Paard stijf !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_NaNe_

Paard stijf !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:53

Hallo,

Ik heb sinds twee maanden mijn eerste paardje gekocht, hij komt van de manege dus ik weet zeker dat hij niet ingespoten is met van allerlei dingen die niet deugen.
Sinds twee weken geleden ben ik begonnen met het oefenen van veel stellingen en zijgangen met als doel hem te 'gymnastiseren', spieren te ontwikkelen.
Misschien ben ik iets te fanatiek geweest, alhoewel ik hem echt niet zo hard heb laten werken.

Sinds vorige week donderdag heb ik het gevoel dat er iets scheelt, donderdag gaf hij kleine bokjes in linkergalop op de volte (is een doodeerlijk paard en doet dat normaal echt nooit!)
Ik had echt het gevoel dat hij het moeilijk had met galopperen want na de bokjes wilde hij niet meer verder galopperen. Voor de rest heb ik die dag niets gemerkt. Vrijdag heeft er iemand anders gereden, die ondervond geen problemen, zaterdag had ik er ook niet echt problemen mee, (ik had al beter gereden, maar niets speciaals te merken) zondag had ik hetzelfde probleem als donderdag. Maandag was rustdag. Vandaag was hij echt enorm stijf... Hij had al moeite met gewoon een volte te draven, als ik wou galopperen viel hij er steeds uit. Extra aandrijven had alleen maar het omgekeerde effect. Hij liep gewoon echt heel stroef.... Het paardje is normaal gezien al naar de stijve kant maar nu was het echt erg. Meestal betert het ook na een galopje en wat inrijden maar nu dus niet.

Ik vraag me af of het komt door de oefeningen die ik met hem heb gedaan. Ik weet ook niet goed wat ik er nu mee moet doen...
Ik was ook van plan (voor dat hij zo stijf werd) een pessoateugel aan te schaffen om hem er af en toe mee te longeren (op aanraden van een instructeur).
Maar nu weet ik niet of dat wel een goed idee is, aangezien dat toch ook zwaar werk is voor een paard.

(Het paard is ook wel een beetje naar de magere kant (doordat hij wormen heeft gehad) en heeft niet veel bespiering, hij was van de manege dus heeft twee jaar niet meer echt gewerkt)

Sette

Re: Paard stijf !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 05:13

Heb je hem laten keuren?

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 06:25

Misschien loop je te hard van stapel. Maar als het niet overgaat, kan je misschien een fysiotherapeut/osteopaat je paard na laten kijken. Ze kunnen je dan ook advies geven voor de training.

Succes!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 06:29

Misschien doordat jij hem nu weer laat werken kirjgt hij spierpijn?
Net als wij mensen en dan zijn wij ook stijf!
Ik denk dat dit echt komt doordat je nu weer bezig bent met hem en je geeft zelf al aan dat hij weinig bespiering heeft.
Die moet hij nu weer op gaan bouwen en daardat werk krijgt hij nu misschien spierpijn?

succes met je paardje!!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 06:31

kan spierbevangen zijn. Even bloed laten checken voor je verder gaat met rijden, longeren of wat anders.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:01

micatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:19

heb je hem op die rustdag wel beweging gegeven? Of heeft hij ie hele dag op stal gestaan met de normale hoeveelheid voer? Dit is namelijk erg slecht, dan kan hij (een lichte vorm) van maandagziekte hebben gekregen.

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 10:32

Ik heb hem klinisch laten keuren, de da zei dat er wat vocht in de benen zat en dat hij niet 100% regelmatig loopt maar er was geen echte reden om hem af te keuren.
Op maandag is de manege gesloten. We kunnen er niet in dus kon ik hem ook geen beweging geven :s Maar hij staat er al lang dus ik zou het vreemd vinden dat da nu plots dan een probleem geeft.

Het topic over het gras is erg interessant maar denk niet dat het daar aan licht want hij staat nooit lang op de wei, en de weide is zo kaal als maar zijn kan....
Ik hoop dat ik dan inderdaad mij niet teveel zorgen moet maken. Ik ga nu naar hem toe. Hopelijk is het al wat beter.

bedankt voor de reacties tot zover.
Als er iemand nog wil reageren, ga uw gang :)

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:37

Mijn paard is een ook periode erg stijf geweest. Ik moest echt 15 min in een rustig tempo draven voordat zijn spieren warm waren en we aan het werk konden. Mijn paard is net 8, dus dat hoorde echt niet.

Ik ben toen op eiwitarm voer over gegaan, Kentucky Lite E. Hij loopt nu weer helemaal prima. Misschien moet je eens goed naar het voer kijken? Krijgt hij nu ander voer of niet?

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 10:45

Nee, hij krijgt enkel iets meer voer denk ik, de voerschema's zijn net aangepast, zoals ik al aangaf is hij wat naar de magere kant dus voeren ze hem ietsje meer om terug op gewicht te komen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:06

manegepaard....wormen...vocht in de benen...niet regelmatig....2 jaar niet gewerkt , mager ???
Was de prijs ernaar ?
De meeste paarden worden niet zomaar manege-paarden en moeten geld verdienen zolang ze kunnen...vind het verhaal niet kloppen....óf de kat in de zak óf goedkoop is duurkoop !
Heb je een foto of film van het paard ?
Hoe ben je met de training vanaf het begin begonnen ?

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:16

Ik zou hem laten nakijken door een ostheopaat, mogelijk zit hij vast en/of heeft hij pijn. Ik denk dat je dit eerst moet uitsluiten/behandelen voordat je verder met hem gaat.

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:59

(Voor alle vergissingen uit de wereld te helpen: Het paard heeft bij de manege dagelijks gelopen soms wel drie uur...Alleen gewoon met manegeruitertjes die hem niet laten 'werken' )

Kom net van hem: Ik heb er mee gestapt, en even gedraaft om uit te testen of het al iets beter was, maar het was nog erger... Hij viel zelfs stil in draf! Kheb hem daarna dan nog maar even in de piste los gezet, vreemdgenoeg kreeg ik hem amper terug te pakken, gaf bokjes, galoppeerde, er was niets aan te zien!!!

Zou het misschien aan het zadel liggen dan? Het zadel ligt er op sinds vorige maand, is een wintec met de smalste boom, maar omdat die boom eigenlijk nog net iets te breed was heeft de zadelmaker hem vanvoor nog wat aangepast

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:07

Zou het zadel eens na laten kijken door een andere zadelmaker.. klinkt mij als drukpijn..

Wintec zadels liggen totaal niet op mijn paard bijvoorbeeld. De boom is prima maar de
keilkussens (onder het zitvlak) zijn te dik voor op mijn paard. Daar zou ze last van
krijgen omdat ze een wat gezonken rug heeft en er dan teveel druk achter het zadel
komt.. en zo is ieder paard anders.. het is niet zo van ik koop een zadel met veel
verschillende bomen en die ligt op IEDER paard.. helaas niet :n

Een zadel heeft veel meer dingen die vrij moeten liggen om geen pijn te veroorzaken..

Ik zou voor een 2nd opinion ergens anders vragen...

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:17

mijn paard krijgt spierpijn ( dus in het begin zeker stijver ) als ik die dag ervoor wat extras aan der gevraagd heb, denk aan contragalop ect.
je paard gebruikt nu andere spieren die die voorheen niet hoefde te gebruiken, dit kan wel eens het "probleem" zijn.. werk hem lekker lang en laag los beetje stelling links en rechtsom en probeer dit op te bouwen, iedere week iets moeilijker maken..
als dit niet beter wordt dan even na laten kijken

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:51

paard heeft op manege 3uur perdag rondjes gesukkeld en dus ook gegallopeerd. Ik verwacht niet dat paardlief in twee maanden klaargestoomd is tot wedstrijdpaard dus als ie al spierpijn krijgt door TS stelt t waarschijnlijk niet veel voor.. Ik denk dat het wat anders is

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:01

nee maar laten we eerlijk zijn, de meeste maneges lopen de paarden rondjes achter elkaar aan, nauwelijks stelling ect.
als het paard nu opeens rugspieren moet gebruiken kan ik me best voorstellen dat die last heeft.
mn paard heeft 2maanden stil gestaan ivm blessure en is nu weer zo stijf alsof ik een blok beton onder me heb, puur opbouwen weer spieren weer losmaken ect.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:06

_NaNe_ schreef:
Sinds twee weken geleden ben ik begonnen met het oefenen van veel stellingen en zijgangen met als doel hem te 'gymnastiseren', spieren te ontwikkelen.
Misschien ben ik iets te fanatiek geweest, alhoewel ik hem echt niet zo hard heb laten werken.

Je hebt een stijf paard ( schijnbaar al jaren ) waar je mee aan de gang gaat en dat heb je heel rustig en onder begeleiding op de bouwen, dit is niet een echte doordachte actie geweest, al is het wel met je beste bedoelingen en dat begrijp ik best. Daarbij werken oefeningen alleen als ze correct worden uitgevoerd, nu heb je een stijf paard dus kan ik denk ik wel stellen dat ook de oefeningen niet goed correct uitgevoerd zijn gewoon omdat zijn lijf dat nog niet aankan. Verder zie je wel eens met zijgangen dat paarden het buitenbeen ver buiten de massa wordt gezet, scharen bijv. is funnest voor het si gewricht.
Zo te lezen is hij overbelast en heeft hij pijn wat hij nu uit en er zal nog wel wat ongemak in zijn lijf zitten. Mijn paarden worden 2 x per jaar gechecked door de osteopaat en elke x ben ik weer blij als ze geweest is, want er is altijd wel wat namelijk, maar de eerste x was er veel werk te doen met beide.

Ik zou het paard na laten kijken door een osteopaat ( gezien ook zijn manegeverleden zou dat geen slecht idee zijn ) en verder in overleg met een instructeur ( die er verstand van heeft ) een trainingsplan opstellen waarbij je toch wat stappen terug zal moeten gaan doen. Je paard is heel duidelijk naar jou toe nu, zoek wat mensen die je kunnen helpen en het paard onderzoeken en overleg met hen, boktadvies is leuk, evenals de goedbedoelde adviezen van iedereen om je heen, maar we zien hier geen paard achter de comp en dit is serieuze pijn dus vraag advies bij de juiste mensen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:09

A_man schreef:
nee maar laten we eerlijk zijn, de meeste maneges lopen de paarden rondjes achter elkaar aan, nauwelijks stelling ect.
als het paard nu opeens rugspieren moet gebruiken kan ik me best voorstellen dat die last heeft.
mn paard heeft 2maanden stil gestaan ivm blessure en is nu weer zo stijf alsof ik een blok beton onder me heb, puur opbouwen weer spieren weer losmaken ect.

als je een paard wat voelt als een blok beton soepel moet (los) rijden dan is er structureels iets niet goed, ook jou zou ik de tip geven om hem ook na te laten kijken, deze periode mag niet te lang duren van het 'stijf als een blok beton zijn'

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:29

Heb ondertussen wat onderzoek gedaan op internet. Het is ook zo dat, voor hij echt stijf werd, altijd een hele tijd opwarming nodig had, na een galopje loopt hij altijd veel beter. Volgens wat ik op internet las zou het artrose kunnen zijn. Zou dat ook te maken kunnen hebben met dat nu opeens erg stijf te zijn?

Ik vrees dat ik er best zo snel mogelijk een DA bijhaal :-(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:42

Dan zou ik er een andere DA bijhalen dan diegene die hem goedgekeurd heeft want die is de titel dierenarts niet waard, zowiezo doet een manege een gezond, rustig paard waar veel ruiters opkunnen niet in de verkoop dus ben ik bang dat je belazerd bent.

_NaNe_ schreef:
Heb ondertussen wat onderzoek gedaan op internet. Het is ook zo dat, voor hij echt stijf werd, altijd een hele tijd opwarming nodig had, na een galopje loopt hij altijd veel beter. Volgens wat ik op internet las zou het artrose kunnen zijn. Zou dat ook te maken kunnen hebben met dat nu opeens erg stijf te zijn?

Ik vrees dat ik er best zo snel mogelijk een DA bijhaal :-(

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:49

Woorden van de manegeeigenaar:

'In principe zijn alle manegepaarden te koop omdat we beseffen dat ze bij een eigenaar toch een beter leven krijgen. Ik doe hem ook niet met plezier weg want hij loopt goed voor de manege, is geliefd ed...'

Ik heb er ook zelf naar gevraagd hem te kopen, het is niet dat ze hem wegdeden, in tegendeel eigenlijk...

De DA heeft een klinische keuring gedaan: longen gecheckt, buigproeven, observeren van hoe hij loopt aan de lounge, alles was ok. Wat had hij nog moeten doen?

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:53

Wellicht is het verstandig om er een osteopaat naar te laten kijken. Mijn vorige paard was ook vraag erg stijf maar na 1 behandeling was hij echt een stuk soepeler. Hij zat vast in zijn rug. Met rijden ging het daarna ook veel beter en meer ontspannen

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:57

Het woord osteopaat is al heel vaak gevallen. Ik ken er eigenlijk niet veel van.
Zijn ze duur? Weet er iemand een goede osteopaat in de buurt van Antwerpen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:23

Lees je eigen zin nog even, een paard wat niet regelmatig loopt mag nooit en te nimmer goedgekeurd worden, dus je paard was niet goed bij de keuring ookal denk je van wel.

_NaNe_ schreef:
Ik heb hem klinisch laten keuren, de da zei dat er wat vocht in de benen zat en dat hij niet 100% regelmatig loopt maar er was geen echte reden om hem af te keuren.
Op maandag is de manege gesloten. We kunnen er niet in dus kon ik hem ook geen beweging geven :s Maar hij staat er al lang dus ik zou het vreemd vinden dat da nu plots dan een probleem geeft.

Het topic over het gras is erg interessant maar denk niet dat het daar aan licht want hij staat nooit lang op de wei, en de weide is zo kaal als maar zijn kan....
Ik hoop dat ik dan inderdaad mij niet teveel zorgen moet maken. Ik ga nu naar hem toe. Hopelijk is het al wat beter.

bedankt voor de reacties tot zover.
Als er iemand nog wil reageren, ga uw gang :)