tips voor hals los te krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liekekeira

tips voor hals los te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 21:57

Hoi!

Ik heb het gevoel dat de hals van mijn pony behoorlijk vastzit.
Waarom denk ik dat?
-ze komt vaak pas op het einde van de les aan de teugel.
-met haar hoofd naar mijn benen buigen liep ze met haar achterhand opzij
-voltes, die ze normaal super rijdt, krijg ik met veel gedoe en getrek in vorm, dwz dat de raakpunten en binnenstelling kloppen
-laatste tijd veel moeite met stelling

Nu ben ik aan het denken evt. fysio of een homeopaat naar haar hals te laten kijken (deze homeopaat hadden ik en mijn vader op het oog http://www.hopp-homeo.nl/home.html)
Maar hebben jullie misschien tips hoe ik haar misschien losser krijg?
Ik merkte eerder wel dat ze losser werd als ik meer galop toepaste met losrijden.
Vandaag had het helemaal geen effect, ze kwam niet aan de teugel en had wederom veel moeite met voltes en stelling.
Of hebben jullie een tip voor een persoon die me hierbij kan helpen?
Alvast bedankt!

Grs. Lieke!

lovebobby

Re: tips voor hals los te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:00

Ja de fisio zou een heel goed idee zijn en zelf weten waar je mee bezig bent.
Het feit dat je zegt dat je met je veel gedoe en getrek de voltes moet nemen , geeft aan dat je niet goed bezig ben en niet echt weet wat je aan het doen ben,
Waarom wil je het hoofd naar jou benen buigen, dat is zeer slecht als je dat doet met druk en zeker als het paard beweegt, als je dat vaak doet trek je de pony echt kapot.
Dus ga eens meer lezen en verdiep je in de spieren en zelfs het skelet van het paard.
Leer wat stelling is en , het dier zit vast dus ga er nooit aan trekken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:12

Ik heb zelf goede ervaringen met een osteopaat. Wellicht kan een goede osteopaat kijken of er blokkades zijn en deze oplossen.
Verder zou ik gaan longeren. Wel met bijzet, maar houd het vriendelijk. Als je gaat rijden, forceer dan niet. Vraag zachtjes stelling naar binnen en naar buiten en wissel af.
Voor en na het rijden kan je je pony de hals laten buigen door een snoepje te geven bij z'n voorbenen of aan de zijkant, waardoor je pony zelf de buiging maakt.
Forceer in ieder geval niets, daar los je niets mee op.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:24

Ik zou zeker geen bijzet aanraden, dat is weer dwang, je moet voelen in je eigen handen of het paard los laat,

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:29

Ik zou gewoon beginnen bij basis, rechtuit stappen en pony lang maken, lange passen, lange hals en lekker voorwaarts. Vanuit daar op je zit verkorten en wendingen toevoegen die ze met haar beperkingen op dit moment kan maken, al wordt het een volte 40 meter (heb je wel de ruimte). Als je het vanuit je zit kan rijden en met je hand enkel richting en begrenzing aangeeft merk je vanzelf wat er kan en hoeft je pony zo min mogelijk te compenseren als je iets vraagt wat eigenlijk nog niet kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:34

Het is niet alleen de hals die vastzit, het is de hele rug die vastzit. Als je dat rijtechnisch niet zelf op kunt lossen (en hulpteugels zijn daar niet de goede middelen voor) zou je een keer een osteopaat moeten laten komen. Verder veel voorwaarts-neerwaarts rijden, en met een los teugeltje slangenvoltes gaan rijden. Als de je paard lateraal kan buigen, komt de verticale buiging vanzelf.

Voor jou een link naar een artikel. Het is in het Engels en dat ga ik niet helemaal vertalen. Kort samengevat, je moet aan de lengtebuiging van je paard gaan werken, en je niet alleen vastbijten dat het hoofd naar beneden gaat. Is de lengtebuiging in orde, komt het met het hoofd wel goed. Het gaat in dit geval om een westernruiter, maar het principe is hetzelfde voor de dressuur. Zie de veranderingen in het paard op de foto's :

http://www.todayshorse.com/Articles/LateralFlexion.htm

En een aantal filmpjes met leuke oefeningen die je mee kunt nemen:

http://www.youtube.com/watch?v=Ne6ZE7iB ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=QtuU2SfW ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=GNbA4gk- ... re=related

salvatore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:03

Een Osteopaat of Fysiotherapeut een keer laten komen voor je paard is zeker niet verkeerd. De kans dat er iets niet helemaal lekker zitten is zeker aanwezig, uitgaande van jou verhaal.

Ik ben van mening dat buiging en stelling afdwingen met trekken of hulpmiddelen niet de oplossing is, waarschijnlijk maakt het je probleem alleen maar erger.
Het is super dat je advies vraagt, dat toont alleen maar dat je heel graag wilt verbeteren. Maar zo ongezien tips geven is wel heel erg moeilijk. Dus mijn advies zoek een goed geschoolde ( klassieke) instructrice in jou buurt en ga met hem of haar verder werken met je paard nadat de fysio of osteopaat is geweest.

Wat je wel alvast kunnen doen is je paard op de goede manier te logeren met de passoa longeerteugel of met de Gymnastiek teugel van Horst becker/ Passier. Als je deze op een goede manier gebruikt en de achterhand voldoende mee laat doen, gaat je paard lekker ontspannen lopen. Je paard zal eerst zijn spieren weer moeten gaan ontspannen voordat hij/ zij ze weer op de goede manier kan gaan aanspannen. Vooral met de gymnastiekteugel heb ik goede ervaring: let wel op niet te kort instellen want dan ben je jou paard weer aan het dwingen.

Succes!

Veel Succes!

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:11

Cassidy schreef:
Het is niet alleen de hals die vastzit, het is de hele rug die vastzit. Als je dat rijtechnisch niet zelf op kunt lossen (en hulpteugels zijn daar niet de goede middelen voor) zou je een keer een osteopaat moeten laten komen. Verder veel voorwaarts-neerwaarts rijden, en met een los teugeltje slangenvoltes gaan rijden. Als de je paard lateraal kan buigen, komt de verticale buiging vanzelf.

Voor jou een link naar een artikel. Het is in het Engels en dat ga ik niet helemaal vertalen. Kort samengevat, je moet aan de lengtebuiging van je paard gaan werken, en je niet alleen vastbijten dat het hoofd naar beneden gaat. Is de lengtebuiging in orde, komt het met het hoofd wel goed. Het gaat in dit geval om een westernruiter, maar het principe is hetzelfde voor de dressuur. Zie de veranderingen in het paard op de foto's :

Ik zou dit zomaar niet gaan doen als je niet weet waar je mee bezig bent en hoe het werkt .
Ook vind ik op het filmpje geen goed voorbeeld, het paard sloft , loopt niet ontspannen over de rug dus niet met goed achterhand gebruik, dus ook geen goed rug gebruik, geen goeie stelling en buiging.

De foto`s zijn helemaal geen goed voorbeeld, ik vind dit een vrij dwangmatige manier, je houd vast tot het dier niet anders meer kan dan los te laten , denk je dat dat goed is voor de spieren?
Het paard word tussen zijn oren getraind op deze manier , maar spier technisch niet op de juiste manier.
Dit is dus geen gymmen in het lijf, daar zul je veel meer voor moeten doen en zeker niet op deze manier,
TS je kan het beste het het stap voor stap opbouwen, eerst eens gaan werken aan stelling dan de buiging en kijken wat de achterhand doet als je een juiste stelling en buiging aanneemt, dat kun je allemaal vanaf de grond doen, dan leer je ook een beeld te vormen van hoe het eruit moet zien als je erop gaat zitten en voordeel daarvan weer is dat het paard ook beter in balans komt, maar heel belangrijk is dat je ook de theorie gaat leren, hoe beweegt een paard nu eigenlijk echt en wat gebeurd er als jij erop gaat zitten enz enz.
Word bewust dat je met een dier bezig ben van vlees en bloed en die ook zijn pijntjes heeft als zijn spieren verkeerd worden getraind net als bij een mens.

De filmpjes die je eerder ziet zou ik echt niet toepassen, het paard struikelt over zijn eigen benen, vind het gewoon naar om te zien , in principe word het paard daar gewoon gebroken en gedwongen op een hele slechte manier voor zijn lichaam, want de spieren die worden ook verkeerd getraind zo.
Let maar eens op wat er gebeurd, het paard komt terug in tempo, kijk eens naar het stof wat hij opgooit, je ziet dat het dier er enorme moeite mee heeft en toch moet hij blijven lopen. hij raakt verzuurd op deze manier en dood tussen zijn oren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:50

lovebobby schreef:
Cassidy schreef:

Ik zou dit zomaar niet gaan doen als je niet weet waar je mee bezig bent en hoe het werkt .
Ook vind ik op het filmpje geen goed voorbeeld, het paard sloft , loopt niet ontspannen over de rug dus niet met goed achterhand gebruik, dus ook geen goed rug gebruik, geen goeie stelling en buiging.

De foto`s zijn helemaal geen goed voorbeeld, ik vind dit een vrij dwangmatige manier, je houd vast tot het dier niet anders meer kan dan los te laten , denk je dat dat goed is voor de spieren?
Het paard word tussen zijn oren getraind op deze manier , maar spier technisch niet op de juiste manier.
Dit is dus geen gymmen in het lijf, daar zul je veel meer voor moeten doen en zeker niet op deze manier,
TS je kan het beste het het stap voor stap opbouwen, eerst eens gaan werken aan stelling dan de buiging en kijken wat de achterhand doet als je een juiste stelling en buiging aanneemt, dat kun je allemaal vanaf de grond doen, dan leer je ook een beeld te vormen van hoe het eruit moet zien als je erop gaat zitten en voordeel daarvan weer is dat het paard ook beter in balans komt, maar heel belangrijk is dat je ook de theorie gaat leren, hoe beweegt een paard nu eigenlijk echt en wat gebeurd er als jij erop gaat zitten enz enz.
Word bewust dat je met een dier bezig ben van vlees en bloed en die ook zijn pijntjes heeft als zijn spieren verkeerd worden getraind net als bij een mens.

De filmpjes die je eerder ziet zou ik echt niet toepassen, het paard struikelt over zijn eigen benen, vind het gewoon naar om te zien , in principe word het paard daar gewoon gebroken en gedwongen op een hele slechte manier voor zijn lichaam, want de spieren die worden ook verkeerd getraind zo.
Let maar eens op wat er gebeurd, het paard komt terug in tempo, kijk eens naar het stof wat hij opgooit, je ziet dat het dier er enorme moeite mee heeft en toch moet hij blijven lopen. hij raakt verzuurd op deze manier en dood tussen zijn oren.

Het is duidelijk dat je niet snapt waar het in de filmpjes die ik heb geplaatst om gaat. Het artikel doorgelezen dat bij de foto's hoort? Het gaat hier niet om het breken van het paard, het gaat om het soepel maken, wijken voor druk, met name in die paardenmond. Zo gauw als dat gebeurt laat de ruiter de druk acuut varen. Bij de slalom moet het dier zijn neus volgen. De schoudercontrole is voor de merrie moeilijk, narmate ze leniger wordt zal ze de oefening ook in draf kunnen.

Voordat je kunt gaan gymmen met je paard moet hij wel soepel zijn. De oefeningen die aangegeven zijn, zijn een manier om dat te bereiken. Je hoeft geen heel uur die oefening te gaan doen dus met verkeerd spiergebruik zal het wel meevallen, en je hoeft het zelfs helemaal niet aan te nemen, je kunt gewoon doorgaan zoals je altijd hebt gereden. Maar verwacht dan geen resultaten die anders zijn dan je tot nu toe hebt gehad.

Maar: a mind is like a parachute, it only works when it is open.
Het helpt om over de rand van je bord heen te kijken....

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:07

Juist door te gaan gymmen word je paard soepel toch?
En wijken voor druk in de paarden mond moet met heel veel gevoel gaan en vooral niet met veel druk lijkt mij.En het wijken voor druk kun je altijd nog het beste leren vanaf de grond lijkt mij.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:08

Waarom zou je willen dat de voorhand voor druk wijkt als het paard al reageerd op iedere kleine verandering in je houding en balans, waarom zouden er dan zulke grote bewegingen in armen nodig zijn? Misschien omdat het anders niet snel genoeg gaat? Een wendingis wat anders als alleen je gewicht naar links of naar rechts gooien en het paard zijn hals inbuigen. Dat inbuigen in de hals komt omdat je van achter uit rijdt en het paard in balans door de bocht kunt helpen. Wat ik hier zie is een paard handig maken met zijn benen om zo een snelle en effectieve oplossing te vinden voor de onbalans die de ruiter veroorzaakt, maar is dat hetgeen je het paard wilt leren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:16

Ach, laat ook maar...

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 19:14

Wat ik hier uit ophaal is dat jullie met me eens zijn, om fysio/ostheo toe te passen, verder bedoelde ik 'met geduw en getrek' niet letterlijk, maar wel dat ik veel moeite ervoor heb moeten doen, ik heb vooral veel voltes en wendingen gereden, stelling met zachte hand toe willen passen, en het buigen 3 x verdeeld over de tijd, om te kijken of ze al wat losser werdt. Met het buigen liep ze 1x opzij, andere 2x niet, en een oefening waar ik even niet van op de naam kan komen, halve volte halve baan, daarna naar B-E toerijden, 3x een heel blokkerige halve volte. Ze had veel moeite met een grote volte bij E-A of C.
Of kan een homeopaat met spiergel die spier losser masseren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:22

Paard kan elastiekje zijn in de wei, maar stijve hark onder het zadel. Masseren en osteo kan er wel voor zorgen dat paard de oefeningen fysiek kan uitvoeren, maar dat maakt paard nog niet soepel onder het zadel. Daarvoor blijft gericht trainen noodzakelijk.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 19:26

tamary schreef:
Paard kan elastiekje zijn in de wei, maar stijve hark onder het zadel. Masseren en osteo kan er wel voor zorgen dat paard de oefeningen fysiek kan uitvoeren, maar dat maakt paard nog niet soepel onder het zadel. Daarvoor blijft gericht trainen noodzakelijk.

Oke, maar op welke manier? Ik probeer dat met stelling en buiging, maar gisteren was ze een echte hark.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:38

Cassidy heeft al een aantal oefeningen gegeven. Paard moet spieren anders gaan gebruiken en dat is iets wat ze moeten leren/durven. Daar kan je protest op verwachten, dus rustig blijven, klein beginnen en volhouden. Paard moet loslaten in het lijf ipv zich vastzetten tegen de beweging die je suggereerd. Hoe zachter je vraagt hoe beter, mits je pas loslaat als paard dat eerst doet. Door zacht te vragen kan je ook beter aanvoelen wanneer paard richting het goede antwoord gaat.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:48

Zou idd eerst een fisio laten komen, spiergel zal niet veel helpen als je je training daar niet op aan past,
Je zal er achter moeten komen waar ze niet los laat, dat kun je door echt goed te gaan voelen in je hand en kijken waar ze vast houd, kantelt met het hoofd , haar bekken niet kan kantelen , ja verzin het maar

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:09

huh? die foto's!!!
Die trekken gewoon zijn hoofd naar de ene kant. dat is niet bepaald een hals losser maken!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:32

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:44

Dat flexing heeft niks met soepel te maken, dit kan elk paard die een vlieg daar heeft zitten , het probleem is dat ze het ineens niet meer doen als de ruiter erop zit , ja door hem met druk te leren dit te doen, maar is dat goed voor zijn spieren vraag ik me dan af??
dit heeft niks met los in de hals te maken maar met een aan geleerd kunstje, het gaat voor de TS om dat het paard soepel word met de stelling en en buiging en volgens mij heeft dat flexing niks met stelling en buiging op de goede manier te maken, maar puur de one rein stop die alleen voor een nood geval is die je als het goed is nooit gebruikt als je paard volledig onder controle is en juist gereden word.
Ook dit paard is het met druk aangeleerd en nu hij dit kunstje kent ja logisch doet hij het nu ook zonder iets, maar hij gebruikt niet de juiste spieren om soepel en goed te leren een ruiter te dragen en daar gaat het om volgens mij in dit topic een paard wat geen stelling en buiging aan neemt of alleen buigt in de hals zoals op het filmpje daar moet je niet op willen zitten , maar eerste voor bereiden .
Dat flexing is ok als je er niet op zit, en ook niet met veel druk maar b.v met een koekje om te kijken of het paard wel kan buigen of het hoofd laag kan brengen , voor de rest is het goed trainen en weten waar je mee bezig ben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:16

lovebobby schreef:
Dat flexing heeft niks met soepel te maken, dit kan elk paard die een vlieg daar heeft zitten.

Dit kan niet ieder paard dat daar een vlieg heeft zitten. Een echt stijf paard of een paard die een wervel heeft die scheef zit of een blokkade in rug en nek kan dit niet (meer). Osteopaat laten komen, rug en nek laten nakijken, oefeningen doen vanaf de grond om de lenigheid te bevorderen, aansluitend vanuit het zadel weer gaan werken. Een behandeld paard, een aansluitend via grondwerk en oefeningen vanaf de grond losgewerkt paard gaat zeer zeker verbetering laten zien onder het zadel. Of er moet iets serieus mis zijn gegaan tijdens het inrijden, maar aan de opmerkingen van de ts te constateren dat dit een recent probleem is, zit het met de manier van inrijden wel snor.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:46

Een paard waar niet op gereden word is meestal soepel genoeg om een vlieg weg te halen ook vanaf zijn kont .maar zodra er een ruiter aan gaat klussen gaat het vaak fout, ik denk dat met dat flexing je echt moet weten waar je mee bezig ben en vooral geen druk uit oefenen en soepel maken van een paard gaat in mijn beleving niet op die manier, want spier technisch is het geen training voor onder het zadel, als je je paard onder het zadel zo ver in laat buigen kan hij niet meer in balans zijn, hij gooit je dan ook naar een kant en raakt uit balans waardoor je zelf ook uit balans raakt , in stilstand ok maar rijden zou ik zelf niet doen omdat hij dan te ver door onder stapt en niet kan dragen op die manier.
Je hebt helemaal gelijk met de osteo , is zo ie zo voor elk paard waar mee gewerkt word wel een heel goed iets, maar dat flexing zou ik niet zo maar 1.2.3 aan een leek voorstellen, er zijn nu waarschijnlijk al heel veel bezig om dit toe te passen op een heel verkeerde manier zonder goede begeleiding, dat maakt meer in je paard kapot dan je kan voorstellen en ja dan ben je nog meer geld kwijt aan de osteo en fisio en noem maar op, ik zou me als TS zijnde echt gaan verdiepen in het goed technisch gymmen en niet over strekken zoals in mijn ogen dat flexing is , zeker bij een paard wat vast zit en geen stelling aan kan nemen , het paard moet de ruimte hebben om zijn kaak onder de atlas vleugel door te laten gaan anders kan hij niet juist stellen en is een goeie buigen in het lijf ook erg moeilijk en heb je geen gebruik van de achterhand maar zet het paard zich vast net achter het zadel en duwt te veel waardoor hij nooit netjes over de rug nageeflijk kan lopen, de flexing in de hals heeft niks met stelling en buiging naar de achterhand te maken en dat is denk ik wat de TS wil gaan bereiken en geen one rein stop die je eigenlijk nooit nodig hebt als je je paard goed rijd, lijkt mij dan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:50

Ik heb zo de indruk dat jij niet weet waar de ORS voor is. Het is de noodrem mocht het paard ergens van schrikken en er vandoor gaan. Niet meer en niet minder. Hij behoort wel op het paard gemonteerd te worden en zo gemonteerd te worden dat het een reflex wordt. In mijn ogen behoort ieder paard de ORS aangeleerd te krijgen, helemaal als je buitenritten gaat maken. Het kan levensreddend zijn.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:20

Ja dat is ieder zijn ding, ik leer mijn paarden gewoon naar mijn hulpen luisteren, dat werkt hetzelfde als de ORS, ik weet heel goed waarvoor hij is , maar is je ook verteld dat als je hem aan geleerd hebt je hem niet meer zomaar moet doen, omdat het gewoon erg slecht is voor je paard??
Ook moet je hem aanleren als je dat wil in stilstand en niet rijden, want je brengt je paard uit balans en dat is voor heel veel paarden weer een rede om er vandoor te gaan.
Het is een noodrem zoals je zegt dus blijft daar vanaf als het echt niet nodig is , want met een noodrem trek je altijd wel iets kapot , bij een trein of auto is dat niet zo erg , maar een paard kun je niet even naar de garage brengen.
De TS vroeg niet naar een noodrem maar naar een manier om haar paard soepel te krijgen en houden .
En als je paard soepel en is en goed kan bewegen in zijn lichaam is die noodrem er ook, geloof me maar , je hebt hem dan ook heel simpel terug zonder hem dubbel te trekken,
En als je paard goed luister en hij vertrouwd je blijft hij ook zonder noodrem bij je,

1Farah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:23

Heeft iemand ooit van die massagetechnieken van linda tellington jones gehoord. Ik hoor hier goede verhalen over van mensen waarbij paard/pony problemen heeft.