voel en zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:30

Anders als je de mogelijkheid hebt, een filmpje maken? Ben wel benieuwd. Welke stal rij je trouwens? Heb zelf jaren in Assendelft gereden ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:30

Hmz...lastig. Ik vind dat schudden zo raar....Hoe galoppeert ze? Helpt het als je even flink gegaloppeerd hebt (goed voorwaarts) dat ze daarna dan beter draaft?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:34

Galop is gewoon helemaal goed. Stelling, buiging en gewoon nageven.

Ik rij op Mulder Joolien. Waar heb jij gereden??

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:35

en ken franklin trouwens ook wel. Die stond toen nog op kalverhoek toen ik daar nog reed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:37

Ik heb altijd bij Ron van Eerden gereden. In de les maar reed ook handelspaarden voor hem.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:39

Bij ron heb ik ook nog gereden. Maar vind de delft nu erg groot en commercieel geworden. Even te naar mijn smaak, maar het is zeker mooi geworden. Hij heeft nu 3 binnen rijhallen en de kantine is verbouwd en groter geworden. Rij er nog wel eens een wedstrijd. Hij is 1 van de weinige waar in de zaanstreek kan springen

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:18

Ik ken de term teugelkreupel wel maar kan iemand me uitleggen wat het precies inhoud? Loopt het paard dan kreupel door de aanleuning? en waardoor kan dit ontstaan? is het lichamelijk of kan het ook door bv verkeerd aanrijden komen?

Sorry voor de vele vragen...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 15:24

Het paard loopt onregelmatig op teugeldruk. Oorzaken meestal mensen. Het fijne weet ik er niet van maar meestal worden die paarden op druk vast gereden waardoor ze kreupel gaan lopen door teugel druk. Zonder teugeldruk is niks tot weinig aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:27

Marcella_e schreef:
Het paard loopt onregelmatig op teugeldruk. Oorzaken meestal mensen. Het fijne weet ik er niet van maar meestal worden die paarden op druk vast gereden waardoor ze kreupel gaan lopen door teugel druk. Zonder teugeldruk is niks tot weinig aan de hand.

Klopt, maar ik denk dus dat er bij 'jouw' paard iets anders aan de hand is.

Ron is idd erg groot geworden, ben er niet meer geweest de laatste jaren dus ik heb de nieuwe hal nog niet mogen aanschouwen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 15:41

Als ze begint te bokken weet ik genoeg. Met eigen paarden is het makkelijk die laat ik nakijken. Ik heb hier gewoon het zeggenschap niet over.

Hoe een dubbel springen gaat weet ik niet nog niet geprobeerd. We hebben op stal wel ene DA in SPE(bijna afgestudeerd)werken zal hem eens vragen de rug even na te voelen zaterdag is hij er weer

Dat is ook het lastige van een filmpje. Wil hem best maken maar op dat zonder toestemming op internet te zetten van andermans paard vind ik wel weer wat. Als ik een filmpje kan regelen wil ik hem wel e-mailen. Maar dan hou ik het wel even prive.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:41

Marcella_e schreef:
Als ze begint te bokken weet ik genoeg. Met eigen paarden is het makkelijk die laat ik nakijken. Ik heb hier gewoon het zeggenschap niet over.

Hoe een dubbel springen gaat weet ik niet nog niet geprobeerd. We hebben op stal wel ene DA in SPE(bijna afgestudeerd)werken zal hem eens vragen de rug even na te voelen zaterdag is hij er weer

Dat is ook het lastige van een filmpje. Wil hem best maken maar op dat zonder toestemming op internet te zetten van andermans paard vind ik wel weer wat. Als ik een filmpje kan regelen wil ik hem wel e-mailen. Maar dan hou ik het wel even prive.

Is goed ik ben wel benieuwd :)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:38

thnx voor de uitleg
en succes met dit paardje

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 18:46

dank je wel. ik hoop dat ik het red met haar en dat het inderdaad teugelkreupel is