X

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 10:33

X
Laatst bijgewerkt door melody7 op 09-02-22 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DearLove

Re: zonder zadel stevig zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:43

In het begin klopt het niet, je gaat in het begin namelijk steun zoeken in de beugels en teugel. Maar uiteindelijk moet je stevig zitten op de blote rug en stevig zitten in het zadel. Maar een zadel is gemaakt om steviger te zitten en om comfortabler te zitten dus jou vriendin heeft een punt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 10:45

X
Laatst bijgewerkt door melody7 op 09-02-22 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:48

nou met zadel voel ik bokken ook gewoon aankomen hoor ;)
Ik vind wel dat je veel beter gaat zitten als je zonder zadel ook kan rijden.. echter kan ik het zelf niet :') ik heb gewoon dat evenwicht niet en vind het zielig voor mijn paard als ik daar een beetje zit te hotsenklotsen op zijn rug.. terwijl ik wel gewoon met zadel goed kan zitten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 10:49

X

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:51

melody7 schreef:
nou, ik had het er laatst met mijn vriendin over, dat ik vindt dat (ik in iedergeval) zonder zadel véél steviger zit doordat je ook aanvoeld wat je pony/paard gaat doen, nou vond zij dat onzin, ze hebben immers zadels niet voor niet uitgevonden, maar wat vinden jullie daar nou van?

Ik denk dat de gemiddelde ruiter echt niet stevig zonder zadel kan zitten, gezien de manier van les geven tegenwoordig. Vroeger leerde je eerst balans te krijgen door zonder teugels en beugels gewoon te leren zitten. Er is geen manege meer waar ze het zo nog leren, volgens mij. :+

Het is wel zo dat je zonder zadel veel meer voelt van je paard. Dat is wel een feit. Een zadel geeft wel ruis. Een mooie tussenoplossing is een boomloos zadel. Hiermee voel je veel meer van je paard. En je heb de stevigheid van beugels. ;)

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:52

melody7 schreef:
idd, klopt wel maar met een zadel voel je bokken enz. weer niet aankomen, en zonder zadel hou je zowieso meer contact met je paard vind ik, bv. in Oostenrijk rijden we altijd zonder zadel en eentje daar durft bijna niemand op omdat hij steigert, maar ik en nog een paar andere oudere meisjes wel, maar ik ben er nog nooit afgevallen, een keertje eraf gesprongen toen ik 9 was, maar nu leun ik even naar voren en drijf ik hem aan, en je ziet hem er zelf vaak ook lol in krijgen, als hij mag rennen :)
Als je goed in het zadel zit voel je alles aankomen, elke beweging. Ook als een pony/paard bokt voel je dit dan en vaak ga je dan dieper in het zadel zitten en houd je steviger contact met de beugel. Zonder zadel voel je het ook wel aankomen maar je kan geen steun zoek in de beugels. Je moet het dan alleen hebben van je zit! En dat ontbreekt bij veel mensen wel en veel mensen niet dus een zadel is stabieler.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 10:54

X

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:54

melody7 schreef:
tja, dat is wel zo ja, maar ik vind het zelf in stap en galop veel fijner dan met zadel, en in draf, ligt het eraan hoe je paardje draaft

ja mijn paard gooit dus heel hoog op.. dat is echt geen pretje.. zowel voor mij niet als voor mijn paardje niet ;)

melody7 schreef:
idd, klopt wel maar met een zadel voel je bokken enz. weer niet aankomen, en zonder zadel hou je zowieso meer contact met je paard vind ik, bv. in Oostenrijk rijden we altijd zonder zadel en eentje daar durft bijna niemand op omdat hij steigert, maar ik en nog een paar andere oudere meisjes wel, maar ik ben er nog nooit afgevallen, een keertje eraf gesprongen toen ik 9 was, maar nu leun ik even naar voren en drijf ik hem aan, en je ziet hem er zelf vaak ook lol in krijgen, als hij mag rennen :)

ja het klopt dat je iets minder voelt.. maar het is niet zo dat je bokken niet aan voelt komen.. ik voel dat donders goed :+ het gebeurt namelijk te vaak.. bokken voel je niet alleen onder je kont aankomen namelijk maar ook aan de manier waarop je paard draaft etc.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:55

Ik kon eerst echt heel goed zonder zadel rijden, zat als een gebouw, maar nu ik 4 à 5 keer per week 2 paarden rij hobbel ik er gewoon af. Nu hebben die 2 echt geen schoft maar alsnog, schaam me er dood voor.
Laatst dacht ik even om van helemaal achter het land naar voor de galopperen, nou ten eerste kwam ik er al niet op, toen wilde ze niet lopen en uiteindelijk gaf ze een bokje, echt miniscuul, en toen ging ze er vandoor met grote sprongen, na 5 van die achterlijke sprongen ben ik er afgestapt/gevallen/gegooit. Met zadel blijf ik wel echt heel goed zitten, paard kan doen wat t wil maar ik blijf zitten.

Maar ik heb bij de een echt het idee dat ze het niet lekker vind als ik zonder zadel op haar rug ga. In de bak doe ik het ook wel eens, uitstappen zonder zadel omdat het dan zo warm is maar ze vind er niks aan, bij de ander doe ik het bijna nooit, alweer een hele tijd geleden.

Het zadel is denk alleen maar uitgevonden voor comfort en iets waarmee je eventueel bepakking kan meenemen.

Bokken etc, voel ik ook met zadel, alleen met zadel wordt er denk minder op gelet omdat het stabieler is.

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:56

in het begin is het natuurlijk moeilijk, maar later gaat het makkelijker en ben ik het met jou eens dat je veeel steviger zit omdat je weet wat je paard gaat doen en dat voel je overduidelijk!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:57

Dat is het fijne aan een Wow-zadel, dan heb je ook veel meer 'contact' met je paard. :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 10:58

X

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:00

Een zadel is er om de ruggengraat van een paard te beschermen. En daarnaast biedt het de ruiter ook nog wat comfort. ;)
Zonder zadel rijden is niet goed voor een paardenrug. Af en toe is niet zo erg, maar er zijn niet voor niets zadels uitgevonden. Met en zonder boom er in. ;)

Ik rij al jaren boomloos op mijn eigen paard en vind het een superalternatief om toch zo de bewegingen van mijn paard nog beter te voelen. :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 11:01

X
Laatst bijgewerkt door melody7 op 09-02-22 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:06

melody7 schreef:
mij lijkt Tölt zonder zadel echt fijn, maar ik vind galop echt veel fijner dan met zadel

Mja, ligt er natuurlijk maar net aan hoe makkelijk en met hoeveel beweging een paard tölt he ;) Kijk, ik heb toevallig een paard van model picknicktafel, dat onder de man nog nooit gebokt heeft en waar je niet af KUNT vallen zelfs al zou je je best doen. Ook als je met een lang teugeltje totaal niet zit op te letten :o en hij schiet ineens weg val je er nog niet af, zo fijn zit hij. En ja, hij tölt makkelijk en redelijk vlak, en dus comfortabel. Dat is echt wel heel leuk ja, ook zonder zadel :) Maar goed, er zijn ook zat paarden te vinden die niet fijn zitten zonder zadel, en ik ken er ook die zelfs met zadel niet comfortabel zitten in tölt. Overigens heb ik in galop dan liever wel een zadel omdat mijn paard nogal scheef is en je in galop echt één kant op smijt :Y)

Ik vind toch wel dat je met zadel steviger zit, bovendien heb je dan natuurlijk je beugels om te sturen en te remmen. Maar zonder zadel is ook leuk, niet persé goed voor je zit maar wel voor je evenwicht, en je voelt inderdaad precies wat je paard doet :) Zonder zadel rijden is makkelijker op een overbouwd paard, vind ik, en sowieso eentje met niet te veel beweging. Zonder zadel op een tuiger of fries rijden lijkt me echt een marteling (en met zadel hoef ik er ook niet op :+ )
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-06-11 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:08

Voor je evenwicht kan je dan ook zonder teugels en beugels longeren en als dat goed gaat, los, wel met teugels in een knoop. Dat doe ik altijd.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 11:13

X
Laatst bijgewerkt door melody7 op 09-02-22 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:15

maar als je op een smaller paard zit zonder zadel is het toch ook zo dat je er sneller afglijd, of is dat alleen bij mij? :+
Want als ik op een breeder paard zit die breeder gebouwd is zeg maar val ik er eigenlijk niet af.. en als ik op echt een smal paardje ga zitten dan veel sneller xd

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:16

Hihi wat toevallig, mijn paard komt bij de breida vandaan en is euhh... breedgebouwd :D Van wie heb je les TS?

Een breed paard vind ik sowieso fijner zitten dan een dunnerd... maar dat lijkt me ook wel een kwestie van persoonlijke smaak.
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-06-11 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:25

Ik had gister toevallig nog een Ijslander gereden met een pad dus zonder zadel. (pad is beter voor zijn rug dan zonder.) Maar ik zat heel stevig! Zowiezo zit een Ijslander als een stoel maar ik kan makkelijk op een paard zitten zonder zadel. Eerlijk gezegt zit ik ook liever zonder zadel omdat je dan eigenlijk 1 bent met het paard. Alleen nadeel: De vorige keer zat ik er ook op met pad maar hij was nogal druk, dus hij ging met zijn voorbenen galoperen en achter tolten (bij hem gaat zijn voorhand dan lager en achter hand omhoog), en dan is hij nog lekker rond dus ik zat zo op zijn hals :+ Haha maarja als je van je paard houd vind je dat niet erg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:28

Als hij met zijn achterhand tölt lijkt het mij heel sterk dat die achterhand dan omhoog zou gaan. Ik denk dat hij gewoon op de voorhand töltte en flinke galoprollen maakte?

xanniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:29

ik reed gister toevallig op een belgies trekpaard va mijn vriendin
ik vind bij het belgies trek paard dat het beter is ZONDE zadel
en voelde idd wat zij ging doen
xx

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:29

Vroeger kon ik heel goed en stevig zitten zonder zadel, op elke paard en pony, in stap/draf en galop.

Maar tegenwoordig zit ik liever in het zadel hahahaha, want ja ik wordt ook ouder he hahahaha.

Maar ik maak gerust met mijn arabier een buitenrit met enkel een halster en een touw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:30

melody7 schreef:
maar als je niet bonkt, maakt het toch niks uit voor de rug?

Jawel :)
Als jij op de blote rug van je paard gaat zitten komt de meeste druk op twee kleine plekjes op zijn rug terecht, namelijk waar jou zitbeenknobbels zitten. Als je met een zadel rijd wordt de druk veel beter verdeeld, over het hele oppervlak waar het zadel steunt. Dit is dus veel prettiger voor je paard :)
Nou kan een keer zonder zadel rijden echt geen kwaad, maar ik zou het niet altijd doen :)