Friese hengst wilt niet lopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rozewolk

Friese hengst wilt niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 23:27

hallo allemaal,

Sinds kort rijd ik zo nu en dan een paard bij.
hier wat informatie over hem:
Friese hengst
8 jaar jong
ziek geweest sinds 2 jaar helemaal beter en goede conditie.
3x sportbiks 1x slobber onbp hooi.

wat het probleem nu is meneer is heel sloom aan het been wilt liefst niet lopen.
in de omgang is meneer heel lief en koel in het hoofd maar het is en blijf een hengst.
op straat is hij wel voorwaarts maar in de bak of in het zand wilt meneer zowat niet lopen ja stappen.
als je draaft stopt meneer al na een paar passen galop is al helemaal moeizaam. je bent doodop als je meneer alleen rijd in de bak of buiten in het zand.
hij wordt gereden met sporen en zweep de zweep heeft totaal geen zin want daar reageert hij TOTAAL niet op. als je met een ander paard buitenrijd dan volgt hij wel maar liever doet hij niks dan alleen maar stappen en stilstaan.
Longeren is al helemaal een ramp.

heeft iemand TIPS of wat moet ik nou?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:43

Bouw het krachtvoer af tot hooguit een handje als beloning na het rijden, en laat hem verder lekker alleen onbeperkt hooi/voordroog eten.
Moet jij eens opletten hoe hij opknapt! ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:43

En als je hem losgooit in de weide of bak, wil hij dan wel lopen?

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 23:48

van krachtvoer krijgen zo toch juist energie en niet van hooi?

anneliesdj@Nee eigenlijk ook niet echt staat hij om zich heen te kijken en veel rollen. wandelen snuffen

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:56

Een paard wat weinig beweging krijgt heeft veel te veel aan 3 kilo sportbrok en 1 kilo slobber op een dag.
Friezen hoor je sober te voeren.
Ik dacht ook altijd dat als mijn paard niet voorwaards was, ze te weinig energie zou hebben en meer krachtvoer nodig had, of zelfs sportbrok.
Niets is minder waar, zo overvoer je ze juist en krijgen ze teveel suikers e.d. binnen.
Ze krijgt nu alleen nog maar voordroog, en een handje lucerne voor haar medicatie, en ze heeft energie voor 10.
Ze is veel voorwaardser dan ze ooit is geweest.
En niet alleen mijn paard is er ontzettend van opgeknapt.
Om mij heen ken ik verschillende friese paarden die maar erg weinig tot geen krachtvoer krijgen en het daar prima op doen.

Rozewolk

Re: Friese hengst wilt niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 00:05

oke even ontropic weer...

hij krijgt half biks. en sober slobber om zijn darmen goed in werking te houden(smash en mix) speciaal voor zijn darmen. en veel hooi.

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:09

Heel herkenbaar dit van jouw fries. Ik rijd zelf ook een fries bij. Nou die is liever lui dan moe. Behalve voor de wagen. Zweep boeit hem niet. Sporen.... de enige die werken zijn wieltjes. Hij weet precies als je knopjes of geen sporen om heeft. Alleen deze werken. Hoe vaak rijd je per week? Longeren hoeven wij met de fries ook echt niet te doen. Niet onder de indruk van de zweep. En buiten dat hij is te groot eigenlijk. 1.74 m. Ik merk bij onze fries dat afwisseling het beste is. En ik zou zeker wat minder kracht voer gaan gebruiken. Ligt het zadel goed? Hoe is het met zijn rug? Buiten dat hebben friezen een kleinere long-inhoud dan de meeste andere volbloeden. Dus regelmatig stappen tussendoor is wel zo prettig. Ik zou gaan voor meer afwisseling met je paard. Is hij ook beleerd?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:10

3x een halfje sportbiks vind ik niet zo verontrustend, ik zou eerder proberen hem op de weide te krijgen, van gras knappen ze vaak enorm op en wellicht heb je dan die sportbiks helemaal niet meer nodig.
Dat hij los ook niet wil lopen is erger, hoe wordt hij gehouden? Staat hij alleen, komt hij veel buiten? Kan hij wel contact hebben met andere paarden?

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:18

Nou die fries die ik bijrijd... Haha als hij in de paddock gegooid word doet ie echt niks. Staat beetje te kijken. Dus we blijven er dan niet bij staan. Maar verderop op een afstandje. Dan word ie boos en gaat dan wel ff een beetje gek doen. :+ Maar dan heb je het gehad ook haha. Hoe bedoel je liever lui dan moe :+

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 00:22

Het is trouwens niet mijn fries ik rijd hem bij sinds kort ik heb zelf een halinger hengst.
afwisseling heeft meneer zeker straat duinen strand bos los longeren ect.
meneer heeft standaard 1 dag dat hij niet gereden wordt er wordt indd veel gestapt omdat friezen indd minder long inhoud hebben. hij kan ook voor de kar maar dat moet weer opgepakt worden voordat hij ziek werd werd hij vaak voor de kar gereden.
wij hebben helaas geen weide daarom krijgt hij ook veel hooi. hij komt zoveel mogelijk in de paddock hij gaat niet samen los(hengst) maar kan wel andere paarden zien en ruiken. als hij op stal staat kan hij ook andere paarden zien en ruiken.
rijden gaat hij ook vaak met andere paarden.
hij is helemaal goedgekeurd ook voor de sport.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:55

Het kan zijn dat er een verkeerd (bij het paard passende) brok gegeven wordt
Sportbrok is voor de meeste paarden niet nodig. (afgankelijk van wat je doet)
onderhoudsbrok wel, omdat er tegenwoordig in het hooi niet meer alle vitaminen en mineralen en bouwstoffen zitten die er nodig zijn om een paard hetgeen te laten doen wat wij willen.
Eigenlijk hoor je dus het voer af te stemmen op hetgeen we met ze doen.
rijd je 1 keer in de week, dan kan je prima met hooi en misschien een handje beloning.
ga je sportgericht de training in, dan kán je niet zonder een brok (onderhoud) om hem de energie te geven spieren te ontwikkelen en te onderhouden.
Ze hebben trouwens tegenwoordig van Master (vancooten) een nieuw voer. Die minder suikers en koolhydraten bevat en wel de energie geeft die ze nodig hebben. Zelf heb ik deze nog niet geprobeerd, maar ga dit wel doen, omdat de suikerwaardes in die brok lekker laag zijn, en ze toch de voldoende mineralen bevat , die ze nodig hebben in hetgeen wat ik met ze doe
Zelf voer ik al jaren master (de basis brok) en heb nooit problemen dat ze niet willen bewegen
Doe verder alle liflafjes weg. Voer evt. nog een granenmixje erbij tussen de middag (meer energie)

Mocht er alleen hooi gevoerd worden, dan is het zeker belangrijk om na te gaan, of alles wel in dat voer aanwezig is, wat nodig is...., voor hetgeen wat je met ze doet.
Geeneen GP paard, zal alleen op hooi die hoge prestaties kunnen leveren.
enige wat veelal een probleem is, is de hoge suikerwaardes die in veel brokken (maar ook mueslies) voorkomen.

beschuitman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:07

Inderdaad kan het zijn dat de brok niet passend is. Maar in deze wellicht aan de eigenaar om daar naar te kijken. Tevens kan het paard gewoon 'bakmoe' zijn, geen zin om in die bak rond te sloffen. Daar kan je gericht aan werken (en zelf ook heel moe worden) of accepteren en de activiteiten doen die hij wel leuk vindt.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 10:22

Alle paarden hier op stal krijgen het zelfde brok en allemaal heben ze nergens last van.
Hij krijgt speciaal slobber voor zijn darmen dus die moeten we blijven geven.
het maakt trouwens niet uit waar je rijd of wat je doet meneer is gewoon niet vooruit te branden. als je met z'n 2e rijd dan is bij wel 'meer' voorwaards.

Op de zweep reageert hij al helemaal niet dus longeren is een ramp. met rijden reageert hij wel goed op je stem voorwaards draf dan draaft hij maar na paar passen stopt hij weer.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:12

ik meld me even aan, heb een 4 jarige friese merrie die niet vooruit te branden is..
Gedeeltelijk dominantie bij mij, en gedeeltelijk last van te lange kniebanden waar ze de ene keer meer last van heeft dan de andere keer.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:21

maar reageert het paard helemaal niet op een zweep??? Ik heb altijd geleerd om eerst benen te geven als paard niet reageerd gelijk een tikje met de zweep, in principe dus puur als verfijning van de hulpen. Als mijn paard niet reageerd hoef ik het zweepje maar te pakken en het paard niet eens aan te tikken en ze loopt al voorwaartser. Maarja als je al standaard met spoor en zweep rijd weet ik eigenlijk ook niet hoe je dit op moet lossen.. Mischien haver bijvoeren? of iemand in de bak erbij of grondwerken? beter op het been krijgen door heel veel overgangen te rijden?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 08:47

ik spring even bij, mijn merrie wordt boos op de zweep. dus oren naar achteren staart zwiepen. Maar ze zal er geen stap sneller door lopen. Nooit gedaan ook niet. Dus niet zo dat ze er gewoon dood voor geworden is. Ze is gewoon dominant en ze geageerd bijvoorbeeld ook nauwelijks op een tik tegen haar neus.

Dus niet elk paard reageerd daar goed op.
Het is dan juist de kunst om je paard op andere manieren over te halen.

Wat je wel kunt proberen om het tegenover gestelde te doen. Dus probeer nog maar iets langzamer te stappen. Dat je paard onder zijn eigen langzame tempo moet lopen. Dan maakt hij zijn passen meer af en krijgt hij een iets meer voorwaartse drang omdat hij nu onder zijn tempo moet lopen.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 22:09

Hij heeft nergens meer last van hij is (sport)goedgekeurd door de arts.

Nee op de zweep reageert hij helemaal niet niet eens met zijn oren reageert hij er op. lijkt wel alsof die het niet voelt ofzo.. op spoortjes reageert hij wel iets maar ook niet veel.
haver bijvoeren is misschien wel een idee.
proberen nog langzamer te gaan volgens mij gaat hij al op zijn langzaamst in de bak haha ik denk dat hij dat alleen maar lekkerder vind.

Ik snap ook niet waarom hij zo onwijs sloom is in de bak of als je buiten alleen ben. hij is wel vrolijk ect

Princesmax@ wat bedoel je met nog iemand in de bak? die ook aan rijden is of wat?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:59

Heel veel dingen kun je gewoon met jezelf vergelijken. Alleen moet je het 'paardending' met het 'mensending' verwisselen.

Dus: jouw paard houdt niet van lopen. Vergelijk dat eens met iets wat jij niet leuk vindt. Ik neem even het voorbeeld de wc schoonmaken.

Als ik jou 1x vraag om de wc schoon te maken, wil je dat misschien nog wel doen. Zeg ik dan dat je wél alle hoekjes en dingetjes mee moet nemen (waardoor je langer bezig bent, voor je paard is dat dus langer draven), wordt het al vervelender. Vraag ik je dan 5 min. later of je niet ook de wc boven wilt doen, denk ik dat je me al niet zo meer mag :+

Vraag je paard dus niet te vaak om te draven/galopperen. En als je het vraagt, vraag het dan 1 stap en zeg dan: ho joh, maak jezelf niet te moe!

Als ik elke keer tegen jou zou zeggen: "nee, doe de wc maar niet, dat is te zwaar voor jou." Dan denk jij op een gegeven moment: eehm... hallo, ik kan best een wc schoonmaken hoor! En zul je het zelfs een keertje op eigen initiatief doen.

Als ik dan vol trots jou een stuk chocolade-taart overhandig voor je 'harde' werken, is die wc schoonmaken op eens een stuk minder vervelend!

Dus voordat je hem vraagt of hij wilt draven, laat hem dan heel langzaam stappen. (Stilstaan mag niet!) Opgegeven moment willen ze zelf harder (ook al heb jij dat moment misschien eerder, heb geduld!) en dan zeg je: nou, toe dan, draaf dan aan! En na een paar passen weer terugnemen en heel langzaam stappen.

Op deze manier krijg je een paard wat wílt lopen ipv het wel doet omdat je het zegt.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 23:23

het probleem is ook dat het hem niks intreseerd al stapt hij 2/3 dagen hij blijft niet wille lopen hij vind het alleen maar chill al je er aan toe geeft.
hierdoor rij ik ook bijna nooit in de bak en ga ik naar buiten meestal zoek ik dan de straat op omdat hij dan wel 'doorloopt'.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:27

heb je wel een goede instructie.....niet banketstaaf bedoelt hoor...maar dat kan soms veel goed doen...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:36

Taat schreef:
het probleem is ook dat het hem niks intreseerd al stapt hij 2/3 dagen hij blijft niet wille lopen hij vind het alleen maar chill al je er aan toe geeft.

Misschien is hij ook gewoon verveeld? Maak het rijden eens interessant! Draven naar een snoepje op een stoel? Voetenpuzzeltjes (geen hoge snelheid, vereist wel denkwerk = interessant), denkspelletjes met eten (snoepje onder pion leggen, moet hij het pionnetje omgooien etc.) en andere dingen die hij leuk vindt.

Als hij dan weer een beetje wakker is vraag je een keer een half rondje draf zonder uitdaging. En zo de hele tijd uitbouwen.
Er moet voor het paard ook wat in zitten om de hele tijd veel te moeten bewegen zonder mentale uitdaging, als je daar niet van houdt.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 01:18

Ik heb eigenlijk geen les met hem omdat het ook niet mijn paard is. veel hengsten die ik ken die zijn juist heel erg voorwaarts en werkwillig.

Verveeld lijkt me sterk er wordt namelijk heel veel verschillende dingen met hem gedaan buiten strand duinen bos straat. longeren en voor de kar. wandelen/los lekker tutten.

grondwerk kan ik wel mee gaan beginnen kijken als hij het leuk vind. maar dat kan niet alleen zijn beweging. maar ik doe hem natuurlijk niet elke dag dus het wordt niet consequent gedaan.

met rijden heeft hij ook zijn oortjes naar voren hij is totaal niet vervelend. alleen harder als stap hoeft niet hahah

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:03

Dat friezen liever lui dan moe zijn kan ik me niet in vinden. Mijn friese merrie van 11 is juist heel erg voorwaarts en wil voor je werken. Na een half uur 3 kwartier is ze meestal helemaal bezweet (heeft wel een hele goede conditie en dan nog wil ze nog steeds voor je werken!

Oja en er wordt alleen met haar gereden, gemend en geknuffeld e.d. Buitenritten niet eens zo heel vaak en toch vindt ze bakwerk ook leuk!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:41

Euquincy schreef:
Dat friezen liever lui dan moe zijn kan ik me niet in vinden. Mijn friese merrie van 11 is juist heel erg voorwaarts en wil voor je werken. Na een half uur 3 kwartier is ze meestal helemaal bezweet (heeft wel een hele goede conditie en dan nog wil ze nog steeds voor je werken!

Oja en er wordt alleen met haar gereden, gemend en geknuffeld e.d. Buitenritten niet eens zo heel vaak en toch vindt ze bakwerk ook leuk!

Nou die ik rij is wel liever lui dan moe hoor en niet werkwillend terwijl haar moeder dit wel graag doet voor je ;)

maar ik heb een idee als paarden echt niet willen lopen of ze dan niet depri zijn ofzo???? kan dat

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:02

Hoe was de fries voor ie ziek werd? Was ie toen ook al lui of is dat erna ontstaan? Wel eens laten testen op ataxie? Niet elk atactisch paard toont erg zwabberig. Er zijn er zat bij die gewoon niks registeren. Kun je drijven wat je wilt of de zweep gebruiken, ze voelen gewoon niks. Dan is er iets mis met de zenuwgeleiding. Dierenarts kan dat makkelijk testen. O.a. door met een scherp dingetje over zijn rug en kruis te gaan. Dat wordt op een hele lichte manier gedaan en een "normaal" paard reageert daar accuut op. Een atactisch paard registreert dat dus niet.