Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xSimonee schreef:Dat heet; In de krul trekken. Dat gebeurd helaas nog maar al te vaak, ik heb mijn handen ook ong een vuist boven de schoft, natuurlijk gaat het niet altijd perfect en ik rij ook niet perfect, maar ik heb mijn handen ook niet zo laag dat ze zo ongeveer op de knieen van het paard hangen. 9 vd 10 keer is het ook gewoon puur onwetendheid bij de ruiters, en een instructeur die best wel weet dat het niet hoort, maar het gewoon stimuleren. Zonde.
Bizzybijtje schreef:Het hoeft helemaal niet meteen in de krul trekken te zijn...
Ik houd mijn handen ook lager als ik mijn paard wat lager/ronder in wil stellen dan 'normaal'. Als ik de hals langer wil en ik houd mijn hand stug op de normale plaats, gaat het paard zich enkel en alleen maar opkrullen en dan ben je nog verder van huis.
montyjansen schreef:Als een paard naar de hand toe is gereden, dan hoeven je handen niet lager, als je de wendingen netjes voorwaart gebogen, gesteld rijd dan geven ze vanzelf na, kan je ze ook je hand laten volgen als ze lager moeten als je dat wilt.
Handen laag en wijd ga je voor over zitten werk je ook sterker, zwaarder in naar de mond toe,(ook vaak trekken) gaan de paarden ook meer slingeren.
) Geryon schreef:xSimonee schreef:Dat heet; In de krul trekken. Dat gebeurd helaas nog maar al te vaak, ik heb mijn handen ook ong een vuist boven de schoft, natuurlijk gaat het niet altijd perfect en ik rij ook niet perfect, maar ik heb mijn handen ook niet zo laag dat ze zo ongeveer op de knieen van het paard hangen. 9 vd 10 keer is het ook gewoon puur onwetendheid bij de ruiters, en een instructeur die best wel weet dat het niet hoort, maar het gewoon stimuleren. Zonde.
Hoe kan je hier nou uit opmaken dat dat in de krul trekken is?! Dat hoeft echt niet zo te zijn, integendeel;
Ik heb heel vaak mijn handen laag en wijd. Dat doe ik om te 'elastieken'. Paard laag en rond rijden, of laag en het neusje eruit, helemaal doorbuigen tot je knieen enz. zodat ze heel los blijven in hun rug. En dat allemaal met een super zachte hand en een los contact. Toen ik op M/Z niveau trainde met mijn pony reed ik los met mijn handen heel wijd en laag, en naarmate nam ik hem meer op van voor en later waren mijn handen mooi hoog en netjes naast elkaar.
Ik zie veel liever iemand die met handen laag en wijd een paard helemaal lekker los heeft in hals, kaak en rug, dan zo een ik-wil-alles-goed-doen-via-het-'boekje'-mens die niet eens normaal hun paard nageeflijk kunnen rijden en hun paard naar de osteopaat moeten brengen omdat ze hem zelf de vernielig in rijden
Geryon schreef:Ik heb heel vaak mijn handen laag en wijd. Dat doe ik om te 'elastieken'. Paard laag en rond rijden, of laag en het neusje eruit, helemaal doorbuigen tot je knieen enz. zodat ze heel los blijven in hun rug. En dat allemaal met een super zachte hand en een los contact. Toen ik op M/Z niveau trainde met mijn pony reed ik los met mijn handen heel wijd en laag, en naarmate nam ik hem meer op van voor en later waren mijn handen mooi hoog en netjes naast elkaar.
Ik zie veel liever iemand die met handen laag en wijd een paard helemaal lekker los heeft in hals, kaak en rug, dan zo een ik-wil-alles-goed-doen-via-het-'boekje'-mens die niet eens normaal hun paard nageeflijk kunnen rijden en hun paard naar de osteopaat moeten brengen omdat ze hem zelf de vernielig in rijden

Air schreef:Waarom voer je iets uit terwijl je dus duidelijk niet weet wat voor uitwerking het heeft?
Schijnlos ja, wanneer een paard daadwerkelijk los is volgt het de teugels als je die langer laat.
Doet je paard dat niet dan is inderdaad de eige optie je handen laag en breed zetten zodat je hard inwerkt op de lagen van het paard en dat het paard geen andere uitweg ziet dan om lager te gaan en de druk te vermijden. Maar dat heeft niks met nageeflijkheid of ontspanning te maken: alles met dwang.
Je hoeft je handen niet vast te zetten als je ze laag doet. Ik weet toch echt wel wat ik doe, geloof me. Mijn pony was fijn nageeflijk en ontspannen en vanuit daar kon ik hem alles laten doen. Als je me niet geloofd maar even erbij halen dat Alex van Silfhout zelf tegen mij heeft gezegt dat mijn pony zo een fijn goed gereden beestje was. unamie schreef:"Elastieken" doe je niet door je handen laag te zetten
maar door rechtrichten en sturen op de buitenteugel
Zodra je op je binnenteugel gaat sturen zal je paard alleen in de hals buigen en niet in zijn lijf..
Dan loopt je paard over de schouder weg en trek je je paard (onbedoeld) scheef
Zodra je je handen (laag) moet gebruiken om je paard nageeflijk te krijgen is er geen sprake meer van nageven![]()
Integendeel (!) je valt nl met je gewicht voorover en nodigt je paard uit op de voorhand te lopen,
en daardoor maak je het je paard juist moeilijker om de achterhand onder te brengen en dus ook om correct na te laten geven
Dus zul je meer "kracht" moeten zetten om aanleuning te verkrijgen voor zover je dan nog van aanleuning kan spreken....
In de vernieling rijden (zoals je het zelf noemt) doe je juist door te laag/veel in de werken met je handen...
Een osteopaat heeft daar niets mee te maken![]()
@Gineke
Ik ben me er ook helemaal in't verdiepen
Op je buitenteugel sturen is idd zooo moeilijk zeker als je het al jaren "fout" gedaan hebt
Ik laat me dus ook nog regelmatig verleiden![]()
maar het gelukkig gaat het steeds beter
Mijn pony was al prima nageeflijk en fijn actief van achter voordat ik begon met het alastieken. Sprake van op de voorhand vallen, sterker moeten inwerken enz. is hier helemaal nooit van toepassing geweest.
) is in mijn ogen geen elastieken. Voor mij is dat eerder buigen in de hals, in het hele lichaam, zo ver als dat mogelijk is, wat bij heel veel paarden niet kan. Mijn pony kon ik zonder dwang rijden met zijn neus op mijn knieen, zonder zijn hoofd te kantelen en allemaal dat soort dingen. Zo fijn los was hij! En dat met een heel los contact, helemaal geen dwang, amper inwerking. Iedereen die hem reed vond hem heerlijk los door zijn hele lijf en vond hem zo makkelijk lopen. Ga mij nou niet zeggen dat ik het verkeerd doe dan
En ik ben daar ook zeker van, geen discussie over mogelijk.
Geryon schreef:[
Zie mijn vorige reactieMijn pony was al prima nageeflijk en fijn actief van achter voordat ik begon met het alastieken. Sprake van op de voorhand vallen, sterker moeten inwerken enz. is hier helemaal nooit van toepassing geweest.
En nogmaals, ik heb mijn handen niet laag nodig om 'na te laten geven', dan is er inderdaad geen sprake van nageeflijkheid. Alleen rechtrichten en sturen op de buitenteugel (wat in mijn ogen altijd al moet) is in mijn ogen geen elastieken. Voor mij is dat eerder buigen in de hals, in het hele lichaam, zo ver als dat mogelijk is, wat bij heel veel paarden niet kan. Mijn pony kon ik zonder dwang rijden met zijn neus op mijn knieen, zonder zijn hoofd te kantelen en allemaal dat soort dingen. Zo fijn los was hij! En dat met een heel los contact, helemaal geen dwang, amper inwerking. Iedereen die hem reed vond hem heerlijk los door zijn hele lijf en vond hem zo makkelijk lopen. Ga mij nou niet zeggen dat ik het verkeerd doe dan
En ik ben daar ook zeker van, geen discussie over mogelijk. :)
Bizzybijtje schreef:montyjansen schreef:Als een paard naar de hand toe is gereden, dan hoeven je handen niet lager, als je de wendingen netjes voorwaart gebogen, gesteld rijd dan geven ze vanzelf na, kan je ze ook je hand laten volgen als ze lager moeten als je dat wilt.
Handen laag en wijd ga je voor over zitten werk je ook sterker, zwaarder in naar de mond toe,(ook vaak trekken) gaan de paarden ook meer slingeren.
Sterker inwerken moet je toch echt bewust doen hoor

de reden waarom ik dat doe? Als ik mijn handenGeryon schreef:[b]En nogmaals, ik heb mijn handen niet laag nodig om 'na te laten geven',dan is er inderdaad geen sprake van nageeflijkheid.
Geryon schreef:Ik heb heel vaak mijn handen laag en wijd.Dat doe ik om te 'elastieken'. Paard laag en rond rijden, of laag en het neusje eruit, helemaal doorbuigen tot je knieen
Geryon schreef:Ga mij nou niet zeggen dat ik het verkeerd doe danEn ik ben daar ook zeker van, geen discussie over mogelijk.
montyjansen schreef:Bizzybijtje schreef:
Sterker inwerken moet je toch echt bewust doen hoor
als je handen niet in 1 lijn zijn, van mond naar elleboog, dus lager zijn, zijn je handen gevoelsmatig zwaarder (minder mee bewegend), dan als ze iets hoger zijn, niet bewust sterker inwerken dus.