Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PetraKioto

Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 11:52

Hallo,
Ik heb een Lipizaner van ondertussen 6 jaar. Hij is ongeveer 1m56 en zal nog een beetje groeien en hij is zeer barok gebouwd (rond, stevig, goede spierontwikkeling). Ikzelf ben 1m70 en ... ook barokke gebouwd eigenlijk :D
Zowel paard als ik staan kort op de beentjes. (bij hem eigen aan zijn ras, bij mij met dank aan de mama en papa)
Nu had hij vorig jaar een probleem aan zijn rug en de osteopaat zei dat het door het zadel kwam. Ik heb een zadel op maat laten maken. Ze hebben een uur aan mijn paard gemeten, foto's genomen, zadels gepast en het is van het merk Albion, wat toch een behoorlijk goed merk is (en duur ook).
Ik heb nu een 17,5" dressuurzadel met diepe zit een onderkant van 17" waar extra korte (en dus bredere) kussens onder zitten.
Ondertussen heb ik mijn zadel 2 maanden en deze week kwam de osteopaat terug en bleek dat Rafiki weer geblokkeerd zat op zijn 18de wervel, wat alleen van het zadel kan komen zegt hij.
Ik heb het zadel laten zien, en hij zegt dat het niet past op zijn rug en dat ik dus eigenlijk niet bij mijn paard pas en ik hem beter zou verkopen... Dat kwam ongeveer zo aan: _-:(

Ik ben nu oplossingen aan t zoeken en 2de opinies.
De DA is al bloed komen trekken voor een spieronderzoek (ik wacht op de resultaten) en de zadelshop gaat langskomen om alles nog eens te herbekijken.
Ik ben niet van plan mijn vriendje zomaar uit handen te geven!
Heel veel mensen zeggen mij ook dat ze er nog nooit van gehoord hebben. Rafiki is niet zooo klein (zijn korte beentjes doen wel lijken dat zijn rug langer is dan hij echt is) en ik ben niet zooo dik.
Ik ken ook mensen die van "mijn maat" zijn en die op kleinere paarden of zelfs pony's rijden zonder problemen.

Nu, moest het echt zo zijn dat ik niet compatibel ben met mijn paard, zal ik hem wel verkopen. Het is niet de bedoeling dat ik hem kapot rijd. En hij moet ook nog een aangenaam leven kunnen hebben. Dat begrijp ik nu ook wel. Maar voor we daar zijn, wil ik echt zeker zijn van mijn beslissing. (en ook weten aan wie ik hem dan wel kan verkopen)

Vandaar zoek ik mensen die met zoiets ervaring hebben?
Ben je al in de situatie geweest? Of ken je veel van rugproblemen en zijn er andere oorzaken dan een zadel die blokkages aan de zwevende wervels kunnen veroorzaken? Ik weet hoe je kan zien hoe een zadel goed ligt, maar misschien zie ik ook iets over het hoofd? (ligt het misschien toch te ver naar achter met teveel schoudervrijheid?) Kan het dat ik zo slecht rij, dat al mijn gewicht zodanig verkeerd valt, zelfs al heb ik een goed zadel, neem ik regelmatig les en heb ik nooit eerder problemen gehad?
... ik sta open voor alle hints, suggesties en pistes.

Ter illustratie enkele fotootjes van mij en paardje (zoveel mogelijk langs de zijkant).
Deze met het oud zadel (een Bates 18")
Afbeelding

En deze met het nieuw zadel
Afbeelding

Alvast merciekes!

Liesje1234

Re: Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:08

Misschien een andere osteopaat naar je paard laten kijken.. en toch je zadel nog eens goed na laten kijken. Mijn paard heeft ook een korte rug maar ik heb nooit problemen met zadels en het vast zitten van de rug!

Maar wel een leuk paardje om te zien..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:11

Misschien mis ik wat aan het verhaal, maar kan jij alleen op je huidige zadel rijden? Anders moet er toch een zadel te vinden zijn die zowel voor jou als je paard goed is? Ik vind het nogal een grote sprong van een niet passend zadel tot dus een niet passende ruiter eigenlijk.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:15

mylittlejoy schreef:
Misschien mis ik wat aan het verhaal, maar kan jij alleen op je huidige zadel rijden? Anders moet er toch een zadel te vinden zijn die zowel voor jou als je paard goed is? Ik vind het nogal een grote sprong van een niet passend zadel tot dus een niet passende ruiter eigenlijk.

Ben ik het mee eens :j
Laat je paard nog eens nakijken door een andere osteopaat en laat een andere zadelservice komen. Zien wat die zeggen..
Verder vind ik je zeker niet te zwaar hoor!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:22

Ik heb een klein beetje het zelfde probleem gehad. Alleen had mijn paard een verschoven wervel door een val na het steigeren. Hier is ze voor behandeld. Een jaar na dato heb ik een Hulsebosch op maat laten maken. Hij zei zelf al dat mijn paard een korte rug heeft en het zadel darop zal aanpassen. Ik rij er nu 4 jaar mee en geen enkel probleem mee gehad.
Ik ben 1.78 en (momenteel 88 kg) normaal 75 kg. Ben net zwanger geweest. Heb een 17.5 inch zadel.

Ik zou zeker een andere osteopaat ernaar laten kijken. En misschien icm rijden??

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:24

Misschien eens een foto van de rug laten maken? Bij 1 van mijn paarden is op een gegeven moment een manueel therapeut geweest, een ostheopaat en een maseuse van Happy atleeth. Zadel aan laten passen etc. Maakte allemaal niks uit. Uiteindelijk foto's laten maken in kliniek van de rug, op tussen drie wervels kissing spines en ernstige atrose. Dat is toch wel wat anders dan een blokkade helaas. Zo op de foto te zien vind ik je helemaal geen verkeerde combinatie met je paard in ieder geval.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:25

Zou je paard nog eens door een andere osteo na laten kijken, maar een goede zadelmaker is moeilijk te vinden!
Ik denk dat er voor ieder paardje wel een zadel te vinden is!
Denk namelijk niet dat het aan de osteo alleen ligt maar ook aan de zadelmaker :o

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:26

Ik zou het meer in de manier van rijden zoeken.
Als hij altijd zo loopt zoals in je onderste foto is dat ook niet bevorderlijk.
Het zadel lijkt namelijk niet te lang.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:29

Kelly_Taco schreef:
Ik zou het meer in de manier van rijden zoeken.
Als hij altijd zo loopt zoals in je onderste foto is dat ook niet bevorderlijk.
Het zadel lijkt namelijk niet te lang.

Ga er in mee, wou het eigenlijk al niet zeggen, paard loopt behoorlijk achter de teugel, waardoor hij niet actief genoeg is van achteren!
en dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk!
Nogmaals ik had eerst uitgezocht waar het probleem daadwerkelijk vandaan komt , voordat je met verkopen begint..

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:30

Nou ja! Die bates was duidelijk te lang.... Maar je paard verkopen omdat jij er niet oppast....
Ik heb hetzelfde probleem met de korte rug van mijn paard. Ik ben zelf 1.80m en ook wat breed van onder.
Zit inmiddels op een Strada zadel en de ergste problemen zijn achter de rug.
Daarnaast rijd ik af en toe met een schapenvacht om hem niet te veel te belasten.
En trainen! Helpt ook.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:43

volgens mijn osteo is het "blokkeren" van de lendewervels iets typisch voor engelse zadels en krijgen bijna alle paarden het binnen het jaar. Zou te maken hebben met het feit dat het ruggekanaal nog steeds vrij smal is en weinig beweging toelaat en dat het paard dit allemaal compenseert in de lenden...

Die bates was duidelijk te lang. Ik heb met mijn paard hetzelfde probleem, ik zou eigenlijk een pony zadel moeten hebben, maar daar pas ik niet meer in natuurlijk. Mijn huidige zadel is eigenlijk 2cm te lang, maar paard loopt, sind sik dit heb, veel beter (meer dragen en verzamelen) soepeler en meer spierontwikkeling. Daarvoor had ik een korter zadel (waar ik bagger op zat) en een renzadel, dus eentje zonder boom (alleen zo'n pommel op de schoft en haar lenden zaten ook steevast geblokkeerd tege de tijd dat de osteo moest komen...

Ik zou nog een 2de opinie vragen bij zadelpasser en andere osteo

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:43

Ik ga zeker andere mensen vragen.
Ik wacht nu even op resultaat bloedonderzoek en ook wat mijn huidige zadelmaker zegt (aangezien ik het bij hem heb gekocht, iga ik eerst bij hun).
Ik dacht ook een fysiotherapeut te vragen. Die kijken iets verder dan alleen de beenderen, dus dat kan ook interessant zijn.

En neen, jullie missen niets. Ik snap ook niet hoe dat nu kan van die zadels.
Ik heb natuurlijk mijn nieuw zadel nog niet zo lang, dus misschien is het ook nog van het andere zadel.
Maar toch vreemd dat de osteo dan zegt dat het nieuwe nog te groot is...
Ik zou wel met iets anders kunnen rijden, maar heb nu zoveel betaald voor nieuwe zadel... ik kan niet blijven zadels kopen :\

Wat is "icm rijden"?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:45

tumtietum :Y)
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 01-07-11 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

msbl00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:46

Hi! Ik heb ook een korte rug paard, dat hij een Albion 17,5 heeft, ik denk dat je nodig hebt naar een andere zadelmaker, die kan het paard goed past te vinden. Ik ging door ongeveer 10 zadels voordat ik er een gevonden om mijn paard te passen. Albions pak paarden die zijn breed en plat ze geven veel ruimte. je niet dik kijken naar me en ik denk dat een 17.5 zou fijn voor jou! Het zadel plaatsing ziet er prima uit ook, niet te ver naar achteren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:51

Dat vind ik een belachelijk advies om je paard dan maar te verkopen, want ik zie absoluut geen amazone dat veels te groot is voor haar paard.

gewoon zoeken naar een geschikte soort zadel en proberen, en vooral nog niet te snel kopen maar vraag of je t eerst mag uitproberen, desnoods een maand misschien 2 a 3 maanden, bevalt t niet dan weer een andere passen en uitproberen, tot je de juiste hebt en dat alles met behulp van een goede en eerlijke kundige zadelpasser.

Je kan toch voorlopig tot je de goede zadel hebt op een soort pad rijden? zodat zijn rug weer bij kan komen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:55

Ik zou eens gaan kijken naar boomloze zadels. Bij een boomloos zadel is het namelijk niet erg als het iets aan de lange kant is, aangezien er alleen druk komt op de plek waar je zit. Dus als hij op de laatste rib komt, maar jij zit daar zegmaar niet zelf op, dan komt daar ook geen druk op. Misschien eens 't proberen waard? Je kunt via www.fijnzadel.nl een testzadel bestellen, die kan je een weekje testen en dan merk je wel hoe je paard er onder loopt. Maar dan moet je wel echt elke dag testen, want het is wel wennen voor jezelf, zo'n zadel. :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:56

Ik kan het niet volledig goed uitmaken uit de laatste foto, maar als het zadel al te lang is, dan is het niet veel te lang, hoogstens een centimeter of 2.
Wat ik wel zie, is dat het platte kussens zijn. Met oplopende kussens heb je meer speling. En je loopt ook niet het risico dat het achterste deel van de kussens in de rug van je paard duwen.

Ik kan nu niet zo snel een dressuurzadel bedenken met oplopende kussens, maar bijvoorbeeld een gaston mercier heeft een duidelijk oplopende achterkant. Als je beslist een ander zadel te kopen, kijk dan zeker eens bij merken die oplopende kussens onder hun zadel steken.
Er moeten ook dressuurzadels te vinden zijn met zo'n type kussens.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:58

Even wat de 2de foto betreft, die is vrij recent getrokken (heb nog niet veel foto's met nieuw zadel en zeker niet waar de zijkant goed te zien is) en daar was hij waarschijnlijk al goed geblokkeerd. Hij liep alleszins helemaal niet goed. en inderdaad veel te veel achter de hand.
De foto is zeker niet representatief voor de manier van rijden. Ik rij nog veel met zijn hoofd laag voor rugspierontwikkeling. Hij heeft een behoorlijk goeie achterhand, en daar doen we ook veel oefeningen op. Maja, als beestje vast zit (want hij zat ook nog vast in zijn schouders), kan je natuurlijk geen mirakels verwachten... >;)
Maar ik betwist jullie opmerkingen zeker niet op de foto zelf.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:58

PetraKioto schreef:
Wat is "icm rijden"?

In combinatie met

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:58

Misschien is een Barefoot wat voor zijn rug? Ik vind het zelf hemels zitten, "vreemdelingen" moeten er aan wennen vaak, maar het is echt een pluspunt voor je zit daarna ook. :)
Ook weinig kans op drukkingen als hij goed past.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:59

Ga mee met de anderen in dit topic: als ik je foto's zo bekijk zie ik iemand met een normaal postuur (bij de term barok had ik me een korter en ronder persoon voorgesteld, meer zoals ikzelf :D ) die prima op dit paard zou moeten passen.

Ik zou een second opinion vragen bij een andere osteopaat en een andere zadelmaker. Ook je manier van rijden zou je eens kunnen laten evalueren.

Ik heb trouwens ook goede ervaringen met een (goed) boomloos zadel, dat zou je ook eens kunnen proberen. Wat wennen aan een boomloos zadel betreft: dat is voor iedereen anders. Voor mij en mijn ponybeest was het gelijk prima.
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 01-07-11 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:00

manex schreef:
PetraKioto schreef:
Wat is "icm rijden"?

In combinatie met

ohja blond :Y) :')

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:01

Maflinger_S schreef:
"icm rijden" = in combinatie met rijden.

Ik heb trouwens ook goede ervaringen met een (goed) boomloos zadel, dat zou je ook eens kunnen proberen. Wat wennen aan een boomloos zadel betreft: dat is voor iedereen anders. Voor mij en mijn ponybeest was het gelijk prima.

Ik ging ook zitten en reed ermee weg, maar hoor veel beginprobleempjes als wiebelbenen en wat kantelen omdat je je eigen zit moet vormen bij sommige zadels, ipv dat je in een houding word gedrukt door lepel en kniewrongen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:04

even een stipje, nu geen tijd alles te lezen.
Maar heb het zelfde probleem zo'n beetje met mijn ijslander.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:10

als ik het zo zie is het zadel dat er nu op ligt niet heel veel te lang,maar met deze vorm kussens loop je het risico dat als jij gaat zitten in je zadel en je zit ver naar achter in je zadel dat de kussens dan nog op het kritieke punt in zn rug drukken. een passend zadel hoort altijd in combinatie te gaan met een goed zittende ruiter. als de ruiter er niet goed op zit blijft er een probleem.
ook hoe je je paard rijdt telt mee, weet jij hoe je paard zn rug het best gebruikt? en voel jij dat? of is hoofd en hals laag voldoende?
er zijn meerdere merken die kortere kussens onder een grotere zitting kunnen plaatsen -massimo wow zijn merken waar ik goede ervaringen mee heb.
ik vermoed dat een combinatie van de factoren is die ik hierbven heb neergezet en ik denk niet dat je paad weghoeft maar dat het met een beetje inzet en goed rondkijken en advies vragen bij rijden wel gaat lukken