Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baily12

Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:58

Hoi

ik heb een keer ergens gelezen dat iemand de achterhand trainde doormiddel van een zacht touw om de achterhand heen (net als bij een pessoa teugel)
maar dan niet bij longeren maar als je rijd. wat vinden jullie daarvan? heeft dat wel effect?
ik heb het nog nooit gezien maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
ik vind het zelf een beetje raar om te doen. ik denk zelf ook niet dat het super helpt maar kan het mis hebben natuurlijk :D

funnyhorses

Re: Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:00

lijkt mij ook niet echt veilig,ik ken die manier van rijden ook niet hahaha

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:01

Hier heb ik echt nog nooit van gehoord.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:02

Ik heb het wel eens gezien, maar mijn geheugen laat me in de steek hoe wat en waar..
Ik meen op een youtube filmpje wat hier ooit op Bokt is geplaatst.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:02

okee ik ben er ook niet bekend mee :)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:03

Dat wordt vaak gedaan om de achterhand beter onder te laten treden en de achterhand hiermee sterker te maken

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:04

Lijkt me niet zo handig, volgens mij is het dan heel moeilijk om te zien of dit op de plaats blijft zitten, en kan het paard en de ruiter gewond raken als het touw verkeerd gaat zitten en het paard hiervan schrikt en/of eraf wilt komen door te gaan bokken. Dan gaat de ruiter misschien zandhappen en is er volgens mij helemaal niks meer aan te doen. Maar goed, dit is mijn mening (en misschien fantasie)... :P

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:04

Ik heb het weleens gehoord en ook gezien(met een elastische bandage).
Echter heb ik altijd het idee dat een paard juist niet onder gaat treden, maar de achterbenen meer naar de staart optrekken.
Ik geloof niet zo in het nut van dat soort trukjes tijdens het rijden, evenals ik het nu van een st&tr+slof niet kan begrijpen.

@ banjerlief: dat is helemaal geen fantasie, ik heb zo'n paard die er niet tegen kan om van achter opgesloten te worden, die bokt zich dan ook wezenloos wanneer ik met een pessoa longeerde.

Gewoon veel overgangen en balkjes draven kom je volgens mij veel verder mee.
Laatst bijgewerkt door different1 op 09-08-11 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:04

werkt dat dan ook echt? of is het meer een ''gemakzucht''

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:05

TTEAM methode heet promise rope of wrap (met elastische bandage) Het is subtieler dan veel rijtechnische oplossingen en kan eigenlijk niet te sterk inwerken. Het is veilig om mee te rijden, al moet je natuurlijk niet een paard dat niks om de billen/net boven de hak aan tuig/dingen gewend is er zo mee optomen en gaan rijden zonder introductie.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:05

Vaak gebruiken ze een bandage die achter de bilen langsloopt en aan beide kanten aan de singel vast zit

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:06

oke dat wist ik niet :D is het een goede methode?

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:08

Er zijn ook zadels waar ringen aan zitten aan de achterkant. Als je hem niet om de singel vast durft te maken omdat je denkt dat hij dan te laag hangt, kun je hem ook daar aan vast maken!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:11

Aluciene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:22

Apart 8)7 ik had er nog nooit van gehoord/gelezen...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:16

Ik heb het weleens gezien, maar vind er hetzelfde van als van hulpteugels aan de voorkant. Als je een ondertredende achterhand wilt zul je dat toch rijtechnisch op moeten gaan lossen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:21

Hele goed methode, deze tip hebben wij van onze fysio/osteo gekregen voor de paarden met een slechte achterhand (bekkenproblemen).
Paard van stalgenoot is ook duidelijk verbeterd! ziet er ook erg vriendelijk uit!

Ik bedoel wel met een bandage dan he! :o

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 07:35

oke dat is wel goed nieuws! :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:47

Mas schreef:
Ik heb het weleens gezien, maar vind er hetzelfde van als van hulpteugels aan de voorkant. Als je een ondertredende achterhand wilt zul je dat toch rijtechnisch op moeten gaan lossen.

Hulpteugels aan de voorkant vind ik ook niets (uitzonderingen daargelaten). Maar dit zie ik toch anders, want als het achter klopt dan kan het voor ook gaan kloppen. Stel je voor je hebt een combinatie waarvan de ruiter nog niet vergenoeg is om een paard er van achter mooi bij te rijden. Dan kan je dmv deze techniek de ruiter het gevoel geven van hoe een paard hoort te lopen (van achter). Het mes snijdt dan aan 2 kanten, ruiter meer gevoel, paard een stukje sterker.
Natuurlijk moet je dingen rijtechnisch op kunnen lossen, maar lang niet alle ruiters kunnen dit met hun paard. Dan vind ik dit een zeer vriendelijke manier.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:51

Een elastische bandage kan zeker het paard stimuleren zijn achterhand beter te gebruiken.Dit kan zowel met longeren of tijdens het rijden...
De bandage mag niet strak zitten.Het is de bedoeling dat als een been naar achter gaat,de bandage licht onder spanning komt te staan zodat het paard zich bewust wordt van dit been.Hierdoor stimuleer je het paard er over na te denken dat er ook nog een achterhand aan hem vastzit.

Niet elke keer gebruiken maar afwisselen,anders krijg je gewenning.
Het is een veilige en heel vriendelijke manier om het gebruik van de achterhand te stimuleren,bij draver op stal heeft het fantastisch geholpen :j
Dit paard heeft een zeer zware blessure gehad waardoor hij zijn benen weer opnieuw moest "leren" voelen.

Heb 2 bandages aan elkaar geknoopt en aan de voorzijde een borst van een stuk bandage gemaakt waar je de bandages met klitteband in kunt haken.Dit werkt super bij longeren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:57

Als het bij de pessoa teugel helpt, zal het denk ik ook helpen als je erop zit...toch?
Al denk ik dat je het rij technisch beter kan oplossen.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:05

Heb het filmpje niet helemaal gekeken, maar vond het niet echt een eerlijke manier om aan te tonen dat het werkt. Het paard loopt namelijk eerst met een (volgens mij) veel minder gevorderde en ervaren ruiter en daarna rijdt Tellington zelf het paard. Lastig vergelijken dus of het aan de band ligt, of aan de kwaliteiten van Tellington.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:08

Japeloup schreef:
Natuurlijk moet je dingen rijtechnisch op kunnen lossen, maar lang niet alle ruiters kunnen dit met hun paard. Dan vind ik dit een zeer vriendelijke manier.

Maar is het dan niet waardevoller voor de ruiter om dit te leren zonder hulpmiddelen aan voor of achterkant?
Eenmalig om het eindresultaat aan te laten voelen, oké. Maar uiteindelijk zal de ruiter het toch zelfstandig moeten leren zonder hulpmiddel.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:28

Ik heb het zelf ook al gehoord en één keer gezien op bokt (met een berg commentaar) en ik vind het er niet mis of onvriendelijk uitzien. Een pessoa is volledig aanvaard maar een elastisch stukje touw niet? Dat is toch te gek voor woorden.. Zou er alleen mee gaan longeren ipv ermee te rijden. En ik geloof zeker dat het paard door de weerstand zijn been meer onder het lijf gaat zetten. Heb het alleen nog niet geprobeerd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:03

Mas schreef:
Maar is het dan niet waardevoller voor de ruiter om dit te leren zonder hulpmiddelen aan voor of achterkant?
Eenmalig om het eindresultaat aan te laten voelen, oké. Maar uiteindelijk zal de ruiter het toch zelfstandig moeten leren zonder hulpmiddel.

Waarom éénmalig? Als beginnende ruiter heb je echt niet na 1 keer het 'gevoel' helemaal te pakken.

Op bokt worden hulpteugels en hulpmiddelen vaak al op voorhand veroordeeld en negatief verklaard. Weet goed dat heel wat ruiters en paarden gebaat zijn met op het juiste moment het juiste hulpmiddel dan langdurig (semi-)geklungel want 'het moet rijtechnisch'.