Ik had hem gekocht om mee te gaan springen en ook dat ging allemaal prima, hoewel ik hem toen al iets sterk vond.
Nu een aantal maanden verder zit ik met mijn handen in het haar, en ben ik elke keer aan het ruziën met hem.
Ik heb helemaal niet doorgehad dat hij beetje bij beetje de baas over mij is aan het worden. Dit merk ik nu in stal en omgeving,
maar voornamelijk onder het rijden. Ik heb mijn instructeur er de laatste paar keer op laten rijden en dan word hij met een pessoa gereden, of slof. Dan gaat het wel goed. Maar ik heb het zelf helemaaal niet op hulpteugels en dat soort bitten. Wat is het probleem nu eigenlijk? nou het zit dus zo; Ik stap op; stap rustig en enzovoorts; eerst lang laag en naar voren. En dan probeer ik hem op te pakken. Vanaf het moment dat ik hem eigenlijk op pak begint hij hevig aan mijn handen te trekken (of te steunen). Ik heb dan eigenlijk grote moeite om hem op te pakken, want hij trekt zo hevig aan me dat er continue spanning is. Ik heb dit nu eigenlijk fout opgelost door gewoon weerstand te bieden. Dus terug te trekken, waardoor het nu waarschijnlijk nog erger is. Als ik dan de teugels los laat en dus niets van hem vraag, is hij mega braaf. Maar als ik hem dan weer op pak is hij weer aan het hangen/trekken/steunen. Hier wist ik al niet meer mee wat te doen, en hij werd soms absurd sterk. Nu is het er ook nog bij gekomen dat hij niet meer vooruit te branden is. Voorheen kon ik hem zonder zweep of sporen makkelijk rond sturen, maar nu heb ik daar al sporen voor nodig, en soms zelfs sporen en zweep! Hij is dus niet meer voor mijn been, en ik weet dat als dit nog langer zo door gaat hij dadelijk ook nog naar binnen gaat vallen etc. Ik heb nog met de oude eigenaar gesproken over dit probleem; en hij zegt dat hij me uit aan het proberen is. Dat zou best kunnen, maar ik weet wel dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie. Momenteel rijd ik met een enkel gebroken lichtgewicht koperen bit. Daar liep hij voorheen erg fijn op, maar dat is nu dus ook niet meer te doen. Het zadel heb ik een maand geleden nog laten controleren en weer aangepast naar hem. En verder is hij in orde. Wel hadden ze gezegd dat het toch wel een mannenpaard was. Ik had wel gedacht dat hij wat sterk zou zijn en dominant. Maar dit had ik zeker niet verwacht en weet er dus ook geen raad mee. Wie heeft enige ervaring met dit? En weet wat ik het beste hier mee moet doen? Ik sta voor alle ideeën open..
)