vraagjes en voor en nadelen slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heb jij een slofteugel en gebruik je die?

Poll eindigt op

ja, ik heb er een maar ik gebruik hem niet
4 (8%)
ja, ik heb er een en ik gebruik hem.
12 (26%)
ja, maar ik heb hem eigenlijk niet meer nodig
4 (8%)
nee, ik heb er geen het is niet nodig
19 (41%)
nee, ik vind het onzin dat een paard aan de teugel moet lopen
2 (4%)
nee, ik vind het zielig om een paard te dwingen
5 (10%)

Totaal aantal stemmen: 46

demi56

vraagjes en voor en nadelen slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 15:36

ik heb een paar vraagjes over een slofteugel.
ik heb alles afgezocht op dit forum maar kon het antwoord nergens vinden.
hier komen ze:
ik ben een meisje van 14 jaar en heb intussen al een beetje rij ervaring. ik rijd op een welsh-cob van ong. 12 jaar. ze heeft nooit aan de teugel gelopen. bij de vorige eigenaren, en ik zou heel graag haar aan de teugel laten lopen. is het dan verstandig om een sloteugel aan te schaffen of e.v.t. een hulpteugel. of weet iemand nog een andere manier?

wat zijn de voor en nadelen van een slofteugel. en wat zou jij doen in mijn situatie??

please help..
en zet er alsjeblieft geen slotje op
Laatst bijgewerkt door demi56 op 17-07-11 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Re: vraagjes en voor en nadelen slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:39

EEH...beetje rij ervaring? Paard nooit aan de teugel gelopen? Dan eerst maar eens gaan lessen bij een GOEDE instructeur/trice voor je aan een slofteugel begint!
Alleen mensen die weten wanneer ze los moeten laten bij een slof kunnen daar mee rijden. Het is een dwang middel en in verkeerde handen kan het heel slecht zijn voor je paard!

demi56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 15:40

ik heb les met een ander paard dat wel aan de teugel loopt en mijn pony loopt vrij hoge klasse

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:40

aan de teugel rijden is niet alleen dat het paard een mooie boog heeft in zijn nek. dat kun je dus niet doen met een slofteugel. je kunt het beste les nemen. een tip is ook om je ringvinger om je teugel te sluiten zodat er lichte druk ontstaat. zodra je paard de druk opheft door zijn hals te knikken onspan je je hand. dat heet opvangen! je moet wel blijven drijven met je been want anders treed je paard niet onder en heeft het aan de teugel lopen geen nut. je vang dus met je handen de voorwaartse drang op. dit is een beetje moeilijk uit te leggen via de computer :')

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:42

demi56 schreef:
ik heb les met een ander paard dat wel aan de teugel loopt en mijn pony loopt vrij hoge klasse

Wat is hoge klasse? En je hebt toch duidelijk nog niet voldoende ervaring om een wat moeilijker te rijden paard verder te helpen zonder profecionele hulp! Ga dus ook met deze pony les nemen!

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:43

Als je pony in een vrij hoge klasse loopt, waarom zou je dan met slofteugel moeten rijden? De kennis ontbreekt dus van jou kant, dus ga dan niet een slofteugel aan je pony hangen omdat jij hem of haar niet ontspannen aan de teugel kan rijden. Neem dan les met deze pony en leer. Gebruik geen hulpteugels, daar los je niks mee op.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:47

Neem goed les
of een hals verlenger
ik ben bang als je nu een slof gaat gebruiken het een perfect voorbeeld wordt van geen gelul in de krul

bedenk heel goed wat je met aan de teugel lopen bedoelt
volgens mij wil je hem nageefelijk hebben nu is dat alleen mogelijk met een bv een stille hand en een onafhankelijke
zit enz.
Als je een slof gebruikt moet daar ook goed les ingegeven worden en dat is zeker niet om het paard naar benede te trekken
Zelf gebruik ik een slof wel eens om een paard met veel front of onderhals wat sneller te leren hals strekken maar zonder begleiding moet je dit echt niet doen

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:50

Dan zou ik het paard eerst eens leren nageven aan de longe.Dat is de helft van het werk.
Een slof is niets mis mee,maar mag nooit gebruikt worden om naar beneden te trekken.
Dan gaat het paard echt niet nageven,juist de onderhals aanspannen.

demi56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 15:51

ik zal het zo omschrijven het is geen beginner's pony maar ook geen professionele pony. en ik snap eigenlijk niet zo goed wat opvangen is, mijn pony is ook hoefbevangen, ik moet er nu op rijden van de dierenarts en dan gaat de hoefbevangenheid over. het is nu dus ook al bijna over. is het ook zo met een slofteugel, dat je paard dan op de achterhand gaat lopen. ik mag misschien over een tijdje pas les met mijn pony omdat mijn moeder nu vind dat ik op de manege waar ik nu rijd dat je daar niks meer leert. vandaar. en mijn schoon zus kan goed rijden. maar kan het niet uitleggen, en ik weet niet goed hoe ik aan een proffesionele instructrice kan komen

demi56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 15:52

hoe moet je dan een paard aan de teugel krijgen??

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:55

demi56 schreef:
ik zou heel graag haar aan de teugel laten lopen. is het dan verstandig om een sloteugel aan te schaffen of e.v.t. een hulpteugel.

NEE!

stel je even voor dat je een zware last moet tillen, bijv een volle rugzak. als jij met deze rugzak over de straat wil lopen dan moet jij je rug iets bol maken en je benen goed kunnen wegzetten ander struikel je. je hebt je hoofd en nek nodig ok te zien waar je heengaat en je evenwicht te gebruiken. stel je nou eens voor dat ik een stevig touw pak en die door jouw mond haal en dan vastbind aan die rugzak. je loopt nu met je kin op je borst, waarschijnlijk kijk je nu ook naar je tenen en niet naar waar je eigenlijk heen gaat. het is hardstikke moeilijk om die rugzak te dragen en je wilt je mond open doen om zo een kelin beetje naar voren te kunnen kijken, ook krijg je veel moeilijker lucht als je je kin op je borst hebt. waarschijnlijk krijg je ook last van je schouders en rug en kan je veel minder goed lopen.

jij bent een rugzak. als je paard jou wil dragen dan moet je hem daarvoor de kans geven. als je zijn hoofd gaat vastbinden dan kan hij dat niet meer en dat doe hem heel veel pijn.
als je wil dat een paard mooi met zijn hals in een krulltje loopt dan moet dat vanzelf komen, door training en goed rijden.

zie je je paard wel eens in de wei rennen en spelen? dan hebben ze hun hals vaak ook gebogen, maar niemand heeft ze dan vastgebonden. vaak lijken ze ook een beetje te hurken. ze gebruiken namelijk hun achterhand.
een paard is net een wip, als er niemand op de wip zit staat ie toch altijd met een kant op de grond, omdat ie daar zwaarder is. bij een paard is dit de voorhand, waar zijn nek en hoofd zitten, dat is zwaarder dan zijn achterhand waar alleen zijn staart zit.
als jij nu op een paard gaat zitten dan zit je vlak achter zijn schouders, dus bij zijn voorhand. je maakt de wip nu dus nog zwaarder aan een kant. als jij nu zijn hoofd naar beneden trekt met een slofteugel, wat gebeurt er dan? dan duikte je paard dus nog verder naar voren, hij raakt zijn evenwicht kwijt! om dit tegen te gaan probeert hij dan vaak om z'n rug hol te maken of door z'n hals heel hoog te houden en alleen vlak achter z'n oren te buigen, dit doet hem allemaal pijn, maar het is beter dan op z'n snufferd vallen!

hoe kan je nu toch zorgen dat een paard zijn hals buigt en naar beneden brengt zonder dat hij z'n evenwicht verliest? je meot daarvoor meer gewicht van de wip naar achter brengen. dus naar de achterhand. dat is moeilijk want een paard loopt nu eenmaal liever op z'n voorhand, die wip gaat ook niet zomaar recht staan ondanks dat ie zwaarder is aan een kant. maar je kan het hem wel leren. door een paard te leren om meer gewicht op de achterhand te nemen, door z'n achterhand te trainen, kan je ervoor zorgen dat de wip steeds rechter komt te staan. dit vind een paard fijn en daardoor ontspant hij. dan laat hij z'n hals graag zakken en maakt hij zo'n mooi krulletje, maar dit krulletje maakt hij zelf! en dat is het belangrijke verschil! want dit krulletje maakt hij zo dat hij nog steeds kan zien hwaar hij loopt en zelf z'n evenwicht kan houden.
in het begin zal dit moeilijk zijn en zal hij maar kleine stukje zo kunen lopen, misschien maar een paar pasjes, of alleen maar in stap of draf, maar als je oefent en geduld hebt dan word dat steeds meer.

aan de teugel is niet een doel op zich, het is een bij-effect van trainen op de achterhand. je bent niet klaar als je paard aan de teugel loopt, sterker nog je bent dan nauwelijks begonnen!
je kan het beste les nemen, van de manege of van je eigen instructrice, dan kan je je pony helpen om die zware rugzak te dragen en daarbij heel mooi te lopen ;)
succes

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:56

Door middel van ontspanning en goede impuls vanuit de achterhand, dan zal je paard het vanzelf aanbieden als het goed is.

Slofteugels kunnen heel hulpzaam zijn maar absoluut NIET voor het doel waar jij hem voor wil gebruiken.
Zoals hierboven ook al word gezegd, neem gewoon lekker les, train lekker en dan zal het vanzelf wel goed komen :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:58

demi56 schreef:
ik zal het zo omschrijven het is geen beginner's pony maar ook geen professionele pony. en ik snap eigenlijk niet zo goed wat opvangen is, mijn pony is ook hoefbevangen, ik moet er nu op rijden van de dierenarts en dan gaat de hoefbevangenheid over. het is nu dus ook al bijna over. is het ook zo met een slofteugel, dat je paard dan op de achterhand gaat lopen. ik mag misschien over een tijdje pas les met mijn pony omdat mijn moeder nu vind dat ik op de manege waar ik nu rijd dat je daar niks meer leert. vandaar. en mijn schoon zus kan goed rijden. maar kan het niet uitleggen, en ik weet niet goed hoe ik aan een proffesionele instructrice kan komen

Dus volgens jou gaat een paard vanuit achter lopen als je een slof gebruikt?? En een hoefbevangen paard word weer beter als je hem flink gaat rijden en je weet niet wat opvangen is??? OEPS!!! IK denk dat je nog veel moet leren w.b.t de paarden. Of misschien iets beter moet lezen, luisteren naar mensen met verstand van paarden?
Maar wat voor niveau rij je dan als je hoog geschoold bent?
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 17-07-11 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:58

abeltje:het aan de teugel lopen is de samenkomst van alle factoren:ondertreden achterhand,nageeflijk in nek en kaakgewricht,goed door laten vd hulpen etc.
Wat jij bedoeld is nageeflijkheid.Dus loslaten in nek en kaakgewricht,daarna kun je pas de achterhand onder brengen.
Wat overigens allemaal niet mogelijk is zonder impuls.Denk dat ts het meest gebaat is bij een goede les!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:02

Ik geloof niet wat ik lees. :')
Een hoefbevangen pony gaan rijden?
Een paard gaat actief met de achterhand lopen dmv een slof?
Is dit serieus? :x

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:03

ambre schreef:
abeltje:het aan de teugel lopen is de samenkomst van alle factoren:ondertreden achterhand,nageeflijk in nek en kaakgewricht,goed door laten vd hulpen etc.
Wat jij bedoeld is nageeflijkheid.Dus loslaten in nek en kaakgewricht,daarna kun je pas de achterhand onder brengen.
Wat overigens allemaal niet mogelijk is zonder impuls.Denk dat ts het meest gebaat is bij een goede les!

hm, ik zie aan de teugel lopen als een synoniem van nageeflijkheid. ik bedoel in principe hetzelfde. babylonische verwarring? :)
maar ik zal wel zeggen dat ik heb geprobeerd om een simpel maar duidelijk verhaal neer te zetten dat dit meisje, die nog niet alle termen lijkt te kennen, zou snappen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:07

Dit meisje gaat het nooit leren via bokt, maar met een spiegeltje aan de kant die haar kan helpen!
Dus les, les en nog eens les nemen!!!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:15

demi56 schreef:
en zet er alsjeblieft geen slotje op

Doordat dit er staat + het aantal reacties ben ik er voor 99% zeker van. Dit is iemand die zich gigantisch verveeld. :D

Maar wellicht niet, en dan is mijn tip ook; Neem aub les, goed les.

demi56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:24

oke dankje allemaal het heeft een beetje geholpen. ik vind het jammer om te zien dat het zoveel pijn doet bij een paard en dat toch zoveel mensen hem gebruiken.
en ja dit is sirieus dat ik op een hoefbevangen pony rijd. van de dierenarts moest ik zodra het kon weer gaan rijden, omdat mijn pony te dik en te stijf was. en door weer te gaan rijden. zou ze afvallen, zo zou haar spijsvertering weer beter gaan werken, zo zou ze afvallen iets en zou ze niet meer hoefbevangen worden. het klinkt misschien heel lomp maar het gaat nu heel goed met haar. les nemen ligt op dit moment best wel moeilijk. gezien de omstandig heden bij ons thuis ;)

demi56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:25

haha klopt ik verveel me maar ik wou het ook al heel lang weten

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:28

JoviBan schreef:
Ik geloof niet wat ik lees. :')
Een hoefbevangen pony gaan rijden?
Een paard gaat actief met de achterhand lopen dmv een slof?
Is dit serieus? :x

Ja inderdaad! Dat was ook mijn eerste gedachte!

Nou meis, ik zal je even helpen met uitzoeken:
Kijk: bij de Epplejeck hebben ze wel slofteugels:http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id=10000018&itemno=2260003

Als je deze om je pony hangt en even goed hard aantrekt, komt het vast wel goed ;)

Get a life!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:31

nou, dat is ook een onnodig grove post...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:35

IK denk dat jij de dierenarts niet goed hebt begrepen, of de dierenarts is niet goed in zijn kop!
Google eens op bevangen bij paarden, dan zal je lezen dat dat verschrikkelijk veel pijn doet.
Goede medicijnen en vooral rust en aangepast voer zijn de middelen om het weer goed te krijgen!
En een slof doet geen pijn! Mits goed gebruikt is het een normale hulp teugel!
Uit jou hele verhaal lees ik dat je duidelijk niet de ervaring hebt om een paard verder door te rijden, dan moet je geen slof gaan gebruiken omdat je dan een paard de vernieling in kan rijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:38

Ik vraag mij ook af of dit niet gewoon iemand is, die een discussie wil opjutten.
Als je op "slof" had gezocht, dan had je zeker het forum gevonden, dat nu stil ligt en waar ook een heftige discussie over de slof was.
Je hebt dan dus zeker niet hard gezocht.

Verder zeg je dat je in een best hoge klasse hebt gereden, maar iemand, die in een hogere klasse rijdt of heeft gereden, noemt de klasse bij zijn naam en niet zoals jij dit doet.

Een hoefbevangen paard rijdt je niet!

celinepilot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:38

Ik vind niet dat je een hulpteugel moet gebruiken om een paard aan de teugel te laten lopen. Je moet idd les volgen bij een goede instructeur die je erbij kan helpen. Een paard kan gauw met een gebogen hals lopen, maar dat zegt niet dat het juist is..