vervelend hupje in de draf.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maybe2

vervelend hupje in de draf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 09:01

ik vraag dit even voor iemand anders,het is namelijk zo,het paardtje waar ze op rijdt is een fries,en ze heeft net weer een beetje opgepakt want ze had namelijk nogal wat pech met zadels,ze had bv, een nieuw zadel gekocht,van iemand die zelfs langs is geweest en heeft dus gepast,bleek dat hij op een gegeven moment kreupel begon te lopen,dus zadel weer terug gebracht,toen heeft ze iemand anders laten komen om een zadel aan te laten meten,en die zadel ligt wel goed,en hij loopt ook niet kreupel.maar,nu maakt hij in de draf iedere keer een heel vervelend hupje,alsof hij met 1 voorbeen in galop wil.wie o wie weet wat dit kan zijn.heeft hij ergens last van?of heeft hij haar voor de gek met rijden?of moet er een dieren arts aan te pas komen? het meiske weet het niet meer en is een beetje radeloos aan het worden.ik zou het ook niet weten,dus vraag ik het hier.hoop dat jullie het weten.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:29

mijn dame deed dit in het begin ook altijd. Ze was gewend van enkel en alleen te gaan wandelen en toen kwam ik ineens die in een piste een beetje amateurdressuur wou doen.

Is er vanzelf uitgegaan. Ben een beetje gaan lessen en heb zelf ook heel wat opgestoken. Bij mij hielp voorwaards, neerwaards heel erg.

Nu doet het het uitzonderlijk nog eens als ze echt geen zin heeft en zichzelf wat opjaagt en tegenstribbelt.

MiesEnRijk

Re: vervelend hupje in de draf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:35

mijn draver doet het ook heel erg.. Maar ik heb het minder gekregen door veel overgangen te rijden en zodra ik hem in de draf aanzet kneepje met mijn buitenhand en me binnenbeen zachtjes aanleggen.
Hij doet het nog steeds af en toe maar na veel overgangen draaft hij gewoon normaal weg :D

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:37

Zelfde hier, ik heb een quarter x bwp; en die hupt ook als ik van stap overga in draf.
Ik heb haar gisteren laten trainen door een goede vriend, die ontzettend goed rijdt, en die raadde me ook aan héél veel overgangen te rijden.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:46

Lijkt op een taktfout.mijn bonte doet dat als ik de middendraf in wil.ik moet van mijn instructeur hem erdoorheen rijden,dus gewoon na voren rijden.ik moet zeggen na ern paar keer door dat hupeltje heen gereden te hebben doet hij niet meer.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:49

mijn paard doet/ deet dit eerst ook altijd.

Ik heb toen idd veel overgangen moeten rijden, wat hem actief maakte..
En als ik de overgang goed voorbereid en met aan de voorkant ontspannen heb.
VW-NW dan draaft hij dus zonder problemen weg..

Maar vooral veel oefenen, heb je les?

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:56

Hoi hoi,
Omdat dit paard niet recht is, heeft hij die huppel nodig om zijn lichaam in balans te brengen.
Is je paard linksgebogen, dan doet hij dat met zijn rechtervoorbeen.
Is je paard rechtsgebogen, dan doet hij dat met zijn linkervoorbeen.
Door rechtrichtoefeningen verbeter je dit lichamelijke euvel.
Ik wens je succes!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:16

zoals ik nu begrijp is het waarschijnelijk niks ernstigs,en moet ze veel overgangen rijden.hij doet het op buitenrit namelijk niet alleen als ze in de bak rijdt,ze moet hem dus gewoon door rijden en recht proberen te rijden,hij is namelijk nog jong,4 jaar, en ze heeft les maar ze heeft een poos niet gereden dus wil ze het eerst even weer opbouwen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:17

En het achterbeen goed activeren, zodat hij voldoende ondertreed om daar de kracht van de overgang vandaan te halen :) nu maakt hij de overgang waarschijnlijk meer met zijn voorhand en "klauwt" daarbij met zijn voorbeen, dat is het hupje dat je voelt

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:03

Aangezien het paard pas 4 is kan het ook met balans te maken hebben.
Mijn 4 jarige doet t ook wel eens.
Er staan veel goede tips hier boven.
Niks om wanhopig van te worden dus.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:10

Hupje bij overgang van stap naar draf deed mijn paard ook. Bleek dat ik haar aan de voorkant teveel tegenhield als ik in draf wilde gaan. Dus kon ze alleen maar een soort huppel maken. Ik moest haar meer de ruimte geven en nu gaat het goed en doet ze het niet meer.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:56

doet dit paard het ook aan de longe of alleen onder het zadel?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:03

Waarschijnlijk loopt je paard te veel op de voorhand, en berijd je de overgang niet goed voor. Dan overval je je paard eigenlijk met je hulp, en doordat het dier op de voorhand loopt draaft hij eerst aan van voren waardoor je dit huppeltje krijgt. Gaat je paard ook uit de aanleuning (hoofd omhoog) bij het aandraven? De oplossing:

1. rijd je paard goed rond en in aanleuning met een actieve achterhand in stap voordat je aan gaat draven.

2. Geef eerst een halve ophouding voordat je gaat aandraven.

3. Reageert je paard niet goed bij het aandraven, rijd dan een vloeidende overgang terug naar stap, en begin weer bij 1 (belangrijk!).

Succes.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:03

De mijne doet dit ook. De oplossing is: Ervoor zorgen dat hij rechtgericht en in evenwicht loopt alvorens aan te draven (zoals hier eerder al werd gezegd).
Draaft hij aan met hupje: meteen terug naar stap. Rustig aan terug rechtrichten en dan weer aandraven. Doet hij het goed: belonen door verder te gaan in draf. Maakt hij weer een hupje: weer onmiddellijk terug naar stap.
En dit uiteraard veel oefenen. Wel erop letten dat je hem niet meteen terug naar stap haalt als hij goed aandraaft, anders gaat het paard er niets meer van begrijpen en ziet hij het verschil niet in tussen wat 'goed' is en wat 'verkeerd' is. Je hoeft hiervoor niet noodzakelijk echt alleen maar overgangen te gaan rijden. Je kan dit gewoon opnemen in de training. Je moet er dan wel op letten dat je genoeg aandacht besteed aan overgangen. Verder is het belangrijk om hier echt heel consequent in te zijn.
Succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:06

een hupje kan ook voortkomen uit een te krap zadel waarbij de schouderpsieren dus geblesseerd zijn.
ook zonder krap zadel kan de schouder soms niet goed functioneren door spierproblemen en kan er een hupje gemaakt worden
dan kan het paard het been niet ver genoeg naar voren brengen en maakt het een hupje.
eventueel wel een idee om je paard dan wel na te laten kijken :j

janine1110

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:45

Laag en rond rijden als je aandraaft, en laag en rond blijven..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:46

Mijn paard deed het toen hij een schouder blessure had.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:46

jullie hebben het veel over de overgang van stap naar draf maar hij doet het in de draf,als hij een poosje draaft bedoel ik.
ik laat haar alle reacties even lezen en ik vind dat ze het zeker kan proberen,alvast bedankt voor de vele reacties,super,thanks.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:54

maybe2 schreef:
jullie hebben het veel over de overgang van stap naar draf maar hij doet het in de draf,als hij een poosje draaft bedoel ik.
ik laat haar alle reacties even lezen en ik vind dat ze het zeker kan proberen,alvast bedankt voor de vele reacties,super,thanks.

Gooit hij dan het hoofd ook in de lucht? Want dan is het alsnog een probleem dat hij teveel op de voorhand komt, en kun je het oplossen door van achter naar voor te rijden. MAAR: het kan inderdaad ook heel goed zijn dat je zadel te smal is geworden, wanneer heb je voor het laatst een zadelmaker erbij gehad?

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:22

In dat geval zou ik dus ook eerder aan een te krap zadel of een blessure denken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:26

mijn merrie deed dit ook.
Was op gegeven moment opgelost door anders te gaan rijden maar........
Later bleek er een beengebrek te zijn die echt niet leuk was.
Doordat ze zo hard was voor zichzelf kwam het er op dat moment niet goed uit, ze liet het niet goed zien.
Zelfs een ernstige peesblessure liet ze niet zo maar eventjes zien....en hoefzweren zag je pas als ze doorgebroken waren....
Ik zou het eerst even na laten kijken voor ze er op gaat trainen/ het misschien erger gaat maken.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 18:46

het kan niet aan het zadel liggen want de zadelmaker is er al bij geweest,toen is ze pas weer begonnen met rijden.

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:54

Volgens mij heeft het paard moeilijkheden met de overgang van stap naar draf.
Soms ligt het inderdaad aan taktfouten en zou je dit moeten opmerken bij grondwerk.
Onder het zadel moet de ruiter zijn paard voorbereiden op een overgang.
Als ik bvb mijn jonge merrie plots benen geef zonder een kleine waarschuwing van de zit of handen hupt ze eerst ook vooruit om dan pas te draven.
Zoals de meesten hier al aangeven, is het rijden van overgangen hier wel aangewezen.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:55

Sienna_ schreef:
Volgens mij heeft het paard moeilijkheden met de overgang van stap naar draf.
Soms ligt het inderdaad aan taktfouten en zou je dit moeten opmerken bij grondwerk.
Onder het zadel moet de ruiter zijn paard voorbereiden op een overgang.
Als ik bvb mijn jonge merrie plots benen geef zonder een kleine waarschuwing van de zit of handen hupt ze eerst ook vooruit om dan pas te draven.
Zoals de meesten hier al aangeven, is het rijden van overgangen hier wel aangewezen.

Even lezen.. Ze zegt net dat het niet bij de overgangen is, maar tijdens het draven.

nik4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:03

mijn paard deed dit ook tijdens het draven, heel irritant.
er is mij tijdens een les een keer de tip gegeven om op het moment als hij/zij dat hupje maakt en je dus iets uit het zadel word gegooid om je dan in het zadel te laten vallen.
ik heb dit slechts 2 keer hoeven te doen en het paard merkt snel dat als hij hupt dat hij zichzelf ermee heeft doordat hij een schok in z'n rug krijgt.
natuurlijk niet met je volle gewicht neergooien in het zadel maar de hup bij wijs van spreken half opvangen.
daarna heeft is paard door bepaalde persoonlijke omstandigheden zeker 2 maand niet meer gereden en toen ik er hierna weer mee ben begonnen heeft ze werkelijk nooit meer zo achterlijk gehuppeld.
succes ermee