Cardy schreef:Bedankt allemaal!
@ midgie : jij begint precies over iets wat ik vergeten was erbij te zetten! Mijn instructrice gaf ook aan dat ik te ver met mijn bovenlijn naar achteren ga zitten, dat ik achter de beweging blijf en daardoor strak wordt in mijn lijf. Vooral als hij gaat blokkeren in draf doe ik het en als ik weet dat hij gespannen is en moet aangaloperen. Door zo te gaan zitten, bevestig ik zijn gedrag alleen maar meer. Mijn zit is niet helemaal geweldig als hij gaat bokken, dus probeer goed te blijven zitten door achterover te leunen.
.
Dus eigenlijk geef je zelf ook al aan dat het geen puberaal gedrag si maar een fout van jezelf,je eigen onzekerheid geven de spanning door aan het paard
Ik zou zeker ook niet meer naar achteren gaan leunen, want dan druk je juist in de rug met je zit en dat kan weer bokken en steigeren veroorzaken zeker bij een paard wat al last heeft van zijn rug,
Wat je zou kunnen doen is juist uit de rug blijven en wat meer gaan balanceren op je boven benen , zodat ji beter in balans komt en het paard daardoor beter in balans kan blijven vaak is het bokken en steigeren bij jonge paarden ook een balans probleem, hoe moet hij in zijn beleving over leven met een ruiter op de rug die hem uit balans haalt met zijn zit of te veel steun in zijn mond zoekt , dan wil je alleen maar die gene van je rug af en over leven , zo werkt het nu eenmaal bij een paard , het is vaak een reflex wat gewoon gebeurt vanuit zijn natuurlijke gedrag,
Dus miss moet jij eens een paard zitlessen nemen bij een centered riding instructrice en miss zelfs een een les van een instructrice die ook jou meer kan vertellen over het rechtrichten/gymmen van het paard zodat hij meer in balans kan leren lopen en hoe jij dat door juist te trainen het paard kan leren, dat is ook veel werken aan de hand, zeker als je onzeker op de rug ben is dat een hele fijn manier om het paard dat uit te leggen wat jij wil en zijn spieren zo trainen dat hij jou zonder probleem kan dragen , wat hij niet met zijn rug doet maar met zijn achterbeen.
Het grond en hand werk kan jou ook je onzekerheid weg nemen , omdat je kan zien hoe het paard reageert en stap en beweegt en je gaat leren voelen in je hand als hij wel los laat en ontspannen loopt in combi met zitles weet ik zeker dat je veel meer vertrouwen in het dier gaat krijgen en hij in jou, paardrijden is samen werken en naar mekaar luisteren, zeker moet je paard naar jou luisteren maar geef hem daar dan ook zoveel vertrouwen in dat hij dat ook kan doen zonder dat hij voelt dat hij door jou uit balans word gehaald, want dat geeft geen vertrouwen toch? Dat geeft alleen maar aan dat hij altijd op zijn hoede moet zijn als jij met hem werkt.