hoe moet ik verder ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjesssicaa

hoe moet ik verder ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:18

bij ons op de manege staat een haflinger. hij staat er nu ongeveer een 2/3 maanden. sinds kort rij ik erop omdat het meisje zelf een beetje bangerig is omdat hij ongelofelijk sterk is! eerst reden er nog meer mensen op maar die hebben gezegt dat ze er niet meer op gaan rijden omdat ze het TE gevaarlijk vinden. dat meisje had aan mij gevraagd of ik hem eens wou rijden, ik vond dat harstikke leuk want k ben helemaal gek op dat paardje! hij heeft zeker streken omdat hij pas 4 is, dit is vooral met galoperen zo dan gaat ie bokken tanden op het bit en rennen oid. maar na wat er gister is gebeurd zit ik heel erg te twijfelen om hem nog te rijden.. gister was ik hem ook aan het rijden, hij deed hartstikke goed zijn best! veel overgangen rijden, veel figuren rijden. maar toen kwam het. bij F wou ik aandragven en meneer krijgt het in zn kop en rent als een gek over de A-C lijn heen, helemaal bokkend vliegend springend. nou ik achterover zitten hij was al wat aan het afremmen maar toen zag die een uitgang en is met mij erop over de bakrand gesprongen (ben er de hele tijd op blijven zitten). hij schrok van zichzelf en stond meteen stil, de bakdeuren zaten wel dicht! maar tijdens de sprong ben ik met mijn hoofd tegen het plafond aan gekomen waar een ijzeren balk hing echt keihard. ik droeg wel een cap en dat is ook mijn redding geweest. k had voornamelijk heel veel hoofdpijn en ben ook op de manege gebleven, maar het werd steeds meer ik werd duizelig, meer hoofdpijn, misselijk, nekklachten. mijn moeder had me opgehaald en we zijn naar het ziekenhuis gereden daar ben ik onderzocht, ik moest een nekkraag om en aan het infuus daar hadden ze medicijnen in gedaan. tijdens het maken van foto's van mijn nek ben ik buiten bewust zijn geweest. of dit door de medicijnen komt weet ik niet. ik merk dat ik steeds meer last krijg van mijn nek en dat het ook steeds meer naar beneden gaat richting mijn rug. in het ziekenhuis hebben ze gezegt dat er niks aan de hand is dat ik een flinke klap heb gemaakt metmijn spieren en dat ik veel moet rusten.

maar naja, dat verhaal ging natuurlijk als een lopend vuurtje door de manege en nu krijg ik van steeds meer mensen te horen dat ik er niet meer op moet rijden! omdat het te gevaarlijk is, omdat ik te veel risico's neem en het hun verantwoordelijkheid blijft. ik zit nu heel erg te twijfelen of ik stop met hem te rijden of door te gaan want hoe zou het verder met hem moeten gaan als niemand er meer op wilt rijden. en het meisje van wie hij is zelf te bang is ? hij is pas 4 jaar. ik ben helemaal gek op het beestje maar ben door het ongeluk van gister wel gaan twijfelen..
wat is slim om te doen, hem stoppen met rijden of het blijven proberen ?

xjesssicaa

Re: hoe moet ik verder ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:29

niemand die mij kan helpen ?

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:34

Wat raar dat hij dat deed!
Als jij nog een veilig gevoel hebt en hem graag nog wilt berijden zou ik je hierdoor niet laten tegenhouden. Ik begrijp dat het lastig is.
Veel succes en beterschap!

Anne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:35

mmm dit is echt lastig.
Mijn paardje was ook zo ontzettend gevaarlijk soms bezig op die leeftijd.
Ik zou in ieder geval als je verder wil gaan met dat paardje professionele hulp gaan zoeken.
Alleen ben ik bang dat je er niet uit komt.
Dat kwam ik namelijk ook niet.
Vaak als je er een ervaren ruiter op laat rijden die vaak werkt met deze paardjes komt het wel goed.

succes!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:37

Veiligheid voorop. Het belangrijkste is wat je gevoel zegt.
Maar belangrijk om uit te zoeken waar dit gedrag vandaan komt, klinkt mij niet als een standaard jonge paarden probleem.
Denk aan rug klachten, niet passend zadel, gebit niet in orde en ga zo nog maar even door. Imo geeft een paard niet zo'n reactie omdat hij jong is en wellicht dingen niet begrijpt of kan. Klinkt als een vlucht reactie uit ongemak.
Voor je weet waar het gedrag vandaan komt zou ik in ieder geval er niet meer op klimmen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:37

Ja wat wil je horen, via de pc is het moeilijk te helpen, het dier bokt en springt de bak niet zomaar uit , die snapt totaal niet wat de bedoeling is lijkt me, hij gaat uit pure paniek zo te keer,
Ik zou goede begeleiding zoeken en eerst eens een tijdje grondwerk doen met het dier zodat hij wat meer gaat begrijpen wat je wil,
Dat jij eraf ben gevallen is wel sneu en hopen dat je snel weer op knapt, maar is de bak zo laag dat je met je hoofd tegen het dak aan komt, dan zou ik daar zeker niet meer in gaan rijden, elk paard kan bokken,
IK geloof niet dat het dier gevaarlijk is , maar gewoon verkeerd ingereden en geen vertrouwen heeft in een ruiter.
Begin lekker bij de basis en neem de tijd, miss ook wel handig om de eigenaar dat advies ook te geven, anders had ze geen 4 jarige moeten kopen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:39

midgie schreef:
Dat jij eraf ben gevallen is wel sneu en hopen dat je snel weer op knapt, maar is de bak zo laag dat je met je hoofd tegen het dak aan komt, dan zou ik daar zeker niet meer in gaan rijden, elk paard kan bokken.

Dier sprong over de bak rand heen

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:39

@midgie, hulp zoeken gaat niet werken want het is niet mijn paardje. ik zal wel zeker aangeven dat het ook door niet passend zadel en dergelijke kan komen. en ik ben er wel op blijven zitten. de bak is gewoon hoog maar hij is heel erg hoog over de bakrand heen gesprongen heel raar het ging heel snel ..

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:40

ik weet niet meer wie het zij, maar ik kan wel voorstellen dat ik hem een tijdje ga longeren zo vaak mogelijk in de week, ze durft hem ook neit zelf te longeren omdat hij te sterk voor haar is. ik heb hem 1x gelongeerd hij probeerde wel wat maar toen is die daar snel mee opgehouden.

JuliaaaXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:42

goed dat je erop bent blijven zitten!
zou tegen de baas zeggen dat ze beter profesionele hulp kunnen zoeken.
daarna kan je er met een veiliger gevoel op gaan rijden(lijkt mij)
veel succes en beterschap

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:43

Ja ik heb hem even nog een keer gelezen, nu snap ik het van het hoofd stoten ,maar dan was het dier echt in paniek want die springt niet zomaar door een kleine opening als die laag is, helemaal een rede om er even niet op te gaan maar eerst het dier leren dat het allemaal ook leuk kan zijn, dus nog meer geduld hebben.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:45

Hoe leuk een paard ook is....je gezondheid is veel belangrijker. Dat is mijn eerste gedachte.

Daarnaast zou ik, als je besluit te blijven rijden op dit paardje, hem eerst helemaal gezond verklaard willen hebben door een DA. Mijn merrie had vroeger ook haar jeugdige streken, maar prima te handelen. Op een gegeven moment is ze zo verschrikkelijk raar gaan doen tijdens een rit, racen, bokken, noodstops en steigeren dat ik er erg onzacht af ben gegaan. Hierna heb ik haar compleet laten nakijken en kwam er naar voren dat het gedrag voortkwam uit pijn.
Wordt hij gezond verklaard, dan zou het heel verstandig zijn om er goede begeleiding bij te nemen.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:46

jaa dat zeker , ik zou hem morgen ook gaan rijden maar dat ga ik niet doen. ook voor me zelf niet omdat het gewoon nog niet gaat lukken met hoe ik me voel. maar zodra ik haar spreek zal ik wel zeggen dat ik hem ook wel wil longeren en voor de hulp,.

tamaar_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:52

Kun je niet met hem op les?
Als het op manege de waterberg is en jos daar nog les geeft dan kan hij je vast en zeker wel helpen.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:53

jaa het is op manege de waterberg. Jos werk er niet meer, hij mag niet mee lopen in de lessen omdat hij de hele lessen op de kop gaat zetten.

ik heb net de eigenaar gesproken en heb afgesproken dat ik hem morgen longeer ipv van rijden.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:56

Het is dus een eigen paardje dat op de manege in pension staat.
Mijn tip : zoek een ander leuk paardje uit op de manege waar je veilig mee kan gaan rijden, dit had veel erger af kunnen lopen.
Als het een manegepaardje is is het de zorg voor de manege dat dit paardje alleen met zeer ervaren ruiters in de lessen mee mag lopen.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:04

nee het is een pension paard. er zijn niet zo veel paarden die je als pension paard mag rijden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:11

Levensgevaarlijk kun je zoiets noemen...
TS, ik zou stoppen.
Als hij het nog een volgende keer doet en jou hoofd komt verkeerd terecht op die balk kun je dood zijn, houd dit in je achterhoofd.
Is hij wel helemaal goed? geen klachten van zijn rug? geen pijn in zijn mond? past het zadel?
Tja, klinkt een beetje bokt allemaal maar ik kan wel begrijpen dat als je paard last heeft van zijn rug dit zou doen, zou ik ook doen als ik een paard was ;)
Je kunt ook alleen longeren, wandelen, poetsen etc. heb je toch nog een vz pony :)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:21

En als iemand hem nou aan de longe doet, en als hij beetje rustig is aan de longe erop? Dan heb je meer te zeggen!

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:23

jaa zouden we kunnen proberen .. vanavond ga ik naar de manege toe , en als het regent dan ga ik hem longeren want hij moet wel beweging hebben. eigenaar komt ook naar de manege :) als ik me goed voel!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:41

Waarom vraag je Nikki niet eens? Weet niet of ze dat zelf ziet zitten. Maar als iemand die pony goed kent ;)

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:43

jaa dat zou k ook nog kunnen vragen, maar ik denk niet dat nikki tijd heeft om een aantal x naar de manege te komen voor stoer ze heeft ook haar eigen paarden . maar misschien heeft ze wel een paar tips.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:46

Veiligheid eerst!!
Wat zegt je gevoel?
Wel een nare streek, heel veel beterschap.
En anders ga je hem toch borstelen, longeren, wandelen, ect. (en dus niet meer rijden)

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:47

hmm, mn gevoel weet het niet. aan de ene kant wil ik heeeel graag verder gaan met rijden , maar aan de andere kant ben ik ook wel bang dat er weer wat gebeurd.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:48

Sjors493 schreef:
Veiligheid eerst!!
Wat zegt je gevoel?
Wel een nare streek, heel veel beterschap.
En anders ga je hem toch borstelen, longeren, wandelen, ect. (en dus niet meer rijden)

jaa het is niet mijn verzorgpaardje maar een paardje die ik een aantal x in de week rijd
de ene week wel andere week niet enzo.