probleem met haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

probleem met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 13:39

hallo,

Ik rijd sinds een week een haflinger die bij mij op stal staat. De eigenaresse heeft dit paard 3 weken terug gekocht, het gaat om een 5 jarige haflinger.
Toen zei hem zelf reed was er eigenlijk niet veel aan de hand, alleen dat hij totaal geen manieren heeft. Nu heeft ze vorige week een ongeluk gehad in het bos en zijn ze samen gevallen en is het paard over haar heen gelopen. Nu is haar vertrouwen weg en heeft ze aan mij gevraagd of ik hem wou rijden tot hij verkocht is. Nu was ik er vrijdag op gaan zitten en met op stappen wou hij al niet blijven staan, en zodra hij mijn been ook maar een klein beetje voelde pakte hij het bit tussen de tanden en ging als een idioot de bak door racen, op dat moment had ik ook geen controle meer de enige manier om hem stil te zetten was tegen de bak rand.
Pas na een half uur werd hij pas rustig.

Maar wat ik nu zo raar vind is dat hij dit voor het ongeluk niet heeft gedaan! Heb wel tegen de eigenaresse gezegd dat ze misschien de tandarts even moet laten komen en het zadel door iemand na moet laten kijken.Maar als het aan het zadel zou liggen zou hij er voor het ongeluk toch ook last van moeten hebben gehad?

Ohja voor dat ik dadelijk reacties krijg van je kan er beter iemand op zetten met meer ervaring, ik heb ervaring met jonge paarden! En zodra ik er zelf niet uit kom vraag ik om hulp.
Ik wil eigenlijk alleen maar van jullie weten wat dit zou kunnen zijn! Ik zat zelf te denken misschien heeft hij een trauma aan het ongeluk overgehouden of heeft hij pijn aan zijn rug.

groetjes melissa

ZoZenn

Re: probleem met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:32

Het zou best kunnen dat hij zelf bang is geworden. Ik zou eerst een beetje grondwerk en longeerwerk met hem gaan doen en daarna weer voorzichtig beginnen met rijden. Gewoon even helemaal opnieuw, alsof het een 3jarige is.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:38

Hem eerst helemaal nalaten kijken, hij kan lichamelijke niet in orde zijn door die val. Zadel ligt dan sowieso niet lekker. Ook kan het zadel zelf kapot zijn gegaan. Dus toch even laten controleren.

Als alles goed is met hem, dan idd weer rustig aan beginnen. Want zo'n val heeft ook impact op het zelfvertrouwen van het paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:38

Medische aspecten allereerst uitsluiten.

Maar anders:
Welkom in het wereld van de haflingers :)

Wat Wolferus zegt is zeker een goed idee. Eerst een band met het beestje opbouwen voor je er op stapt.
Verder ook even het voer nakijken. De meeste haflingers hebben weinig tot geen krachtvoer nodig, daar kunnen ze bommetjes van worden.

En verder rust en geduld. Laat iemand je helpen met opstappen. Blijf ten alle tijden rustig. Ga het gevecht niet aan.
Je moet slimmer zijn dan hij.
Rij veel figuren, laat hem wachten op jou, zet hem desnoods stil met zijn neus tegen het hek als hij er echt vandoor gaat.
En laat hem verder lopen. Geen galop accepteren, maar in draf in 1 tempo bezighouden. Af en toe een flinke ophouding als hij versnelt. Meteen weer loslaten als hij vertraagt.
Dit kan best wel een paar weken duren. Misschien wel maanden.
Heel consequent zijn. Jouw tempo is jouw tempo. Maar blijf loslaten en voorwaarts denken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:39

Klinkt meer als gebrek aan leiderschap. Ook niet zo raar in aanmerking nemende dat hij vijf is, dus misschien pubert, net van stal verhuisd is en nu te maken heeft met een onzekere eigenaar. Investeer tijd en moeite in het beestje om vertrouwen te kweken en leiderschap op te bouwen. Het advies van Wolferus klinkt daarom goed.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:27

Heb hem net toch gereden. Hij deed het voor zijn doen vergeleken met vrijdag erg goed! Hij word ook meerdere keren per week gelongeerd door iemand anders!

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:57

Amanda schreef:
Medische aspecten allereerst uitsluiten.

Maar anders:
Welkom in het wereld van de haflingers :)

Ehmmm waarom?
Ik hoor dit vaker... Net of haflingers zo lastig zijn?

Ik heb 2 schatten van haflingers hoor, rijd ze beide bitloos, zowel buiten als dressuurmatig no problemo :D
Kwestie van duidelijkheid en vertrouwen! En eerlijkheid...

Wellicht zijn haffies wel paardjes die idd leiderschap vragen. Maar vooral eerlijkheid! Dat merk ik bij mijn haf overigens ook, hij gaat voor me door het vuur, zolang ik maar eerlijk ben. Dingen vraag die hij kan en snapt en het hem anders duidelijk uitleggen!
En dat begint met grondwerk. Eerst op de grond zorgen voor een band en leiderschap in vertrouwen. Dan pas weer er op. Rustig aan beginnen en opbouwen.

En inderdaad even medisch laten checken. Als hij zelf ook gevallen is kan het zomaar zijn dat hij ergens last van heeft :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:05

Nee hoor, niet per definitie lastig. Al zullen andere mensen dat wel zo zien. Je legt me woorden in de mond die ik niet zeg ;)

Ze zijn juist bereslim en gevoelig. :j
En worden daarom vaak als lastig bestempeld.
Ze vragen duidelijk leiderschap en zullen die grens ook echt opzoeken.
Eerlijkheid, duidelijkheid en vooral constant dezelfde grens aangeven :j
Zodra hij je daarop vertrouwt heb je een beestje voor het leven.
Lukt dat niet... Dan zul je daar problemen mee houden.

Ik heb geen schat van een haflinger. Ja, ik ben gek op en met hem. Maar het is geen schat. Of nou ja, zeker niet altijd.
Hij kan nog steeds flink draken, zoekt regelmatig die grens weer op, probeert nog steeds verschrikkelijk uit en ik moet elke keer mijn grens aangeven.
Doodvermoeiend.
Daar tegenover is het een bloedfanatiek paard, wat graag wil en kan werken, wat braaf is als het nodig is, maar wat ook verschrikkelijk kan spoken als hij dat nodig vindt :+
Paardjes met karakter. Dat maakt ze leuk, maar soms ook moeilijk te begrijpen.

Zo duidelijker uitgelegd Leetje? ;)

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:57

Ja dan zitten we wel op dezelfde lijn ;)

Hoorde van de week zo'n opmerking over een haf die er vandoor gaat: "dat is niet af te leren, het is een haflinger..."
En dan gaan me nekharen wel overeind staan ;)

Maar ik heb idd ook wel een haf met gebruiksaanwijzing. Nu heel drukke week en dan ga ik gehaast naar hem toe en heb ik niet genoeg aandacht voor hem. Dan staat meneer de directeur dus echt chagerijnig en boos te zijn en dat zal hij me laten merken ook...

Maar het ligt zo aan hoe ik me opstel tegen over hem. Ik heb dat wel geleerd, dus heb nu geen problemen meer met hem. Ja soms in zo'n week als vorige week. Dan merk ik het en dan zoek ik daar een oplossing op. En als je zo eerlijk ben om dat dus zo bij mijn eigen houding te zoeken en ik verander dat (eerlijkheid tegenover het paard! Niet boos worden op hem, want dan wordt hij nog bozer) dan is zijn bui ook zo weer over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:09

Het paard is gevallen, en dan is het niet raar dat hij daar last van heeft, dus dat zou ik eerst even na laten kijken.
Dat zadel, heeft hij dat al lang ? Of heeft de nieuwe eigenaresse er een nieuwe opgelegd ? Als et nooit aangemeten is, is het sowieso goed om er een zadelpasser bij te halen.
Uiteraard de tandarts ( nieuw paard krijgt gelijk even de tandarts op bezoek )

Daarnaast zullen er vast wat opvoedkundige zaken zijn, maar zo te lezen kom je daar rijtechnisch wel uit.
- jij bepaald ten alle tijde het tempo
- op de volte zetten
- en desnoods ( tijdelijk ) een scherper bit, zodat het helder is dat JIJ het tempo bepaald ( en dan ga ik er van uit dat je daar echt mee om kan gaan )

En haflingers zijn niet anders dan andere paarden, gemiddeld genomen iets minder sensibel dan een KWPN er , met alle bijkomende voor en nadelen, maar dan heb je het verschil eigenlijk wel gehad. ( oh ja ze zijn blond en klein :D )

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:13

Krijgt hij niet ineens veel meer voer? of ander voer waardoor hij wat heter wordt? En verhuizingstress doet ook veel bij een paard dat vergeten mensen vaak! Paard moet ook wennen aan zijn nieuwe stek. Dat hij braaf was kan ook omdat hij overdonderd was een aantal weken. En 5 jaar..puber..begin met goed opvoeden enz. Gaat wel langer kosten. Maar verkoop kan wel maar dan met oje wel eerlijk zijn dat er werk in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:21

Kostolany schreef:
Krijgt hij niet ineens veel meer voer? of ander voer waardoor hij wat heter wordt? En verhuizingstress doet ook veel bij een paard dat vergeten mensen vaak! Paard moet ook wennen aan zijn nieuwe stek. Dat hij braaf was kan ook omdat hij overdonderd was een aantal weken. En 5 jaar..puber..begin met goed opvoeden enz. Gaat wel langer kosten. Maar verkoop kan wel maar dan met oje wel eerlijk zijn dat er werk in zit.

Hele goede opmerkingen idd voer en verhuisstress zijn natuurlijk heel belangrijk. Een paard doet er soms we leen jaar over om zich echt thuis te voelen in zijn nieuwe omgeving.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:23

Leetje schreef:
Ja dan zitten we wel op dezelfde lijn ;)

Hoorde van de week zo'n opmerking over een haf die er vandoor gaat: "dat is niet af te leren, het is een haflinger..."
En dan gaan me nekharen wel overeind staan ;)

Maar ik heb idd ook wel een haf met gebruiksaanwijzing. Nu heel drukke week en dan ga ik gehaast naar hem toe en heb ik niet genoeg aandacht voor hem. Dan staat meneer de directeur dus echt chagerijnig en boos te zijn en dat zal hij me laten merken ook...

Maar het ligt zo aan hoe ik me opstel tegen over hem. Ik heb dat wel geleerd, dus heb nu geen problemen meer met hem. Ja soms in zo'n week als vorige week. Dan merk ik het en dan zoek ik daar een oplossing op. En als je zo eerlijk ben om dat dus zo bij mijn eigen houding te zoeken en ik verander dat (eerlijkheid tegenover het paard! Niet boos worden op hem, want dan wordt hij nog bozer) dan is zijn bui ook zo weer over...

Precies :j

MariekeB schreef:
En haflingers zijn niet anders dan andere paarden, gemiddeld genomen iets minder sensibel dan een KWPN er , met alle bijkomende voor en nadelen, maar dan heb je het verschil eigenlijk wel gehad. ( oh ja ze zijn blond en klein :D )

Mijn ervaring is dat ze juist sensibeler zijn dan een KWPN'er.
Ik heb jaren KWPN'ers gereden, heb nu sinds 3 jaar een haflinger. Ik heb nog nooit zo'n sensibel en heet paard als deze gereden.
Het verschil is dat een KWPN'er over het algemeen gewilliger is om te werken als je dat aangeeft.
Een haflinger moet je overhalen om te werken.
Ik kan het niet precies uitleggen, maar het is zeker niet zo dat een haflinger minder sensibel is.
Ze gaan er alleen anders mee om dan een bloedpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:03

@amanda daar geef je wel een mooie nuance aan. Mijn haflinger is ook gevoelig, maar meer introvert, en minder in blinde paniek. Ik heb nogal wat ervaringen met iets te sensible KWPN ers, dus mijn beeld is natuurlijk gekleurd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:09

Ja, precies. Dat is het. Ze zijn veel introverter, daarom wat moeilijker te doorgronden en moeilijk te ontdekken waar het nu zit.
De meeste bloedpaarden uiten het inderdaad naar buiten, duidelijk herkenbaar. Vaak wel explosief (al kan mijn haf daar ook wel wat van :+ ), maar daardoor ook duidelijk op te lossen.
Ik heb ook met sensibele KWPN'ers gewerkt, maar die waren veel makkelijker. Omdat ze zich inderdaad uitten.
Mijn haf bouwt dingen op en dan komt het er in extremen ineens uit. Dan kun je er helemaal niets meer mee. Ik heb daar echt heel erg aan moeten wennen.

Het gedrag zoals Wiebe omschrijft deed mijn haf ook. Hij had 0% vertrouwen in de ruiter en beet zich daar in vast. Het heeft me een jaar gekost voor ik een week lang zonder rennen in de bak kon rijden. Als hij iets in zijn hoofd heeft raakt het er maar moeilijk uit. Dat kost veel tijd, werk, geduld en vertrouwen :j

Uiteraard zijn er uitzonderingen die makkelijker of moeilijker zijn. Heeft ook met verleden en ervaringen te maken.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:40

MariekeB schreef:
- en desnoods ( tijdelijk ) een scherper bit, zodat het helder is dat JIJ het tempo bepaald ( en dan ga ik er van uit dat je daar echt mee om kan gaan )

Alsjeblieft doe dit niet. Het helpt gewoon niet. En wat is een scherper bit. Soms kan een dik bit (in de volksmond een "zacht" bit) voor een paard heel afschuwelijk zijn. Elke mond is anders en in alle vormen en maten. Sommige paarden houden van een klein dun bitje omdat dit beter bij hun mond past.

Om ontopic te blijven, niet een "scherper" bit in hangen om zo'n probleem op te lossen.

Edit; kleine toevoeging, het tempo bepaal je niet met je hand.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 11:41

Dikke bit ga ik er zeker niet in hangen, ik vind dat hij op dit bit ook prima kan lopen, hier liep hij voor het ongeluk ook prima op (dubbel gebroken bitje). Veel voer krijgt hij niet omdat hij ook wat aan de dikke kant is.
Heb hem gisteren en eergister gereden en het gaat steeds beter, begin gewoon op de volte tot hij gekalmeerd is en daarna gaat het goed. Alleen nu de ontspanning nog zoeken. En over de DA en zadel aan laten meten heb ik niks over te zeggen het is niet mijn paard. Paard staat ook te koop, dus eigenaresse wil er niet te veel geld aan gaan uitgeven!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 18:21

ff een update:

Heb bert vandaag weer gereden, eigenaresse was komen kijken. En het lijkt wel alsof hij met de dag gemener word. Ik heb al bij mezelf gekeken of het probleem bij mij ligt maar ik doe niets raars, ik stap op loop naar de rijbak en stap eerst dik 5 minuten voor zover dat mogenlijk is (hij wil alleen nog maar heel hard)

Gisteren had ik hem ook gereden en begon hij al wat meer te ontspannen, heb dit ook heel erg beloont en ben toen ook gestopt met rijden.

Maar wat er vandaag gebeurden ging gewoon helemaal nergens over. Hij was al erg gespannen en ik probeerde dat op te lossen door voltes en slangenvoltes te rijden, hielp niks! telkens als ik af wou wenden ging hij meteen in protest en ging doen waar hij zelf zin in had ( heeel erg hard door de bak heen galloperen en op dat moment heb ik geen rem meer).
Op een gegeven moment werd het zelfs zo erg dat hij plat door de bocht ging (waardoor we bijna samen vielen) en vervolgens bijna door de bakrand heen vloog.

Op dat moment heb ik besloten er een slof aan te hangen omdat het gewoon gevaarlijk werd en ik op zo'n moment niet opgeef en het paard zn zin geef ( hou er zelf absoluut niet van om met slof te rijden maar het kon gewoon niet anders). Dus slofje er aan en zodra ik voelde dat hij erg hard wou gaan pakte ik de slof iets strakker. Op het begin gaf hij niks om de slof en liep hij er gewoon door heen, op het einde heb ik hem uiteindelijk toch nog eventjes ontspannen kunnen rijden aan een losse teugel.

Snap er helemaal niks meer van.
denk dat ik heel wat reacties over de slof ga krijgen, maar normaal gesproken zou ik zoiets nooit doen. Dit was voor ons allebei veiliger.

gr melissa

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 18:34

Vergeten te zeggen. Dierenarts en zadelmaker zijn geweest en konden er niets afwijkends aan vinden. Dus dat het aan zn lichaam ligt is uitgesloten!

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:41

En wat de dierenarts gecontroleerd dan? En wat doet hij als je hem alleen met een halster longeert. Begint hij met druk doen als je hem opzadelt of al als hem uit de wei/stal haalt? Of als je richting bak gaat?

Heb je ook weleens gelongeerd voor het rijden? In dan plaats erop stappen. Er zijn nog een heleboel vragen :)

In ieder geval succes

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 07:43

Tja die haflingers toch......heel herkenbaar om te lezen.
Ten eerste wil ik benadrukken dat 5 jaar nog jong is voor een haflinger dus ze hebben vaak nog moeite met balans al helemaal met de ruiter erop...het zijn laatbloeiers in de lichamelijk ontwikkeling..iets om zeker rekening mee te houden in het werk....overvragen geeft problemen.
Maar goed..ik heb het zelfde gehad..ik heb een jaarling haflinger gekocht met het idee om lekker de bossen in te gaan...ze is nu vijf en ik heb het bos nog niet van dichtbij gezien..hihi ik ben blij dat ik haar nu ontspannen in de binnen/buitenbak kan rijden. Ik heb mijn vorige KWPNer naar het M gereden en toen verkocht met het idee om met de haflinger aan de slag te gaan en alleen nog maar lekker voor mijn plezier te rijden en geen wedstrijden meer...nou, dat viel dus vies tegen en het plezier is lang ver te zoeken geweest.
Mijn haflinger Lana is geen lieve haf ( wel in karakter) maar een ontzettend heet en vinnig paardje wat heel graag wil werken. Het is een echte hittepetit, soms lijkt het wel een volbloed.
Nadat ik er een jaar geleden continue van af was gevlogen ( terwijl ik redelijk vast zit) was ik het beu....of een andere aanpak of lana eruit !
Toch wilde ik niet zomaar opgeven...het inrijden was vlekkeloos gegaan en ook het eerste half jaar erna....en toen begon ook nog eens de pubertijd...iets om rekening mee te houden! Dus rennen, schrikken om niets, ineens omdraaien en bokken als een rodeopaard.
Ik ben begonnen met twee weken lang alleen longeren..niet zomaar rond laten rennen maar consequent laten luisteren ho is ho...draf is draf etc. ik ben hier heel streng en duidelijk in geweest en onze band is daardoor versterkt ze begon die dingen steeds beter te begrijpen en werd steeds bewerkbaarder.
Toen weer het werk onder het zadel opgepakt...in de binnenbak...in een rustige omgeving daar het zelfde...overgangen rijden...figuren..duidelijk zijn...wat mag wel wat mag niet...wat is goed...braafff en wat is fout....dit is een leerproces het heeft mij een jaar geduurd...bloed zweet en tranen veel tranen...veel doorzettingsvermogen...steeds zoekend naar nieuwe ideeen om iets duidelijk te maken zonder spanning op te roepen.......haflingers zijn geen KWPNners!! Ik vind ze ook niet koelbloedig en makkelijk...ze zijn enorm gevoelig ( mischien ook door het luxere fokbeleid??)ze lijken drammers te zijn en koppig maar het zijn paarden die toch een duidelijk leider nodig hebben...dus ben die leider...geef vertrouwen...durf op je strepen te gaan staan..ben hier zeer consequent in!! En ga niet alleen liggen klooien als je hier te weinig ervaring in hebt maar vraag hulp in iemand die je aanvoelt en je kan vertrouwen.
Ik heb nu een super haf...nog steeds een bloedjoekel..hii en het bos dat lukt nog niet ( durf ik ook nog niet aan)maar verder leren we elkaar steeds beter aan te voelen!
Succes en geef niet op ze zijn het echt waard!!!
( pfff toch een lang verhaal geworden)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 07:51

o ja wat ik nog vergeten was...kijk nog eens naar het voer...haal krachtvoer eens een tijdje weg...kan vaak enorm schelen......en als redmiddel ( beter als een slof) kijk eens bij rustgevende voedingsupplementen..die heb ik ook een tijdje bij gegeven haalt net dat spanningsrandje eraf...een aanrader!!! Vooral als er dingetjes fout gaan bv een val daar kan zo'n jong beestje toch last van hebben..is ook voor het paard niet prettig en geeft weinig vertrouwen..

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:24

@Mamendt, wat een mooi verhaal. Aan zoiets heeft de TS ook iets. Ik heb zelf niet tot nauwelijks ervaring met Haflingers. Vriendin (MariekeB hier) heeft er 2, maar daar ken ik zo'n verhaal ook niet van. Ik denk dat jij de TS erg goed verder kunt helpen, als ik beide verhalen zo lees. Gebeuren er toch mooie dingen op Bokt :)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:51

Dank je Meloves...ik hoop dat ik wat kan toevoegen...je houdt toch van je paardje en baalt als het niet goed gaat....

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 16:25

Over het voer, Hij krijgt op het moment alleen nog maar een handje brok en ruwvoer verder niks, ja gras.

Vandaag heb ik hem met stang gereden en hij gaf zich eigenlijk meteen over, heb hem lekker ontspannen kunnen rijden, hoop dat hij het maandag weer zo goed doet, want dan kan ik dinsdag rijden met een normaal bit!