Paard stijgert en klapt achterover

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Paard stijgert en klapt achterover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 14:18

Vorige week ben ik op mijn 4-jarige paard gestapt. Die was erg druk, maar dat is ze de laatste tijd wel vaker dus gewoon opgestapt.
Meestal direct aan het werk zetten en het is goed. Maar deze keer was anders. Zodra ik zat kreeg ik een hele serie bokken onder mn kont. Ik was daar niet van gediend en gaf spoor met mn been zodat ze naar voren zou gaan( Wel ruimte van voor). De reactie die ik daarop kreeg werd nog erger bokken en stijgeren. Een hoge sprong naar boven en ze klapte met mij achterover. Ik heb de schrik nu nog steeds goed te pakken. Het is wel goed afgelopen voor beiden, maar het had ook heel anders af kunnen lopen.
Nou heeft dit paard er zowieso een handje van om snel te stijgeren. In het land doet ze het ook altijd tegen de andere paarden en ook op stal. Ook heeft ze al wel eens gestijgerd toen mn vriend haar vast hielt. Ze heeft een goed (op maat gemaakt zadel) en ze heeft lichamelijk (is nagekeken) nergens last van. Ze krijgt niet veel voer. Dus daar kan die drukte niet van komen. Ik ben bang dat het meer een dominantie probleem is. Straffen in de vorm van slaan ofzo, daar ben ik niet van, en ik denk ook niet dat het nut heeft. Ik voelde het stijgeren ook totaal niet aankomen. Ging zo ontzettend snel. Maar goed, flink aan de longeerlijn aan het werk gezet en toen ze geen puf meer had er weer opgegaan. Ze heeft niets meer uitgehaald en ik heb nog 10 minuten gereden. Nu wil ik eigenlijk niet meer dat zoiets weer gebeurd. Wat kan ik eraan doen?

Marchador

Re: Paard stijgert en klapt achterover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:28

Ik kan me haast niet voorstellen dat het paard nergens last van heeft.
Lastig probleem, maar ik zou toch op zoek gaan naar les zodat diegene je hierdoor heen kan begeleiden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:30

Als je echt zeker weet dat het paard fysiek in orde is, dan zou ik er een professional bijhalen. Dit soort dingen kunnen levensgevaarlijk zijn als je niet 100% zeker weet waar je mee bezig bent...

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 14:34

Marchador: Het is eenmalig gebeurd en verder nog nooit een bok gegeven. Het was die dag wel fris weer maar dat praat het natuurlijk niet goed. Aan de ene kant heb ik zoiets van: het is een keer gebeurt, kan zo zijn. aan de andere kant heb ik er geen fijn gevoel bij. Ben bang dat het weer gebeurt. Ik longeer nu elke keer voor het rijden. (Heb al wel weer gewoon gereden) en dan kan ze de gekkigheid kwijt aan de longe. Daarna rij ik gewoon, en is er niets aan de hand. Misschien was ze inderdaad te druk. Maar toch heb ik elke keer nog dat moment in mn achterhoofd en denk ik: als het maar niet weer gebeurt.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:41

zijn haar tanden ook nagekeken?
wij hebben dit ook gehad en die bleek dus een slecht gebit te hebben waardoor het bit pijn deed en begon te steigeren en achterover liet vallen!
nu rijden wij haar bitloos en dat gaat wel goed

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:45

kan het heelgoed voorstellen dat je bang bent dat het weer gebeurt,
het is niet niets zo achterover klappen met het paard samen,
maar misschien zoals je zegt, was je paard die dag gewoon heel druk..
of had die paar dagen stil gestaan?
daar kan het ook aanliggen..
maar denk dat je dat dan zelf ookwel snapt dat die dan druk is als die paar dagen stil staat.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:47

Wil je geen schrik aanjagen, maar vandaag precies 2 weken geleden is een vrouw om het leven gekomen doordat haar paard achterover klapte.
Het is niet niks hoor, let alsjeblieft goed op!!

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:47

klink miss wel makkelijk om te zeggen maar als hij-zij weer gaat steigeren mee ei op zijn-haar hooft ´slaan´ (mer zacht) dan denken ze dat ze zich hebben gestoten en bloeden en zullen ze het niet snel meer doen

dit hebben wij ook gehad met een hengst op de manege maar het was wel meteen over (ik denk dat het ook wert voor bokken

maar voor dit alles zou ik ff naar zijn-haar mond laten kijken wat boven mij is vermeld

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:51

idd, eens naar de mond laten kijken,
misschien licht het daaraan..

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 14:53

Kellly: Ze heeft wel 2 dagen stilgestaan. Maar ze staat de hele dag op de wei en ik reed zowieso maar 3 keer in de week. Daarvoor wel druk, maar nooit zulk gedrag getoont.
Franka: Ja, daarom ben ik er ook wel bang voor dat het weer gebeurt. En ik wil nog wel langer mee.
Amber: Ik had het toen niet door. Het ging zo snel. Ik had echt nooit een ei kapot kunnen slaan in die korte tijd. Heb er zelf wel aan gedacht om dat te doen. Maar moet je ook maar net handig zijn om dat snel te kunnen en in evenwicht te blijven zitten.

In principe is de mond drie maanden geleden nog nagekeken. En toen was het niet nodig. Maar goed, het is een jong paard en er kan veel veranderen in korte tijd. Ik laat het zo snel mogelijk nakijken. De merrie heeft wel iets overbeet, ik weet niet of dat nog verschil maakt?
Laatst bijgewerkt door paard89 op 29-08-11 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:54

amber28 schreef:
klink miss wel makkelijk om te zeggen maar als hij-zij weer gaat steigeren mee ei op zijn-haar hooft ´slaan´ (mer zacht) dan denken ze dat ze zich hebben gestoten en bloeden en zullen ze het niet snel meer doen

dit hebben wij ook gehad met een hengst op de manege maar het was wel meteen over (ik denk dat het ook wert voor bokken

maar voor dit alles zou ik ff naar zijn-haar mond laten kijken wat boven mij is vermeld

Dat is helaas een fabeltje waar heel veel paarden niet intrappen. Trapt ie er wel in, heb je geluk, trapt ie er niet in, dan haal je hem uit balans en ga je met paard en al achterover...

Ik vind dat je altijd erg voorzichtig moet zijn voor je zulke fratsen uithaalt...

Overigens vind ik het geen excuus dat een paar dagen stilstaan dit gedrag zou veroorzaken. Bij mij staan alle paarden, jong en oud, net beleerd of al ervaren, flegmatiek of zeer sensibel met regelmaat eens op rust en er is er niet 1 die het in zijn hoofd haalt om vervolgens zulke fratsen uit te halen. Al zet ik ze 3 maanden stil, dan is het na 3 maanden gewoon opstappen en wegrijden. Hoe lastig ze ook zijn...

Als een paard goed bevestigd is en vertrouwen heeft, zal hij voorzichtig met je zijn.

Is hij dat niet, dan is er toch echt iets anders aan de hand (niet goed bevestigd, pijnklachten, stress etc etc).
Laatst bijgewerkt door Suelza op 29-08-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:55

Ik heb dit ook een keer gehad, paard bleek achteraf spierbevangen te zijn. Paard was de dagen ervoor al steeds wat 'vervelender'. Je moet je goed bedenken dat paarden niet zomaar achterover klappen...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:56

Joolien schreef:
Ik heb dit ook een keer gehad, paard bleek achteraf spierbevangen te zijn. Paard was de dagen ervoor al steeds wat 'vervelender'. Je moet je goed bedenken dat paarden niet zomaar achterover klappen...

AMEN!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:58

]Nou heeft dit paard er zowieso een handje van om snel te stijgeren. In het land doet ze het ook altijd tegen de andere paarden en ook op stal. Ook heeft ze al wel eens gestijgerd toen mn vriend haar vast hielt. [/quote]

[quote= schreef:
Marchador: Het is eenmalig gebeurd en verder nog nooit een bok gegeven.

Hier spreek je jezelf erg tegen.. ALS je paard al nergens last van heeft, zou het misschien niet kunnen zijn dat ze het bakwerk niet leuk vindt? Mijn Tink vindt bakwerk nl vreselijk.. Dan is hij gespannen als een veertje, terwijl buiten niks aan de hand is..

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:59

vriendin van mij heeft zo'n paard. Midden in een Z proef vloog ze uit het niks achterover. Vriendin brak dr bekken. Haar vader stapte erop om te corrigeren, hij brak dus zn schaambeen. Ze hebben jaren niks meer met het paard gedaan maar willen binnenkort weer gaan starten. 8)7

merrie is lichamelijk helemaal ok btw, ze kon gewoon uit het niks achterover gaan al was het in galop

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 15:00

Suelza: Wat heb jij dan voor oplossing?
Naar mijn weten heb ik een hele fijne band met dit dier. Met rijden is ze (normaalgesproken) superfijn en nooit problemen met haar gehad. ik heb haar dan ook niets gedaan waardoor het vertrouwen wegviel.
Misschien dat ik haar spoor gaf op moment dat ze bokte. Maar goed, ik heb dat met geen enkel paard meegemaakt. We hebben verder ook nooit paarden die zulke streken hebben uitgehaald. Ik weet dan ook niet zo goed wat ik er mee moet. Ik longeer haar maar zodat ze haar energie kwijt kan. Ik wil gewoon voorkomen dat het nog een keer gebeurt.

Nine1987: Dat was niet onder het zadel. ik bedoel dat ik onder het zadel nog nooit zoiets met haar heb meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:00

Hoe vaak rijd je hem dan? Zou m toch eerst maar aan de longe doen voorlopig voor je er op stapt, gewoon 10 min effe het ei kwijt kunnen, en dan pas erop stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:01

Pelryo schreef:
vriendin van mij heeft zo'n paard. Midden in een Z proef vloog ze uit het niks achterover. Vriendin brak dr bekken. Haar vader stapte erop om te corrigeren, hij brak dus zn schaambeen. Ze hebben jaren niks meer met het paard gedaan maar willen binnenkort weer gaan starten. 8)7

merrie is lichamelijk helemaal ok btw, ze kon gewoon uit het niks achterover gaan al was het in galop

Je kunt mij met geen stok wijsmaken dat het paard uit het niets achterover ging. :n Paarden denken niet als wij, niet van mm nu heb ik geen zin meer laat ik mijn ruiter maar verwonden dan hoef ik niet meer.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:02

Als ze het onder het zadel nooit heeft gedaan en nu opeens wel, dan zou ik toch wel kijken naar medische oorzaken. Een paard kan in mijn ogen wat vervelend zijn/ enthousiast of hoe je het ook noemen wilt. Maar zoals ik je eerste bericht lees lijkt het wel een monster. Ik zou dan ook eerst het medische uitsluiten. Je zegt dat ze is nagekeken, maar wanneer is dit geweest?

Kelllyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:02

het is zeker geen excus met het stilstaan,
maar zou wel kunne
somigge paarden zijn dan zo druk,
maar het kan ook ergens anders aanliggen zoals velen zeggen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:05

paard89 schreef:
Suelza: Wat heb jij dan voor oplossing?
Naar mijn weten heb ik een hele fijne band met dit dier. Met rijden is ze (normaalgesproken) superfijn en nooit problemen met haar gehad. ik heb haar dan ook niets gedaan waardoor het vertrouwen wegviel.
Misschien dat ik haar spoor gaf op moment dat ze bokte. Maar goed, ik heb dat met geen enkel paard meegemaakt. We hebben verder ook nooit paarden die zulke streken hebben uitgehaald. Ik weet dan ook niet zo goed wat ik er mee moet. Ik longeer haar maar zodat ze haar energie kwijt kan. Ik wil gewoon voorkomen dat het nog een keer gebeurt.

Kan ik niet beoordelen zonder het paard te hebben gezien helaas... Voor hetzelfde geld zie je iets over het hoofd, waardoor dit gedrag vertoond wordt. Daarom zeg ik op mijn beurt, haal er iemand bij die er verstand van heeft en laat die het gedrag beoordelen. Die heeft daar voor geleerd en heeft er ervaring mee.

Joolien schreef:
Pelryo schreef:

Je kunt mij met geen stok wijsmaken dat het paard uit het niets achterover ging. :n Paarden denken niet als wij, niet van mm nu heb ik geen zin meer laat ik mijn ruiter maar verwonden dan hoef ik niet meer.

Wederom... eens :')

Kelllyy schreef:
het is zeker geen excus met het stilstaan,
maar zou wel kunne
somigge paarden zijn dan zo druk,
maar het kan ook ergens anders aanliggen zoals velen zeggen.

Onzin, dan klappen ze niet 'out of the blue' achterover. Paard is niet stom, die weet ook wel dat hij zichzelf daarmee beschadigen kan.

Ze zullen hooguit voorwaarts en fris zijn, maar dat is iets totaal anders en niet vergelijkbaar met omhoog komen en achterover klappen.

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:06

Ik zou ook nogmaals alles laten controleren, lichaam, tanden, zadel. Zoals al wordt gezegd, het is niet normaal dat een paard zo uit zijn dak gaat opeens, en al helemaal niet dat dat leidt tot achterover klappen.

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:07

Wel apart trouwens dat ze na het longeren wel rustig bereden kon worden als ze ergens pijn had.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 15:10

Paard is nog jong en wordt ongeveer 3 á 4 keer per week gereden. Verder staat ze elke dag op het land.
Nagekeken 2 dagen na de val. Paard had nergens last van. Mond nagekeken drie maanden geleden. Bel morgen voor een afspraak deze week. Zadel heb ik nu 1.5 maand. Komt morgen iemand om hem nogmaals na te kijken. Paard heeft na die ene dag gedrag niet meer getoond. Ook niet meer in land of onder het rijden. Wel longeer ik nu voor ik erop ga. Ben toch nog steeds een beetje bang dat het weer gebeurd.
Laatst bijgewerkt door paard89 op 29-08-11 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:11

Ik kan het me voorstellen. Je neemt het in ieder geval serieus op, en dat lijkt me heel verstandig, voor jezelf zowel als voor je paard. Verder geen inhoudelijke tips, maar veel succes!