Holle rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xGitano

Holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:06

Hoi lieve bokkers. :)

Ik zit dus met het probleem dat ik een holle rug heb, ik heb dit ook als ik niet op mijn paard zit ik heb dit al sinds ik nog heel klein was..
Vroeger had ik nog wel een rechte, vrij mooie houding tijdens het rijden.
Maar de laatste maanden is mijn rug extreem hol tijdens het rijden en zit ik ook nog eens erg naar voor. :n
Ik probeer hier telkens op te letten en me terug rechter te zetten, maar na enkele tellen zit alweer helemaal naarvoor. _-:(
Ik hoop dat jullie tips hebben om terug rechter te gaan zitten. Zowel oefeningen buiten het paardrijden als tips op het paard. ;)
Ik zal eens kijken of ik nog foto's heb die het verschil aantonen van vroeger en nu, maar ik schaam me echt om mijn houding nu. :x

ZusJacobs

Re: Holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:59

Heb je les? Zo nee, neem het.. Is de beste hulp! Zo ja.. laat je instructrice je hierbij helpen. Die kan zien waardoor het komt (waardoor je je rug zo vastzet).

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:50

Ja ik heb les, 2x per week en rydt ook nog zo tussendoor.
Ze zegt wel af en toe dat ik meer naar achter moet gaan zitten, maar niet echt hoe en wat. :\

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:52

Ja daar had ik ook heel erg last van. Komt ook omdat ik scoliose heb. Maar nu duw ik zeg maar mijn rug naar achter. Ik kan het niet echt uitleggen, maar je moet in iedere geval goed je buikspieren gebruiken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:08

Je hebt twee keer les per week, en nog is er geen vooruit gang.. Ik zou me sterk afvragen of ze dan wel de goede intructrice is die je nodig hebt.. Blijkbaar is ze niet kundig genoeg om jou hiermee te helpen, kan je dan ook sterk aanraden een andere (betere) te zoeken!

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:10

Ik probeer altijd maar te denken dat ik een marionet ben en dat er een touwtje aan mijn hoofd zit die me omhoog trekt. :)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:21

tijgerr91 schreef:
Ik probeer altijd maar te denken dat ik een marionet ben en dat er een touwtje aan mijn hoofd zit die me omhoog trekt. :)

Die tip had ik ook gehad, maar die werkt juist het tegenovergestelde :=

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:51

Neem eens les bij iemand met zit/houding expertise. Vaak maak je de holle rug, en kun je hem dus ook zelfs bol maken. Dit zit vaak niet alleen in je rug, maar in je hele houding (dus ook de ligging van je benen, de stand van je bekken en je schouders). Alleen door een goede begeleiding ga je je juiste zit vinden, en ook weer terugvinden als je hem even kwijt bent.

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:55

ZusJacobs schreef:
Je hebt twee keer les per week, en nog is er geen vooruit gang.. Ik zou me sterk afvragen of ze dan wel de goede intructrice is die je nodig hebt.. Blijkbaar is ze niet kundig genoeg om jou hiermee te helpen, kan je dan ook sterk aanraden een andere (betere) te zoeken!

Ze is wel 'kundig' genoeg, want zoals bij een ander meisje geeft ze veel meer aandacht. Soms heb ik het gevoel dat ik maar wat achter de groep aanhobbel..
Daarom dus dat ik opzoek ben naar julie tips, bedakt voor degene die al tips hebben gegeven trouwens. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:02

xMurano schreef:
ZusJacobs schreef:

Ze is wel 'kundig' genoeg, want zoals bij een ander meisje geeft ze veel meer aandacht. Soms heb ik het gevoel dat ik maar wat achter de groep aanhobbel..
Daarom dus dat ik opzoek ben naar julie tips, bedakt voor degene die al tips hebben gegeven trouwens. :)

Ik snap deze opmerking niet helemaal. Ze is wel kundig, maar geeft iemand anders veel meer aandacht?? Dan krijg je dus niets van de kundigheid mee, en moet je dus alsnog op zoek naar iemand anders....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:39

Gekke opmerking misschien, maar heb je wel eens een fysiotherapeut naar je rug laten kijken? Die kan je vertellen waarom en vaak ook helpen verbeteren. Er zijn vrij veel oefeningen die je op de grond kunt doen om je buikspieren en houdingspieren te verbeteren. Denk bv aan zitups, rol-oefeningen enz. Je bent nog in de groei en zo'n houding is echt wel iets aan te doen.

Op je paard kun je ook wel het 1 en ander doen. Een holle rug word vaak erg over het hooft gezien is mijn ervaring. Maar er is zeker mee te werken (en op dat gebied ben ik zelf ook wel ervaringsdeskundige, heb ook een holle rug en door een ongeluk erg veel problemen daarmee). Vraag je instructeur gewoon om hulp. Het is heel lastig zo iets op een forum uit te leggen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:09

Zoals ik het begrijp krijg je dus groeples? Misschien een optie privé lessen te nemen? Kan ze zich helemaal op jou concentreren!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:07

Je buikspieren aantrekken en bekken kantelen.
Daar zijn ook oefeningen voor.
Krijg je ook strakke buik van :p

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 16:23

@ Angela, ik kan niet naar iemand anders opzoek gaan om les te geven, ivm dat daar mijn pony staat etc. ;)

@ Veulen84, als het niet beterd binnen dit en een paar maand, zal ik dat zeker eens overwegen. :)

@ ZusJacobs, Ja dit kan, maar ze heeft vaak geen tijd, ivm verhuizing etc. Maar zelfs dan nog, ze kijkt eigenlijk vooral bij mij van, het paard loopt goed, 'Oké'.

@ Searcher, waar kan ik ergens voorbeelden van die oefeningen vinden? :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:02

Goed van je dat je opgemerkt hebt dat je met een te holle rug zit.
Jammer dat je instructrice dat (nog) niet heeft opgepakt om je daarmee te helpen.
Misschien helpt het als je gericht aan je instructrice vraagt of ze je wil helpen je houding en zit te verbeteren? Dus specifiek aangeven dat je dat punt wil verbeteren, of ze daarmee met tips wil komen en dan iets uitgebreider als 'rechtop zitten' maar meer hóe je dat dan moet doen?

In theorie kan ik je wel wat tips geven, maar het is moeilijk uitleggen zonder beelden, of zonder jou op je pony te zien en aanwijzingen te geven op basis van hoe je beweegt.

Met een holle rug heb je eigenlijk altijd je bekken naar achteren gekanteld en vaak zit je niet goed genoeg op je zitbeenknobbels, maar meer op je schaambeen.
Je moet gaan proberen je navel in te trekken, waardoor je je buikspieren aan gaat spannen en je je bekken naar voren gaat kantelen en je zitbeenknobbels naar de grond te richten.
Daardoor zal je rug boller worden. Wel ondertussen blijven ademhalen, want als je deze oefening gaat doen, heb je vaak met het aanspannen van je buikspieren ook de neiging om je adem in te houden.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:04

kan je naar iemand die de dorn-methode kent?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:07

Ik sluit me geheel aan bij wat er hierboven al gezegd is.

Zelf leren voelen hoe je goed zit is heel moeilijk, en als je instructrice je daar niet mee helpt is dat lastig.
Misschien is dit wel een interessante link voor je: http://spirithorses.be/zitles.html

Houdingsdingen kun je ook buiten het rijden oefenen, probeer voor jezelf daar eens mee te experimenteren.

Blijf er verder goed op letten dat je geen last van je rug krijgt, je bent nog jong en in de groei. :)

Grietsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:44

Wat ook kan helpen: ga eens op de flexchair! Ik heb dit ook eens gedaan, erg interessant! De stoel laat precies zien hoe je zit en de fysiotherapeute geeft je aanwijzingen. Na deze sessie ben ik me veel meer bewust hoe ik moet zitten en is mijn houding veel verbeterd!

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:00

les nemen in centred riding?

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 07:36

fysiotherapeut niet iets?
die weet alles over spieren/je wervelkolom!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:37

Past je zadel nog goed bij jou?

Je bent 13 en groeit nu hard, dus het is niet gek als je zadel te klein wordt. Je komt dan te ver achter in te zitten, op de lepel, waardoor je bekken naar voren geduwd wordt.
Bij een holle rug heb je baat bij een vrij vlak zadel, dus niet met een diepe zit.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:39

wat ook nog wel eens een heel verschil kan maken is het zadel dat je hebt. Een KN symfonie bijvoorbeeld zet je ook een beetje voorin je zadel waardoor je met een holle rug zit. Dat is weer heel anders dan bij een stuebben

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:06

Allemaal heel erg bedankt voor jullie tips en opmerkingen, ik heb samen met mijn ouders besloten om naar een kinesiste te gaan en zien wat die zegt. ;)

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:38

Ik heb ook een holle rug, en ik werd erop aangesproken tijdens mijn lessen. Ik bolde mijn rug en draaide mijn bekken naar voren, en toen merkte ik dat dat veel gemakkelijker reed. Voortaan ga ik het altijd zo doen :j

nikkib

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:15