Pony blijft erg sloom!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Pony blijft erg sloom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 13:23

Hallo bokkers :)

Ik ben nog steeds aan het trainen voor de B met mijn Arabische Volbloed merrie.
Heb al veel problemen met haar gehad, veel van deze zijn nu gewoon opgelost!

Helaas lukt het me nog steeds niet om haar voorwaarts te houden. Ze is prima aan het been: Reageert erg snel wanneer ik een overgang wil maken, iets wat eerst wel een groot probleem was.
Het probleem ligt hier bij dat ze gewoon niet goed doorloopt. Ik weet niet echt hoe ik dit op moet lossen.
Steeds probeer ik het tempo weer op te voeren met m'n been, ze reageert dan, maar valt na een pas of 5 weer direct terug in haar oude tempo.
Er is hierdoor totaal geen impuls waardoor ze vaak op de voorhand valt, terwijl ze enorm goed beenwerk en achterhand gebruik heeft, áls ze doorloopt. Het lukt mij dus niet om het voorwaartse vast te houden, iets wat ons heel erg hindert in oefeningen en dergelijke.

Aanpakken probeer ik vaak genoeg, maar helpt niet. Ik kan mijn pony niet aanpakken, ze komt dan in totaal verzet (inclusief enorm hoog steigeren, bokken, nog langzamer lopen). Spelenderwijs voorwaartser laten lopen lukt ook niet (Doormiddel van leuke atributen of dingen te laten doen die ze leuk vind. Het enige wat ze leuk vindt is buiten rijden, en dat kan nou eenmaal niet als ik dressuur aan het trainen ben in de bak. Heb niet altijd de mogelijkheid om naar buiten te gaan namelijk, waardoor ik ook niet in het bos zou kunnen oefenen. En eenmaal weer teruggekomen in de bak, is ze toch weer zo sloom als ik weer niet wat).

Ze is helemaal gezond, alles is nagekeken. Zadel ligt goed, mond is goed, geen tekorten in het bloed, of wat dan ook. Het zit in haar koppie en het gaat er gewoon niet uit.

Hoe krijg ik mijn paard goed actief en voorwaarts? ;(

Ik loop hier dus tegen een muur aan en ik hoop dat jullie kunnen helpen. Ik heb nu al een tijdje geen les meer gehad, wordt wel geholpen door mensen die er verstand van hebben en na de vakantie ga ik weer intensief lessen! :)

ZoZenn

Re: Pony blijft erg sloom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:19

Je hebt al heel veel geprobeerd, dus het enige wat ik nog kan bedenken is: Meer krachtvoer of ander krachtvoer.

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:22

Wat krijgt ze nu aan voer per dag? Misschien moet je daar wat aanpassingen in doen. En daarnaast gewoon consequent blijven, jij beslist en daar heeft ze gewoon naar te luisteren.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:26

En wat is er mis met afwisseling? Buiten in de bossen op een simpel veldje of op een pad kun je ook dressuur trainen. Bak hoeft niet voor elk paard leuk te zijn. Krachtvoer kan helpen maar hoeft zeker niet.

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:34

Ben het eigenlijk ook eens met de reactie van Kostolany. Buiten in het bos kun je natuurlijk ook prima dressuurmatig trainen. Als ze dat leuker vind, zou ik daar maar gebruik van maken :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:42

Ik ben het ook eens met de reactie van Kostolany. Mijn pony is buiten ook veel beter te rijden dan in de bak, dus alles doe ik buiten, ook dressuur ;) Op bospaden en open stukjes kun je prima je oefeningen doen.
Verder zou ik ook eens kijken naar haar voeren, misschien kun je kijken wat er gebeurd als je haar wat extra haver geeft? Zelf heb ik hier geen ervaring mee dus misschien dat andere bokkers daar nog iets over kunnen vertellen.

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:48

Ik zat ook al te denken aan buiten trainen. Maar heb je er ook naar gekeken of ze het wel leuk genoeg vind, dat ze zich gewoon verveelt? (of valt dit onder die atributen? Sorry, ik ben niet zo snel van begrip ;) )
Ennuh.. Wat versta je onder 'aanpakken?' Je zegt dat ze weer terug valt naar d'r langzame tempo na een pas of vijf. Spoor haar dan nog eens aan, of werkt dat niet?

Maarja, zoals al gevraagd is; wat voor een voer krijgt ze? (En wat ik dan eigenlijk zelf belangrijk vind; hoe woont ze, krijgt ze genoeg weidegang enzo, er zijn genoeg paarden die wat minder krijgen en daar slecht mee om kunnen gaan;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:50

En als je in het bos rijd doe je dat dan met een ontspannen teugeltje?

En in de bak vraag je dr meer naar beneden?

Wat je kan doen en bij de arabieren die ik rijd/reed is niet foccussen op het naar beneden te rijden.
Maar aan het vw te werken.
En niet iedereen zal het eens zijn met wat ik zeg omdat men ook vaak bang is voor controle verlies is:

Gooi je teugels los en gaat alleen maar voorwaarts rijden,dus proberen een actieve draf te rijden.
Kijk niet naar waar het hoofd leert.

Waarschijnlijk moet het paard leren om op eigen benen te lopen en uit "slot" te rijden

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 15:41

Bedankt allemaal :)

Buiten is Marene heel anders, totaal niet oplettend. Ik krijg het ook echt niet voor elkaar om haar in het bos dressuurmatig aan het werk te zetten. Het lukt wel, heb het ook geprobeerd, maar het gaat met veel stress/rennen/rugwegdrukken. In het bos moet ik gewoon met een los teugeltje rijden.

Ik voer haar al een tijdje sportmuesli bij, zit haver in, werkt niet echt bij haar. Het enige wat anders is, is dat als ze in opstand komt, dit 10x zo erg is. :+
Daarnaast krijgt ze 2x per dag een volle schep basis/sportbrok. Moet voldoende zijn toch?
Ze staat nu op stal en loopt buiten in een paddock, geen gras dus.

Barcelano, ik rijd haar helemaal niet bewust naar beneden. Ik ben continu met het voorwaartse bezig, ze zoekt gewoon heel gemakkelijk m'n hand op. Loopt prima over de rug, heel licht in de hand, alleen een te laag tempo, en dat krijg ik er niet uit. ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:47

Heeft niets met het voer te maken! Hoogst waarschijnlijk...maar dan zou je minimaal een filmpje moeten plaatsen van je probleem...ben jij niet consequent genoeg!
Je blijft denk ik drijven op weinig of niets af. Klinkt misschien wel een beetje cru, maar liever 1/2 keer een flinke mep of prik met de spoor en reactie, dan 30 keer schoppen op niets af.
Maar....ik zie jou niet rijden natuurlijk, dus dit is wat ik met lessen het meeste tegen kom!
Wat ik wel voor bijna 100% zeker weet, is dat een sloom paard niet ineens voorwaarts word door voer!
Ja of ze moeten ondervoed zijn natuurlijk!!!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 15:52

Als ik Marene aanpak, dan pak ik haar ook echt aan. En dat geef ik eerlijk toe.
Ze reageert er simpelweg gewoon niet op. Ik kan in 1 rondje 10 harde meppen geven, ze reageer 10x voor één seconde en dan is het weer gedaan. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:53

Tja het kan natuurlijk een temperament kwestie zijn en dat je een flegmatiek paard hebt. Dat zul je nooit helemaal kunnen veranderen want dat is aangeboren. Je voert genoeg voor een arabier lijkt me zo.
Wel tempo wisselingen rijden (stap draf-stap galop korte stukjes) en niet te lang achter elkaar laten werken (20 min- half uur is vaak lang zat) en ook niet elke dag laten werken werkt vaak goed bij dat soort paarden. Evenals iedere dag een totaal ander programma aanbieden zoals cavaletti werk, springen, buitenritje, struinen door de bossen, zwemmen enz. want vaak zijn dit paarden die zich ook gauw vervelen.
Succes ermee want helemaal los je dat niet op helaas. Slaan helpt niet echt want daar hebben dit soort paarden vaak sch..t aan. :j

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:54

GOED les nemen!! Als je paard niet goed voorwaarts is, is ze ook niet goed over de rug of los in het lijf. Voorwaartse drang is een absolute voorwaarde om een paard goed over de rug te laten lopen. Schakelen, schakelen en nog meer schakelen en dan middendraf-vlotte arbeidsdraf-middendraf etc. Geen rondje in het zelfde tempo rijden maar continu {tot je er gek van wordt} schakelen. In galop veel middengalop doen. Gewoon gas geven en niet aan de voorkant denken. Pas als je voelt dat ze hard wil gaan, kun je weer aan de voorkant beginnen. Een lesklant van mij had overigens hetzelfde probleem met d'r arabiertje. Die krijgt nu Myocare E over d'r eten {zeer goede kwaliteit vit e + selenium} en sindsdien gaat het 100 keer beter. Bij dat paard waren d'r bloedwaarden ook goed, maar blijkbaar heeft dat paard toch nog even wat extra's nodig. Maar....een poedertje is niet zalig makend. Het belangrijkste is correct rijden!
Mocht je overwegen om je paard vit. e en selenium bij te gaan geven over het voer, neem dan wel 1 van een goed merk, anders nemen ze het vaak toch niet op. Die Myocare E is absoluut een goede. Proberen kan altijd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:54

Nou..dan maar weer de hamvraag...heb je les? En in 1 rondje 10 harde meppen geven dan ben je al verkeerd bezig.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 15:59

aerdenhout1 schreef:
Nou..dan maar weer de hamvraag...heb je les? En in 1 rondje 10 harde meppen geven dan ben je al verkeerd bezig.

Het was een voorbeeld, ik geef mijn paard geen 10 harde meppen in een rondje! :oo
Ik probeer het juist zo vriendelijk mogelijk aan te pakken.

Ik heb op dit moment geen les, heb ik wel gehad. Ook tijdens de lessen veel aan het voorwaarste gewerkt, maar écht werken deed het niet.
Het echte voorwaartse hebben we toen achterwege gelaten en toen ben ik samen met mijn instructrice aan het werk gegaan met veel tempowisselingen en het vlugger maken voor het been. De meeste paarden worden daar ook een stuk voorwaartser van. Nu zit ik dus op een punt dat ze prima aan het been is, maar niet voorwaarts genoeg is. Begrijp mij niet verkeerd bokkers, ze loopt niet te sukkelen, maar ik kan er gewoon echt niet uit halen wat erin zit en ik moet er gewoon erg veel moeite voor doen. Het is een paard/pony met hele ruime gangen, die ik er onder het zadel niet uit krijg.

Na de vakantie ga ik weer verder met lessen, zoals ik al gezegd heb..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:04

Het kan natuurlijk ook zijn dat je een te hoog tempo wilt rijden als dat goed is voor je paardje. Dat kunnen wij van een afstand niet beoordelen. Mijn paardje is veel beter gaan lopen toen ik tempo aanzienlijk lager moest leggen van mijn instructeur en moest gaan vertrouwen op haar eigen tempo. Ze kan nu wel op achteren gaan en ze kan nu wel gemakkelijker dragen zoals ze dat noemen.
Nogmaals dat is lastig om van een afstandje te zien of je misschien te hoog tempo wil rijden.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-07-11 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:04

Misschien een beetje off-topic, maar wat rij je eigenlijk, recreatief, of meer dressuur, springen..?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:07

Ik ga dit even volgen. Heb hetzelfde met mijn merrie.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 16:08

Bedankt weer voor de reacties!

Mijn pony loopt niet echt zwaar onder het tempo, maar er mist zo weinig impuls/power.
Ik weet dat ze de power in zich heeft, als ze een goede dag heeft bijvoorbeeld.
Het tempo moet gewoon omhoog, daarna kan ik haar opvangen zodat ik meer power kan verkrijgen.

WissMiss, ik rijd dressuur, zo nu en dan lekker lange ritten in het bos en doe ook veel aan grondwerk en dergelijke. Sprongetje pakken we heel af en toe mee, dit vind ze niet heel erg leuk (en ik ook niet heel erg). ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:10

Je kunt naar een lesgeefmens gaan die jou bewust doet worden van je eigen energie.
Het kan namelijk heel goed zijn dat jij zelf een 'laag energielevel' hebt. Dat werkt altijd door op het paard.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 16:11

Voorbeeld van wat ik bedoel: [RIJ-ITP] Marene [AV] weer eens aan het trainen!
Dit was ons vorige topic. Ik kan mijn benen hier echt niet stilhouden, dat weet ik. Ze was hier ook hengstig en dan is alles nog 10x erger (ze heeft erg last van hengstigheid, hangen op het been en dergelijke).
Ondertussen ben ik hard aan het werk met het stilhouden van m'n benen en dat gaat al stukken beter!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:12

Ik heb wel les ( Momenteel niet, maar rijd momenteel ook niet vaak, veulen aan de voet) en ik heb dus exact hetzelfde, haver werkt niet echt, ze heeft voldoende energie, ik krijg de impuls er alleen niet uit. Instructrice al tips gegeven, zelf geprobeerd, 0 resultaat. Erg frustrerend als je idd weet dat ze het wel kunnen :Y)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:13

Mischien heeft ze gewoon geen sportpaard in zich...
Als ik dit zo lees vind ik het redelijk teleurstellend hoe al deze mensen hun paard willen opfokken met eten :(:)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:15

Even offtopic reactie van mij op Laaavo: Ik heb dit alles in overleg gedaan met instructrice. ( Mbt voer )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:15

Maar er is verschil in tempo en balans/ impuls! Kan het niet zo zijn dat je pony juist heel goed loopt, want bij impuls komt het vaak voor dat de ruiter dat ervaart als te sloom. Paard treed meer onder en komt dan ook iets terug in tempo. Vanuit daar ga je dan weer meer naar voren zeg maar.
Moeilijk om zonder een idee te hebben van hoe jij rijd even advies te geven.
Rijd je nog B of rijd je al hoger?