Problemen met boos worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Problemen met boos worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 20:08

Hoi,
Ik denk niet dat ik de enige ben die wel is boos wordt tijdens het rijden.
Ik ben de laatste tijd vaker boos op mijn pony geworden terwijl ze niks verkeerds deed. ( Meestal een week of 2 voor een wedstrijd, dan wordt ik heel snel gestrest.)
Vooral bij het aan de teugel rijden, ik moest mijn pony het helemaal opnieuw aanleren omdat ze het niet goed heeft aangeleerd. Maar vaak als ze het neit wil doen, raak ik gefrusteerd en dan word ik te druk in mijn handen ofzo. En dan is het logisch dat mijn pony nie tnaar de hulpen luisterd. Dus het is wel mijn schuld dat het dan verkeerd gaat. En dan word ik gewoon boos. Soms gebeurt het wel dan ik haar een tikje met de zweep geef. (Niet een hele harde slag maar wel harder dan een normaal tikje)

Ook gebeurt er vaak dat ik boos word omdat ik gewoon een slechte dag heb gehad of dat er gewoon iets is gebeurd waardoor ik sjaggie ben.

Mijn vraag is dus, wie heeft her ook "last" van en want doe je om weer rustig te worden of van het sjagerijnig worden af te komen?

Groetjes,....

janneke1981

Re: Problemen met boos worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:13

afstappen en de volgende dag weer verder rijden..
Jij en je paard hebben er niks aan, als jij gefrustreerd raakt en achteraf spijt hebt omdat je onterecht boos wordt op je pony.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:14

tel tot 10 en begin opnieuw. Heb je les? Zoja leg dit dan voor aan je instructeur want hoe je nu bezig bent kan het alleen maar de slechte kant op gaan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:15

Just relax...
Ga even stappen aan een lange teugel om zelf af te koelen, of stijg desnoods af...

_Romy_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:16

Ben het eens met bovenstaande

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:20

Jeetje wat goed dat je zo eerlijk bent :j En geloof me heel veel mensen reageren hun frustraties af op hun paard, maar weinigen geven dit toe dus ik vind het heel knap dat je toe geeft dat het niet aan je pony ligt.
Ik ken het wel hoor.. Maar ben het mezelf ook aan het afleren het is zo makkelijk om af te reageren op een dier maar ook zo oneerlijk. Als ik de eerste ongeduld heids dingen ga voelen zorg ik ervoor dat ik me het gelijk bewust ben en stop even waar ik mee bezig was, haal rustig adem, neem de tijd die je nodig hebt en ga dan weer verder. Ben je echt te boos, stap af en trap tegen de muur ofzo :))

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:22

Kun je een andere manier van ontspanning doen net voor je gaat rijden en je dus evt opgehoopte frustratie kwijt bent?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:23

Als je zo'n slechte dag heb gewoon niet opstappen scheelt een hoop fustratie.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:25

Ik las eens in een boek, frustratie krijg je als je iets probeert maar het lukt niet. De oplossing is dan niet om door te gaan met hetzelfde. Beter kan je dan inderdaad even stoppen en voor je opnieuw begint goed nadenken hoe je het de volgende keer net even anders aan kan pakken. Als je daar zelf niet uitkomt, kan je misschien iemand vragen om je te helpen.
Wat ik ook lees is dat je je eigen spanning die je voor het rijden al had een beetje afreageert op je pony. Als je al gespannen bent voor je met je pony begint, probeer dan een paar keer rustig adem te halen, zeg tegen jezelf dat het allemaal niet perfect hoeft te gaan en dat je gewoon plezier gaat hebben met je pony. Het kan ook helpen tegen je pony te praten, zeggen hoe je je voelt. Dat je sjagerijnig bent, waarom dat zo is maar dat je toch graag lekker wil rijden. Klinkt misschien stom, maar onder woorden brengen wat je voelt haalt vaak ook een deel van de spanning/boosheid weg. Voor mij helpt het wel in ieder geval.
Tijdens het rijden kan het helpen niet meteen heel doelgericht bezig te gaan maar eerst even goed te voelen. Hoe je zit, hoe je ademhaling is, hoe je pony onder je beweegt. Desnoods doe je even een paar sec je ogen dicht. Als je je aandacht bij je eigen lichaam/gevoel en je pony kan houden dan ben je minder bezig met de dingen waar je boos of gefrustreerd van raakt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:26

Als je dat gefrustreerde gevoel voelt opkomen zorg dan dat je het gewoon niet toelaat. Probeer te herhalen in je hoofd dat je frustraties er alleen maar voor zorgen dat je juist niet kan oplossen wat er fout gaat. Je voelt niet meer wat je pony doe en je kunt niet meer reageren. Blaas even stoom af door even lange teugel te geven en je hele lichaam even bewust te ontspannen. Onthou dat je pony je niet kan verstaan als je gespannen zit te doen. Als ik jou in het chinees iets vraag en je geeft niet het goede antwoord, en ik wordt boos, hoe fout zou dat van mij zijn? Probeer het gewoon nog een keer, op de goede manier, zodra je weer even afgekoeld bent.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:28

Afstappen...een rondje lopen, of rennen, of schop maar eens goed tegen de muur aan. En dan verder rijden, of het de volgende dag weer proberen. Dat is wat ik doe als ik merk dat ik echt boos word, gelukkig gebeurt dat niet meer vaak tegenwoordig.

Aan de andere kant denk ik dat jij, aangezien dit stelselmatig lijkt te gebeuren in een bepaalde situatie, beter de oorzaak aan kan pakken. Als je pony nog niet bevestigd is in het aan de teugel lopen, moet je dan wel op wedstrijd gaan? En als je op wedstrijd gaat, is het dan wel eerlijk om te verwachten dat ze het dan (of net van te voren) ineens goed doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:32

emilyslaluna schreef:
Mijn vraag is dus, wie heeft her ook "last" van en want doe je om weer rustig te worden of van het sjagerijnig worden af te komen?

:j Jazeker hoor, daar heb ik ook last van en ben er zeker niet trots op maargoed. Ik ben me er bewust van en probeer zodra ik dat gevoel van frustratie op voel komen dan ook even tot tien te tellen en/of te gaan stappen aan een lang teugeltje. En inderdaad, als ik een rotdag heb gehad op het werk ga ik vaak helemaal niet rijden en alleen een beetje wandelen of grondwerken. Vaak word je tegelijkertijd met die frustratie ook harder in je handen wat niet eerlijk is tegenover je paard en dan gaat het helemaal de verkeerde kant uit. Dus even een kleine pauze inlassen is op zo'n moment helemaal geen slecht idee ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:36

Ja. Discipline kweken laatste maanden heb ik hier geen last meer van en drie maal raden, het rijden gaat met sprongen vooruit. Ik heb mezelf een figuurlijke schop onder me hol gegeven en als ik voelde dat ik gefrustreerd raakte denk ik altijd aan de stem van mijn instructrice en wat zij zou zeggen, die heeft zo'n rustige stem dat het gewoon kalmeerd. Of ik ging stappen, maar het is beter om het voor te zijn in mijn geval.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:40

Misschien kun je zo veel mogelijk proberen te denken aan de dingen die wél lukken.
Elk paard heeft (net als wij mensen) een gemakkelijkere en moeilijkere kant, wissel dit voldoende af.
Probeer het rijden vooral ook leuk te maken door eens een paar balken of pilonnen in de bak te zetten.
Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:47

Afstappen of iets anders gaan doen is inderdaad het beste. Of gewoon niet gaan rijden als je al merkt dat je in een frusti bui bent.

Maar soms moet je haast wel blijven rijden. Ik had het gisteren nog: was op buitenrit, paard ziet iets verdachts, flipt finaal dus ik eraf, stukje naast 'm lopen want daar wordt 'ie rustig van, dacht dat 't wel weer ging. Dus er weer op. Klein stukje verder begon hij ineens met steeds omdraaien en de andere kant op galopperen, keer op keer. Wat mij dan helpt is doen alsof er iemand anders bij is. Er is iemand die ik erg bewonder, iemand die rustig en kritisch is en die gruwelijk goed met paarden is. Die ook gewoon eerlijk tegen mij zou zeggen wat ik verkeerd doe. Ik hoor dan als het ware hem zeggen wat ik verkeerd doe, en wat ik wel moet doen. Af en toe helpt het ook als ik luister naar de stem van mijn lesgever in mijn hoofd, die weet ook zo heel duidelijk te maken wat je verkeerd doet, en wat je wel moet doen.

Dus eigenlijk doen alsof er een ervaren paardenmens bij is die jou instructies geeft. Die dingen tegen je zegt die je zelf ook wel weet. Bij mij werkt 't in ieder geval.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 21:01

@ F_Orumster
Wat ik gisteren heb gedaan was: Ik had maar 4,5 uur geslapen maar ik moest naar stal want mijn pony had de vorige dag niet gelopen. Ik was niet boos om iets gewoon heel blij, Maar de sloeg heel hard met der staart in mijn gezicht dan ik er een hele rode afdruk van kreeg, en dus werd ik door alle kleine dingen geirriteerd en ook tijdens het rijden. Na 10 minuten instappen en 5 minuten rijden d8 i van, nu stop ik gewoon, het wordt er neit beter op, Ik heb mijn beugels een gaatje kleiner gemaakt en ik gink om de wei heen racen. Ik wordt daar altijd rustig van. Maar het kan niet elke dag.

@Mando
Ik moet minstens om de dag rijden. Ik probeer elka dag maar als ik een dag over sla dan moet de dag erna wel. Ik kan dus niet kiezen om niet te gaan, maar het is raar maar op de dagen dat ik al de hele dag sjeggie ben, dan wordt ik rustig tijdens het rijden.

@_Esther_87_
Ik rij ook geen officiele wedstrijden. Ik heb 1 keer per jaar club kampioenschappen en dan doe ik gewoon mee. Ik heb dus maar 1 of 2 keer per jaar wedstrijd.
Mijn pony kan het wel maar de vorige eigenaar heeft haar te strak gereden. Ze zei dat ik zo hard mogelijk most trekken zet als dat ik min vaders arm eraf wilde rukken. Dus geen wonder dat ze niet reageerd op de goede manier. Er zijn nu veel dagen in de week waarbij het super gaat, maar omdat ik komende sondag de club kampioenschappen heb, dan wordt ik helemaal gestrest.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:55

Goed dat je eerlijk bent over je frustratie en hoe je het wel eens uit naar je pony toe, dat is natuurlijk al de 1e stap die je moet maken om het op te lossen :j Ik denk dat je echt moet kijken wat in jouw geval werkt, je hebt in ieder geval het even uitrazen met je pony als optie. Je zou ook zodra je merkt dat je boos wordt, kunnen gaan stappen met wat langere teugel om de rust weer op te zoeken. Of relativeren door je bijvoorbeeld af te vragen of het nou echt zo erg is als het even niet lukt. Ik denk dat het in ieder geval belangrijk is dat je zelf meteen kan herkennen wanneer je gefrustreerd raakt, zodat je er zelf voor kan zorgen dat je het onderschept en niet uit naar je pony toe. Probeer het los te laten voordat de frustratie te groot wordt.

Als je traint naar wedstrijden toe, probeer dan wel in je hoofd te houden dat het een stuk belangrijker is dat jij en je pony er plezier in hebben dan dat alles perfect gaat. Natuurlijk wil je dat het goed gaat en dat jullie samen een mooie proef neerzetten, maar als jullie er beiden plezier in hebben (waardoor er ook meer ontspanning is) dan zullen je wedstrijden vast al fijner gaan :) Dus niet stressen, maar genieten! :D

En over het elke dag of minimaal om de dag rijden, tja dat je pony beweging moet krijgen is logisch. Maar niet rijden hoeft niet te betekenen dat je pony dus stil moet staan. Als je van tevoren al gefrustreerd/boos/chagrijnig bent en je weet dat het rijden er juist niet voor gaat zorgen dat je stemming beter wordt, ga dan lekker wandelen met je pony of longeren of wat anders om je pony toch beweging te geven. Of, als je sowieso wel wilt rijden, neem jezelf dan voor dat je die keer dan geen oefeningen e.d. gaat doen die niet zo lekker gaan. Gebruik het rijden juist dan om te genieten van de tijd samen met je pony en om van je slechte stemming af te komen :)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 02:37

Als ik boos dreig te worden, dan ga ik met mijn paard iets oefenen wat we allebei moeilijk vinden. Dan daalt namelijk mijn verwachtingspatroon en als ze dan ook maar 1 stapje goed zet, dan kan ik haar in alle eerlijkheid uitbundig belonen. Zoals bijvoorbeeld twee dagen geleden konden we het samen niet helemaal eens worden in het algemeen. Mijn paard wilde alleen maar hard lopen, toen ben ik gaan galopperen en galopwisselingen gaan oefenen.
Of andere een andere keer zijn we keertwendingen gaan oefenen in stap.
Klinkt misschien een beetje stom, maar het helpt mij in ieder geval om een goed einde aan de rit te brengen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 05:15

Goed dat je zo eerlijk bent. Ik heb 't ook wel eens gehad hoor dat ik die 'vervloekte pokkepony' wel naar weet ik veel waar kon wensen.

Vooral wanneer ik zo op een hindernis afga, en hij of zo de rem erop zet en stapje voor stapje erover heen gaat. Of hij stopt en ik dus aan de andere kant van de hindernis lig. Ook wel eens gehad met een grote poel met modder, mooi in draf steek ik over en dan BOEM... staat hij stil... hoofd naar beneden en ik kukel zo midden in de modder, wordt je ook niet blij van :') Maar inderdaad gewoon inderdaad even rustig stappen als je 't voelt aankomen. Lekker lange teugel en even 5 min. rust ofzo. Als dat niet helpt inderdaad afstappen en wellicht morgen opnieuw proberen.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 05:56

Same here.

Ik heb hier ook wel eens last van. Maar ik stap dan inderdaad af en ga dan de dag erna verder.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:34

als ik een beetje gefrustreerd ben,, tel ik tot 10.. en zet alles in m'n hoofd weer opzij.. en probeer het opnieuw... ik ontspan mezelf eerst.. en dan rij ik weer opnieuw aan.. dit gaat dan 9 vd 10 keer goed.. zo niet dan ontspan ik weer...

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:42

Ik heb het ook wel eens, als ik zelf een rotdag heb of net voor een wedstrijd. Maar zodra ik boos wordt schiet mijn paard in de stress en wordt het helemaal niks meer. Meestal ga ik dan een andere oefening doen of even een paar rondjes stappen. Als ik dan nog boos ben dan ga ik buitenrijden of ik stap af en ga de volgende dag verder.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:56

emilyslaluna schreef:
@Mando
Ik moet minstens om de dag rijden. Ik probeer elka dag maar als ik een dag over sla dan moet de dag erna wel. Ik kan dus niet kiezen om niet te gaan, maar het is raar maar op de dagen dat ik al de hele dag sjeggie ben, dan wordt ik rustig tijdens het rijden.

Ik zeg ook niet dat je niet moet gaan.
Ik schrijf dat je dan gewoon niet moet rijden maar je kan van alles doen, werken aan de hand, longeren, dubbele longe ...van mij part schriktraining of weet ik veel wat.

Ik heb ook mijn dagen niet ivm ziekte maar dan stap ik niet op om mezelf niet te vermoeien maar ga ik leuke dingen doen waar we samen lol in hebben.

En die van mij staat gewoon in zware training hoor.. maar altijd maar rijden is ook zo eentonig voor een paard... en jij zal leren om tot 10 te tellen... en van mij part gooi je er rescue remedie in om zelf relaxer te worden.. hou voor ogen dat je alleen jezelf maar met je gedrag heb.. en dat je omgeving het op een gegeven moment ook wel eens zat is als je dit soort gedrag tentoonspreid.
En je paardje kan er helemaal niets aan doen... die spiegelt jou.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:00

Wanneer je sowieso al een stressy frustratiemood hebt, zou ik gewoon niet opstappen (of desnoods een ontspannend buitenritje aan lange teugel).
Wat tijdens het rijden kan helpen is al eerder stoppen met de oefening (die niet lukt). Als je wacht tot als je frustratie een kookpunt bereikt heeft, is het nog heel moeilijk om zo rationeel te zijn om dat nog te laten afvloeien. Stop dus voordat je dat hoogtepunt bereikt. Van zodra je voelt dat je stressy begint te worden, ga lekker stappen, ontspannen, lach (werkt echt!! al is het maar een glimlach) en ga verder met iets makkelijk, iets wat je paard heel goed kan.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:16

Even een goede mededeling!!!!!!!!!!!!!! Ik had vandaag les en het ging super goed!!!!!!!!!!
Ik ben zo blij want ik weet wat ik verkeerd heb gedaan. Ik zat eerst verkeerd. Op een manier dat mijn rug telkens een shok kreeg en dat die helemaal moest buigen en dat was dus slecht. Nu heb ik de goede zit dus komt het wel goed met de club kampioenschappen!!!!
Maar ik wil nog graag menigen van jullie horen over wat jullie doen.;)