Halthouden ->drammen, scheef...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Halthouden ->drammen, scheef...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 19:54

Ik heb een etterbal van een paard (nee grapje :+ ) het is een geweldig beest, alleen het halthouden is een beetje een drama.
Ik heb les, en we zijn er mee bezig, maar misschien zijn er nog bokkers met handige foefjes. :D
Op dit moment proberen we haar gewoon ontspannen halt te laten houden, dat ze dan soms scheef staat nemen we maar even voor lief.
Vanuit draf naar halt gaat beter dan vanuit stap, dan is ze vaak een stuk schever.
We proberen het geheel actief te houden (dus aan het been, reageren) en met enkele seconde genoegen te nemen.

Het terugrijden gaat prima, ik krijg reactie op mijn zit en de ophoudingen maar het echte stilstaan, daar doet ze liever niet aan.
Enkele puntjes waar ik tegenaan loop:
- Scheef
- Dramt en 'duwt', zeker wanneer ik wat vaker halt hou (halt, wegrijden, halt, wegrijden).
- Draait rondjes om eigen as
- Gaat in de achteruit (en duikt achter de teugel)
- Steekt dr hoofd de lucht in

Nu pakt ze meestal 1 kant van het bit vast, daar komt zeer waarschijnlijk ook het scheve halthouden vandaan.
We zijn bezig met rechtrichten maar dat gaat natuurlijk niet 1,2,3, bovendien is ze soms in de gangen wel fijn op 2 teugels maar bij het halthouden maakt ze zich toch scheef.

Iemand met een fijn foefje? :Y)

MarjanB

Re: Halthouden ->drammen, scheef...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:59

gewoon volhouden en ook wachten met wegrijden voordat ie ontspant en nageeft.. verder ga ik soms gewoon even kletsen en let ik totaal niet op mn paard die moet maar gewoon braaf op me wachten :) Op een gegeven moment zijn ze het wel zat om te blijven drammen als ze langer moeten wachten....

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:11

Van mijn lesgeefster 'moet' t zo:

Halthouden op zit en adem. Als dat niet werkt ( en mijn pony is nog heel groen, dus t mag best even duren voor t lukt), halve ophouding. Als dat niet werkt, nog een keer. Als dat niet werkt, hele ophouding.
Als ze helemaal stil staat, nog een pasje achterwaarts. Dit door als ze stil staat, klein beetje been te geven en als ze haar spieren spant om te vertrekken, licht tegenhouden aan de voorkant. Dan wordt t vanzelf een pasje achterwaards.
Dit achterwaarts is om duidelijk te maken dat we nu echt niet meer voorwaarts gaan.
Geen spanning op teugels als ze stil staat.
Stilstaan tot ze nageeft/volledig ontspant. Tekenen: diepe zucht, hoofd zakt, knabbelen.

Als ze naar achteren gaat drammen: omdraaien en weer stilzetten.
Naar beneden duiken: been. Rondjes om as: negeren, houdt vanzelf wel een keer op.

Altijd pas weer aanspannen als helemaal ontspannen. Soms staan we dus erg lang stil.

Mijne wilde ook helemaaaaaal niet stilstaan (zijwaarts, achterwaarts, rondjes draaien, voorwaarts etc) staat nu na drie lessen helemaal stil. Nog wel scheef, maar wel helemaal stil.

Ohja, zelf vind ik t altijd handig om t goeie moment uit te kiezen om iets te vragen. Dus als ze even haar energie kwijt moet, aan t begin, ga ik nog niet halthouden. :)

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:45

Ik lees even met je mee. Ik heb ook zoon drammer. Als ik wil halthouden gewoon van stap naar halt dan doet hij toch nog een paar pasjes en loopt gewoon echt te drammen. En inderdaad natuurlijk scheef staan. Ik weet ook niet hoe i it moet oplossen. Hij weet donders goed dat dat stoppen betkend want als k na een half uurtje klaar ben met rijden hoef ik het geen twee x te zeggen want dan staat die ineenkeer stil.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:48

let vooral heel veel op je eigen houding. Recht blijven zitten, niet naar voren of naar achteren "vallen" Blijf ook ondersteunen met je been. Verder inderdaad lang maken en zwaar maken. Niet willen controleren aan de voorkant, daar corrigeer je alleen maar mee maar controleer je niks mee. Snap je wat ik bedoel?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:51

heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn paard maar ben gewoon vol blijven houden; opvangen met buitenteugel en binnenbeen tegen scheef of omdraaien; desnoods keer streng; paard sec halt en dan weer weg; tevreden zijn met kleine vorderingen en veel belonen.
halt op je zit en niet met je hand terugwerken
oefenen , oefenen , oefenen is de gouden sleutel ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 21:11

tjoppie schreef:
let vooral heel veel op je eigen houding. Recht blijven zitten, niet naar voren of naar achteren "vallen" Blijf ook ondersteunen met je been. Verder inderdaad lang maken en zwaar maken. Niet willen controleren aan de voorkant, daar corrigeer je alleen maar mee maar controleer je niks mee. Snap je wat ik bedoel?

Als in hand opzij maar niet terugwerken bedoel je?
Bij mijn pony werkte het bijvoorbeeld heel goed om wanneer hij zn kont naar rechts draaide, bij het halthouden mijn rechterhand wat opzij te doen.
Paard daarintegen boeit dat helemaal niets, die schuift gewoon dr kont opzij, mafkees. :')

Als ik de tips zo lees moet ik dus maar gewoon blijven volhouden. :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:30

idd volhouden. Als ze sterker zijn en dus makkelijker gesloten kunnen halthouden wordt dit ook beter. Halthouden naast de bakwand wil ook wel helpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:42

Lees het antwoord dat "Ginneke" hier gaf nog maar eens heel goed door.
Dit is volgens mij helemaal juist.
Goed gedrag belonen door even rust te geven, slecht gedrag nooit afstraffen maar gewoon even net iets meer aan het werk zetten. Dit lijkt vrij simpel maar is het niet hoor de timing moet ook goed zitten.

Igoulooze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 07:50

Ik zou schim overgangen rijden. Je moet pas halt houden als je paard niet dramt. Dus steeds langzamer stappen en als hij dan al gaat drammen weer been geven en door stappen. Voor het scheef gaan zou ik adviseren om twee handen naar de andere kant te bewegen zodat je zijn schouder ervoor houdt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:17

Igoulooze schreef:
Ik zou schim overgangen rijden. Je moet pas halt houden als je paard niet dramt. Dus steeds langzamer stappen en als hij dan al gaat drammen weer been geven en door stappen. Voor het scheef gaan zou ik adviseren om twee handen naar de andere kant te bewegen zodat je zijn schouder ervoor houdt.

Dus als de kont naar binnen gaat, beide handen naar binnen bedoel je? :)

Ik ga er morgen eens lekker mee bezig, verschillende dingen die hier zijn genoemd even proberen en eum, vooral volhouden. :Y)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:21

Veel paarden worden ingereden op stem commando's. Waarom dan niet met het halt houden? :) Ik leer ze eerst altijd op stem commando halt houden, en gebruik dit commando ook tijdens de omgang. Later heb je je stem natuurlijk niet meer nodig, maar voor je paard is het dan wel duidelijk wat je van hem vraagt. Verder vind ik dat er al veel goede tips zijn gegeven. :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:25

Kan zijn dat het paard het niet begrijpt.. het halthouden

Herkenbaar, en halthouden met grondwerk? daar heb je meer te zeggen over de benen.
Paar stapjes 'ho' weer een paar stapjes weer 'ho'
eventueel de zweep horizontaal voor de benen houden als ze het echt niet doorhebben.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:27

Heel herkenbaar... die van mij die heeft er ook een houtje van! Stil staan ho maar we draaien, drammen, achteruit lopen net zolang door totdat baas echt boos is en paard inmiddels ook omdat hij zwaar gefrustreerd raakt van het stil staan, hij doet alleen stilstaan tijdens afstijgen :-) maar goed we houden net zolang vol totdat hij stil blijft staan en ik de hulp geef om weer te stappen of te draven. Doet ie dat goed dan wordt ie goed beloond en doet ie het niet goed en blijft hij drammen dan negeer ik hem en blijf ik net zolang drammen totdat hij doet wat ik wil, werkt vooralsnog helemaal prima!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:27

Als ze achteruit gaat lopen, lekker achteruit laten lopen maar dan sneller, na een tijdje zal paard wel ontdekken dat dat toch niet ideaal is. Dan gewoon nog even verdergaan, laat ze maar achteruitlopen op jouw commando! Meestal is het daarna al een stuk minder. Ik heb een pony die als ik dit zou proberen in paniek raakt en gaat springen, dus als jij er ook zo eentje hebt: Niet doen voor je het weet lig je achterover.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:28

Stilstaan wil ze wel, ze reageerd ook goed op 'ho' echter tijdens het rijden dramt ze.
Ik gebruik zit&ophouding+stem (ho), vervolgens staat ze misschien 2 sec. stil en dan duurt het haar te lang.

Ik wil haar liever niet teveel in de achteruit hebben :n
Naar voren of opzij. Wil het halthouden nu niet associeren met het achterwaarts gaan.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:33

Pion schreef:
Stilstaan wil ze wel, ze reageerd ook goed op 'ho' echter tijdens het rijden dramt ze.

Ik wil haar liever niet teveel in de achteruit hebben :n
Naar voren of opzij. Wil het halthouden nu niet associeren met het achterwaarts gaan.

sorry dan begrijp ik je OP niet helemaal, daarin staat dat ze moeite heeft met het echte stilstaan, weet niet hoe je dat bedoeld had dan.

Bedoeling is ook niet dat ze halthouden gaat associeren met achterwaarts gaan, als je het goed doet zal dat niet gebeuren. Bedoeling is alleen dat ze door krijgt dat het achterwaarts lopen geen zin heeft :)
Maar ik geef je gelijk hoor, als je het niet ziet zitten niet gaan doen.
Laatst bijgewerkt door mimeslosydy op 07-08-11 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:35

Iemand reageerde met grondwerk. Maar als ik naast haar sta, kan ze prima stilstaan, ze 'snapt' het halthouden dus wel. Wanneer ik klaar ben met rijden en af wil stappen kan ze ook prachtig stilstaan.
Onder het rijden wil ze echter liever niet stilstaan (ja scheef, of 2 seconde).

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:36

Dan zou ik haar halt aan de hand leren, dat halt stilstaan is en ook stil blijven staan. Vooral goed belonen en steeds uitbouwen. Ik gebruik ' ho ' als mijn paard moet afremmen, maar halt is halt. Het gaat er eigenlijk vooral om dat ze het op commando kent, waardoor je dit onder het zadel ook kunt toepassen. Het moet dus geen toeval zijn.

Edit, lees nu je berichtje pas. Hmm dan wordt het toch lastig om dit toe te passen inderdaad. Misschien dat een andere tip voor jou dan beter werkt.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:06

Ik vraag me af wat je zelf anders doet als ze TIJDENS t rijden niet wil stil staan, maar aan t EINDE van t rijden wel. Blijkbaar doe jij iets anders, want ze snapt dat ze dan wel stil moet staan en kan het ook.

Ik zeg altijd maar zo: ook al ligt t probleem misschien bij t paard, de oplossing ligt in alle gevallen bij de ruiter.
Kijk dus goed naar wat je zelf doet. Ik zou ook zeker niet te kort stilstaan. Doe t iedere keer vrij lang, zodat t duidelijk is dat bij stilstaan de bedoeling 'alleen maar stilstaan' is. Lekker ontspannen. Desnoods iemand die in t begin even 'helpt' en zodra ze stilstaat even naast haar komt staan om over haar hoofd te kroelen.
Ik krijg (misschien verkeerd) het beeld dat je nu al wilt dat ze heel actief stilstaat. Dit is mooi als je veel verder bent, maar nu kan ze misschien nog niks met de combinatie van actief en stilstaan. Ik krijg dus t gevoel dat ze daarom wel kan stilstaan als jij af gaat stappen, omdat je dan daarna geen activiteit meer van haar verwacht.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:17

Ok ik heb een foefje O:)

Je schrijft dat ze na het rijden wel wilt halthouden, dat is mooi :D dan maak je het begin daar <<)

Ga eens op je handen zitten en knijp je billen 1 tel samen. Voel je dat?
Dat is mijn commando/zithulp voor halthouden.
Het mooie daarvan is dat je niks van voren doet en het paard ontspannen in aanleuning blijft staan.

Icm je stem: "Hooo" en je billen 1 seconden samen knijpen ga je het aanleren.
Meteen echt heel uitbundig belonen *\o/*
Dat doe je nog een paar keer, verspreid over een paar dagen en op het laatst laat je je stem weg...
Ga je tijdens het rijden halthouden op de hoefslag (dat is wat makkelijker met het oog op scheef stilstaan) en zo borduur je verder...

Als je het gaat proberen ben ik trouwens wel erg benieuwd of ze nog steeds contact met 1 teugel neemt!
Wil je het me dan laten weten?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 09:00

Gineke schreef:
Ik vraag me af wat je zelf anders doet als ze TIJDENS t rijden niet wil stil staan, maar aan t EINDE van t rijden wel. Blijkbaar doe jij iets anders, want ze snapt dat ze dan wel stil moet staan en kan het ook.

Ik zeg altijd maar zo: ook al ligt t probleem misschien bij t paard, de oplossing ligt in alle gevallen bij de ruiter.
Kijk dus goed naar wat je zelf doet. Ik zou ook zeker niet te kort stilstaan. Doe t iedere keer vrij lang, zodat t duidelijk is dat bij stilstaan de bedoeling 'alleen maar stilstaan' is. Lekker ontspannen. Desnoods iemand die in t begin even 'helpt' en zodra ze stilstaat even naast haar komt staan om over haar hoofd te kroelen.
Ik krijg (misschien verkeerd) het beeld dat je nu al wilt dat ze heel actief stilstaat. Dit is mooi als je veel verder bent, maar nu kan ze misschien nog niks met de combinatie van actief en stilstaan. Ik krijg dus t gevoel dat ze daarom wel kan stilstaan als jij af gaat stappen, omdat je dan daarna geen activiteit meer van haar verwacht.

Halthouden aan het eind is gewoon aan de lange teugel.
Tijdens het rijden wil ik graag ontspannen halthouden. Ze hoeft niet echt 'actief' stil te staan, maar gewoon in de aanleuning en even in 'rust' halthouden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 09:01

doei schreef:
Ok ik heb een foefje O:)

Je schrijft dat ze na het rijden wel wilt halthouden, dat is mooi :D dan maak je het begin daar <<)

Ga eens op je handen zitten en knijp je billen 1 tel samen. Voel je dat?
Dat is mijn commando/zithulp voor halthouden.
Het mooie daarvan is dat je niks van voren doet en het paard ontspannen in aanleuning blijft staan.

Icm je stem: "Hooo" en je billen 1 seconden samen knijpen ga je het aanleren.
Meteen echt heel uitbundig belonen *\o/*
Dat doe je nog een paar keer, verspreid over een paar dagen en op het laatst laat je je stem weg...
Ga je tijdens het rijden halthouden op de hoefslag (dat is wat makkelijker met het oog op scheef stilstaan) en zo borduur je verder...

Als je het gaat proberen ben ik trouwens wel erg benieuwd of ze nog steeds contact met 1 teugel neemt!
Wil je het me dan laten weten?

Hier ga ik ook even mee aan de slag! Even de ophouding weglaten :j

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:08

Meeste tips zijn wel gegeven.
Wat ik van mijn juf moet doen tegen het scheef halthouden.
Mijn paard wou net op het laatste moment nog wel eens 'de kont eruit gooien' en 'sterk' worden van voor.
Ik moest van haar dan telkens naar het hh toe rijden, voelde ie goed doorgaan naar hh, begon ie te wurmen in zijn lichaam weer doorrijden en paar meter later opnieuw proberen.

na dat weet ik hoevaak gedaan te hebben werd ie er vanzelf flauw van en kan die nou probleemloos, recht halthouden :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:28

Goed, ik heb gereden en ben met verschillende 'foefjes' :+ bezig geweest.
In stap lukte het aardig om op alleen zit en stem halt te houden, in draf had ik daar vaak op het laatst nog even een kleine ophouding bij nodig.
Doorgereden wanneer ze uit de aanleuning dreigde te komen.
Stil laten staan totdat ze echt ontspannen was.
Meestal stond ze nog wat scheef en niet gelijk op de benen (voorhoefje naar voren, achterhoefje naar voren) maar dat was even wat minder van belang.
Soms werd ze nog wat heet en huppelig maar echt rondjes draaien deed ze niet meer.
Ondertussen veel bezig geweest met rechtrichten, en uiteindelijk stond ze ook een paar keer fijn recht stil en zelfs bijna 4-kant.
Tussendoor pakte ze nog een aantal keren 1-kant vast, maar na wat buigoefeningen en het goed controleren van mijn eigen handen (de druk die ik gaf) werd dat wat minder.

Soms duurde het een hele lange zijde voordat we echt fijn stilstonden, maargoed, het hoeft nu ook nog niet op de letter. Eerst maar eens normaal halthouden. :Y)

We gaan morgen lekker zo verder.