Hopelijk staat dit hier goed, maar ik probeer het gewoon..
Mijn paardje is nu bijna anderhalf jaar in mijn bezit, maar van bespiering is nog weinig te bespeuren! Mijn paard is vroeger niet bereden geweest (wel ingereden) en pas vanaf haar 11de weer onder het zadel. Sinds ik haar heb rij of longeer ik haar elke dag. Ze heeft ondertussen een flinke conditie opgebouwd, maar de bespiering blijft uit! Ook wil ze niet echt dikker worden. Ze krijgt wel een 'buik' maar alleen van onder. Het gaat niet op haar ribben zitten. Ze krijgt echt voldoende en goede voeding.
Een paar dagen geleden is de zadelmaker langs geweest en hij dacht aan spieratrofie bij de schoft/rug. Maar goed, ze is ook op de billen/flanken erg onbespierd. Het is belangrijk om erbij te zeggen dat ze echt een goede conditie heeft, ik kan uren met haar naar buiten. Buitenrijden doen we ook regelmatig en we galopperen veel heuvel op heuvel af, afgewisseld met voldoende stap en draf. Daarnaast maken we af en toe een sprongetje en balken lopen en natuurlijk de dressuur training, wat we het meeste doen. Ik moet er wel bij zeggen dat ze snel protesteert in de vorm van een onrustige aanleuning of 'wegrennen' tijdens de dressuur training, wat kan duiden op verzuring. Ik probeer haar zo veel mogelijk laag en rond te rijden op een laag tempo, want Rhodesia is een heet looplustig typje die onder het werk uitprobeerd te komen door over het tempo heen te gaan.
Maar goed, misschien hoort haar ranke figuurtje (zoals ik het maar noem
wel gewoon bij haar type (springgefokt met veel XX(volbloed)). Ze is een zeer wakker paard, wat absoluut niet vermoeid of iets dergelijks is..Wat vinden jullie ervan? Vinden jullie het bij het type paard horen, of niet en hebben jullie nog originele tips?

)