Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LiVetime schreef:Een paard dat nageeflijk is laat zijn/haar rug los en wil van voren zakken. Een nageeflijk paard wil je handen volgen naar beneden, zonder dwang..
Hij ontspant zijn nek- en kaakgewricht en zet zijn achterbenen verder onder het lichaam.
R_ali_R schreef:LiVetime schreef:
Maar hoe weet ik of hij zijn kaak/nek gewricht ontspant.
dmii95 schreef:dus ook als je de teugels iets strakker houd en hij op jouw houding mee reageert.
Ik krijg altijd gelijk zo'n gevoel op de teugel, ik zie haar iets naar beneden zakken en tegelijk wat ronder lopen.
maar dit werkt dus ook alleen als ik haar teugels wat strakker houd, niet strakker in de mond. wel ontspannen.
LiVetime schreef:Mss een idee: Zoek eens op google een plaatje van een paard die jij nageeflijk vind lopen en plaats m hier

midgie schreef:Als hij loopt zoals op het plaatje oogt dat voor mij niet ontspannen over de rug, hij duwt , hij loopt achter de loodlijn, de teugels worden te strak gehoudenen mag totaal geen druk op de teugels staan , denk als je zo rijd als op het plaatje dat je meer met een gevende hand moet rijden , zodat zijn neus meer naar de loodlijn kan komen en het binnen achterbeen meer onder vragen met alleen je binnen been, meer in stelling en buiging gaan rijden, zodat het paard recht gericht gaat worden, niet recht recht, want dat is een oefening van jaren .
Leer het paard meer dragen hoe meer druk van voren hoe meer geduw van achter moet je maar bedenken.
.
maar rome is ook niet in 1 dag gebouwd en we hebben alle tijd. 
svdijk86 schreef:Ja ach kan gebeuren, ik herkende de foto.. had toevallig vanmorgen in haar topic gekeken.. haha.
Zowiezo, een foto plaatsen van iets dat "er op begint te lijken" is geen goed voorbeeld.. TS kan zich
misschien nieteens voorstellen wat een beetje meer eronder of een beetje meer zakken eruit moet zien.
(als ze het verschil zou zien zou ze zichzelf meer bekritiseren via filmpjes en foto's en die ook plaatsen)
Maar je hebt gelijk. Het is ook lastig om in de combinatie zo min mogelijk spanning te hebben
Mijn instructrice zegt ook. Van achteren naar voren rijden en rechtrichten blijf je heel je paard zijn leven
mee bezig. Er blijven altijd aandachtspuntjes.. of bij het paard, of bij de ruiter.. dus als combinatie blijf
je ALTIJD elkaar aanvullen en verbeteren daar waar nodig.
Wie daar voor open staat kan een hoop leren in mijn ogen.
. 

als ik op mijn paard zit beweeg
)
. Waardoor ik ombewust mijn armen ging spannen en er geen land meer met hem te bezeilen was, deze momenten komen steeds minder voor maar zijn er wel.