inrijden bang paard, nieuw probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

inrijden bang paard, nieuw probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:44

ik zeg vast van te voren ik hoef geen reacies met dat ik hem moet weg laten brengen na iemand met veel ervaring en blabla bla , heb ik het geld toch niet voor, is niet nodig heb zelf ook ervaring .

eerder zette ik hier op bokt een topic met dat ik mijn paard wilde inrijden die heeel bang is en telkens flipte als ik op wou stappen .
dat probleem is dankzij de tips van de bokkers hier opgelost. ik kan me been eindelijk over het zadel doen enovoorts ..

maar nu . ik ging vandaag proberen er voor het eerst op te zitten , had me been over het zadel, en hup ik ging erop .
heb het 2 seconden volgehouden . hij rende 1 stap hheel snel en maakte een hele scherpe bocht en ik lag ernaast. ( hij werd wel vast gehouden . maar wel los genoeg dattie niet gedwongen werd de scherpe bocht te maken . dus dan zou je denken dattie recht door zo gaan . maar nee da deet hij dus niet.

nu heb ik het probleem met niet op paarden kunnen zitten nooit gehad met mijn ervaring om paarden in terijden . het zitten vonden ze allemaal prima .
maar deze dus niet .
iemand tips om dit probleem op te losse?

Joltsje

Re: inrijden bang paard, nieuw probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:51

lastige situatie.. en gevallen is geen goede start.. vooral voor het paard ookniet.

heb je wel al vaker gezeten?

ik heb vorig jaar een hengst ingereden. en die vond het zadel heeeel eng. opstappen heeel eng.. maar als je 10 stappen had gedaan snapte hij het en ging hij relaxen en kon je lekker rijden.
heel vaak oefenen en rustig blijven., hij vind het nog wel spannend. maar is al veel relaxter. en als je dat zelf weet.. dan stap je ook relaxter op. maar ja eerste keren voelde hij wel als een bom

ik zou hem vast laten houden opstappene n eerst nog niet lopen.
na een tijdje opstappen en stappen en vasthouden, zodat ze went aan jou.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:52

Wegbrengen.

Sorry maar uit je tekst blijkt duidelijk dat je zelf geen ervaring hebt.
Weglopen, bokken, omdraaien ed is allemaal normaal als je er voor het eerst op stapt.
Daarnaast moet je blijven zitten als zoiets gebeurt, natuurlijk kun je niet altijd alles uitzitten maar als je echt ervaring hebt moet een sprong naar voren en opzij geen probleem zijn.

Vallen is geen goede start, voor jullie beide niet. Ben je er weer op gegaan daarna? En hoe ging dat?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:53

Sorry maar als ik het zo lees heb je niet echt kijk op hoe je een paard moet wennen aan bepaalde dingen..Het is nogal logisch dat als je erop wil gaan zitten dat ze het eerst eng vinden..Je moet je dan eerst klein maken,dus niet rechtop zitten en dan het paard even een snoepje uit jou hand geven dat hij het allemaal kan zien..Ik denk dat omdat het nu fout ging je weer een stap(of meer) terug moet doen en aan moet voelen wanneer hij er klaar voor is,want nu zal hij het zowiezo erg eng vinden..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:54

ben niet van mening dat bokken, omdraaien ed er allemaal bijhoort. maar het kan wel gebeuren en eigenlijk kun je het je paard niet aanrekenen. blijven zitten is dan innd de beste oplossing. dan denk het paard dat het geen zin heeft en doet het dus niet weer (sommige hebben daar wat meer tijd en oefening voor nodig haha).

wegbrengen kan,maar kan ook maar zo niet helpen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:58

Haha ik bedoel ook niet dat ze standaard bokken, steigeren en omdraaien hoor.
Maar het kan wel gebeuren en het is nooit te voorspellen wanneer. Sommigen lijken zo mak als een lammetje en net als je denkt dat het goedgaat ontploffen ze alsnog en anderen zijn van die zenuwpezen maar zetten nooit een stap verkeerd.
Wat ik bedoelde aan te geven is dat als TS dit 'raar' vind zij wss niet of onvoldoende ervaring heeft aangezien iedereen die meer dan 2 paarden zadelmak heeft gemaakt weleens een rare sprong heeft gezien.
Daarnaast is TS pas 16 en vraagt ze bokt al voor de 2e keer om hulp terwijl ze nog niet eens op het paard heeft gezeten.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:59

Ik ga mee met bovenstaande. Je kunt je het beste als eerste verdiepen in het probleem. Waarom is het paard bang? Hij vindt het blijkbaar eng zodra de persoon hoger dan hem is op zijn rug. Wat voor training geef je hem vooraf en welke methode gebruik je om hem te desensibiliseren?

Hoe lang ben je met hem bezig en had de persoon het paard aan een longeerlijn vast toen je ging opstijgen en heb je eerst gehangen? Kortom: wat is je gehele aanpak als voorbereiding op het inrijden?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 19:04

bokken deet hij niet alleen rennen klein stukje maar hij maakte een te scherpe bocht ,
en ervaring heb ik zat vind ik zelf , ik heb nu stuk of 10 paarden eigenhandig ingereden elk geslacht en 4 verschillende soorten rassen. toch kon ik bij die paarden er gewoon opzitten . tijdens het inrijden gaven e wel is bokken en deden ze wellis raar natuurliijk . maar heb het nog nooit gehad met het voor het eerst erop zitten . en blijven zitten probeerde ik maar niet alles is uit ze zitten . ik had me beugels nog niet. en hoe hij draaide was gewoon erg lastig , me zadel was ook best wel glad achteraf .

ik snap dat het er wel bijhoort dat een paard zo kan gaan doen . maar ik vraag om tips hoe ik zorg dattie niet van die rare bochten maakt en hij rustiger word. niet om mensen die me vertellen of ik ervaring heb of niet

het is een paard met een verleden en ik doe al heel rustig aan. laat hem voorzichtig wennen
:roll:

ik ben ruim maand bezig geweest met hangen en dat soort dingen. heb echt heel rustig gedaan en hij vond alles best

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:14

Hoe wil je die rare bochten voorkomen dan? Het paard kent nog niets, hij moet eerst wennen aan iemand op zijn rug.

Ik denk dat je begeleider hem te los heeft gelaten, die moet hem bij het hoofd vasthouden en gerust stellen, hoofd een beetje omhoog houden en iets scheef zodat hij kan zien wat jij naast en op hem doet.
Jij hebt er al op en aan gehangen, voet in de beugel ed?
Dan begin je met het zadel controleren, heen en weer schuiven, even checken of het strak zit, paard heeft dan meteen door dat er wat op zijn rug gaat gebeuren. Dan kun je gaan hangen zoals je normaal doet, heb je al een rondje gelopen terwijl je eraan hing? Dan doe je dat ook eerst.
Dan weer halthouden en trek jij je rustig op, houd je bovenlichaam laag, been erover en zsm die beugel aan de andere kant vinden. Je doet dat rustig maar vlot, dus niet blijven hangen met je been er half overheen oid, gewoon in één keer gaan zitten.
Paard gerust stellen en rustig rechtop gaan zitten, als het goed is heeft die alles gezien. Beetje afhankelijk van de reactie kun je nog wat wiebelen of aaien over hals en billen.

Als het paard heel gespannen is dan laat je begeleider hem rustig los, zet een stap richting zijn billen en stuurt hem direkt de volte op. Als hij/zij longeer ervaring heeft krijgt het paard in princiepe geen kans zich om te draaien en hoef je alleen de bokken uit te zitten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:14

Heb je ook gehangen en tegelijk het paard laten lopen?
(en dan juist niet recht uit, maar om de begeleider heen?)

edit: hoe ervaren is je begeleider? Want iemand met veel ervaring is zeker gewenst bij een wat rillerig paard.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:17

dat vraag ik me ook af, is wel een belangrijke stap voordat je daadwerkelijk gaat zitten lijkt me?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 19:24

ja heb al die dingen gedaan kwa hangen tijdens het lopen enzovoorts . het probleem zit het echt met erop zitten . zodra ik ging zitten was het poef weg wastie. had me er wel al op voorbereid , maar niet op zo'n scherpe bocht . hoe ik die ou willen voorkomen da weet ik niet daarom vraag ik ook hier of er een oplossing voor zoiets is , zo niet dan ga ik gewoon weer stapje terug en doe het opnieuw totdat hij wat rustigerword

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:39

Dan blijf je de volgende keer met je kont boven het zadel, zoek je eerst je andere beugel en pak je je bokriem of wat je ook gebruikt goed vast en ga je daarna pas rustig zitten, dan zit je meteen goed als hij wegspringt.

Maar ben je er na de val wel weer op gegaan? Of is iemand anders erop gegaan?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:00

Vraag me dan toch wel af hoe je erop bent gaan zitten als je al hebt gehangen en dergelijke moet je toch wel 2 benen in de beugels kunnnen krijgen. Heb je wel iemand die hem voor je vast houdt. Als je maar overtuigt bent van je eigen ervaringen zal dit dan ook wel lukken toch? Bedenk alleen wel dat aanleren makkelijker is dan afleren

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 20:04

me nek deet heel veel pijn en me arm is vermoedleijk zwaar gekneusd . maarja dat heb je wellis , ben 3 minuten blijven liggen vanwege me nek , daarna weer vrolijk opgestaan , cap weer op en toen ben ik weer met mijn been paar keer over het zadel gegaan , maar niet gezeten , het begon keihard te hozen te regenen en er kwamen grote donderwolken aan , dus heb het maar gelaten bij mijn been over het zadel zwaaien. de bak was veelste drassig en glad was vooral bang dat als ik het dan weer zou doen hij uit zou glijden , dus ik wacht tot de bak weer droog ligt en dan ben ik er weer helemaal klaar voor :Y)

ik ben dus gewoon weer rustig een stapje terug gedaan . en daarna op stal gezet hem afgedroogd want hij was zeiknat van al dat regen.

@ happie

dat vind ik dus juist raar dat alles perfect ging en hij alles toestond tot dat ik er ook daadwerkelijk ging ziten , voordat ik me beugel had lag ik er al naast zosnel dat het ging

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:17

@TS
Oefen je het hangen ed. (dus ook je been op zwaaien) aan beide kanten?
Veel paarden vinden het benaderen van links niet eng meer, juist omdat dat de kant is waar het meeste gedaan wordt (opzadelen/aansingelen/deken vastmaken/opstijgen), dat ze vaak met hun rechter kant veel meer moeite hebben met dit soort dingen.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:40

ts ben je meteen recht op gaan zitten toen je er op ging. Veel paarden vinden dit eng als er opeens iets groots achter hem opdoemt. Je kan het best erst wat lager blijven en je paard eerst gerust stellen en dan langzaam steeds wat omhoog komen merk je dat het paard weer gespannen wordt ga je hem weer gerust stellen.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:54

Wij doen altijd eerst lopen hangen ( na t traject; longeren met zadel en hangen uiteraard)

Dan zitten en nog niet bewegen, net zo lang totdat het paard het normaal gaat vinden dat er iemand op zit!

Dan zitten, handen aan de bokriem, degene die het paard longeerd stuurt het paard de volte op en dan hangt het een beetje van het paard af of we blijven stappen. Als hij braaf is blijven we in stap. Krijgt ie bokneigingen of nog erger staken dan zorgt degene die het paard longeerd dat het paard naar voren gaat, dus in draf.

Heb liever dat ze in draf een paar sprongen maken dan op de plek bol worden en ontploffen.

Dus wat ik hiermee wil zeggen is dat bijna elk paard wat ik zadelmak heb gemaakt de eerste keer wegsprong, ging bokken etc.

Zorg dat het paard gewend is aan het erop zitten! Voordat je verder gaat. En heel belangrijk vind ik een ervaren persoon ernaast die weet wat hij moet doen!

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:00

Inderdaad laag blijven in het begin en dan pak je met je rechterhand je rechter stijg beugel riem zodat je je voet id de beugel kan doen zonder dat het paard hier iets van merkt of voelt.
Als dit goed gaat dan kan je begeleider het paard een stukje omdraaien zodat hij toch een pas verzet zonder dat hij gek gaat doen.Als dit goed gaat dan kan je wat rechter op gaan zitten en uit eindelijk op de volte.
Succes ermee, o ja zorg voor een handige begeleider dit is wel zo prettig.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:05

zoek ergens een pop, doe ik het altijd mee, valt er ook niet af, als hij goed vast zit, gewicht leert hij later wel dragen. 8-)

Kathleen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:04

Inderdaad, een pop is een goede optie!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:10

Ondanks je eerste zin zou ik toch aanraden hem weg te brengen, al is het maar voor een weekje. Je kunt wel rustig aan doen en steeds een stapje terug, maar zo geef je je paard toch tijd om na te denken. Als dit uit de hand gaat lopen, ben je veel verder van huis en veel duurder uit, dan heb je spijt.

Als je hem een weekje wegbrengt naar ervaren mensen die al weet ik veel hoeveel honderd paarden zadelmak hebben gemaakt, hebben ze het veel sneller en veiliger voor elkaar dan jij, en kan jij na een weekje veilig verder met doorrijden.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:22

Ik raad je aan absoluut geen pop te gebruiken. Zeker niet bij een angstig bloederig dier, Want dan ben je nog veel verder van huis en kan je dadelijk helemaal niet meer opstappen.

Elk jong paard vind opstappen, zitten en de eerste passen eng. Alleen de ene is ervan overdonderd, en rij je bewijs van spreken zo mee weg, en de ander die schiet en bokt onder je uit. Ik maak al heel lang paarden zadelmak, en heb eigenlijk alle karakters al gehad. Ik laat iemand ze vasthouden met opstappen, zorg dat er een boktouw om de nek aanwezig is, en dat er iemand met een longeerzweep op de grond staat, en laat maar los.. Dan kunnen ze een paar goede sprongen maken maar doordat ze naar voren worden gehouden door de persoon op de grond valt het vaak wel mee.. als je paard goed op je stemhulpen staat heb je vaak binnen tien minuten een heel fijn zadelmak jong dier, de knoppen zitten er dan nog wel niet op, maar je kan in iedergeval zitten en rustig rondstappen, of draven.

Veel mensen laten hun longeerlijn eraan en zetten er zo een grond persoon bij neer. Dit heb ik een keer gedaan, en kwam verstrikt te zitten in de longeerlijn en het paard.. Ook heb ik een keer meegemaakt dat een persoon het paard vast hield en er een stukje naast wou lopen, en voor ik het wist lag die persoon aan de grond, want een paard kan gekke sprongen maken.

Er zijn zat van zulke jongens, die je 25 euro betaald die komen en er voor de eerste keer op gaan zitten.. Zo heb je een basis waarmee je verder kan komen in het beleren, en heeft er teminste een keer iemand opgezeten.. Daar hoef je hem niet voor weg te brengen, maar dat kan gewoon aan huis.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:32

ravvie schreef:
ik zeg vast van te voren ik hoef geen reacies met dat ik hem moet weg laten brengen na iemand met veel ervaring en blabla bla , heb ik het geld toch niet voor, is niet nodig heb zelf ook ervaring .

Nee verder aanrommelen-en modderen zonder ervaring op dit gebied, daar wordt je paard zeker
beter van en komt het ook vast en zeker goed in de toekomst :roll: dus vooral naar jan-en alleman op bokt luisteren, vanachter een toetsenbord...

Zo te horen is het een rillerig, bang en onzeker dier met een ruiter op zijn rug die geen ervaring heeft met dit soort type paarden/problemen.
Dus ik zou zeggen: schoenmaker hou je bij je leest en laat een ervaren zadelmakmaker dit oplossen, met zelf aanmodderen
zonder verstand/kunde wordt je paard alleen maar verpest met alle gevolgen van dien in de toekomst.

Dus ja wegbrengen naar een ervaren/kundig ruiter of een ervaren/kundig ruiter thuis laten komen, maar als ik dit zo lees wordt het zelf niets....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:35

Ik kan je vertellen als je de eerste keren al ernaast ligt dat dit een paard echt kan verpesten. Bange paarden worden nog angstiger, dominante dieren hebben door dat ze je er naast kunnen gooien...