Paard vind de dressuur 'niet leuk'..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Paard vind de dressuur 'niet leuk'..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 11:10

Hallo,

Ten eerste moet ik zeggen dat ik het een beetje moeilijk vind om de situatie uit te leggen.

Mijn lieve jonge paard dat eigenlijk overal voor in is, altijd haar best doet, vind de dressuur niet leuk.
Ze doet alles braaf wat haar gevraagd wordt, kan alles prima, maar in de dressuur herken ik mijn eigen paard niet meer.
Normaal is ze vrolijk en opgewekt, maakt gekke bokkesprongen, maar met de dressuur is het soms net een geroutineerd manegepaard. :)

Mijn conclusie is dus ook dat ik haar niet genoeg uitdaag. Prima, dan daag ik haar toch uit met moeilijkere oefeningen?
Maar vreemd genoeg begrijpt ze gelijk wat ik wil doen, en ik krijg haar er niet enthousiast mee.
Balken tussen door lopen, dan maakt ze zich daar helemaal enthousiast over en komt er niets van de dressuurtraining terecht.

Het probleem is op wedstrijd dus ook dat ze alles prima kan, maar van een B proef valt ze echt in slaap.

Ze is overigens prima aan mijn been, reageert goed, dat is het probleem niet!
Ik zoek eigenlijk mensen die dit herkennen en hoe zij daarmee omgaan.

Onze training is trouwens al heel afwisselend, van grondwerk tot cross lessen.
En het gaat om een paard dat ik vanaf veulen heb, het is dus niet dat ze al heel ervaren is, hoewel ze dat zelf wel denkt. :))

Sodeletuut

Re: Paard vind de dressuur 'niet leuk'..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:13

Hoe ziet een gemiddelde dressuurtraining van jou er ongeveer uit? :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 11:21

Ik begin met los stappen, eerst lang en laag, daarna meer opgericht.

Met aandraven ook eerst loswerken aan beide kanten, tempowisselingen en overgangen.

Daarna de galop, eerst goed voorwaarts in verlichte zit, vanuit daar wat meer oprichten en verzamelen.

Meestal kijk ik vanaf dan even wat haar aandachtspunten zijn.
Reageert ze niet voldoende op mijn been, dan ga ik weer overgangen maken. Te weinig achterbeen gebruik, dan rijden we tempowisselingen.
Ook besteed ik aandacht aan het rechtrichten.

Is dat allemaal goed dan begin ik met moeilijkere oefeningen of nieuwe oefeningen leren.
Dus dingen zoals appuyementen, wissels, keertwendingen en dat soort oefeningen om het voor haar nog enigzins interessant te maken.
Dit vind ze ook wel redelijk leuk, maar ik kan natuurlijk niet altijd alleen maar nieuwe dingen leren.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:22

Nou, de paarden die ik onder m'n zadel heb en dressuur "saai" vinden zoals jij zegt, zet ik flink aan het werk door enorm veel te wisseling in de hoofd hals houding en foor heel erg veel overgangen te rijden. Daarmee bedoel ik 3 passen verzamelen, 3 passen strekken, 3 passen middengang, 3 passe verzamele, aangalloperen, verzamelen, strekken, verzamelen, halthouden, achteruit, aangalloperen, stappen, draven, weer gangen schakelen etc.. zo een tien minuten tot kwartiertje. Na de algemene opwarming rij ik ook heel veen slangevoltes met een kleine volte erin, snap je? en dat iedere boog weer. Correcte buiging, af en toe eens een schakelingetje, iets meer verzamelen, iets meer tegen de middengang aan, etc.. hou je paard echt bezig, en ga niet 2x rond de piste rijden, een grote volte rijden, dan maar weer rechtdoor etc.. dat vinden de meeste dieren saai (tenzij bij opleiding natuurlijk)
een simpel voorbeeld, wat doe jij op de diagonaal K-X-M? Meestal middendraf of uitgestrekte draf? Wat als je nou eens extra goed die hoek uitrijd, je paard helemaal verzameld, dan gaan halfhouden nog voordat je bij X bent, en dan vertrekken in een midden/uitgestrekte draf om vervolgens na enkele passen weer te verzamelen etc.. wees creatiuef, hou haar aan 't been, rij volte achter volte, schakel in die volte, verander je stelling in die volte,...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 11:34

Maar dan word het in mijn ogen meer een bezigheids therapie dan training.
Wat jij doet is natuurlijk een hele goede training, maar mijn paard doet dan echt alsof het niets is. Ik train mezelf dan harder dan haar!

Voor mij is de dressuurtraining er echt om de minpunten te verbeteren voor op concours.
De basis (dus ook verzamelen en weer middengang etc) die zit er echt correct in. Ik kan het wel 10 minuten zo doen, en geloof ook zeker dat ze hier lichamelijk gezien van verbeterd.
Maar een training is met 10 minuten/kwartier niet klaar...

Als ik stop met dat actief rijden met veel verschillende dingen, en me wil richten op bijv. het halthouden verbeteren, dan dwaalt ze gelijk weer af met haar gedachten.
Het is een heel erg ongeconcentreerd paard die graag met van alles bezig is, behalve met de training. Dat resulteert dus dat ze het allemaal wel braaf doet en ik weer zoiets heb ' ja en wat gaan we nu doen'.

Dan kan ik een half uur zo rijden als jij beschrijft, maar daar komen we er niet mee.

Of zit ik nu helemaal verkeerd?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 11:35

SETEFURII schreef:
een simpel voorbeeld, wat doe jij op de diagonaal K-X-M? Meestal middendraf of uitgestrekte draf? Wat als je nou eens extra goed die hoek uitrijd, je paard helemaal verzameld, dan gaan halfhouden nog voordat je bij X bent, en dan vertrekken in een midden/uitgestrekte draf om vervolgens na enkele passen weer te verzamelen etc.. wees creatiuef, hou haar aan 't been, rij volte achter volte, schakel in die volte, verander je stelling in die volte,...

Dat is wel een goed plan, daar ga ik eens mee aan de gang. :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:40

Nou mijn paard moet dus als een "bommetje" zijn voor het been, dus ik train eigenlijk ook altijd daarvoor. maar niet de hele tijd, als jij graag op halthouden wilt werken, dan ook moet je paard goed aan 't been zijn. Als ze dat is, dan is er in theorie geen probleem daarmee. Dwaalt ze af met haar gedachten, doe dan een andere oefening vlak daarna. Gaat ze bij het halthouden bijvoorbeeld een beetje lopen dromen en wegkijken, wees daar dan op voorbereid!
Maak een (schijn)overgang naar halthouden, en als je voelt dat ze weer gaat afdwalen geef je terug voorwaardse of achterwaardse impulsen, of rij een volte en leg je been er eens degelijk aan en spring aan in galop. Je paard moet niet een beetje lopen klooien en dromen, hij moet opletten went zelfs ans hij 't niet verwacht, kan er een tegenovergestelde impuls komen :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 11:49

Ik ga het proberen, denk dat ik hier wel wat mee kan! :)

Maar het is echt een hele klus om haar aandacht erbij te houden. :))

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:51

daNiielle_ schreef:
Ik ga het proberen, denk dat ik hier wel wat mee kan! :)

Maar het is echt een hele klus om haar aandacht erbij te houden. :))

Heeft ze dit altijd al gehad? en merk je bij het springen of andere zware inspanningen dat ze ook "minder aandachtig" is?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 11:56

Ik heb er zelfs bewijs van haha.
deze* foto is het voorbeeld, boven de sprong de camera inkijken....

Maar heb er alleen last van bij de dressuur.
Bij het springen let ze soms niet op, maar ze springt wel gewoon makkelijk foutloos rond.
Zo zijn we nu bezig met crosslessen, ik merk dat ze zich daar wel beter concentreerd. Of nouja ze is meer bezig met het crossen zegmaar omdat ze het leuk vind.

Het is vanaf veulen al een erg opgewekt en vrolijk paardje.
Daarom zit het me ook een beetje dwars dat ze met de dressuur alles wel doet, maar ik gewoon merk dat ze er totaal niet mee bezig is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:58

Wat vind ze ervan om in ieder geval 2x per week eens even heerlijk door het bos te scheuren met een aantal andere paarden?
Ik bedoel, een paard is toch een soort nomade... ontdekkingsreiziger. Soms moet je, zeker bij intelligente paarden, wel een beetje aan die behoefte voldoen.
Een bak is immers ook maar een bak... en aan het einde van de dag is een crossterrein ook maar een crossterrein....
Laatst bijgewerkt door Ninx op 07-06-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 11:58

Dat vind ze geweldig en doen we ook veel. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:02

Tja... het klinkt alsof jij dit paard goed kent, en het jou duidelijk is dat zij niet veel genoegen schept in dressuur.
Wat je ook met haar gaat doen, gymnastiseren moet altijd.. dus daar ontkomt mevrouw niet helemaal aan.
Er zijn paarden die je geen plezier met wedstrijden, of zoals in jou geval 'serieus dressuren'.
Is het geen optie om het eens een jaar over een geheel andere boeg te gooien en iets volstrekt anders te gaan doen? Endurance? Ik noem maar iets....?

Dan kun je daarna altijd verder kijken.....

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 12:03

Ninx schreef:
Een bak is immers ook maar een bak... en aan het einde van de dag is een crossterrein ook maar een crossterrein....

Klopt, ik wissel al zoveel mogelijk af met de spring baan/ wei / dressuurbak.
Maar dressuur is dressuur, het kan haar niet veel interesseren.

En dat voor een dressuur gefokt paard. :(:)

Voor nu ga ik het proberen met veel verschillende dingen vlak achter elkaar, creatief zijn enzo. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:06

Nog een vraag: bij ons is het gebruikelijk een paard in te rijden... dan even een zomer het land op te gooien, dan weer op te pakken en dan door te rijden. En dan periodiek nog een vakantie inlassen... zodat ze even paard kunnen zijn. Dus niet iedere dag in handen, en gewoon met de kudde het land op...
Daar frissen ze erg van op tussen hun oren. Hoe zit dat met dit paard? Is ze continue doorgereden na het inrijden?
Het gevaar van ene getalenteerd paard dat zeer netjes alles doet wat je vraagt is toch dat je denkt dat ze het werk makkelijk aan kunnen, dan lijkt dan ook zo.
Tussen hun oren kunnen ze het echter dan even behoorlijk zat zijn.....

Staat ze überhaupt lekker veel buiten? En hoe vaak train je?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 07-06-11 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:06

En wat als je deze dingen nou zou oefenen in het bos?
Ik weet niet welke gelegenheden er bij jou dicht in de buurt zijn, maar een recht en breed stuk bos is mooi om appuyementen te oefenen, of veel halt te houden?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 12:09

Ninx schreef:
Tja... het klinkt alsof jij dit paard goed kent, en het jou duidelijk is dat zij niet veel genoegen schept in dressuur.
Wat je ook met haar gaat doen, gymnastiseren moet altijd.. dus daar ontkomt mevrouw niet helemaal aan.
Er zijn paarden die je geen plezier met wedstrijden, of zoals in jou geval 'serieus dressuren'.
Is het geen optie om het eens een jaar over een geheel andere boeg te gooien en iets volstrekt anders te gaan doen? Endurance? Ik noem maar iets....?

Dan kun je daarna altijd verder kijken.....

Nou daar zeg je me iets.
Ik ben sinds kort dus bezig met cross lessen, iets wat ik eerst niet aandurfde vanwege haar lange dunne pootjes.
Ze vind het ook leuk om overal mee naartoe te gaan, we maken alleen buitenritten, soms met een hele groep. Ik longeer haar, doe grondwerk, soms zelfs een rondje aan de hand wandelen en lekker niks doen.

Het liefst zou ik de dressuur gewoon achterwege laten, maar ze springt enorm graag, en daar hebben we de dressuur voor nodig!

Aan de afwisseling kan het echt niet liggen.
Ik heb toevallig haar vorige week compleet op rust gezet, ik stapte gisteren op en ze was zo mak als een schaap.
Terwijl ik zeker weet dat ik vanavond met de crossles eerst een rodeo te verduren krijg en ze het liefst gelijk begint met springen.
Daaruit is het mij toch wel heel duidelijk dat ze het gewoon niets aan vind om in een dressuurbaan te lopen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 12:11

Ninx schreef:
Nog een vraag: bij ons is het gebruikelijk een paard in te rijden... dan even een zomer het land op te gooien, dan weer op te pakken en dan door te rijden. En dan periodiek nog een vakantie inlassen... zodat ze even paard kunnen zijn. Dus niet iedere dag in handen, en gewoon met de kudde het land op...
Daar frissen ze erg van op tussen hun oren. Hoe zit dat met dit paard? Is ze continue doorgereden na het inrijden?
Het gevaar van ene getalenteerd paard dat zeer netjes alles doet wat je vraagt is toch dat je denkt dat ze het werk makkelijk aan kunnen, dan lijkt dan ook zo.
Tussen hun oren kunnen ze het echter dan even behoorlijk zat zijn.....

Staat ze überhaupt lekker veel buiten? En hoe vaak train je?

Nou het zit zo.
Toen ze 3 was, vond ik haar nog te jong in doen en laten. Dus hebben we haar op haar 4e zadelmak gemaakt.
Daarna heeft ze ongeveer een half jaar weer op het land gestaan om lekker uit te groeien. Ben dus ongeveer een jaar bezig met trainen.

Ze staat iedere dag van 8 tot 7 op het land in een kudde. En ik zet haar regelmatig een week of 2 weken op rust.

We trainen vaak maar 3 of 4 keer per week.
Dressuur 1, soms 2 keer. Dan nog een buitenrit, een keer springen, en in het weekend mag ze soms mee op concours.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 12:13

SETEFURII schreef:
En wat als je deze dingen nou zou oefenen in het bos?
Ik weet niet welke gelegenheden er bij jou dicht in de buurt zijn, maar een recht en breed stuk bos is mooi om appuyementen te oefenen, of veel halt te houden?

We hebben enorm veel bos en heeeeele lange zandpaden in de buurt.
Ik laat haar dan vaak eerst lekker uitrennen, en daarna rustig stappen.
Ben een beetje bang dat ze de buitenritten ook gaat zien als training, als ik allerlei oefeningen ga doen.

De wissels heb ik haar wel geleerd op de zandpaden. En het halthouden oefen ik soms ook, maar vooral omdat ze moet kunnen stilstaan voor het oversteken. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:15

Klinkt alsof je echt doortimmerd bezig bent...
Qua onderhoudstraining zou 1 tot 2x dressuren pw ook idd voldoende moeten zijn.
Misschien kun je haar 1 van die keren gymnastiseren aan de lange lijnen, of door werken aan de hand met kaptoom... dus ook eens ernaast ipv erop... is toch weer een volstrekt andere bezigheid.

Ja joh... lastig hoor, probeer voor nu de frustratie iig niet teveel op te zoeken, en gewoon maar even accepteren dat ze er weinig in heeft. 1x pw even met aandacht dressuren zou voldoende moeten zijn om de andere zaken goed te kunnen blijven doen lijkt me...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 12:19

Doortimmerd? Is dat positief?

Ja heb haar ook soms aan de passoa teugel lopen aan de lijn, dan doet ze ook wel goed haar best.
Lange lijnen wordt ze onzeker van, ze loopt graag strak naast me, en als ik dan achter haar loop dan merk je heel goed dat ze twijfelt aan wat ze moet doen. :)

Nouja ik vond zelf ook dat 1 of 2 keer een half uurtje wel genoeg is, maar een stalgenoot vond weer van niet.
Dus ging ik rondkijken naar dingen om de dressuur interessanter te maken, ook al is het voor dat half uurtje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:22

Hihi! Doortimmerd is positief hoor...
Als in 'je hebt er goed over nagedacht...'
Je bent niet zomaar een beetje aan het klooien. De manier waarop je alles overdenkt en aanpakt zijn prijzenswaardig.
Je kunt 2x pw 20 minuten pakken... dat zou voldoende moeten zijn.
Wat een ander zegt is niet zo interessant, het is belangrijker wat jij onder je billen voelt gebeuren. Als jij denk dat het voldoende is, dan is dat zo...
Succes!!!!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:23

Ze is nog jong begrijp ik en nog niet zo heel lang onder het zadel toch? Tja, leer maar een ding een jong paard kan max 15 min aan een stuk bij de les blijven in het begin. Dus probeer gewoon goed los te rijden en dan even te dressuren heel kort en krachtig en dan te stoppen. Je hoeft niet perse 1 uur dressuur te rijden zeker thuis niet. En op wedstrijd hoe lang duurt je proef 10 min max als je langzaam gaat. Je paard kan niet zo lang focussen nog op wat hij moet doen. Dat wordt wel beter naar mater je opbouwd. Maar nu..nee nog lang niet daar. Geduld en sommige paarden vinden dressuur ook gewoon echt niets...en dan moet je ook eerlijk zijn en het niet willen of heel kort te doen en meer niet.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:57

Ik snap eigenlijk je probleem niet zo goed... Je beschrijft dat je paard alles wat je van haar vraagt braaf doet en alles wat je haar aanbiedt goed oppakt. Ze is goed aan het been, reageert goed op je, wat wil je nog meer?! Is dat niet voldoende uiting van genoegen scheppen in het werk door het paard? Je rijdt toch dressuur om een bepaalde mate van gehoorzaamheid te bewerkstelligen? Als ze dat is, is het toch goed? Tenminste, ik neem niet aan dat je die "vrolijke bokkesprongen" in je proef (of zelfs maar in je training) wilt hebben. Als ze dat wel doet tijdens een lekkere cross door het bos, is het toch prima? Dan geeft ze op dat moment aan dat ze goed in haar vel zit. Misschien vindt je paard de dressuurmatige training niet het geweldigste aan haar werk, maar aan elk werk zitten kanten die je minder leuk vind, zelfs aan de leukste baan ter wereld! En aangezien het er wel bijhoort, zoals je als zegt, is het toch niet zo erg als ze dat ene kantje minder interessant vindt dan de rest? Je biedt haar een gelukkig paardenleven zo te lezen, dus ik denk niet dat zij (en daarmee dus jij) überhaupt een probleem hebt om je zorgen over te maken...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:10

We hebben ook geen problemen met de dressuur, maar als ze zo overduidelijk laat merken dat ze het niet echt leuk vind dan ga ik opzoek naar ideeën om het leuker te kunnen maken. :)

Zou het jammer vinden als ze zich na een tijd helemaal niet meer inzet voor de dressuur.

Vooral voor een jong paard vind ik dat je hem fris en vrolijk in het hoofd moet houden.
Hier op bokt weten de mensen meer dan ik alleen, dus wie weet is er een simpele oplossing waarmee ik het voor mijn paar ook leuker maak. :)