Paard wil ABSOLUUT niet aan de teugel lopen!!!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarkusHaifa1

Paard wil ABSOLUUT niet aan de teugel lopen!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:04

Hey, ik ga in de zomervakantie rijden met het paard van iemand van mijn manege, ongeveer twee weken. Omdat ze op vakantie is en zodat ik haar paard dan kan 'bijschave' . Nu is het probleem bij het paard dat hij dus ABSOLUUT niet naar beneden wil komen. Hij is zes jaar en al volledig ingereden door het meisje zelf... Daar heeft ze me nogal wilde verhalen over vertelt ( vraag maar wat als je denkt dat dat de oorzaak kan zijn...). Ik heb al zoveel geprobeerd zoals in halt laten ontspannen en lichte teugel- en beendruk. Of in een verzameld drafje naar beneden krijgen, weliswaar zonder te trekken of te snokken! Maar niets helpt! Ik ben écht radeloos. Ik mag hem beginnen rijden tegen 8 juli tot 22 juli, en heb er nu om hem te leren kennen al een paar keer gereden. Maar ikdenk niet dat het van toepassing is om bijzetteugels of slof of... Te gebruiken aangezien het dus NIET mijn paardje is. Weten jullie raad?

LadyMadonnaJarig

Re: Paard wil ABSOLUUT niet aan de teugel lopen!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:04

Aan de teugel lopen is geen kunstje, maar een gevolg van ontspanning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:06

Veel cirkels rijden, achterwaarts, overgangen en terugrijden en weer voorwaarts rijden. Tot hij los is en opzij buigt (stelling), dan komt het nageven vanzelf.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:07

stef schreef:

Ja daarom heb ik dus ook geprobeerd om hem in halt te Laten ontspannen? dat stond in mijn topic? Maar goed, dat besef ik. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat hij in stap,draf en galop WEL ontspant?

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:08

VivaLaVida schreef:
Veel cirkels rijden, achterwaarts, overgangen en terugrijden en weer voorwaarts rijden. Tot hij los is en opzij buigt (stelling), dan komt het nageven vanzelf.

Hier heb ik iets aan, dankjewel. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:09

Door correct te rijden. :) Zoals VivaLaVida schrijft. Stille hand, stille zit. Het is een kadootje van je paard, dat geeft 'ie niet zomaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:10

In halt ontspannen werkt niet, je paard moet werkend soepel worden, dat word ie niet vanzelf. en stef heeft helemaal gelijk hoor, maar die zegt eigenlijk gewoon hetzelfde als ik maar dan anders geformuleerd. Je zult je paard eerst helemaal soepel moeten krijgen. longeren is ook een goeie, met dubbele lijnen/ pessoa!

edit: stille hand, maar ik vind wel dat je stelling moet vrágen. Dus buigend je cirkels in. en dat mag je met je hand best vragen. (niet trekkend natuurlijk maar je hand iets van de hals af, naar binnen vragen en je binnenbeen eraan houden, paard hierna ook weer recht maken als je rechtuit gaat, keertje naar buiten buigen enz.) slangenvoltes zijn ook handig hierbij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-11 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:11

Gypsy schreef:
Door correct te rijden. :) Zoals VivaLaVida schrijft. Stille hand, stille zit. Het is een kadootje van je paard, dat geeft 'ie niet zomaar.

Oké,dankje :)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:12

Ik moet die van mij met mijn binnenbeen tegen mijn buiten teugel aanrijden. Maar het is moeilijk te zeggen via de pc hoe en wat. Kan je in die 2 weken niet wat begleiding nemen? ( is wat moeilijk als je een paard moet bijschaven en je zelf niet weet hoe je het kan verbeteren)
Wat VivaLaVida zegt, veel overgangen, tempowisselingen. En werken aan de ontspanning

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:12

MarkusHaifa1 schreef:
stef schreef:

Ja daarom heb ik dus ook geprobeerd om hem in halt te Laten ontspannen? dat stond in mijn topic? Maar goed, dat besef ik. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat hij in stap,draf en galop WEL ontspant?

leren rijden...iemand die goed rijdt krijgt een paard zo aan de teugel(en dat zijn er niet veel)....mits het paard geen lichamelijke problemen heeft waardoor hij belemmert wordt.
Kissing spines,artrose in nekwervels enzo.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:13

Misschien kan jij er niet genoeg voor rijden?
Daarom helemaal geen hulpteugels gebruiken.
Een paard herscholen is iets voor deskundigen.
En duurt ook langer dan de tijd, dat jij er op rijden mag.
Niet mee gaan worstelen dus, en het paard net zo rijden als zijn eigenaresse.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:14

Johanna59 schreef:
Misschien kan jij er niet genoeg voor rijden?
Daarom helemaal geen hulpteugels gebruiken.
Een paard herscholen is iets voor deskundigen.
En duurt ook langer dan de tijd, dat hij er op rijden mag.
Niet mee gaan worstelen dus, en het paard net zo rijden als zijn eigenaresse.

Dat is nog een goede tip :)

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:14

Nou, ik kan heus wel rijden hoor! Ik heb nog maar 7 keerop dat paard gereden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:15

dan kan je nog beter niet gaan rijden :? want de eigenaresse rijdt hem en hij leert daarbij niet zijn rug te gebruiken en soepel te worden. Misschien doet TS het wel heel goed met deze tip (en wat is er nou mis met voltes/slangevoltes/buigen/overgangen, dat kan nooit kwaad.) en kan zij de eigenaresse nog een handje helpen zometeen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:16

MarkusHaifa1 schreef:

nou,als je echt goed rijdt moet het geen problemen opleveren hem er door te rijden ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:16

Is er niet iets anders aan de hand? Dan het paard bijvoorbeeld vast zit in de rug of nek, een niet passend zadel draagt?

Van de andere kant kun je je ook afvragen hoe kundig de eigenaresse is (gezien de wilde verhalen die ze verteld..) en of het dier wel goed is ingereden en word gereden. Ik ken genoeg mensen die heel goed kunnen rijden maar geen paard inrijden omdat ze dat niet kunnen. Ik ken ook genoeg mensen die een goed ingereden paard niet goed kunnen rijden en dat het daardoor ergens mis gaat.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:16

Oké, even voor de duidelijkheid!!!!! Ik wil dit paard niet 'herscholen' maar beweging geven terwijl zij op vakantie is en ik rijdt met het paard in bijzijn van een ervaren instructeur.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:17

wat is jou idee van een paard aan de teugel rijden?
Ik zie dat je 13 bent....

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:18

zorro schreef:
Is er niet iets anders aan de hand? Dan het paard bijvoorbeeld vast zit in de rug of nek, een niet passend zadel draagt?

Van de andere kant kun je je ook afvragen hoe kundig de eigenaresse is (gezien de wilde verhalen die ze verteld..) en of het dier wel goed is ingereden en word gereden. Ik ken genoeg mensen die heel goed kunnen rijden maar geen paard inrijden omdat ze dat niet kunnen. Ik ken ook genoeg mensen die een goed ingereden paard niet goed kunnen rijden en dat het daardoor ergens mis gaat.

1 van haar verbale was dat ze met een zweep langs elke kant moest rijden omdat haar paard tegen de muur ging plakken of teveel af de hoefslag ging.. Maar volgens mij past het zadel weldenk ik...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:18

als je paard in bijzijn van een ervaren instructeur rijdt kan je beter met de instructeur overleggen,die zal je kunnen helpen,en zeker als je zo goed kan rijden moet het icm les geen probleem zijn

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:19

geerke schreef:

Dat het paard onder je ontspant en nageeflijk wordt.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:19

MarkusHaifa1 schreef:

Haha wat een geweldige reactie!

Wij hebben een eigen paard, en pas na 1 jaar kwam de band en de ontspanning.
En toen konden we pas goed samenwerken, en toekomen aan goede arbeid!

Het eerste jaar was alleen maar van de hand af naar voren rijden, lekker die kop in de wind.
Na dat jaar, hadden we de perfecte aanleuning te pakken.
En is sindsdien niet weggeweest, je moest eens weten wat een kritiek we hebben gekregen waarom we zo dat eerste jaar rijden.
Ik moest maar met een slof rijden etc etc.

Nu niks anders dan lof, in aanleuning, en dan ook nog ruimte in de gangen jaja dat bestaat nog!

Succes met het paard, en de problemen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:19

MarkusHaifa1 schreef:

Bedoelen maar omdat je zelf niet weet hoe je het moet oplossen. Als er zich dan een ander ' probleem' aandient of het lukt niet met deze tips wat dan?
Een paard herscholen is idd niet makkelijk.

edit in je OP staat dat de eigenaresse je gevraagd heeft of je het paar kan bijschaven. Als je zelf niet weet hoe en wat is dit ook moeilijk, omdat alles vaak niet volgens het boekje gaat ( alle bij mijn paarden toch). Hoe je rijdt weet ik niet, maar omdat je een topic opent met deze vraag zegt me dat je geen ervaring hebt met dit.

Maar veel succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:21

MarkusHaifa1 schreef:
geerke schreef:

Dat het paard onder je ontspant en nageeflijk wordt.

laat je niet gek maken hoor ts, dit is het correcte antwoord :D
Vind het juist super dat je tips vraagt (en aanneemt!!!!! *\o/* *\o/* *\o/* ) om het paard beter te kunnen rijden! Kan hij alleen maar beter van worden.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:22

Tempus schreef:
MarkusHaifa1 schreef:

Bedoelen maar omdat je zelf niet weet hoe je het moet oplossen. Als er zich dan een ander ' probleem' aandient of het lukt niet met deze tips wat dan?
Een paard herscholen is idd niet makkelijk.

edit in je OP staat dat de eigenaresse je gevraagd heeft of je het paar kan bijschaven. Als je zelf niet weet hoe en wat is dit ook moeilijk, omdat alles vaak niet volgens het boekje gaat ( alle bij mijn paarden toch). Hoe je rijdt weet ik niet, maar omdat je een topic opent met deze vraag zegt me dat je geen ervaring hebt met dit.

Maar veel succes ermee

Dankje, en deze keer gaat het idd niet volgens het boekje. Maar ik heb wél het gevoel dat hij zijn bit 'vastneemt' waardoor ik de controle niet meer heb.