Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
tamary schreef:Afmatten helpt niet tegen angst. Als je geluk hebt kweekt paard een megaconditie en als je pech hebt een rot blessure.
Angst voor ruiter is combi van gewiebel op de rug, geluiden van boven/achter en bewegingen zien die net in/uit de dode hoek van het blikveld van het paard komen.
Daarop ga je dus gericht oefenen. Wandelen naast ander paard met ruiter, dingen op de rug zwaaien (dekens opdoen geen probleem?), wapperen, met grote bal op rug heen en weer bewegen, klim maar eens in de tralies van de box en geef haar vandaar af wat lekkers. Wees aub creatief met het desensibiliseren voor dit soort dingen ipv te vertrouwen op afmatten en andere quick-fixes waarbij je later flink in de problemen komt door gapend gat in de basisopleiding.
zaralover schreef:ik ben trouwns niet van de middelen heb nog nooit iets voor iets gebruikt , zelfs brokken ben ik niet zo van , doe alles zo natuurlijk mogelijk maar weet me niet zo goed raad. Ik denk dat ik der sowieso even laat nakijken of ze weten waar die gestrestheid vandaan komt.
waar ik alles voor doe. Maar chavanna is totaal niet zo maar heel aanhankelijk loopt over achterna tot irritants toe gaat in me nek hangen en knuffelen, en kan ik ook zo borstelen . Maar vooral aan die nek kun je zien dat ze soms gespannen word dan doet ze heel hoog der hoofd. Ze blijft gewoon staan dat wel maar toch vind ze het dan niet fijn denk ik. Der benen ook zoiets toen ze kwam kon ik haar schouder nog niet aanraken of ze raakte al in panniek en liet ze zowat op de grond vallen maar met veel geduld kan ik haar benen zlefs borstelen en peesbeschermers af doen , en zelfs afspuiten. Mja geduld is zo belangerijk en ik ga der gewoon rustig mee aan de slag en dan komt dat vast wel goed. tamary schreef:Magnesium KAN een DEEL van het probleem zijn bij geen brok. Gras/hooi heeft vaak tekorten door weidebeheer en manier van bemesten, maar belangrijkste is toch een combi van karakter en weinig van de wereld gezien hebben.
Dier moet zo te lezen gewoon nog heel veel ervaring opdoen met hoe de wereld waarin ze moet functioneren in elkaar zit.
Dat betekent schriktraining, vertrouwen opbouwen en eerst aan de hand heel veel km's maken buiten. Druppels en poeders helpen je als je veel geluk hebt 10%, de overige 90% is toch echt fysieke en mentale inspanning van jouw.
Angst voor dingen van boven op de rug heeft niks met tuigpaard te maken, maar wel met angst om opgegeten te worden. Rug is nl plek waar grote roofkatten op mikken bij een aanval op hun prooi. Ze zijn dan buiten bereik van tanden en hoeven en kunnen makkelijk bij de kwetsbare nek.
Meld je anders hier aan :
http://www.parelliconnect.com/
1e 30 dagen zijn gratis en level 1 wat je dan kan bekijken gaat over veilig omgaan met paard. Pas als het goed zit met de veiligheid kunnen jullie BEIDE plezier hebben van omgang met elkaar.
. en dan komen we toch niet verder. Dankje in iederen geval Suusie22 schreef:ik zou haar naar iemand doen die er veel verstand van heeft,, zo weet je zeker dat je het niet verpest (klinkt erg banketstaaf maar daar moet je wel voor uitkijken).... en ze is nog maar jong.. dus moet het allemaal nog leren enzo... niet te veel pushen en alles rustig doen.. eerst met hoofdstel en zadel bijvoorbeeld door de bak een aantal rondjes lopen totdat ze is ontspannen... of gewoon heeeel veeeel grondwerk doen... versterkt vaak ook de band tussen ruiter en paard...
)