is mijn paard nagefelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R_ali_R

is mijn paard nagefelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:03

hoi bokkers.

ik rij mijn paard dressuur matig nu is mijn vraag of mijn paard wel
nageefelijk loopt.

Als ik mijn teugels oppak verwijnt zijn onderhals heeft hij de juiste stelling en is goed aan de
hulpen ook kauwt hij op het bit.
dit doet hij op beide handen
is mijn paard nagefelijk of niet??

alvast bedankt

nolanlover

Re: is mijn paard nagefelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:06

Heb je misschien ee filmpje? Dan is het voor ons duidelijker te beoordelen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:07

Het is zo inderdaad een beetje lastig oordelen. :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:08

Een paard dat nageeflijk is laat zijn/haar rug los en wil van voren zakken. Een nageeflijk paard wil je handen volgen naar beneden, zonder dwang..
Hij ontspant zijn nek- en kaakgewricht en zet zijn achterbenen verder onder het lichaam.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:13

LiVetime schreef:
Een paard dat nageeflijk is laat zijn/haar rug los en wil van voren zakken. Een nageeflijk paard wil je handen volgen naar beneden, zonder dwang..
Hij ontspant zijn nek- en kaakgewricht en zet zijn achterbenen verder onder het lichaam.

Hij volgt mijn hand zonder dwang. ik kan hem kan hem hoger lager ronder dieper instellen.
zijn achterhand treed goed onder het lichaam.
Maar hoe weet ik of hij zijn kaak/nek gewricht ontspant.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:17

R_ali_R schreef:
LiVetime schreef:

Zodra een paard naar beneden wil komen en dus langer wordt in de hals, laat hij automatisch zijn kaak- en nekgewricht los.
Hiermee bedoel ik alleen het paard dat dus vanuit ontspanning jouw hand wil volgen naar beneden.

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:21

dus ook als je de teugels iets strakker houd en hij op jouw houding mee reageert.
Ik krijg altijd gelijk zo'n gevoel op de teugel, ik zie haar iets naar beneden zakken en tegelijk wat ronder lopen.
maar dit werkt dus ook alleen als ik haar teugels wat strakker houd, niet strakker in de mond. wel ontspannen.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:27

[/quote][/quote]

Zodra een paard naar beneden wil komen en dus langer wordt in de hals, laat hij automatisch zijn kaak- en nekgewricht los.
Hiermee bedoel ik alleen het paard dat dus vanuit ontspanning jouw hand wil volgen naar beneden.[/quote]

dus als mijn paard mijn hand naar beneden volgt laat hij los in die gewrichten dit dan zonder dwang?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:28

Mss een idee: Zoek eens op google een plaatje van een paard die jij nageeflijk vind lopen en plaats m hier :)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:29

dmii95 schreef:
dus ook als je de teugels iets strakker houd en hij op jouw houding mee reageert.
Ik krijg altijd gelijk zo'n gevoel op de teugel, ik zie haar iets naar beneden zakken en tegelijk wat ronder lopen.
maar dit werkt dus ook alleen als ik haar teugels wat strakker houd, niet strakker in de mond. wel ontspannen.

ik snap je uitleg niet helemaal wat bedoel je met teugels strakker? hem meer opakken

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:41

LiVetime schreef:
Mss een idee: Zoek eens op google een plaatje van een paard die jij nageeflijk vind lopen en plaats m hier :)

het is niet makkelijk om een plaatje te vinden maar dit komt in de buurt van mijn idee van nagefelijkheid
Laatst bijgewerkt door Apple op 22-06-11 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto verwijderd die niet van TS is

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:56

Dat komt idd al bij nageeflijkheid in de buurt, alleen zou ik dan willen zien dat de hals nog meer zakt en het neusje er meer uit gereden wordt :)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:01

LiVetime schreef:
Dat komt idd al bij nageeflijkheid in de buurt, alleen zou ik dan willen zien dat de hals nog meer zakt en het neusje er meer uit gereden wordt :)

dat vindt ik ook mijn paard loopt nu ogeveer ook zo.
dat betekent dat ik op de goede weg ben.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 07:42

Als hij loopt zoals op het plaatje oogt dat voor mij niet ontspannen over de rug, hij duwt , hij loopt achter de loodlijn, de teugels worden te strak gehoudenen mag totaal geen druk op de teugels staan , denk als je zo rijd als op het plaatje dat je meer met een gevende hand moet rijden , zodat zijn neus meer naar de loodlijn kan komen en het binnen achterbeen meer onder vragen met alleen je binnen been, meer in stelling en buiging gaan rijden, zodat het paard recht gericht gaat worden, niet recht recht, want dat is een oefening van jaren .
Leer het paard meer dragen hoe meer druk van voren hoe meer geduw van achter moet je maar bedenken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:07

Ik weet niet of de eigenaresse van de foto die geplaatst is er blij mee zal zijn dat haar foto geplaatst is..

[RT-HAW] Noblesse @ work (jazz x variant) dit is haar topic.

Kan wel 2 foto's van mezelf plaatsen
Afbeelding
Naar mijn mening fijn nageeflijk, zoekende naar de hand met licht contact. Mooi ruim en naar mijn mening ook
ontspannen.. alleen kijk ik nogal moeilijk.. hahaha

Het beeld dat hierna komt. Uitschuiven in de hals richting halsstrekken (handen zijn te breed.. dit heb
ik nog maar zelden en deed ik om op te vangen dat ik geen bungelende teugels heb als ze even vrolijk opkeek.)
Afbeelding

Toch vind ik dat ze mooi daalt, mooi ondertredend en zakkende naar de hand. Voor de mooi hadden mijn handen
meer bij elkaar en meer mee naar voren gemogen. Foto's zijn een paar maanden oud.. we zijn vooruit gegaan sinds
toen :P

Heel bol in de rug is ze niet en zal ze ook nooit worden aangezien ze een wat diepere rug heeft (niet recht zoals
bij veel paarden) maar ze rekt ze wel op zonder spanning. Dat is in mijn ogen correct nageven, of ze nu "in de krul"
loopt of met lange uitgeschoven hals, nageven doen ze of altijd of af en toe of helemaal niet. :P
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-06-11 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:41

De tweede foto vind ik een prima voorbeeld van een nageeflijk dier :j
Daar zie je dat de achterbenen verder onder het lichaam worden geplaatst. Achterhoeven treden in het spoor van de voorhoeven.
Paard moet bekken iets kantelen, spant de buikspieren aan en drukt daarmee de rug omhoog, zodat paard vanuit ontspanning de ruiter goed leert te dragen.
Manier waarop paard de oren houdt zie je al dat er sprake is van ontspanning.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:49

Heb de 1e foto ook even veranderd, omdat het paard hier correcter loopt.. helaas van voor-zij aanzicht en
niet helemaal van zij-aanzicht (met iets kortere teugels dan op de 2e)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:06

midgie schreef:
Als hij loopt zoals op het plaatje oogt dat voor mij niet ontspannen over de rug, hij duwt , hij loopt achter de loodlijn, de teugels worden te strak gehoudenen mag totaal geen druk op de teugels staan , denk als je zo rijd als op het plaatje dat je meer met een gevende hand moet rijden , zodat zijn neus meer naar de loodlijn kan komen en het binnen achterbeen meer onder vragen met alleen je binnen been, meer in stelling en buiging gaan rijden, zodat het paard recht gericht gaat worden, niet recht recht, want dat is een oefening van jaren .
Leer het paard meer dragen hoe meer druk van voren hoe meer geduw van achter moet je maar bedenken.

ik zeg niet dat dit het perfecte plaatje is dit komt in de buurt van mijn idee :o .
zelf vindt ik ook dat de achterhand er meer onder mag.

mijn paard loopt soort gelijk aan de foto en er is zeker nog spanning bij ons en we zijn ook hard aan het oefenen zelf heb ik het probleem dat ik vast houd inplaats van los laat :+ maar rome is ook niet in 1 dag gebouwd en we hebben alle tijd.
Ik oefen veel met buiging en stelling aannemen wat nu veel beter gaat dan eerst.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:09

Ja ach kan gebeuren, ik herkende de foto.. had toevallig vanmorgen in haar topic gekeken.. haha.

Zowiezo, een foto plaatsen van iets dat "er op begint te lijken" is geen goed voorbeeld.. TS kan zich
misschien nieteens voorstellen wat een beetje meer eronder of een beetje meer zakken eruit moet zien.
(als ze het verschil zou zien zou ze zichzelf meer bekritiseren via filmpjes en foto's en die ook plaatsen)

Maar je hebt gelijk. Het is ook lastig om in de combinatie zo min mogelijk spanning te hebben :)

Mijn instructrice zegt ook. Van achteren naar voren rijden en rechtrichten blijf je heel je paard zijn leven
mee bezig. Er blijven altijd aandachtspuntjes.. of bij het paard, of bij de ruiter.. dus als combinatie blijf
je ALTIJD elkaar aanvullen en verbeteren daar waar nodig.

Wie daar voor open staat kan een hoop leren in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:27

Nageeflijk in de kaak, wellicht. Als hij netjes afbuigt, licht wordt in de hand, en je er dus makkelijker aan kunt rijden. Door het lichaam komt daarna pas en daar blijf je eigenlijk altijd wel aan werken ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:40

Zwartsnoepje ben ik niet met je eens.. mijn paard kon (en kan nog steeds soms) met heel veel spanning
heel mooi in de krul lopen waarbij het lijkt of ze nageeflijk is maar ze in werkelijkheid de rug wegdrukt
en de onderhals aanspant.

Ze voelt dan heel erg licht in de hand en reageert wel heel makkelijk op stelling.. maar dat is dan even een
terugval naar de manier waarop ze voor mij (of ooit) gereden is.

Als ik zonder druk aan de voorkant bezig ben op tempowisselingen en van achteren naar voren rijden
komt ze juist eerst losser in het lichaam, zet ze beter onder en DAARDOOR kan ze mooier afbuigen en
ECHT nageeflijk worden (vanaf de billen tot over de rug en via de hals naar nek naar kaak)

Ik ken niet 1 paard dat eerst (op de juiste manier) nageeflijk in de kaak is en een fijn knikje geeft en
vanuit daaruit ontspant in het lichaam...

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:27

svdijk86 schreef:
Ja ach kan gebeuren, ik herkende de foto.. had toevallig vanmorgen in haar topic gekeken.. haha.

Zowiezo, een foto plaatsen van iets dat "er op begint te lijken" is geen goed voorbeeld.. TS kan zich
misschien nieteens voorstellen wat een beetje meer eronder of een beetje meer zakken eruit moet zien.
(als ze het verschil zou zien zou ze zichzelf meer bekritiseren via filmpjes en foto's en die ook plaatsen)

Maar je hebt gelijk. Het is ook lastig om in de combinatie zo min mogelijk spanning te hebben :)

Mijn instructrice zegt ook. Van achteren naar voren rijden en rechtrichten blijf je heel je paard zijn leven
mee bezig. Er blijven altijd aandachtspuntjes.. of bij het paard, of bij de ruiter.. dus als combinatie blijf
je ALTIJD elkaar aanvullen en verbeteren daar waar nodig.

Wie daar voor open staat kan een hoop leren in mijn ogen.

je hebt gelijk.

het gespannen zijn blijft een probleem bij mij ik span ombewust mijn armen aan waardoor en weer druk op het bit komt te staan met gevolg daar op een gespannen paard dat zijn passen niet afmaakt.
ik ben dus nu vooral bezig met tempo wisselingen en overgangen zodat zijn achterhand er meer onder komt hij zijn rug gaat gebruiken en de hals vanzelf laat vallen waardoor hij ligt in mijn hand wordt en stelling en buiging bijna geen problemen opleveren (wat vroeger een drama was)
maar toch zijn er monmenten waar meneer het er niet mee eens ik en ik weer gespannen wordt en ik weer van voor af aan kan gaan beginnen :+ .

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:17

Tuurlijk.. ik heb ook genoeg foto's van een paar maanden terug waar weinig
sprake was van goed ruggebruik. Dat ik binnen 3 passen dat ze wel fijn liep
goed moest belonen en de rest negeren en gewoon verder rijden. En als ik
niet genoeg beloonde dat ze helemaal gespannen werd omdat ze gewoonweg
niet begreep wat ze nu moest doen, wat die beenhulp nou betekende.

De link tussen zit en kuit snapte ze geen sikkepit van.. verruimen, terugkomen, afwenden,
voltes.. en dat allemaal op zit en kuit(en) en nog steeds vind ze het soms lastig..

Dat ik bijv. mijn binnenbeen aanleg (rechtsom) omdat ze iets naar links buigt op de rechte
lijn.. dat mevrouw zonder dat er stelling gevraagd wordt of zonder dat de hals begrenst wordt
heel leuk een volte 10 meter gaat lopen.. nouja.. dan rijden we die volte af (met de correcte hulpen
erbij) en dan gaan we weer rechtuit en doen we hetzelfde.. tot het kwartje valt dat ze alleen de kaak
los moet laten zonder dat ik inwerk op de hand.. en snapt ze het dan nog steeds niet geef ik 1 klein
kneepje in combinatie met been op de rechte lijn. Reageert ze goed dan belonen etc.

Ik heb het boos worden en spanning toelaten opgegeven.. heb jaaaaren lang gevochten met mijn
vorige paard.. dat ben ik zat.. plus dit paard is heel gevoelig.. geef je haar 2x een flinke tik met de
zweep (geen kletsen als in mishandelen maar gewoon omdat ze echt niet reageert en door het been
heen loopt) gaat ze de dag erna op weg naar de bak waar je haar die tik gegeven hebt stil staan.. :P

Daarna loopt ze wel mee.. maar echt zo van "ik wil daar niet heen baas.. want ik vind het niet fijn,
ik krijg daar op mijn billen.. en dat wil ik niet."

:P

Wat goed wil helpen is zitles of als je paard braaf is doorzitten, je lang maken en los maken en alleen
met je heupen meebewegen zonder te klemmen.. teugeltjes wat langer en je benen af laten vloeien
als je paard op 1 tempo blijft en pas een beetje kuit geven als hij terug neigt te vallen.. en dan
ook een beetje tempowisselingen rijden op je zit.. zonder hand dus ;) als ik op mijn paard zit beweeg
ik veel meer mee dan mijn bak-genoten.. ik kan mezelf nieteens echt meer aan mijn paard klemmen
om stil te zitten.. (lukt me gewoonweg niet)

Ik heb de eerste 1,5 jaar dat ik begon met paardrijden mijn pony met truucjes aan de teugel gekregen
(snel zijn op de hand etc) nu had ze een ijzersterk achterbeen en viel het gewoon niet op dat ze sterk
was (behalve dan dat ik veel achterover zat)

Mijn paard was een teugelhanger, heb nooit les gehad waarbij de termen "onafhankelijke zit" vielen..
heb nooit geleerd dat op te lossen.. dus ik reed net als veel mensen mijn paard van voor naar achter
en spoorde en tikte hem net zolang bij tot hij zich bol maakte en zijn achterbeen onder de massa zette.
Met brute kracht paardrijden.. omdat ik dat zo had geleerd.
(uiteindelijk goede instructrice gevonden maar toen ging het paardje helaas niet al te lang meer mee
i.v.m. leeftijd en de nodige slijtage aan zijn voorbenen door het altijd op de voorhand lopen en hangen)

Dit paard accepteert geen sterke hand, dan krijg je vliegles.. had ook heel weinig zelfvertrouwen..
moest me gelukkig prijzen als ik de hele bak door kwam.. Het was geen eigenwijsheid.. maar gewoon
het gebrek aan scholing, geen vertrouwen in de ruiter, niet in de omgeving vertrouwd voelen.. Qua
houding en zit heb ik mezelf helemaal omgegooid en verdiept in de klassieke dressuur.. en heb in 5 maanden
tijd al ontzettend veel bereikt.

Zelfs haar karakter is helemaal veranderd omdat ze zich veel fijner voelt omdat ik naar haar luister
(als ze aangeeft dat ze linksom niet kan buigen.. dan til ik mijn linkerschouder op en kantel ik mijn bovenlichaam
per ongeluk naar rechts). Leg ik mijn binnenbeen aan, maak mijn binnenbeen wat langer en doe mijn
linkerschouder omlaag en mijn rechter wat naar voren.. dan heb ik een perfecte volte incl.
lengtebuiging.

Ook nageeflijkheid heeft veel te maken met correct rijden op je zit.. de juiste hulpen waar nodig..
van achteren naar voren rijden zodat ze zelf gaat dalen.. en dat kost gewoon heel veel tijd.. en
heel erg veel geduld..

Als je geen zin hebt om te rijden moet je er niet op gaan.. en voel je jezelf boos worden moet je
diep inademen, even een andere oefening doen voor je weer verder gaat met hetzelfde.. en dan
gewoon zonder spanning verder gaan.. en je paard negeren.. en belonen wat goed gaat.

Dan gaan ze 3x sneller vooruit.. (en iedereen heeft weleens een terugval ;) )

Heel verhaal.. haha :P

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 17:09

juist bedankt voor je verhaal heb er veel aan :D

ik snap wat je bedoelt.
mijn paard snapt sommige dingen ook niet met als gevolg dat ik gespannen wordt hij zijn kop in de lucht gooit er vandoor gaat en dan is het
doeidoei ik :+ . Waardoor ik ombewust mijn armen ging spannen en er geen land meer met hem te bezeilen was, deze momenten komen steeds minder voor maar zijn er wel.

Ik doe ook overdreven belonen als iets goed gaat in de hoop dat hij het ooit gaat snappen :+

Ik heb nu ook een rust punt in het rijden gevonden als iets totaal de mist in gaat dat ik terug kan gaan naar het goede en hij weer kan onstpannen en ik ook zodat ik niet in zeven sloten tegelijk loop zegmaar, iets wat goed bevestigd is en hij snapt

ik snap wat je bedoeld met gevoelig paard dat is hij ook ik hoef maar iets verkeerds te doen of hij neemt het me kwalijk.
en voelt hij mijn stemmingen perfect aan. Daarom ben ik nu bewust bezig de spanning uit mijn lichaam te halen waar mijn armen het hoogtepunt in zijn. mijn instructeur spreekt me daarop ook aan . ik heb het met hem erover gehad en hij zegt dat ik een onafhankelijke zit heb maar dat alleen mijn armen en dan vooral de linker het probleem is en dan de mist in ga en waardoor mijn paard gaat hangen in de handen en de hele rateplan.

als ik teveel stres of chagrijnig ben ga ik daarom ook niet serieus rijden maar maak een buiten ritje of ga hem longeren of hij krijgt een dagje vrij.
Wat in het begin best wel wennen was want dit had mijn vorigen paard totaal niet.

maar dat maakt hem juist des te leuker. <3 <3
als ik op intenet zijn afstammeling op zoek kom ik allemaal van die verhalen tegen dat ze hittepetitjes zijn.
in mijn kenniskring zijn ze ook niet zo over zijn afstamming te spreken en als ze mijn verhalen horen is het meteen een gevaarlijk paard :+
en kom ik er nooit veder mee in de sport. (terwijl de meeste schuld toch wel bij mij ligt, denk ik zo)
Hij laat mij alleen merken wat ik fout doe en is niet een karakterloos paard dat alles zo maar doet. Zo denk ik er alleen maar over :Y)
Laatst bijgewerkt door Apple op 22-06-11 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodige quote verwijderd

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:18

is dit nagefelijk?
Laatst bijgewerkt door Apple op 22-06-11 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto verwijderd ivm geen eigen foto.