Ik heb een Lipizaner van ondertussen 6 jaar. Hij is ongeveer 1m56 en zal nog een beetje groeien en hij is zeer barok gebouwd (rond, stevig, goede spierontwikkeling). Ikzelf ben 1m70 en ... ook barokke gebouwd eigenlijk

Zowel paard als ik staan kort op de beentjes. (bij hem eigen aan zijn ras, bij mij met dank aan de mama en papa)
Nu had hij vorig jaar een probleem aan zijn rug en de osteopaat zei dat het door het zadel kwam. Ik heb een zadel op maat laten maken. Ze hebben een uur aan mijn paard gemeten, foto's genomen, zadels gepast en het is van het merk Albion, wat toch een behoorlijk goed merk is (en duur ook).
Ik heb nu een 17,5" dressuurzadel met diepe zit een onderkant van 17" waar extra korte (en dus bredere) kussens onder zitten.
Ondertussen heb ik mijn zadel 2 maanden en deze week kwam de osteopaat terug en bleek dat Rafiki weer geblokkeerd zat op zijn 18de wervel, wat alleen van het zadel kan komen zegt hij.
Ik heb het zadel laten zien, en hij zegt dat het niet past op zijn rug en dat ik dus eigenlijk niet bij mijn paard pas en ik hem beter zou verkopen... Dat kwam ongeveer zo aan:

Ik ben nu oplossingen aan t zoeken en 2de opinies.
De DA is al bloed komen trekken voor een spieronderzoek (ik wacht op de resultaten) en de zadelshop gaat langskomen om alles nog eens te herbekijken.
Ik ben niet van plan mijn vriendje zomaar uit handen te geven!
Heel veel mensen zeggen mij ook dat ze er nog nooit van gehoord hebben. Rafiki is niet zooo klein (zijn korte beentjes doen wel lijken dat zijn rug langer is dan hij echt is) en ik ben niet zooo dik.
Ik ken ook mensen die van "mijn maat" zijn en die op kleinere paarden of zelfs pony's rijden zonder problemen.
Nu, moest het echt zo zijn dat ik niet compatibel ben met mijn paard, zal ik hem wel verkopen. Het is niet de bedoeling dat ik hem kapot rijd. En hij moet ook nog een aangenaam leven kunnen hebben. Dat begrijp ik nu ook wel. Maar voor we daar zijn, wil ik echt zeker zijn van mijn beslissing. (en ook weten aan wie ik hem dan wel kan verkopen)
Vandaar zoek ik mensen die met zoiets ervaring hebben?
Ben je al in de situatie geweest? Of ken je veel van rugproblemen en zijn er andere oorzaken dan een zadel die blokkages aan de zwevende wervels kunnen veroorzaken? Ik weet hoe je kan zien hoe een zadel goed ligt, maar misschien zie ik ook iets over het hoofd? (ligt het misschien toch te ver naar achter met teveel schoudervrijheid?) Kan het dat ik zo slecht rij, dat al mijn gewicht zodanig verkeerd valt, zelfs al heb ik een goed zadel, neem ik regelmatig les en heb ik nooit eerder problemen gehad?
... ik sta open voor alle hints, suggesties en pistes.
Ter illustratie enkele fotootjes van mij en paardje (zoveel mogelijk langs de zijkant).
Deze met het oud zadel (een Bates 18")

En deze met het nieuw zadel

Alvast merciekes!