Paard niet te houden. Wat nu? Slof? Pessoa?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

macholover9

Paard niet te houden. Wat nu? Slof? Pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 11:26

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar weken een nieuw paard erbij. Een ontzettend lieve ruin.

Alleen.. Bij het buitenrijden hebben we wat probleempjes.. Hij schrikt nogal makkelijk van al om hem heen (Is nog niet geheel verkeersmak).
En ik ben dus tweemaal in volle galop over de weg gegaan. (Eerste keer was doordat twee rotjongens het geweldig leuk vonden, om aan beide zijdes van hem te gaan fietsen, en vervolgens keihard te gaan schreeuwen _-:( ).
De andere maal was doordat een vrachtauto (Dubbele varkenswagen), langsreed en zon tsssjjhh geluid maakte.

Op zich niet erg. Hij is nog jong en hij kan schrikken. Hij moet het allemaal nog leren.

Maaarr.. In galop over de weg is levensgevaarlijk..! en op zon moment is hij niet te stoppen. Je kunt hem wel sturen, maar stoppen lukt niet. Hij gooit zijn hoofd dusdanig in de lucht, dat je geen controle meer over hem hebt.

Ik wil hier graag een oplossing voor. ik heb inmiddels een martingaal, waarvan ik dacht dat deze goed hielp. Maar hij is dus nogmaals ervandoor gegaan (De tweede keer) en ook ditmaal niet te stoppen. De martingaal zit al overdreven strak. Op het moment dat hij rustig ontspannen loopt, staat de teugel al onder een lichte knik.

Het lijkt of hij het bit gewoon compleet negeert.

Verder is dit een onwijs lief en braaf paard. hij kent het grootverkeer alleen nog niet. Hij hangt dan erg op mijn merrie (Andere paard). Hij schrikt niet gauw. Maar echt een enkele keer. Wij zijn al diverse keren over straat geweest. En de eerste keer dat hij schrok was met die jongens. Sindsdien is hij wat angstig.

Ik vraag mij af wat nu de oplossing is, waardoor ik hem bij me kan houden? Ik het het absoluut niet op hulpteugels en zware bitten. Maar in volle galop over straat is levensgevaarlijk. Hij is gewoon te sterk.

Overigens zijn we intussen bezig met hem aan tractoren en dergelijke te laten wennen. Waarschijnlijk gaat hij binnenkort een tijdje op stal bij een boer, die dagelijks met zijn werktuigen langs de weide op moet.

Anoniem

Re: Paard niet te houden. Wat nu? Slof? Pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:29

Ik zou als ik jou was eerst wat meer tijd en aandacht steken in hem leren kennen, vertrouwen opbouwen en ook in de bak heel scherp aan je hulpen maken (zowel vooruit als terug). Ook op het erf laten wennen aan enge dingen, of aan de hand mee naar buiten is een goeie oefening. Daarna pas weer buitenrijden liefst met een ander (braaf) paard.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je dit met een slof of sterker bit oplost, als ze écht gaan rennen, en zo klinkt het wel, dan houd je er met geen enkel bit of hulpteugel iets aan.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:31

Rijtechnisch oplossen, rij hem eerst goed voor elkaar in de bak, werk aan jullie wederzijds vertrouwen. Hulpwerktuigen gaan uiteindelijk dit probleem alleen maar groter maken. Leer hem dat hij ook in enge situaties op jou kan bouwen en naar je moet luisteren.

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 11:32

Ik ben in de bak druk aan het werk. En hij gaat binnekort bij een boer op stal, om aan tractoren te wennen.

Maar ik heb hem gekocht voor buitenritten (Hij zou overigens verkeersmak zijn). En daar wil ik hem ook voor gebruiken.

Wij gaan nu idd aan de hand naar buiten. En als wij onder het zadel gaan, gaat mijn verzorgster op mijn merrie mee. Deze is echt 200% bomproof.

Hij gaat inderdaad echt aan het rennen op zon moment. Maar wat ik dus vreemd vind, is dat hij WEL te sturen is, maar niet te remmen? Mijn inziens, voelt hij niet dat ik aan het bit trek?
Want leg ik mijn been aan, wijkt hij netjes opzij.

Vandaar mijn vraag, of er een oplossing is, waardoor hij inziet dat ik aan het bit zit.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:33

Misschien eerst korte stukjes aan de hand op een afstand van een weg gaan staan.
Dan kan hij kijken en eraan wennen
En misschien met een andere verkeersmak paard erbij kijken naar het verkeer zodat hij merkt dat het niet eng is.

Edit zie net jou bericht... ik denk gewoon oefenen en anders het andere paard als stop gebruiken.
Laatst bijgewerkt door kim345 op 21-07-11 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

intel_1x

Ik zou met zo'n paard toch eerst terug gaan naar de basis en enkel met ander betrouwbaar paard of begeider er op uit gaan. Dit is hartstikke gevaarlijk en je paard leert hier ook niet van, ja om er vandoor te gaan. Scherpere hulpmiddelen gaan echt niet werken, je paard is gewoon te bang en die angst vererger je met pijn.
Met een bit hou je een paard ook echt niet, daar is een bit ook niet voor.
Je kunt weer beginnen met wandelen, veel wandelen aan de hand en evt op de rustige plaatsen stukje rijden en bij de weg er weer af.
Je moet echt werken aan vertrouwen met zo'n paard.
Ook zou ik eens kijken naar zijn rantsoen en huisvesting. Op een bommetje stappen omdat hij bijv teveel binnen staat is niet handig maar evenmin als je paard teveel energie heeft door krachtvoer. Stop daar maar eens mee, veel paarden worden schrikachtig van teveel krachtvoer of waar haver in zit.

Anoniem

Je paard zal in eerste instantie vertrouwen in jou moeten hebben. Zodat hij in enge/spannende situaties altijd op jou vertrouwt en er voor kiest om bij jou te blijven.
Ga dus eerst lekker grondwerken, wandelen aan de hand, schriktrainen en elkaar leren kennen.

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 11:39

Wat ik wel appart vind, is dat wij al een keer of tien inmiddels naar buiten zijn geweest. En hij reageerde telkens heel goed. Zelfs al over de snelweg heen geweest (Brug over de snelweg). Hij deed het geweldig goed!

De vierde keer, kwamen we die kinderen tegen. Logisch dat hij daarvan schrok. Welk paard schrikt niet als er ineens aan beide zijde van je een kind fietst, dat als een gek begint te schreeuwen? :=

De laaste keer schrok hij van die vrachtauto.

Dit is de eerste keer dat hij echt van verkeer schrok. En ik had ook niet echt het idee dat hij schrok, meer het idee dat hij zin had om te rennen.

Alle keren buiten, zijn we vrachtverkeer tractoren tegengekomen. Dan voel je dat hij zich aanspant. Maar hij is nog geen enkele keer geschrokken van verkeer, tot afgelopen keer.

Het ligt mijn inziens dus niet aan het buitenrijden. Dit doet hij keigoed. Ook het verkeer ging tot afgelopen keer super!
Ik wil alleen dat er een rem opzit op het moment dat hij mocht gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:41

macholover9 schreef:

De rem is de bereidheid van het paard om te stoppen.

Mijn advies is dus nogmaals: grondwerken, wandelen aan de hand, schriktrainen en elkaar leren kennen.

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 11:42

Hij krijgt overigens maar een klein handje brok (Echt een handje). met daardoor een appel en een wortel.

Bij zijn vorige eigenaar kreeg hij dagelijks een kilo brok.

bij mij krijgt hij inmiddels maar een handje, vanwege een vrij volle wei. Eigenlijk zou hij niks hoeven, maar daar mijn merrie een mengseltje krijgt van brok, fruit, en biotine. Krijgt hij ook iets voor het idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:42

@Macholover: Snap ik, maar ik denk dat een scherper bit niet persé een rem betekend. Als hij echt wil gaan dan gaat hij, maakt niet uit wat je er dan in hebt hangen. Je hebt zelfs kans dat hij, als hij wel wegrent met het scherpere bit en je hem probeert te houden, schrikt van de pijn in zijn mond en daardoor alleen nog maar harder gaat.

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 11:43

JoviBan schreef:
macholover9 schreef:

De rem is de bereidheid van het paard om te stoppen.

Mijn advies is dus nogmaals: grondwerken, wandelen aan de hand, schriktrainen en elkaar leren kennen.

Op het moment dat ik wandel, of grondwerk of in de bak rijdt, stopt hij altijd op het moment dat ik wil. Wandelen kan haast los met hem (Ook over straat overigens). Ik hoef maar te stoppen, en hij stopt.
In de bak is het iets dieper zitten, en hij remt af. (dit overigens ook op buitenrit)
Ook met grondwerk, als ik me van hem af keer, stopt hij en komt hij naar me toe.

Het ligt echt niet aan de vertrouwenkwestie.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:44

Ik bedoel het niet verkeerd of beledigend voor jou, maar er is een spreuk:

Waar de stuurmanskunst stop, begint de ruitersportwinkel.....

Kortom: ga geen dingen met dit paard buiten ondernemen, voordat je hem helemaal dressuurmatig onder controle hebt.
Succes!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:45

Ik rijd mijn merrie buiten met een Pelham, ze is prima voor elkaar en super voor de hulpen, scherp aan het been, gaat snel achterwaarts en heel braaf. Maar om ongelukken te voorkomen (buiten kan ze echt op "scherp" staan) heb ik er een noodrem bij als het nodig is. Ze kan enorm gaan hinniken naar andere paarden en de hele wereld om haar heen vergeten als er dan nog een sissende vrachtwagen langskomt kan ik :wave: dag zeggen met mijn handje.

Ik rijd zo dat de onderste teugel niet onder druk staat en heb die onder mijn pink. Tot nu toe heb ik twee keer (in de situatie zoals ik hierboven beschreef) moeten gebruiken en een keer met een horde wielrenners die langskwamen, als ik haar niet had kunnen houden was ze zo die groep wielrenners in gestoven die al voor mij reden.

Ik vind het een prettig bit voor dit soort situaties, een slof houd ik ze niet mee omdat ze hun hoofd omhoog steken. Probeer het gewoon even uit en misschien lukt het met een slof wel. De tips om het dier voor elkaar te krijgen in de bak zijn leuk en aardig maar als ze schrikken en echt gaan dan gaan ze maar dan kies ik ervoor om echt te zorgen dat ik iets "in handen heb" waarmee ik ze zo goed mogelijk weer in een veilige situatie kan sturen. Een slof kun je niet echt goed mee sturen eigenlijk alleen hun hoofd naar beneden houden. En reken maar dat als je met een Pelham trekt ze echt wel een keer nadenken om nog harder door te rennen. In eerste instantie wil je het tempo verlagen om daarna ergens naartoe te sturen waar je kunt stoppen. En met een Pelham lukt dat met mijn inmens sterke Friesche merrie met een enorme eigen wil heel erg goed. Het is niet een vriendelijk bit als je het op die manier gebruikt maar je kunt een paard niet vriendelijk laten stoppen.

Veel succes!

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 11:46

Dat is juist wat ik duidelijk probeer te maken. hij doet het perfect! Zowel onder het zadel, of aan de hand, hij doet precies wat ik wil. Ik hoef het soms niet eens te vragen. Hij volgt me als een hondje.

Het punt is dat hij op buitenrit twee keer zo geschrokken is, dat hij buiten zinnen raakte en niet meer te stoppen was. Zodra ik gewoon buitenrij, luistert hij perfect. alleen door dat gedoe met die kinderen schrok hij zich rot. en door die varkenswagen.
Toen raakte hij helemaal buiten zinnen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:47

Kan de angst ook komen van pijn? bv door slecht passend zadel, rugpijn of pijn in de mond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:49

@Macholover: en dat is nou juist wat mensen hier je duidelijk proberen te maken, een paard dat buiten zinnen is kan je niet remmen. Kunst is voorkomen dat ze buiten zinnen raken.

Als je dan persé een scherp bit wilt vind ik de oplossing van fredkroket wel een goeie. Dan heb je in principe een gewoon bit, en kan je de tweede teugel (en dus hefboomwerking, scherper bit) erbij pakken in noodsituaties.

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 11:50

Fred_Kroket schreef:
Ik rijd mijn merrie buiten met een Pelham, ze is prima voor elkaar en super voor de hulpen, scherp aan het been, gaat snel achterwaarts en heel braaf. Maar om ongelukken te voorkomen (buiten kan ze echt op "scherp" staan) heb ik er een noodrem bij als het nodig is. Ze kan enorm gaan hinniken naar andere paarden en de hele wereld om haar heen vergeten als er dan nog een sissende vrachtwagen langskomt kan ik :wave: dag zeggen met mijn handje.

Ik rijd zo dat de onderste teugel niet onder druk staat en heb die onder mijn pink. Tot nu toe heb ik twee keer (in de situatie zoals ik hierboven beschreef) moeten gebruiken en een keer met een horde wielrenners die langskwamen, als ik haar niet had kunnen houden was ze zo die groep wielrenners in gestoven die al voor mij reden.

Ik vind het een prettig bit voor dit soort situaties, een slof houd ik ze niet mee omdat ze hun hoofd omhoog steken. Probeer het gewoon even uit en misschien lukt het met een slof wel. De tips om het dier voor elkaar te krijgen in de bak zijn leuk en aardig maar als ze schrikken en echt gaan dan gaan ze maar dan kies ik ervoor om echt te zorgen dat ik iets "in handen heb" waarmee ik ze zo goed mogelijk weer in een veilige situatie kan sturen. Een slof kun je niet echt goed mee sturen eigenlijk alleen hun hoofd naar beneden houden. En reken maar dat als je met een Pelham trekt ze echt wel een keer nadenken om nog harder door te rennen. In eerste instantie wil je het tempo verlagen om daarna ergens naartoe te sturen waar je kunt stoppen. En met een Pelham lukt dat met mijn inmens sterke Friesche merrie met een enorme eigen wil heel erg goed. Het is niet een vriendelijk bit als je het op die manier gebruikt maar je kunt een paard niet vriendelijk laten stoppen.

Veel succes!

Jouw situatie klinkt precies als die van mij! Al moet ik zeggen dat die van mij buiten eigenlijk ook prima onder controle staat. zolang ze niet schrikt.
wielrenners doen haar overigens niks. Net als de meeste vrachtwagens. (Alleen deze varkenswagen schrok ze van, al heb ik het idee dat daar mischien meer achter zat, de geur?).

Ik heb nu een martingaal. En vanmiddag krijg ik een pessoabit erbij. Ik wil liever niks zwaars erin. Maar mijn punt is gewoon dat hij te remmen MOET zijn. al is het een verduistering van een probleem. (Is het in mijn ogen niet, daar hij goed aan de hulpen staat).

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 11:51

Blijheid schreef:
@Macholover: en dat is nou juist wat mensen hier je duidelijk proberen te maken, een paard dat buiten zinnen is kan je niet remmen. Kunst is voorkomen dat ze buiten zinnen raken.

Als je dan persé een scherp bit wilt vind ik de oplossing van fredkroket wel een goeie. Dan heb je in principe een gewoon bit, en kan je de tweede teugel (en dus hefboomwerking, scherper bit) erbij pakken in noodsituaties.

Maar in mijn ogen raakt hij niet echt buiten zinnen. Want hij is wel te sturen?

Ik krijg vanmiddag een pessoa bit, en mijn idee was daarbij ook twee teugels te gebruiken.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:51

macholover9 schreef:
Dat is juist wat ik duidelijk probeer te maken. hij doet het perfect! Zowel onder het zadel, of aan de hand, hij doet precies wat ik wil. Ik hoef het soms niet eens te vragen. Hij volgt me als een hondje.

Het punt is dat hij op buitenrit twee keer zo geschrokken is, dat hij buiten zinnen raakte en niet meer te stoppen was. Zodra ik gewoon buitenrij, luistert hij perfect. alleen door dat gedoe met die kinderen schrok hij zich rot. en door die varkenswagen.
Toen raakte hij helemaal buiten zinnen.

Mijn paard luistert ook super, ik doe ook grondwerk, we springen, ze is dressuurmatig goed aan de hulpen. We leven nou eenmaal met meer mensen om ons heen en ik vind het mijn verantwoording dat ik er alles aan doe om te proberen om geen ongelukken te veroorzaken mocht mijn paard uit haar plaat gaan. Dan kun je wel leuk zwaar gaan zitten en HOOO roepen maar dat helpt nou eenmaal niet. Daarbij zit je misschien met een naderend kruispunt of een ruiterpad wat ophoud. Mocht je het rijtechnisch niet kunnen oplossen werkt er helaas maar één ding en dat is omtrekken, stoppen kortom een noodstop maken. Lukt dat niet met een gewone trens vind ik dat je naar wat meer hulpmiddelen grijpen. Ik heb veel buitenritten gemaakt en werd er doodziek van dat mensen op een trens reden en elke keer hun paard tegen die van mij lieten oplopen omdat ze lamme armen kregen van het trekken. Of bijna onder een auto kwamen omdat ze bij de oversteekplaats hun paard niet hielden. Ik had krassen in mijn zadel, chaps en mijn paard een bult van zijn achterligger. Dit dier liep M dressuur met winstpunten dus je zou zeggen dat hij dressuurmatig aan elkaar zou moeten zijn. Helaas gaat dat buiten niet altijd op.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:52

gewoon even proberen met een pessoa heb er ook zo een gehad en daar hielp een slofteugel weer beter bij ,
je moet gewoon even uitvogelen wat het beste helpt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:54

macholover9 schreef:
Blijheid schreef:

Maar in mijn ogen raakt hij niet echt buiten zinnen. Want hij is wel te sturen?

Ik krijg vanmiddag een pessoa bit, en mijn idee was daarbij ook twee teugels te gebruiken.

Pessoa vind ik niet zo'n fijn bit omdat er geen echte begrenzing zit in de hefboomwerking omdat er geen kinketting aanzit. Dus je kun onbegrenst door trekken en het bit kantelt wel mee. Ik heb een ongebroken Pelham

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 11:57

Okee. Dus een pessoa ben je niet van te spreken..

Ik kan deze vanmiddag tweedehands overnemen. (Zij heeft hem voor hetzelfde probleem bij een ander paardje gebruikt). Mocht dit wel werken kan ik alsnog een bit met kinketting nemen.

Overigens heb ik wel los een kinkettinkje liggen. Deze er maar aandoen? (Van mijn hackamore van ponylief).

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:58

Ik weet dat liever niemand met slof ofzo rijd maar ik heb een tijdje een getikte pony gereden van een meisje dat hem helemaal niet aankon. Ik ben wat groter en sterken dat haar dus vroeg ze aan mij hem te rijden.

Met slof was dit al gekkenwerk maar wel haalbaar. Als je je been maar net iets naar achtere legde vloog hij de piste rond. Maar met slof kon ik hem al na een minuut of 5 rustiger krijgen en ik moest de slof zelfs niet kort nemen. Na een paar weken kon ik er normaal mee galoperen! En dan zijn we stilletjes aan de slof gaan uitlaten en na een paar weken liep dit ook gesmeert. Ik zeg niet dat je een slof moet nemen, maar ons heeft het bij deze getikte pony enorm geholpen. :)

Ik rijd ook veel liever zonder, ik haat het al om met zweep te rijden. Ik haat hulpmiddelen, maar soms is het nodig. En dan kan wel een goeie oplossing zijn. :)
Laatst bijgewerkt door lilly_s18 op 21-07-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:58

Als het echt zo erg is zal een paard dwars door alles wat je er ook aan hangt heen rennen. En hoe vaker ze een stukje aan de ren zijn geweest hoe sneller ze het opnieuw doen. Zoiets wordt heel snel een gewoonte van ze.
Misschien is het gras zo rijk dat hij daar erg fris op wordt. Kun je hem voor het rijden niet eerst goed longeren, zodat hij in ieder geval niet met een overdosis energie vertrekt? En dan misschien met aan 2 kanten een ander paard mee op rit, waar je tijdens lastige momenten tussen kunt rijden, terwijl ze met hun hoofden naar elkaar toe lopen en jou paard zo een beetje begrenzen?
En zolang het nog te onveilig is: bij die boer op een afgesloten erf oefenen en hem daar allerlei uitdagingen voorschotelen.