Ik heb sinds een paar weken een nieuw paard erbij. Een ontzettend lieve ruin.
Alleen.. Bij het buitenrijden hebben we wat probleempjes.. Hij schrikt nogal makkelijk van al om hem heen (Is nog niet geheel verkeersmak).
En ik ben dus tweemaal in volle galop over de weg gegaan. (Eerste keer was doordat twee rotjongens het geweldig leuk vonden, om aan beide zijdes van hem te gaan fietsen, en vervolgens keihard te gaan schreeuwen
).De andere maal was doordat een vrachtauto (Dubbele varkenswagen), langsreed en zon tsssjjhh geluid maakte.
Op zich niet erg. Hij is nog jong en hij kan schrikken. Hij moet het allemaal nog leren.
Maaarr.. In galop over de weg is levensgevaarlijk..! en op zon moment is hij niet te stoppen. Je kunt hem wel sturen, maar stoppen lukt niet. Hij gooit zijn hoofd dusdanig in de lucht, dat je geen controle meer over hem hebt.
Ik wil hier graag een oplossing voor. ik heb inmiddels een martingaal, waarvan ik dacht dat deze goed hielp. Maar hij is dus nogmaals ervandoor gegaan (De tweede keer) en ook ditmaal niet te stoppen. De martingaal zit al overdreven strak. Op het moment dat hij rustig ontspannen loopt, staat de teugel al onder een lichte knik.
Het lijkt of hij het bit gewoon compleet negeert.
Verder is dit een onwijs lief en braaf paard. hij kent het grootverkeer alleen nog niet. Hij hangt dan erg op mijn merrie (Andere paard). Hij schrikt niet gauw. Maar echt een enkele keer. Wij zijn al diverse keren over straat geweest. En de eerste keer dat hij schrok was met die jongens. Sindsdien is hij wat angstig.
Ik vraag mij af wat nu de oplossing is, waardoor ik hem bij me kan houden? Ik het het absoluut niet op hulpteugels en zware bitten. Maar in volle galop over straat is levensgevaarlijk. Hij is gewoon te sterk.
Overigens zijn we intussen bezig met hem aan tractoren en dergelijke te laten wennen. Waarschijnlijk gaat hij binnenkort een tijdje op stal bij een boer, die dagelijks met zijn werktuigen langs de weide op moet.

dag zeggen met mijn handje.