Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Het is niet alleen de hals die vastzit, het is de hele rug die vastzit. Als je dat rijtechnisch niet zelf op kunt lossen (en hulpteugels zijn daar niet de goede middelen voor) zou je een keer een osteopaat moeten laten komen. Verder veel voorwaarts-neerwaarts rijden, en met een los teugeltje slangenvoltes gaan rijden. Als de je paard lateraal kan buigen, komt de verticale buiging vanzelf.
http://www.youtube.com/watch?v=Ne6ZE7iB ... re=related
Voor jou een link naar een artikel. Het is in het Engels en dat ga ik niet helemaal vertalen. Kort samengevat, je moet aan de lengtebuiging van je paard gaan werken, en je niet alleen vastbijten dat het hoofd naar beneden gaat. Is de lengtebuiging in orde, komt het met het hoofd wel goed. Het gaat in dit geval om een westernruiter, maar het principe is hetzelfde voor de dressuur. Zie de veranderingen in het paard op de foto's :
http://www.todayshorse.com/Articles/LateralFlexion.htm

lovebobby schreef:Cassidy schreef:Het is niet alleen de hals die vastzit, het is de hele rug die vastzit. Als je dat rijtechnisch niet zelf op kunt lossen (en hulpteugels zijn daar niet de goede middelen voor) zou je een keer een osteopaat moeten laten komen. Verder veel voorwaarts-neerwaarts rijden, en met een los teugeltje slangenvoltes gaan rijden. Als de je paard lateraal kan buigen, komt de verticale buiging vanzelf.
http://www.youtube.com/watch?v=Ne6ZE7iB ... re=related
Voor jou een link naar een artikel. Het is in het Engels en dat ga ik niet helemaal vertalen. Kort samengevat, je moet aan de lengtebuiging van je paard gaan werken, en je niet alleen vastbijten dat het hoofd naar beneden gaat. Is de lengtebuiging in orde, komt het met het hoofd wel goed. Het gaat in dit geval om een westernruiter, maar het principe is hetzelfde voor de dressuur. Zie de veranderingen in het paard op de foto's :
http://www.todayshorse.com/Articles/LateralFlexion.htm
Ik zou dit zomaar niet gaan doen als je niet weet waar je mee bezig bent en hoe het werkt .
Ook vind ik op het filmpje geen goed voorbeeld, het paard sloft , loopt niet ontspannen over de rug dus niet met goed achterhand gebruik, dus ook geen goed rug gebruik, geen goeie stelling en buiging.
De foto`s zijn helemaal geen goed voorbeeld, ik vind dit een vrij dwangmatige manier, je houd vast tot het dier niet anders meer kan dan los te laten , denk je dat dat goed is voor de spieren?
Het paard word tussen zijn oren getraind op deze manier , maar spier technisch niet op de juiste manier.
Dit is dus geen gymmen in het lijf, daar zul je veel meer voor moeten doen en zeker niet op deze manier,
TS je kan het beste het het stap voor stap opbouwen, eerst eens gaan werken aan stelling dan de buiging en kijken wat de achterhand doet als je een juiste stelling en buiging aanneemt, dat kun je allemaal vanaf de grond doen, dan leer je ook een beeld te vormen van hoe het eruit moet zien als je erop gaat zitten en voordeel daarvan weer is dat het paard ook beter in balans komt, maar heel belangrijk is dat je ook de theorie gaat leren, hoe beweegt een paard nu eigenlijk echt en wat gebeurd er als jij erop gaat zitten enz enz.
Word bewust dat je met een dier bezig ben van vlees en bloed en die ook zijn pijntjes heeft als zijn spieren verkeerd worden getraind net als bij een mens.
De filmpjes die je eerder ziet zou ik echt niet toepassen, het paard struikelt over zijn eigen benen, vind het gewoon naar om te zien , in principe word het paard daar gewoon gebroken en gedwongen op een hele slechte manier voor zijn lichaam, want de spieren die worden ook verkeerd getraind zo.
Let maar eens op wat er gebeurd, het paard komt terug in tempo, kijk eens naar het stof wat hij opgooit, je ziet dat het dier er enorme moeite mee heeft en toch moet hij blijven lopen. hij raakt verzuurd op deze manier en dood tussen zijn oren.

tamary schreef:Paard kan elastiekje zijn in de wei, maar stijve hark onder het zadel. Masseren en osteo kan er wel voor zorgen dat paard de oefeningen fysiek kan uitvoeren, maar dat maakt paard nog niet soepel onder het zadel. Daarvoor blijft gericht trainen noodzakelijk.

lovebobby schreef:Dat flexing heeft niks met soepel te maken, dit kan elk paard die een vlieg daar heeft zitten.