Slofteugel bij kissing spines?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D00R

Slofteugel bij kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 15:19

Er is bij ons op stal een paard tijdelijk gestald, om getraind te worden door één van mijn stalgenoten.
Het paard, een Fries, is een jaar of 11 en er is kissing spines geconstateerd.
Een behoorlijke tijd heeft het paard stil gestaan. 2 weken geleden is ze behandeld door iemand (combinatie van osteopathie, chiropractie en massage) om andere blokkades ook weg te werken.
Daarna moest ze een aantal dagen stilstaan en dan konden ze langzaam weer beginnen met opbouwen.

Nu heb ik vandaag gezien hoe ze gereden wordt. Slof eraan en dan zo diep en rond mogelijk. Laag wil ik er niet aan toevoegen, erg laag liep ze niet, maar wel wat lager dan een Friesje van nature loopt. Ik heb een tijd staan kijken, om zeker te weten dat ik niet slechts een momentopname te pakken had. Ze is van begin tot einde zo gereden.

Nu vroeg ik me af wat het idee hierachter kan zijn, alvorens ikzelf weer mijn mening ga lopen verkondigen. Ik zie zelf niet helemaal wat nu de meerwaarde is van de slof op deze manier inzetten...

ZusJacobs

Re: Slofteugel bij kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:22

Fijn.. dat beest zal waarschijnlijk over een aantal weekjes/maandjes afgeschreven zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:23

Het idee wordt denk ik verkeerd gezien. Een paard met kissing spines moet leren ontspannen in de rug maar om dat nou met slof te doen is helemaal verkeerd, zo komt er juist spanning op de rug te staan als hjij er tegenin gaat. Imo dus een tekortkoming van de ruiter.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:43

Ik kwam ergens een topic tegen waarin juist een slof werd aangeraden bij kissing spines, maar de logische uitleg ervan kon ik niet vinden.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:46

Verkeerd slof-gebruik kan een goed paard al verknallen, laat staan een paard met KS. Hoe het zit bij goed slofgebruik in combinatie met KS weet ik niet, maar het klinkt al niet als goed slofgebruik.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:49

Ik snap het eerlijk gezegd ook helemaal niet :?
Arm paard :(:)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:52

Ik denk dat als er een ruiter op zit die heel goed weet wat die doet, en vaker paarden revalideerd of rijtechnisch door blokkades heen helpt dat dit dan voor mij wel zou kunnen. Miep van de hoek kan het beter niet doen. Ik denk ook zeker dat dit niet een standaard procedure is. Wellicht is er goed overleg geweest met behandelaars, en is er voor deze weg gekozen. Maar in eerste instantie zeg ik fout, heel fout. Maar ik kan me wel situaties voorstellen waarbij het wel zou kunnen

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:56

Bij een clinic op het Swarte Peard in de Hemrik lieten ze laatst wel zien dat je een Fries eerder er meer door zou vragen omdat die veelal een leuke krul in de hals hebben, maar geen ruggebruik hebben. Maar wat voor de een iets meer doorvragen is, is voor een ander al veel of niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:58

Tja weet je, ik kan wel een heel verhaal gaan typen over de voordelen van rijden met slof bij kissing spines, maar this is bokt, dus dan word ik nog afgeschoten voor wat en ander doet ook. Helemaal geen zin in.
Dus vandaar: vraag het gewoon aan de betrokkenen ipv de antislofbrigade hier. Iets zinnigers ls Agossie of Arm paard kun je hier toch niet verwachten als het over de slof gaat.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:01

Sonja schreef:
Tja weet je, ik kan wel een heel verhaal gaan typen over de voordelen van rijden met slof bij kissing spines, maar this is bokt, dus dan word ik nog afgeschoten voor wat en ander doet ook. Helemaal geen zin in.
Dus vandaar: vraag het gewoon aan de betrokkenen ipv de antislofbrigade hier. Iets zinnigers ls Agossie of Arm paard kun je hier toch niet verwachten als het over de slof gaat.

Ik ben eerlijk gezegd wel heel benieuwd :) (interesse, niet om je vervolgens af te katten, ik ben niet tegen slof, en al helemaal niet tegen meningsverschillen/verschil in stijlen). Zou je het me uit willen leggen? Eventueel via PB :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:02

Tja ik blijf erbij dat een goed ruiter geen slofteugel nodig heeft ....
Als paard moeite heeft met over de rug lopen zou ik eerst liever een tijdje longeren.
Maar een slof , ik heb teveel paarden gezien die door slecht gebruik hiervan , nooit meer de oude zijn geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:03

Tja door verkeerd slofgebruik is nog nooit een paard beter geworden. Maar dat geldt voor alles...

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 18:09

@ tjoppie, ik kan me die situaties waarin het misschien zinvol is ook voorstellen. Op zich vind ik het namelijk geen gek idee om een paard dat KS heeft en van zichzelf hoog ingesteld loopt, te wijzen op het feit dat hij laag zal moeten leren lopen. Dan nóg zou ik dat niet met een slof doen, maar ik kan dan nog wel begrijpen dat iemand daar anders over denkt.

In dit geval was er tussen de onderlip van het Friesje en zijn borst nog ongeveer 20 cm over aan ruimte, maar geen enkele ruimte meer in de slof. Ik begrijp het nut niet, wat niet wil zeggen dat het niet zinvol is. Ik hoopte dus dat iemand me dat uit kan leggen.

@ Sonja, ik vraag het niet voor niets hier. Als het voor mij zo makkelijk was met deze persoon een zinvol gesprek te hebben, zou ik het uiteraard direct vragen, alvorens eerst andere meningen te horen.
Volgens mij heb ik het ook niet aan de antislofbrigade gevraagd overigens. Dat dat de meest voorkomende reacties zijn, kan ik ook niets aan doen. Jammer dat je je mening niet wil delen.

@Iedereen: ik ben ook niet op zoek naar meningen over de slof in het algemeen, maar naar welk idee erachter zit om een slof te gebruiken bij een paard met kissing spines. De discussies over wel of niet gebruik van een slof zijn er genoeg en die heb ik gelezen voordat ik dit topic opende.
Het is vrij makkelijk om ook hier te zeggen dat verkeerd slofgebruik niet goed is. Dat snap ik ook nog wel zeg maar. Maar uhm... wat zou goed slofgebruik kúnnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:15

Goed, ik zal een poging doen...

Een paard met kissing spines heeft een beperking, en daardoor pijnklachten bij verkeerd ruggebruik.
Daar komt een eigenaar op enig moment achter.
Hoogstwaarschijnlijk door protest of andere reactie van het paard. Door pijn dus.

Paard heeft dus geleerd dat rijden pijn betekent.
En als het paard de rug wegdrukt, IS het ook pijnlijk.

Een paard met kissing spines moet met goed ruggebruik (ronde rug) gereden worden.
Maarrrr... Als er een ruiter op gaat zitten, denkt het paard aan pijn, en zal dus veel sneller de neiging hebben om het hoofd hoog te doen en de rug weg te drukken. Weet dat paard veel dat dat de klachten alleen maar verergert?
Nou heeft een goede ruiter op een gezond paard inderdaad geen slof nodig.
Echter heeft ook die goede ruiter op dat gezonde paard ook echt wel eens een stukje geen fijne houding. Normaliter geen probleem, daar werk je een paard doorgaans snel doorheen.
Paard met kissing spines wil je echter in principe echt geen enkele pas met weggedrukte rug laten lopen. Dat kun je je niet veroorloven wegens verergering klachten en bevestiging van pijn.

En túúrlijk blijft het verhaal van 'van achteren naar voren' gelden. Echter kun je door het paard wat duidelijker te begrenzen aan de voorkant dmv correct slofteugelgebruik, wél makkelijker daarna netjes van achter naar voren rijden, en van aanspanning naar ontspanning.
Je behoedt het paard echter voor die eventuele eerste rondjes met hoofd op onjuiste positie en daardoor verergerd verkeerd ruggebruik.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:19

@Sonja, dankjewel voor je duidelijke uitleg! :)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:20

Laat ik om te beginnen even heel duidelijk stellen dat ik ook tegen fout slof-gebruik ben.

Ik zou me opzich het gebruik van een slof bij een Fries met KS kunnen voorstellen afhankelijk van de status van de KS. Zitten de werveluiteinden helemaal tegen elkaar? Zo ja, zijn ze al vast gegroeid of zit er nog een actief proces??

Ik ken situaties waarbij het paard ook KS heeft, maar waarvan de werveluiteinden elkaar niet steeds raken. Dat gebeurt bij deze paarden alleen wanneer het paard zijn rug echt wegdrukt. Dat gebeurt uiteraard meer en sneller, wanneer een paard gewicht op zijn rug heeft en niet correct heeft geleerd een ruiter te dragen. De paarden waar ik over spreek waren geen van allen doorgereden en slap. Zodra er iemand op ging zitten, gingen die hoofden omhoog en de ruggen extreem naar beneden, waardoor de werveluiteinden raakten. Dat gaf dan zo´n pijn dat die paarden elke keer volledig explodeerden. Levensgevaarlijk!!!! Die gingen echt dwars door steigerpijpen etc. heen. Gewoon zwart voor de ogen.

Aangezien een Fries van nature zijn hals erg verticaal heeft staan en niet de meeste ruggebruik heeft (en daar ook over het algemeen niet heel makkelijk heen te rijden is), zou ik me kunnen voorstellen dat je een slof gebruikt in de eerste weken om het hoofd lager te houden en het voorwaarts/neerwaarts te oefenen om de spieren die nodig zijn om de ruiter te dragen te versterken en het paard te leren waar het zijn moet. Natuurlijk kan dat ook zonder slof, maar wellicht biedt die wel de veiligheid die de ruiter nodig heeft op dit moment.

Bovenstaand is een puur hypotetisch verhaal, want ik ken de situatie niet. Bovendien is dan nog de vraag of het dier met zijn hoofd op zijn borst zou moeten lopen, maar om daar een oordeel over te hebben moet je alle informatie hebben. Wellicht lukte het nog niet om het dier naar een andere houding te rijden.

Mijn punt dus ook
Voordat jullie allemaal hard roepen dat de slof altijd vreselijk is, soms is er een reden voor gebruik.
Als dit paard een gewoon, prettig leven zou kunnen leiden na een paar weken met slof rijden, zie ik dat liever dan dat het dier afgeschreven wordt. Dus TS, vraag er gewoon naar, dan heb je een beter antwoord.

EDIT Dus een met Sonja :D

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 18:24

Dank je Sonja :)
Dit is inderdaad wat ik me kan voorstellen bij het gebruik van een slof bij een paard met kissing spines.
Maar in dat geval gaat het dus om het beperken van de mogelijkheden het hoofd te ver omhoog te gooien, toch?
Heb jij ook enig idee wat de gevolgen zijn wanneer je het hoofd te laag wil houden en de hals teveel in een krul? Althans, niet wat de gevolgen in het algemeen zijn, maar bij een paard met kissing spines?

Dankje trouwens ook MariekeA.
Ook jouw verhaal sluit aan bij wat ik zou zien als correct slofgebruik bij kissing spines en misschien zelfs zeker bij een Fries. Om precies de reden die jij noemt.

Fijn om dat stukje bevestigd te zien. Maakt wel dat ik kan beargumenteren waarom ik het één danwel het andere vind.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:28

Hele duidelijke uitleg! Waarom je er een slof aan zou kunnen willen hangen is omdat als het paard weer een keer pijn ervaart door een verkeerde houding, je weer terug bij af bent. Het paard moet leren dat rijden geen pijn hoeft te doen, mits hij goed over de rug van achteren naar voren loopt. Eventueel met zijn hoofd in een bepaalde houding om de wervels vrij te houden van elkaar. Als zo een paard dat eenmaal in de gaten heeft, dan zal hij veel minder neigen tot het omhoog brengen van het hoofd, en zichzelf daarbij pijn te doen.
maar ik kan me wel voorstellen dat je voor de eerste paar keer die slof erbij hebt ter bescherming van het paard zelf.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:30

Is dit niet een vraag die beter voor gelegd kan worden aan de behandelende dierenarts?
Is dit verder een probleem voor TS of eigenlijk voor degene die het paard rijdt? Soms is het beter om eventjes af te wachten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:31

Bij correct slofgebruik hangt de slof los als het paard op de juiste hoogte loopt. Uit jouw verhaal maak ik op dat de slof strak staat, ondanks het paard met de kin bijna op de borst getrokken is. Dat is dus geen! goed slofgebruik.
Overigens denkt mijn paard zijn osteo heel anders over laag rijden. Volgens haar kan een paard nl niet correct dalen in de hals als de rug niet ontspannen is. En dwing je zo'n paard naar beneden dan zal deze vastzetten in oa de lendenen. Creeer je er nog een probleempje bij.
Als een paard zo erg KS heeft dat ie levensgevaarlijk is, vraag ik me af waarom je zo'n dier nog wil pesten door er op te willen zitten.

Anoniem

Vind ik hele mooie en logische uitleg Sonja :j Op zo'n momenten kan goed slofgebruik dus echt wel nuttig en voordelig zijn voor het paard.

Waar ik nu echter wel nog een vraagteken bij heb, en misschien kan je me daar ook antwoord op geven: de TS laat weten in de OP dat het paard diep en rond liep, maar niet betrekkelijk laag. Maar is het niet net dat laag lopen dat het belangrijkste is, en niet zozeer dat ronde (maw de "krul")? Ik zou er eerder van uitgaan dat de slof dan voornamelijk moet helpen om diep en laag, met vooral het neusje eruit of op de loodlijn te lopen, en niet zozeer met ronde of gekrulde hals.

Ze moeten als het ware het hangbrugeffect dat hals + hoofd kunnen hebben optimaal gaan benutten met het zwaartepunt als balanspunt. Dus Vooraan lekker lang en losgelaten zonder de schwung en dragende activiteit van de achterhand te verliezen zodat de rug ook optimaal gebruikt blijft.

of ben ik daar dan mis?

tjoppie

ik denk dat het eraan ligt waar de spines kissen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:33

persoonlijk begrijp ik het idee achter het laag rijden wel, maar diep en rond niet perse,
misschien is het fijner voo rhet paard als hij eerst 6 weken gelongeerd word, met zo'n duits systeem, een soort slofteugel idee, van de schoft, tussen de voorbenen door naar de mon / halster.
laag en op lengte, met voldoende vrijheid dat het niet compleet afgedwongen word.

niet meteen erop willen klimmen.
en niet zo focussen op die voorkant,
achterbeen gebruik, gedragenheid, ruggebruik e.d. zijn echt enorm belangrijk, en word vrees ik wat vergeten als het paard aan de voorkant zo rond "moet" lopen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:35

Ik denk dat dit weinig zin heeft moonprayer. Het paard ervaart immers alleen pijn onder de man. Kan je wel gaan longeren, maar dan heeft hij geen pijn, en ook nooit gehad. Het gaat erom het paard te laten ervaren dat er met ruiter ook geen pijn hoeft te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:36

D00R schreef:
Heb jij ook enig idee wat de gevolgen zijn wanneer je het hoofd te laag wil houden en de hals teveel in een krul? Althans, niet wat de gevolgen in het algemeen zijn, maar bij een paard met kissing spines?

Hmmmzzz, in eerste instantie zal dat niet direct negatieve gevolgen voor de KS an sich hebben, echter leer je het paard er ook niet lekker mee over de rug lopen en heb je wel alle andere nadelen van het te strenge slofgebruik, zoals slijtage van de halswervels, verzuring van de spieren en moeizamer ondertredende achterhand wegens te strakke spierspanning en ook nog eens van de verkeerde spieren.
Correct slofgebruik = een begrenzing van het hoofd, waarbij de neus in principe NIET achter de loodlijn getrokken wordt.
Ik ken echter de situatie, de blessure, de ruiter en evt pijnreacties/vluchtgedrag van het paard niet. Mogelijk (nóg harder gokken dus) vond de ruiter het best spannend om er weer op te gan zitten (terecht hoor) en heeft hij/zij daardoor de slof té strak genomen? Of heeft de behandelende osteo/fysio met en voor ons onbekende reden gevraagd het paard zo diep in te stellen?