Paard vandoor in het bos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samsie

Paard vandoor in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:58

Hoi,

Ik heb sinds 7,5maand een pony (HaflingerxFjord) 5jaar. Als ik in het bos rij en ik ga galloperen gaat het vaak goed. Maar af en toe krijg ze ineens een waas voor dr hoofd,gaat ze alleen maar harder en harder. Is dan ook niet meer te stoppen, hoe hard je ook trekt of wat. Ik rij met een martingaal buiten.

Gister gebeurde het dus weer, ze draait zich ineens om op een verharde weg, gaat in volle galop ervandoor ook over een stuk waar auto's rijden. Ze heeft het ook een keer bij mijn moeder geflikt en die is nog maar beginnend, die durft nu niet eens meer naar buiten alleen met de les.

Heb ook een tijd een thiedeman omgehad, dit helpt ook niet. Ze is gewoon vreselijk sterk en gewoon niet meer te sturen.

Wie o wie zou mij kunnen helpen of heeft wat tips!?

Gr. Samantha

midgie

Re: Paard vandoor in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:23

Veel meer in de bak gaan rijden en de techniek leren en vooral niet meer galopperen in het bos maar gewoon de komende tijd stappen .

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:26

Niks rijden, grondwerk! Eerst vanaf de grond je paard vertrouwen en alles met hem kunnen, dán pas erop. En instructie zoeken die je helpt bij grondwerk.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 22:35

Als het warm is, ga ik niet in de bak rijden. En ik denk niet dat het helpt om alleen maar in de bak te rijden, waarom zou dat helpen tegen dat ze er niet meer vandoor gaat. ???

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:38

Een slofje aandoen :). Klinkt zielig,maar het helpt wel :)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:39

pessoabit erin, 2de teugel aan de onderste ring, knoop in die onderste teugel. lekker gaan wandelen en alsie nog eens een race wil doen hang je even lekker aan de onderste, ik denk niet dat hij 't nog eens zal riskeren. Natuurlijk rij je gewoon op de bovenste teugel als hij braaf is hé :)

Edit: voor ik héél bokt over mn kop krijg: ik raad dit aan omdat een race in de buurt van auto's echt gevaarlijk is. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van grondwerk. Het kan helpen, dat bedoel ik zeker niet. Maar grondwerk kan niet alles oplossen. Als rijden in de bak goed gaat, en stappen of draven in het bos ook, zal grondwerk volgens mij niets veranderen aan die galop.
Laatst bijgewerkt door Miekemuis_ op 02-06-11 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:41

wij hadden vroeger een fjord die dit precies hetzelfde deed, hier hebben we een pellem bit voor gekocht. en die reden we met dubble teugel, dus als ze braaf was, had ze nergens last van, maar ging ze te hard de onderste teugel erbij als nood rem. klinkt zielig, maar jou veiligheid gaat voor alles! zeker in het bos.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:42

Basis basis basis, zorg eerst dat je alles voor elkaar hebt in de bak, leer er een noodrem op te zetten. Ga grondwerk doen, niet met zo'n paard naar buiten gaan, levensgevaarlijk voor de pony voor je zelf en voor je mede weggebruikers

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 22:50

In de bak gaat het goed, dus aan die dingen heb ik niks.

Slofje kan wel, maar daar kan me moeder niet mee rijden.

Ik ga dat met die bitten even uitzoeken! Heel erg bedankt, aan dat soort advies heb ik wat:)

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:52

Ik wil even reageren op de reactie van mossel! Ik vind dat je helemaal gelijk hebt hoor dat de basis er op moet zitten. Ik rij twee paarden dus allebei met dezelfde opvoeding! Ik rij met allebei veel buiten maar als de ene heet word die corigeer ik een keer door een ophouding te maken en die komt meteen terug. De andere loopt ook hoog in de dressuur als die schrikt dan kan ik doen wat ik wil maar die gaat dwars over straat lopen en daar kan ik niets aan veranderen! Dus het moet ook echt wel in de aard van het beestje zitten! Ik heb bij dat paard ook een slof eraan wat er voor zorgt dat ik meer controle heb. Een scherper bit zou in dit geval wel kunnen helpen denk ik!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:55

Waarom verdoezel je liever symptomen dan t op te lossen? Je reageert niet op het verwijzen naar grondwerk, oftewel de BASIS. Een scherper bit heeft echt geen nut, het is misschien een tikkie veiliger voor jezelf, maar je hoort niet naar buiten te gaan als je je paard niet onder controle kan houden. En sowieso niet meer galopperen, als je weet dat je daar gedonder mee krijgt. Een paard rent er trouwens ook niet zomaar vandoor, het kan pijn in galop zijn, maar ook angst/niet het gevoel hebben een leider te hebben bovenop zich/eigenzinnigheid door slechte opvoeding. Je moet patronen doorbreken met een positieve spiraal, niet het inbinden door er een scherp bit in te hangen of een ingewikkelde touwconstructie zodat hij niets meer te zeggen heeft. Je wilt toch zeker dat je paard uit vrije wil naar jou luisterd, en niet omdat hij anders pijn en angst kan verwachten?! Tijd, geduld, eerlijkheid en vertrouwen, dan kom je er wel. Niet met slofteugels, scherpe bitten en een harde stem. Zie je t verschil tussen het lezen al? Bedenk dan eens wat het verschil is als je het ook nog eens echt doet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:57

Ga eens googlen op " one rein stop ". Daar kun je in sommige gevallen een hoop aan hebben :j

Probeer verder om je paard direct terug te halen op de eerste pas die sneller is als jij bedenkt. Als je bijv. pas bij de derde pas sneller gaat terughalen, was jij de leiding al teveel kwijt, en is het een stuk moeilijker!

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 23:03

Ik bepaal zelf toch hoe ik dit op los. En welke adviezen ik gebruik. Verder ga ik niet meer op je in.

Ik zal eens googelen :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:04

Waarom zet je het dan op bokt?

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 23:06

Om te kijken welke adviezen ik krijg en welke ik zal gebruiken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:07

Miekemuis_ schreef:
pessoabit erin, 2de teugel aan de onderste ring, knoop in die onderste teugel. lekker gaan wandelen en alsie nog eens een race wil doen hang je even lekker aan de onderste, ik denk niet dat hij 't nog eens zal riskeren. Natuurlijk rij je gewoon op de bovenste teugel als hij braaf is hé :)

Edit: voor ik héél bokt over mn kop krijg: ik raad dit aan omdat een race in de buurt van auto's echt gevaarlijk is. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van grondwerk. Het kan helpen, dat bedoel ik zeker niet. Maar grondwerk kan niet alles oplossen. Als rijden in de bak goed gaat, en stappen of draven in het bos ook, zal grondwerk volgens mij niets veranderen aan die galop.

Ik snap je reacite ,maar dat is niet verstandig voor TS.
Paard kan heftige reactie op bit geven en o.a steigeren .. vooral in zo;n situatie.

Grondwerk en in de bak rijden. De basis moet erin zitten. Zit er duidelijk niet in dus daar beginnen.
Niet gelijk naar hulpteugels en bitten grijpen , maar eerst het psgychologisch (of hoe je dat ook schrijft) aanpakken.

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:07

Slofje schreef:
Waarom verdoezel je liever symptomen dan t op te lossen? Je reageert niet op het verwijzen naar grondwerk, oftewel de BASIS. Een scherper bit heeft echt geen nut, het is misschien een tikkie veiliger voor jezelf, maar je hoort niet naar buiten te gaan als je je paard niet onder controle kan houden. En sowieso niet meer galopperen, als je weet dat je daar gedonder mee krijgt. Een paard rent er trouwens ook niet zomaar vandoor, het kan pijn in galop zijn, maar ook angst/niet het gevoel hebben een leider te hebben bovenop zich/eigenzinnigheid door slechte opvoeding. Je moet patronen doorbreken met een positieve spiraal, niet het inbinden door er een scherp bit in te hangen of een ingewikkelde touwconstructie zodat hij niets meer te zeggen heeft. Je wilt toch zeker dat je paard uit vrije wil naar jou luisterd, en niet omdat hij anders pijn en angst kan verwachten?! Tijd, geduld, eerlijkheid en vertrouwen, dan kom je er wel. Niet met slofteugels, scherpe bitten en een harde stem. Zie je t verschil tussen het lezen al? Bedenk dan eens wat het verschil is als je het ook nog eens echt doet.

nou wil ik geen heftige discussie starten, maar een paard hoeft niet alleen maar hard te gaan galopperen omdat hij pijn heeft of ergens bang voor is. dit kan ook omdat hij er gewoon 'erg veel zin in heeft' als ik lees dat het paardje langzaam versnelt in de gallop denk ik niet dat hij pijn heeft, anders zou hij dit wel meteen doen, ook doet hij dit niet altijd... af en toe wel en af en toe geen pijn???

ben het er opzich mee eens dat dingen positief benaderd moeten worden, maar echt slecht gedrag mag ook afgestraft worden. doe je dit met bijvoorbeeld een pellem, die als er niets aan de hand is verder een zacht bit is, is het alleen maar een correctie die wel even duidelijk is.

ook denk ik dat het verkeerd is om maar te besluiten om (een poos) niet meer naar het bos te gaan. vooral met een fjord (of kruising) dat zijn over het algemeen lekkere buiten paardjes maar kunnen mega buffels zijn, waar lief vragen niet altijd aankomt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:08

Samsie schreef:
In de bak gaat het goed, dus aan die dingen heb ik niks.

Slofje kan wel, maar daar kan me moeder niet mee rijden.

Ik ga dat met die bitten even uitzoeken! Heel erg bedankt, aan dat soort advies heb ik wat:)

Nee niet dus :n Bit lost het niet op. Jammer..dat iedereen daar zo snel naar grijpt.
Voor je het weet lig je eronder. En geloof me .. dat doet pijn ;)

Probleem ligt nu meer bij jou dan bij je paard.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:11

Mm, maar waarom de logische en eerlijkere adviezen, die langer duren, niet aannemen en degene die een snelle maar onoprechte oplossing bieden wel?
Anderen zullen het met mij eens zijn, de basis moet er vanaf de grond inzitten.
Esmeevbt, sorry hoor, maar AFSTRAFFEN met een bit!? Ik denk dat jij je even opnieuw moet inlezen over waarvoor een bit gebruikt hoort te worden, want dat is alles behalve afstraffen. Je hoort een paard niet af te straffen, in geen enkele zin. Corrigeren kan, maar als je paard ervandoor gaat en je ragt hem dan in zn mond met een bit met hefboomwerking of je geeft m een mep "omdat hij dat verdiend heeft" zal hij dat echt niet snappen. Een tik met de zweep betekende harder, en dan opeens foei. Ja, erg duidelijk. T is geen mens.
Daarnaast, onzin dat fjorden(kruisingen) lief vragen niet altijd aankomt. Als het niet aankomt maak je geen contact met je paard en dan ligt het aan jou of aan de combinatie paard-ruiter. Een paard is een onschuldig VLUCHT dier en zal nooit vrijwillig opzettelijk pijn doen.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 23:12

Ja, dat bedoel ik. Ze kan niet de ene keer wel pijn hebben en de andere keer niet. Ik ga even kijken naar dat bit. Want dat heb je ook met iets zachts eromheen? Het is gewoon slecht gedrag. En ze doet het een keer in de zoveel tijd weer eens.

Ze vind het buiten echt heerlijk. Oortjes naar voren.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:13

Misschien ga jij er dan met een ander humeur opzitten? Ik hoef niet te komen aanzetten met een negatief humeur, dan heb ik een protesterend paard dat omkeert zodra ik 500 meter van huis ben.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 23:14

Nee. Dat is het niet.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:15

Je zegt het zelf al, slecht gedrag, slecht gedrag corrigeer je alleen maar door een leider voor je pony te zijn ofwel met grondwerk bezig te gaan. Slecht gedrag corrigeer je niet door een hulpteugel aan te hangen of een scherper bit in de mond te stoppen.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 23:16

Dus als ze slecht gedrag vertoond. Moet ik er maar laten gaan volgens jullie?

Het liefst nog belonen ook?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:17

Nee dat staat er niet