Halsspier losser krijgen dmv training op het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Halsspier losser krijgen dmv training op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:30

Ik rijd een fries en deze heeft een flink gespierde kam op zijn hals zitten.
Echter heeft hij er wat moeite mee deze los te krijgen tijdens het rijden, hij wil niet echt van links naar rechts glijden.
Vaak als hij is opgewarmt zet ik hem stil, buig hem naar de lastige (vasthoudende) kant in, doe de teugels onder mijn knieen, zodat hij zo moet blijven staan en haal de kam even van links naar recht, waardoor hij direct daarna loslaat (en dan meteen veel meer inbuigt dan dat hij doet zonder dat ik de kam beweeg) en een tijdje los blijft. Echter na ongeveer een kwartiertje zit de kam weer wat vast en moet ik weer opnieuw beginnen.

Nu wil ik van jullie weten, hebben jullie rijdtechnische oefeningen waardoor hij deze kam beter kan gaan loslaten?

Hij loopt lekker los in de hals verder, mooi zijn nek eruit, goede beweging etc. Dus het kan niet aan opkroppen liggen.
Vandaag heb ik gereden, dit was voor het los'trekken'
Afbeelding
Dit erna
Afbeelding (don't watch my heels please (A))

Hij loopt na het lostrekken altijd een stuk losser in de mond, hoger en beweegt en draagt een stuk meer.

Hopelijk hebben jullie tips.

Editje: Ik haal hem dus niet naar 1 kant en trek hem met mijn teugel door. Ik leg mijn teugels vast onder mijn knieen zodat hij ingebogen blijft staan en 'masseer' daarna even de kam los door deze van link naar rechts te duwen, zodat deze gewoon losser komt te liggen.
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 14-06-11 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:35

Gespierde kam op zijn hals? Je bedoeld niet gewoon die berg vet, die veel paarden daar hebben?

Teugels onder je knieen, met ingebogen paard en dan kam van links naar rechts halen?
Mij ben je nu ergens kwijt geraakt, vrees ik.

Heb je geen duidelijkere foto, van wat of waar je met kam bedoeld?

Afbeelding
kam?

grrr. bokt logt me steeds uit..
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 14-06-11 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:40

Uh wat bedoel je met lostrekken :?
Hoe meer jij trekt hoe meer jouw paard terug trekt.
Zo krijg je je paard dus niet los in de halsspier.

Ik vind de eerste foto n.l vriendelijker dan de 2de.Daar zie ik een in elkaar
getrokkken paard,wat erg op de hand loopt.

Je kunt je paard beter loswerken door veel voltes open en sluiten.
Op de volte achterhand naar binnen zetten en wat ook help is renvers op de volte.

LiVetime

Re: Halsspier losser krijgen dmv training op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:44

Oeiii wat ben je precies aan het doen op foto 2?
Je eigen houding is allesbepalend voor hoe een paard loopt, dus ik kijk wél naar je hakken als je t niet erg vind :)
Ook mijn vraag: Wat bedoel je met lostrekken?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:44

Op de 2de foto loopt het paard minder lekker en zit jij erg verkrampt.. Zie liever die eerste.. Denk dat een goed dressuur lesje gericht op het rechtrichten wel goed is voor jullie ;)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:47

Ze bedoelt zoals ik het verhaal lees dat ze hem stilstaand laat inbuigen naar de "vaste" kant en door dan de teugel naar 1 kant te houden hem los te maken.
Ik ben daar persoonlijk geen fan van je kan hem beter rijdend wat in laten buigen naar beide kanten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:48

Ben daar ook geen fan van. Vaak forceer je meer dan dat je losmaakt.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:53

Mijn fries heft ook zo'n dik stuk manenkam. Wat ik doe als ik opgestapt ben beide kant een snoepje geven. Paard buigt dan zelf en forceer je niet. En ik zou je adviseren juist meer de vaste kant te strekken ipv in te proberen te buigen, dat werkt bij die van mij beter dan dat ik haar forceer die kant op te buigen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:56

Ik rijd een haflinger met een dikke nek, die deze er ook op kan zetten.
Mijn ervaring is dat het weinig uithaalt om te trekken, dus ik rijd veel stelling, schouderwaarts en wendingen. Vaak laat hij los juist als ik de vaste kant los laat en 1 van bovenstaande oefeningen vraag.
Mischien heb je hier niets aan, maar ik kan me ook niet zo goed een beeld vormen van wat je bedoeld. Ik heb wel verschillende friezen gereden, maar die reed ik vooral gericht op voorwaarts neerwaarts. Juist omdat friezen van nature de hals er op dragen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:59

Met lostrekken bedoel ik de kam even van links naar recht halen (dus met mijn handen de manenkam bewegen), deze schuift namelijk niet lekker over de hals heen wanneer hij buigt. Ik laat hem inbuigen als ik dat doe omdat ik dan precies zie wanneer hij loslaat. Ik buig hem dus in, leg zowel mijn binnen als buitenteugel vast onder mijn knie zodat deze gewoon 'vast' zitten en 2 handen los heb om even de hals los te maken. Ik forceer hem niet door te trekken, laat hem buigen tot wanneer hij kan, zorg dat de manenkam kan glijden en hij buigt zelf opeens 2x zover in als eerst en rijd daarna verder.

Ik vind het knap dat jullie op foto 2 een in elkaar getrokken paard zien want hij is daar lekker los, draagt en is niet op de voorhand. Ik snap wel dat het op foto 1 lastig te zien is maar daar is hij op links echt zwaar, hij heeft alleen een mooie zelfhouding waardoor het het niet goed ziet.

En bij hem is het geen berg vet meer, maar een bonk spieren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:59

je bedoeld dat je je paard in de buiging trekt,hem dwingt daarin even te blijven staan en zo die 'kam' losmaakt?
op deze manier maak je geen spieren los maar is het alleen maar dwang.

om je paard goed los te maken vind ik het fijn om veel voltes en slangevoltes te rijden,daarin laat je je paard regelmatig buigen en stelling aannemen,doe het vooral ook afwisselend links en rechts. laat hem afwisselend lang en laag(om mee te beginnen)en pak hem als hij wat losser is weer wat meer op,blijf bij dit losrijden ten alle tijde meegaand,soepel en verend in je hand,niet trekken of vastzetten. als afwisseling kan je ook nog je voltes verkleinen en vergroten,hierbij blijft je paard ook actief en alert aan jouw been,en ze worden er vaak ook losser van.
ohja ook nog fijn is om schoudervoor en schouderbinnen te proberen,hierbij moeten ze wat lengtebuiging gaan geven.
blijf je focussen op het lang genoeg in de hals blijven van je paard,friezen kroppen zich vaak ook snel wat op

ik vind je eerste foto ook een prettiger beeld geven,misschien nog niet helemaal nageeflijk,maar ook dat wordt vaak beter als je veel oefent hiermee

succes

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:00

Tooske schreef:
Ze bedoelt zoals ik het verhaal lees dat ze hem stilstaand laat inbuigen naar de "vaste" kant en door dan de teugel naar 1 kant te houden hem los te maken.
Ik ben daar persoonlijk geen fan van je kan hem beter rijdend wat in laten buigen naar beide kanten.

Nee dit bedoel ik niet! En hier ben ik absoluut geen fan van!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:01

Snoevie schreef:
je bedoeld dat je je paard in de buiging trekt,hem dwingt daarin even te blijven staan en zo die 'kam' losmaakt?
op deze manier maak je geen spieren los maar is het alleen maar dwang.

Nee, dit bedoel ik niet! Lees mijn reacties hierboven!
Snoevie schreef:
om je paard goed los te maken vind ik het fijn om veel voltes en slangevoltes te rijden,daarin laat je je paard regelmatig buigen en stelling aannemen,doe het vooral ook afwisselend links en rechts. laat hem afwisselend lang en laag(om mee te beginnen)en pak hem als hij wat losser is weer wat meer op,blijf bij dit losrijden ten alle tijde meegaand,soepel en verend in je hand,niet trekken of vastzetten. als afwisseling kan je ook nog je voltes verkleinen en vergroten,hierbij blijft je paard ook actief en alert aan jouw been,en ze worden er vaak ook losser van.
ohja ook nog fijn is om schoudervoor en schouderbinnen te proberen,hierbij moeten ze wat lengtebuiging gaan geven.
blijf je focussen op het lang genoeg in de hals blijven van je paard,friezen kroppen zich vaak ook snel wat op

ik vind je eerste foto ook een prettiger beeld geven,misschien nog niet helemaal nageeflijk,maar ook dat wordt vaak beter als je veel oefent hiermee

succes

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:03

nou zoals ik begrijp uit je bericht leg je je teugels vast onder je knie,maar sorry dat ik het verkeerd begrijp dan. misschien heb je dan wat aan mijn andere tips

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:04

Kan je dan duidelijk uitleggen wat je wel bedoelt?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:05

Idd ik maak er ook uit op dat je hem toch een soort van 'dwingt' in een bepaalde houding.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:11

Snoevie schreef:
nou zoals ik begrijp uit je bericht leg je je teugels vast onder je knie,maar sorry dat ik het verkeerd begrijp dan. misschien heb je dan wat aan mijn andere tips

Oke, bedenk even dat je op je paard zit. Je vraagt hem even normaal in te buigen terwijl je stilstaat. Als hij zo ingebogen staat doe je de teugels onder je knieen zodat je je handen vrij hebt (want ik heb er helaas maar 2) en masseert even de manenkam van links naar rechts zodat deze even beter over de lijn kan vallen.

Wanneer je een paard van de ene kant naar de andere buigt verschuift de kam een klein beetje, bij deze fries blijft deze naar 1 kant vastliggen waardoor hij dus vast blijft houden (heel zeurend). Wanneer ik deze heb losgemaakt schuift de kam wel en laat hij mooi los en is hij op 2 pinkjes te rijden.

Ik dwing hem nergens toe, ik trek niet aan de teugels, masseer alleen de hals even los om deze makkelijker van links naar rechts te laten glijden.

http://www.youtube.com/watch?v=sLgp6X7-R6k&feature=related Wat deze mevrouw doet op 0:20-0:22 seconden en op 0:48 - 0:49 seconden bedoel ik met trekken.
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 14-06-11 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:15

Wat je kan doen, is wel in stap, contrastelling, dat helpt ze vaak en veel om los te komen. Niet blijven vasthouden uiteraard, maar pas of vier a vijf. Halve of volte, stelling weer naar binnen, zonder te overdrijven en datzelfde op de andere hand. Helpt heel goed om de hals/kaak ect los te werken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:16

goed hoor karlijnxxx,je hoeft ook niet zo'n sarcastische ondertoon te hebben............ik begrijp ook wel dat je maar 2 handen hebt............

maar je vraagt om tips,die krijg je onder andere,en je reageert er verder niet op

nou succes verder hoor

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:18

Je legt je teugels vast onder je knieën? En je trekt m met je teugel door?
Dus zoals ik het begrijp trek je m met je handen om? Een paard dat moeite heeft met buigen is niet op te lossen door in de mond te trekken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:19

Livetime,karlijn omschrijft in het berichtje hierboven wat ze ermee bedoeld.

al blijft het apart,maar ieder zn ding he

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:21

Snoevie schreef:
goed hoor karlijnxxx,je hoeft ook niet zo'n sarcastische ondertoon te hebben............ik begrijp ook wel dat je maar 2 handen hebt............

maar je vraagt om tips,die krijg je onder andere,en je reageert er verder niet op

nou succes verder hoor

Ik reageer op dingen en heb geen sarcastische ondertoon erin, ik heb maar 2 handen en moet die toch vrijmaken, ik zeg 'maar 2 handen' zodat wordt begrepen waarom ik mijn teugels vastleg onder mijn knieen. Dat jij er een sarcastische ondertoon in vindt zitten is het probleem van internet: je ziet alleen maar een getypte tekst. Ik ben aan het reageren maar ondertussen was ik ook even goed filmmateriaal aan het vinden om het te laten zien, dit kost tijd. Ik heb dit topic pas enkele minuten geopend dus dat 'verder er niet op reageer' vind ik een beetje een voorbarige reactie.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:22

Het niet of moeilijk willen buigen kan komen vanuit een scheve achterhand, scheve rug, zelf met je houding in de weg zitten en dus het paard onbewust belemmeren om te buigen... Er zijn tig redenen te bedenken.

@Snoevie, dat klopt, maar tussen t moment van typen en plaatsen was ik even afgeleid door andere dingen, dus heb ik die reactie even niet gelezen... Heb t inmiddels gelezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:25

Karlijnxxx schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=sLgp6X7-R6k&feature=related Wat deze mevrouw doet op 0:20-0:22 seconden en op 0:48 - 0:49 seconden bedoel ik met trekken.

Bedoel je nou dat jij dit doet terwijl je op het paard zit en zijn hoofd daarbij vastzet door de teugels onder je knie te klemmen?
Dat is geen massage, maar dwang.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:26

Wat jij laat zien op het filmpje dat losmaken van de halsspieren dat wordt gedaan
naast het paard en niet op het paard met teugels onder je knieën.Dus i.m.o
doe je het dus fout.
Daarnaast vraag je rijtechnische tips,wat ik en vele andere je hebben gegeven,maar daar
ga je heel niet op in.
Waarom openen je dit topic dan?