Een werkelijk drama. 3 jaar terug kon ik de hele polder rond galopperen, hij was nog braver dan mijn opa-snelheidsduivel-Arabier-pony. Maar zo'n 1,5 jaar terug is er een knopje om gegaan en krijg hem het erf niet af. Er is niets in tussentijd gebeurd! Ben nu sinds begin 2011 flink aan het oefenen en ik krijg hem een klein stukje de polder in, maar dan wordt hij wakker en wil hij constant omdraaien.
Niet meer voorwaarts, alleen omdraaien en achteruit lopen (plus 2 sloten aan de zijkant van de weg!). Hij gaat pas weer vooruit als ik hem terug naar stal toe stuur. Werkelijk niets werkt. Hij sluit zich af en steigert af en toe een x omdat je hem op zijn donder geeft. Vanavond ook weer, ik had op voorbedachte rade al een zweep meegenomen, daarmee heeft hij genoeg op zijn sodemieter gehad, maar dat is ook echt niet de manier en voel me er best wel schuldig over. Maar hoe hij dan het bloed onder mijn nagels vandaan haalt.. terwijl ik gewoon een relaxed ritje door de polder wil maken. Hij is bomproof, voor niets en niemand bang...
Zodra ik af stap kan ik de hele polder door wandelen. Af en toe een keer achterom kijken, maar hij zal niet stil gaan staan of omdraaien. Maar als ik weer op stap, begint het gedonder opnieuw. Gelijk omdraaien en geen stap meer voorwaarts, ik heb werkelijk alles gedaan. Het helpt ook niet als ik met meerdere paarden op stap ben, dat maakt 0,0 verschil.
Als ik gelijk het bos in ga, dan loopt ie wel redelijk zijn rondje. (vanavond trouwens niet, maar we hadden daarvoor wat onenigheden in de polder, dus denk dat dat er mee te maken had)
Misschien dat hij heimwee naar stal heeft? Ergens loop ik met de gedachte, de hengst wil zijn 'kudde' in de gaten houden en er over waken. En daarom niet weg van stal? Maar hij is voor de 'duvel' niet bang, en 3 jaar terug reed ik de hele polder door zonder problemen. Het gaat er dus om zodra ik er op zit, als ik er naast loop is er niets aan de hand! Ik weet niet meer hoe ik dit moet oplossen

dat had hij niet verwacht, en is daarna braaf voorbij het enge grasprietje gelopen en heeft het nooit meer geprobeerd.