Jonge arabier inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla_Auriana

Jonge arabier inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:31

2 mensen bij mij op stal hebben samen een jonge volbloed arabier van net 3. Ze zijn bezig met haar zadelmak maken en tot nu toe gaat alles erg goed. Nu hebben ze aan mij gevraagd of ik hun wil helpen met inrijden (omdat ze denken dat het paard sneller aan een lichter iemand went). Hier heb ik ook ja op gezegd.

Nu is dit de eerste keer dat ik help met inrijden van een paard. Gister voor het eerst op haar gehangen, terwijl haar 2 eignaars haar vast hielden. Daar deed ze het echt uitstekend mee. Na een aantal pogingen er helemaal op gaan zitten. Ze probeerde weg te springen/rennen, maar 1 van haar eigenaars hield haar goed onder controle.

Waar ik nu eigenlijk tegen aanloop is dat ik niet echt weet welke verdere stappen er allemaal komen kijken bij het inrijden. Vanaf het punt dat je zit en rustig vooruit kan rijden zonder dat iemand haar vast houd.
Wie kan mij hier wat tips geven?

Dont_Give_Up

Re: Jonge arabier inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:34

lijkt mij dat je eerst aan de longerlijn gaat proberen?
Dan kun je rustig stappen en kunnen de eigenaars je helpen.
Als dat allemaal goedgaat kun je een drafje gaan doen.
En zo steeds verder opbouwen totdat die ook naar jou luisterd als ruiter en zou je het los kunnen proberen.
Succes !

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:40

Als de eigenaren weten waar ze mee bezig zijn hebben ze de pony eerst als het ware omgetrokken (opzij getrokken) terwijl jij er op hing. Op die manier is de kans nml het kleinst dat hij gaat bokken en kan hij niet wegrennen/-springen. Daarna moet je er kleine rondjes mee stappen (steeds groter) terwijl je er op hangt.
Als dat niet is gebeurd weten de eigenaren niet hoe ze een paard in moeten rijden en brengen ze jou in gevaar met hun onervarenheid. -> Stoppen dan!

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:56

Een van de vrouwen heeft vroeger wel vaker paarden en pony's ingereden, dus neem aan dat zij wel weet wat ze doet. Ik ben ook eerst gaan hangen. Daarna hangen en beetje stappen. En zo steeds verder opgebouwd. Totdat een vroeg of ik durfde om helemaal te zitten. Het ging goed, maar waren iets te veel indruk op 1 avond voor het paardje. Vrijdag gaan we het weer proberen. Ben dan wel van plan om wat langer te hangen en dan meer te lopen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:02

Bij mijn jonge dieren eerst een aantal dingen leren die handig zijn als je erop zit.
Wijken voor druk- werken aan de lange lijnen- halthouden,stemcommandoos-(Even ter overweging ,laat je niet in de onbekendheid risicovolle situaties aangaan , waar je achteraf vervelende ervaringen van hebt. Ik vindt lichaamsgewicht geen reden om iemand anders je paard zadelmak te laten maken......)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:05

Als de eigenaren ervaren makmakers zijn , is dit voor jou een mooie kans om de kneepjes van dit vak vast een beetje te leren.
Voor iedereen moet er eerst een eerste keer zijn, ik heb ook het geluk gehad dat ik al jong dit "vak" heb geleerd, onder begeleiding.

Let je wel op, en gebruik je voldoende protectie?
En duidelijke afspraken maken over wanneer er iets gebeurd .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:27

Leeftijd pony even ter zijde
Wat is er met dit dier gedaan aan voorbereidend werk? Is er aan de hand al rem/stuur/stemhulpen op gezet? Schriktraining, naast bereden paarden gelopen (handpaard of gewoon wandelend door de bak)? Al met krukje, hulp ruiter, enz. gewend aan stemmen en bewegingen van boven/achter?
Akhal_Teke schreef:
Als de eigenaren weten waar ze mee bezig zijn hebben ze de pony eerst als het ware omgetrokken (opzij getrokken) terwijl jij er op hing. Op die manier is de kans nml het kleinst dat hij gaat bokken en kan hij niet wegrennen/-springen. Daarna moet je er kleine rondjes mee stappen (steeds groter) terwijl je er op hangt.
Als dat niet is gebeurd weten de eigenaren niet hoe ze een paard in moeten rijden en brengen ze jou in gevaar met hun onervarenheid. -> Stoppen dan!
??? Als je dat al moet gaan doen hoeveel stappen heb je dan voor het er op gaan wel niet overgeslagen?

Nu neem ik hier het jonge ding mee als handpaard en heb bij het opstappen al een paar keer bijna op 2 pony's tegelijk gezeten, omdat ze vrij strak naast elkaar stonden, maar als je op een jong paard stapt met als uitgangspunt dat hij gaat panieken dan kloppen je voorbereidingen niet. Plus dat als je paniek van een paard verwacht je dat inderdaad ook krijgt.

Goed voorbereiden en normaal doen, spanning opbouwen helpt niks. En zeker arabiertjes, zijn verrekte slim, rustig aanbieden, zodat ze kunnen blijven nadenken, het zelf geheel normaal vinden allemaal en je bent er zo.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 13:05

Qua voorbereidingen zijn ze al lang bezig. Wennen aan stemcommando's. Door de bak wandelen, door de wijk wandelen. Met andere paarden mee wandelen, met een rijdend paard, en nog een ander wandelend paard mee wandelen. Enge dingen opzoeken kijken hoe ze reageerd. Bij bijna alles blijft ze vrij rustig, alleen de put vind ze nogal eng.

Sinds een tijdje (weet niet precies hoe lang) wordt ze gelongeerd. Nu iets meer dan een maand zijn ze/we begonnen met zadel opdoen. Steeds verder aansingelen. Met zadel stappen, draven en galoperen (opbouwed) stijgbeugelriemen eraan, beugels eraan.

Ik ben ook wel blij dat ze mij de kans geven om hun te helpen. Voor voldoende protectie zorg ik wel.
Dank jullie voor de tips.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:03

tamary schreef:
Leeftijd pony even ter zijde
Wat is er met dit dier gedaan aan voorbereidend werk? Is er aan de hand al rem/stuur/stemhulpen op gezet? Schriktraining, naast bereden paarden gelopen (handpaard of gewoon wandelend door de bak)? Al met krukje, hulp ruiter, enz. gewend aan stemmen en bewegingen van boven/achter?
Akhal_Teke schreef:
??? Als je dat al moet gaan doen hoeveel stappen heb je dan voor het er op gaan wel niet overgeslagen?

Nu neem ik hier het jonge ding mee als handpaard en heb bij het opstappen al een paar keer bijna op 2 pony's tegelijk gezeten, omdat ze vrij strak naast elkaar stonden, maar als je op een jong paard stapt met als uitgangspunt dat hij gaat panieken dan kloppen je voorbereidingen niet. Plus dat als je paniek van een paard verwacht je dat inderdaad ook krijgt.

Goed voorbereiden en normaal doen, spanning opbouwen helpt niks. En zeker arabiertjes, zijn verrekte slim, rustig aanbieden, zodat ze kunnen blijven nadenken, het zelf geheel normaal vinden allemaal en je bent er zo.

Het wordt hier verteld vanaf het er op hangen....
Dan gaat het daar toch ook om. Ik neem aan dat het dier niet na zoveel jaar uit de wei getrokken is.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:03

hoe ik een jong paard leer wenden, bewust worden hoe je loopt in een drukke winkelstraat.
het begin is goede ballans, recht op blijven lopen, (zitten).
Wat doe je met je heupen, handen , bovenlichaam, om tussen de mensen door te lopen.
Je binnen hand doe je iets omhoog van je af om tussen mensen door te willen, je binnen heup doe je naar voren in de richting waar je heen wil, je zet af met je binnen en of buiten been, drijven, neemt je buiten knie mee naar binnen, boodschappen neem je mee bij je buiten heup, schouder paard meenemen met buiten teugel, kijkt waar je naar toe wil, (en loopt door) voorwaarts drijven, twee kuiten drijven voorwaarts. Buiten arm aansluiten tegen je lichaam,begrenzen schouder paard.
Je kan het ook vergelijken met skiën door je knieën zakken in de richting waar je heen gaat wel het gevoel houden dat je met je kuiten voorwaarts blijft drijven, twee handen de zelfde richting op met binnen hand iets hoger, en naar voren zonder de teugel los te laten. boven lichaam recht op houden niet naar binnen hangen.
trekken aan een teugel is zitten naar de andere kant dus jong paard gaat naar de andere kant.
ik denk dat je het een paar keer moet lezen om het te begrijpen 8-)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:57

Een jong paard beleren is heel veel geduld en begrip hebben. Paarden bekijken de wereld en ons natuurlijk heel anders dan dat wij zelf doen, en zij begrijpen dan ook totaal niet wat de bedoeling is als je er op gaat zitten.
Mijn merrie is nu goed zadelmak maar moet ik nog doorrijden en ik merk dat het beter gaat als een vriendin van mij er op zit en ik de commando's aan de longe geef. Ik longeer haar bijna dagelijks en ze kent mij dan ook door en door en ik haar ook. Als ik er zelf op zit is ze de weg kwijt lijkt het wel.
Dat zij jou dus op hun paard laten rijden kan heel positief zijn omdat zij van een afstand goed kunnen zien wat het paard gaat doen en het dier begeleiden en kalmeren als jij er op gaat zitten. Paarden hangen graag aan een begeleider, aan iemand die ze goed kennen. Toch denk ik wel dat ze jou van te voren goed uit moeten leggen wat er allemaal gaat gebeuren, waarom ze iets op een bepaalde manier doen, en hoe zij graag willen dat het diertje reageert. Als jij er op zit zul jij de eerste zijn die haar goed kan belonen wanneer iets naar behoren gaat namelijk...

Heel veel succes en plezier en doe vooral niets waar je zelf niet 100% achter staat. Paarden voelen alles aan!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:08

Lijkt me een mooie ervaring, ben jaloers :p

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:12

Ik neem aan dat de eigenaren weten waar ze mee bezig zijn? Dan kunnen ze je toch vertellen wat ze van je verwachten en hoe ze het verder willen aanpakken?
Als zij geen ervaring hebben is het verstandig het aan ervaren mensen over te laten.

Akhal_Teke schreef:

Nee dat zou ik vooral doen, dan ben je heel ervaren. :n

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 10:37

@Mixje, ik ben ook blij dat ik deze kans heb gekregen.
Over de ervaring van de eigenaars begin ik nu een beetje te twijfelen. Heb het er namelijk met M, de vrouw die mij helpt met mijn paard en tevens mijn instructrice is, overgehad, zij heeft qua trainen van paarden meer ervaring dan de eigenaars (gewerkt in de paardensport). Zij vind dat het paardje nog niet toe is aan een ruiter. Er schrort wat aan de voorbereiding. Zo hoorde ik van haar dat ze aan de longe nog niet goed luistert qua snelheid en waar te moeten lopen. Te weinig laten wennen aan dingen die eng kunnen zijn. Zoals beugels vaker langs het zadel laten hangen, harde geluiden maken tijdens longeren enz.
Ik ga nog wel door met hun helpen, maar ik weet nu wel zeker dat ik vrijdag nog blijf hangen en er zeker nog niet op ga zitten. Dan maar hangend dravend, als ik het zo hoor.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:42

Die ervaring komt vanzelf wel. Je hebt nu mensen die jou daarbij helpen en dat is voor jou een mooie kans.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:21

Ok ik heb me in een aantal dingen vergist. De voorbereiding is slechter dan ik dacht. En is zeker niet voldoende. Ik had van te voren al beslote alleen te gaan hangen vandaag. Zij hadden besloten 2 normale touwen te gebruiken en dus de longeerlijn in te wisselen voor een normaal touw. Maar de 2 touwen maakte ze aan het bit vast. Daar was ik eigenlijk al niet helemaal blij mee, maar ok. Eerste keer hangen probeerde ze beetje weg te lopen maar ze bleef vrij stil staan. Even blijven hangen (misschien net 1 minuut) toen dachten ze, dan ga je er nu af, stapt ze even om weer te ontspannen. En dan nog een keer hangen en dan hangend stappen. Nou de 2e keer hangen ben ik me bijna dood geschroken. Ze stond vrij dicht bij het hek waardoor ze niet veel kanten op kon, behalve achteruit. Voordat ik goed hing liep ze al achteruit dus ik stond er weer naast. Iets beter vast houden en poging 2. Dat achteruit lopen vond ze zo leuk dat ze het nog een keer deed, maar nu zodanig dat ze bijna op der kont zat, uiteindelijk viel ze ook op haar kont, terwijl ik nog aan de zijkant hing, nog niet erover heen gelukkig. Maar daardoor raakte ze uit balans en viel ze op zij, mijn kant op. Ik kon nog net half weg rollen. Waardoor ik alleen haar hals boven op mijn been kreeg (en misschien net haar schouder). Toen begon ze ook nog is te spartelen met de benen, terwijl mijn hoofd ernaast lag. Dus die met mijn armen zo goed mogelijk tegen gehouden en mezelf verder weg geduwt. Tot dat ze weer stond en ik snel van haar weg kon rollen en op kon staan.

Ze hebben nu besloten om toch eerst iets meer te longeren. En wllen kijken of ze ergens zo'n pop vandaan kunnen halen die je aan het zadel vast maakt. Ik hoop dat ze ondertussen door gaan met longeren en ook de beugels los laten hangen tijdens het longeren. Want dat hebben ze alleen maandag nog maar gedaan. Vandaag ook niet. Omdat ze dan meer gespannen is, ze kan er niet zo goed tegen als er iets bij haar buik komt. Maar die beugels los is best wel belangrijk voor de voorbereiding dacht ik. Want tijdens het rijden zitten die daar ook en dan zit je hak er ook nog bij.

Sorry ik moest dit even kwijt. Voorlopig ga ik er ook niet meer op hangen. Wil dan iemand erbij hebben met meer ervaring om eerlijk te zijn. Zoals mijn eigen instructrice of de zoon van de staleigenaar. Die hebben beiden een opleiding gedaan voor in de paardensport en het trainen van paarden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:30

Verstandig besluit.

Alleen longeren zal dit paard niet goed voorbereiden op een ruiter op de rug trouwens. Ik hoop dat er betere hulp komt voor dit paard.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:42

Nee dat zal niet voldoende zijn. Maar ik heb vandaag goed opgelet en tijdens het longeren luisterd ze nog niet helemaal zoals het hoort.
Ja hoop ook dat ze binnenkort hulp vragen. Ik wil ze heel graag helpen, maar mijn eigen veiligheid gaat nu toch echt voor. Hopelijk kan ik helpen met andere erbij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:46

Pff wat klinkt dat allemaal onverstandig ook. Paard heeft nog geen enkele ervaring en dan willen ze al met een touw aan het bit lopen?
Zeker bij een arabier is vertrouwen het hele toverwoord. Dus het zou slimmer zijn om zelf eerst wat meer met het paard bezig te zijn, de meeste andere paarden zal het weinig uitmaken of jij als vreemde erop klimt, een arabier is daar juist gevoelig voor.

Dan het aan 2 kanten lopen; ik ben daar niet zo voor omdat het paard geen kant op kan en dan vaak omhoog gaat als hij het eng vind. Als er maar één begeleider is zal het paard wegspringen bij de ruiter vandaan. Dat zie je in dit geval ook, paard kan nergens heen dus gaat achteruit/omhoog.

En als laatste die pop; wil je dat aub niet doen, zo'n ding zit geen vorm in en slingert alle kanten op. Als een paard het eng vind en even een sprongetje opzij zet zal hij ook meteen in paniek gaan van het geflapper van dat ding. Resultaat is dat je paard 20 rondjes als een gek door de bak gaat en vervolgens een fobie heeft voor alles wat boven zijn rug komt. Je kunt het in 10 minuten verpesten maar zoiets weer oplossen kost je maanden tijd.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:52

Het lastige is dat als ik voorzichtig iets voorstel dat ze daar niet echt op reageren. Daarnaast wil ik niet te opdringerig zijn omdat R vroeger vaker pony's heeft ingereden en ik wat dat betreft nog maar net om de hoek kom kijken. Wil dan niet betweterig overkomen op zo'n iemand. Ik kijk het even aan wat ze allemaal gaan doen en hoe ze het verder willen aanpakken.

Over de pop, daar heb je wel een punt. Daar had ik zelf nog niet aangedacht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:05

En R is een van de eigenaren?
Als die vaker paarden heeft beleerd, waarom kunnen ze dan niet omgaan met een paard wat een paar stappen achterwaarts zet?

Ze kunnen haar beter direkt wegbrengen naar iemand met ervaring, er is nu nog weinig aan geprutst. Als je er nog 2 keer op gaat en er gebeurt weer zoiets heb je er veel meer werk van.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 22:12

Ja R en L zijn de eigenaren.
Het is vooral L die haar nog goed tegen houdt. Ik heb vandaag al gezegt dat ze anders J of M erbij moeten halen. Ik hoop echt dat ze dat doen.

Daarom heb ik nu voor mezelf ook besloten dat ik er niet meer op ga zonder dat J of M erbij is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:18

Maar je moet helemaal niet tegenhouden, daar gaat het al mis.
Je moet gewoon zorgen dat ze vertrouwd is, dat ze het niet eng vind, dan kun je er rustig over hangen terwijl ze gewoon blijft staan. Als ze toch een stapje zet ga je staan, stel je haar gerust en ga je overnieuw.
Als je met twee man aan beide kanten moet zitten hangen om haar tegen te houden moet je zelfs veel stappen terug, dan is de opvoeding al niet goed, paard hoort te blijven staan als jij dat zegt dus dan hoef je helemaal niet te hangen.
Maar of dat laatste het geval is weet ik natuurlijk niet, maar vertrouwd is ze in elk geval niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:21

Ayla_Auriana schreef:
@Mixje, ik ben ook blij dat ik deze kans heb gekregen.
Over de ervaring van de eigenaars begin ik nu een beetje te twijfelen. Heb het er namelijk met M, de vrouw die mij helpt met mijn paard en tevens mijn instructrice is, overgehad, zij heeft qua trainen van paarden meer ervaring dan de eigenaars (gewerkt in de paardensport). Zij vind dat het paardje nog niet toe is aan een ruiter. Er schrort wat aan de voorbereiding. Zo hoorde ik van haar dat ze aan de longe nog niet goed luistert qua snelheid en waar te moeten lopen. Te weinig laten wennen aan dingen die eng kunnen zijn. Zoals beugels vaker langs het zadel laten hangen, harde geluiden maken tijdens longeren enz.
Ik ga nog wel door met hun helpen, maar ik weet nu wel zeker dat ik vrijdag nog blijf hangen en er zeker nog niet op ga zitten. Dan maar hangend dravend, als ik het zo hoor.

Ze gaan ook te snel volgens mij, want al op 1 dag hangen en erop zitten, dat is best veel en die is nog maar 3 jaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:25

Ayla_Auriana schreef:
Het lastige is dat als ik voorzichtig iets voorstel dat ze daar niet echt op reageren. Daarnaast wil ik niet te opdringerig zijn omdat R vroeger vaker pony's heeft ingereden en ik wat dat betreft nog maar net om de hoek kom kijken. Wil dan niet betweterig overkomen op zo'n iemand. Ik kijk het even aan wat ze allemaal gaan doen en hoe ze het verder willen aanpakken.

Over de pop, daar heb je wel een punt. Daar had ik zelf nog niet aangedacht.

Als ze daar niet op reageren, dan stop je ermee, want ze brengen jou in gevaar. Als ze zo eigenwijs zijn dan moeten ze het maar zelf gaan doen met zn tween. Je krijgt vast en zeker kans, maar aub doe het bij iemand die weet wat ie doet.