Paard achteruit vragen OHZ

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Paard achteruit vragen OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 12:10

Mijn Fries heeft moeite met achteruit lopen. Zolang ik naast hem sta of voor hem gaat het inmiddels goed. Met veel oefenen en grondwerk lukt het inmiddels om hem achteruit te laten lopen en ook achteruit inparkeren op de poetsplaats is geen probleem meer. Toch vind hij dat nog steeds spannend en lijkt bang ergens tegenaan te lopen (ook al doen we het midden in de bak) Maar onder het zadel lukt het dus echt niet. Ik rij eigenlijk altijd alleen en heb dan niemand in de buurt om me te helpen. Daarbij is paard reeds lang ingereden (hij is bijna 8 en loopt zeker al 4 jaar ohz) en is door vorige eigenaar ook op wedstrijden uitgebracht. Lijkt mij dat ie het dus wel moet kunnen en moet kennen.

Als ik hem achteruit wil vragen doe ik het als volgt: Ik zet hem stil bijv midden in de bak, dus alle ruimte om ons heen. Ik laat hem mijn hand opzoeken, nageeflijk en wacht tot ie ontspant. Dan vraag ik hem rustig naar achter door wat druk op de teugels, mijn zit aan te passen naar achter toe (bekken kantelen etc) en lichtjes been te geven. Paard maakt zich direct sterk, zet zijn hele borst en hals erop en trekt aan teugels. Vaak gevolgd door stappen voorwaards.

Gisteren heb ik hem 1 mini stapje achterwaards gekregen en direct beloond en gestopt met de oefening. Ben weer gaan stappen. Zodra je hem dan weer stil zet, duurt het lang voor hij ontspant, omdat hij denkt dat ik hem weer achterwaards wil vragen, hetgeen ik dan dus niet doe.

Ook de toevoeging van het stemcommando achteruit wat hij dus bij grondwerk prima kent werkt niet. Ik weet dat het makkelijker is iemand erbij te vragen, dat ga ik ook zeker proberen, maar ik wil graag tips hoe ik het alleen voor elkaar kan krijgen. Ben ik dus zo op de goede weg of doe ik iets fout?

(Ik snap dat het vanaf de PC moeilijk oordelen is, maar wie weet krijg ik zo toch tips. Instructie is nu niet beeld omdat ik zelf nog "revaliderend" ben en niet regelmatig rij. Dat kan mijn lijf nog niet aan. Ik rij dus onregelmatig, ik probeer elke week 1 keer, als mijn lijf het aankan. Maar soms lukt dat enkele weken niet. Hierdoor kan ik mij niet vastleggen op een instructrice eens per week en steeds af moeten zeggen werkt ook frustrerend)

Anoniem

Re: Paard achteruit vragen OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:19

Je moet je bekken niet naar achteren kantelen maar juist je kruis in het zadel duwen en iets wat druk zetten. Je moet hem daar dan 1 keer in blokkeren, dat wilt zeggen, hou je handen op zijn plaats en bouw de druk met je benen op. Het luistert allemaal heel nauw want natuurlijk is het niet de bedoeling dat je hem naar achteren 'trekt'.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:28

Ik rij zelf dressuur maar heb les van een vrouw die western rijdt en ze geeft mij dresuur les met een tikkeltje western erin. Daar komt dus ook de 'back up' in voor. Mijn paard snapte dit eerst ook niet maar nu wel. Ik zal een beetje proberen uit te leggen hoe ik het geleerd heb.
Paard stil zetten, teugels wat naar achteren halen zoadat je voldoende druk hebt, je buik aanspannen (net doen alsof je een stomp in je maag hebt gekregen) en wacht tot hij een pas achterwaarts zet. Doet hij dit moet je gelijk ontspannen. Tot die tijd moet je de teugels op druk houden. Wil hij geen stap verzetten kan je de teugels op maar naar achteren houden en ondertussen aansporen. In het begin zal je paard niet weten wat je bedoelt omdat dit 2 tegenstrijdige hulpen zijn maar zolang jij hem voor blokkeert en been geeft kan hij als het goed is maar 1 kant op en dat is achteruit en daar krijgt hij zijn confort dus onstpanning ook weer.
Hopelijk kun je er wat meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:32

ThornForest schreef:
Ik rij zelf dressuur maar heb les van een vrouw die western rijdt en ze geeft mij dresuur les met een tikkeltje western erin. Daar komt dus ook de 'back up' in voor. Mijn paard snapte dit eerst ook niet maar nu wel. Ik zal een beetje proberen uit te leggen hoe ik het geleerd heb.
Paard stil zetten, teugels wat naar achteren halen zoadat je voldoende druk hebt, je buik aanspannen (net doen alsof je een stomp in je maag hebt gekregen) en wacht tot hij een pas achterwaarts zet. Doet hij dit moet je gelijk ontspannen. Tot die tijd moet je de teugels op druk houden. Wil hij geen stap verzetten kan je de teugels op maar naar achteren houden en ondertussen aansporen. In het begin zal je paard niet weten wat je bedoelt omdat dit 2 tegenstrijdige hulpen zijn maar zolang jij hem voor blokkeert en been geeft kan hij als het goed is maar 1 kant op en dat is achteruit en daar krijgt hij zijn confort dus onstpanning ook weer.
Hopelijk kun je er wat meer.

Zoals jij het wat uitgebreider uitlegt bedoel ik dus ook idd. Zolang je been druk maar net zo veel is als je handdruk is er niks aan de hand.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 14:40

Joolien schreef:
Je moet je bekken niet naar achteren kantelen maar juist je kruis in het zadel duwen en iets wat druk zetten. Je moet hem daar dan 1 keer in blokkeren, dat wilt zeggen, hou je handen op zijn plaats en bouw de druk met je benen op. Het luistert allemaal heel nauw want natuurlijk is het niet de bedoeling dat je hem naar achteren 'trekt'.

Ik zie dat zoals ik het omschreven heb niet goed over komt. Ik zeg dus
Citaat:
mijn zit aan te passen naar achter toe (bekken kantelen etc)
hier bedoel ik idd mee dat ik iets verlicht ga zitten en mijn bekken dus naar voren kantel. Dus kruis in het zadel duwen. :j

Zo te horen ben ik dus wel op de goede manier bezig maar miss snapt ie het niet of blokkeert iets hem. Ik ga ermee aan de slag.
Zal dat van die buikspieren nog wel even goed meenemen.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 27-05-11 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:43

Het is volgens mij toch eenvoudiger aan te leren door de hulpen te geven (op je paard) terwijl iemand op de grond het commando geeft achteruit te stappen. Je paard snapt het gewoonweg niet (baasje geeft benen = vooruit) en zo leert hij de link te leggen. Zo heb ik het mijn paard iig aangeleerd.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:47

Eens met bovenstaande, met een kleine aanvulling.
Ik leer het jonge paarden meestal door ze met de neus tegen de bakrand te zetten. Niet ertegenaan jagen, gewoon rustig halthouden zoals je anders doet alleen veel dichter bij de wand. Paard kan niet naar voren, en als je zelf rustig blijft gaan ze uiteindelijk op druk van je been vanzelf de weg naar achter zoeken. Geeft imo heel weinig stress zo.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 14:52

_Esther_87_ schreef:
Eens met bovenstaande, met een kleine aanvulling.
Ik leer het jonge paarden meestal door ze met de neus tegen de bakrand te zetten. Niet ertegenaan jagen, gewoon rustig halthouden zoals je anders doet alleen veel dichter bij de wand. Paard kan niet naar voren, en als je zelf rustig blijft gaan ze uiteindelijk op druk van je been vanzelf de weg naar achter zoeken. Geeft imo heel weinig stress zo.

Ook geprobeerd, maar daar is Jippe heel handig in. Ze denken van Friezen altijd dat ze zo lomp zijn... nou een Fries kan heul lenig zijn als ie wil en draait dus gewoon weg voor het hek, ook al staat hij er met de borst tegenaan. :j :+ (Met neus ertegen is zowiezo te veel ruimte om om te draaien haha)

Ben er ook van overtuigd dat ie het dondersgoed weet maar gewoon vertikt gezien zijn voorgeschiedenis. Nu werd ie vroeger met een te krap zadel gereden, dus miss dat ie achteruit gaan ohz met pijn associeert? Zadel wat ie nu heeft past prima.

Ik ga alle tips meenemen en zeker ook iemand erbij vragen als het echt niet gaat lukken. Gister dus wel een klein pasje achteruit gehaald, dus we hebben hoop. Lees hier in elk geval dat ik qua hulpen wel op de goede weg zit.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:59

Zilfstar schreef:
Ik zie dat zoals ik het omschreven heb niet goed over komt. Ik zeg dus
Citaat:
mijn zit aan te passen naar achter toe (bekken kantelen etc)
hier bedoel ik idd mee dat ik iets verlicht ga zitten en mijn bekken dus naar voren kantel. Dus kruis in het zadel duwen. :j

Misschien begrijp ik het verkeerd maar je moet juist niet licht gaan zitten maar je zwaar maken in het zadel, buik aanspannen en naar achteren.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:03

Gewoon blijven oefenen en wanneer jij hem iedere keer comfort en onstpanning geeft zodra hij achteruit loopt zoekt hij de comfort/ontspanning vanzelf wel weer op en krijgt hij vanzelf wel door wat de bedoeling is :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 15:41

ThornForest schreef:
Misschien begrijp ik het verkeerd maar je moet juist niet licht gaan zitten maar je zwaar maken in het zadel, buik aanspannen en naar achteren.

Hihi, altijd lastig op een PC uitleggen wat je met je lichaam doet met een hulp :D
Met de verlichte zit (maar dan als je nog niet geheel uit het zadel bent) kantel je je bekken op een bepaalde manier, naar voren zeg maar en niet (zoals ik suggereerde) je bekken naar achteren.
Dus alomvattend:
Ik kantel mijn bekken naar voren, maak me idd zwaar en richt mijn kont en kruis (ahum) etc naar achter toe. Dus dat je met dat deel van je lichaam hem naar achteren vraagt.
Idd buik aanspannen (heb nu ook spierpijn in de buikspieren dus heb zelf ook goed gewerkt haha)
Pak de teugels licht naar achteren toe (niet trekken, en heb een paard met een zacht mondje)
Leg mijn benen iets naar achteren aan (geen echte aansporing maar dus licht druk geven, naar achteren als het ware)

Alle paarden vroeger op de manege gingen dan zo hop hop naar achteren.
De mijne doet zijn hoofd omhoog, dikke nek, vecht tegen de teugels en gaat naar voren :(

Zodra hij niet naar achteren gaat maar sterk maakt etc laat ik hem niet zomaar doen wat hij wil, maar ik ga ook niet het gevecht aan. Want trekken heeft geen zin. Hij moet op mijn zit naar achteren, niet op de teugels. lk zet hem of met een kleine volte weer op zijn plek en begin opnieuw. Soms is loslaten (druk eraf, op teugel, zit en been) al voldoende voor stilzetten en opnieuw beginnen. Gisteren bij poging 3 gelukt, ieniminie stapje, druk eraf en beloond. Niet herhaald (afsluiten met succes)

Probleem is als hij NIET naar achteren gaat: hoe vaak herhaal je de oefening dan? Ik hou het op 3 keer en dan is het genoeg. Doe daarna een oefening die hij wel kan (bijv correct aandraven en een volte doen)

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:38

Ik zou de oefening net zolang herhalen totdat hij het wel doet. Nu heeft hij jou iedere keer mooi bij de poot. Als ik er tegen in ga probeert ze het 3x en dan mag ik wat anders doen. Foute instelling, hij mag pas weer iets leuks/makkelijks doen wanneer hij heeft gedaan wat jij van hem vroeg.
Daarbij zou ik het 'gevecht' wel een keer aangaan maar weer ontspannen zodra hij doet wat je vraagt. Als je nooit het 'gevecht' aan gaat en niet doorzet krijg je hem er nooit. Vaak is het na 1 of 2 keer goed doorpakken (het 'gevecht' aan gaan zoals jij dat zegt) opgelost doordat jij laat zien dat hij moet doen wat jij wilt en niet hij wilt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:50

Wat betreft jezelf zwaarmaken: Om achteruit te gaan moet een paard de rug sterk omhoog brengen. Wanneer je je zwaar maakt in de zin van meer druk op het zadel zetten, maakt dit het voor het paard bepaald niet prettiger om achteruit te gaan.

Ts; en in een hoek? Dan zet je hem dus met één zijkant langs het hek/bakwand, met zijn neus tegen de andere wand en dan hoeft je alleen de andere kant te begrenzen met je been/zweepje? Kan hij in ieder geval nog maar twee kanten op in plaats van drie, hoeft je nog maar één kant echt te begrenzen en je zou zeggen ;) dat het kwartje dan toch eens moet vallen dat achteruit de weg van de minste weerstand is...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:56

Het grootste probleem is dat de meeste Friezen het achterbeen wat meer achter de massa hebben en dus met achterwaarts gaan veel moeite hebben om het bekken te kantelen.
Echt veel aan de hand oefenen in combi met een stemhulp kan helpen,en dan bedoel ik ga gerust 40 meter achteruit.
Daar wordt hij sterker van en zal hij het onder de man ook beter doen.
Met halthouden opletten dat hij er achter goed onder staat en niet de rug hol wil maken.
Ik geef de voorgaande zithulpen en handhulpen ook in combinatie met een drukkende knie.
En heel belangrijk:druk al wegnemen als hij al aanstalten maakt naar achteren te gaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:38

Je moet idd je bekken niet naar achter kantelen hé, maar net andersom, ik zeg altijd "denk dat er een oogvijs bovenop je hoofd staat, daar is dan een touwtje aan en ze trekken je een paar centimeter omhoog, je groeit dan, je bekken komt dan net iets meer naar voor" je moet het vergelijken met het voorwaarts rijden, het is net hetzelfde als voorwaarts maar dan begrenst en je schouders net iets meer achter het zwaartepunt.
Maar dus niet de stophouding, daar zit je dus diep en zwaar en das niet de goede houding om achterwaarts te gaan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 14:38

aeolusnr1 schreef:
Je moet idd je bekken niet naar achter kantelen hé, maar net andersom, ik zeg altijd "denk dat er een oogvijs bovenop je hoofd staat, daar is dan een touwtje aan en ze trekken je een paar centimeter omhoog, je groeit dan, je bekken komt dan net iets meer naar voor" je moet het vergelijken met het voorwaarts rijden, het is net hetzelfde als voorwaarts maar dan begrenst en je schouders net iets meer achter het zwaartepunt.
Maar dus niet de stophouding, daar zit je dus diep en zwaar en das niet de goede houding om achterwaarts te gaan.

Zoals eerder gecorriegeerd kantel ik mijn bekken niet naar achter, maar juist naar voren.

Ik zal de tips van toch het gevecht aangaan meenemen. Tenslotte had ik hem donderdag al een minipasje achteruit (en meteen druk ervanaf en beloond). Aan de hand doet hij het wel, zal dat zeker in grondwerk nog meer mee gaan nemen. We gaan er lekker mee verder ;)

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:44

Ik leer een paard eerst aan de hand op commando achteruit lopen, zonder dat hier druk van het halstertouw aan te pas komt. Als het paard dat snapt probeer ik het onder het zadel, met eerdergenoemde zit/hulpen + het commando wat ik aan het achterwaarts lopen geplakt heb, en dan wordt het ze vanzelf duidelijk. Het vergt wat geduld in het begin maar als het paard het eenmaal doorheeft, is het zo klaar. Eventueel zou een hoek van de bak of de bakrand hierbij ook kunnen helpen. En ik oefen het direct een aantal keer achter elkaar, zodat het kwartje wat sneller valt.
Inmiddels gaat mijn paard achterwaarts op mijn zit in combinatie met een beetje been, teugeldruk heb ik hierbij eigenlijk niet nodig.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:23

Je moet je idd zeker niet zwaar maken met je zit. Je paard moet zijn bekken kantelen om achterwaarts te gaan en dus zijn rug omhoog brengen. Je zit lichter maken is dus het prettigste voor het paard.

Verder zal je iemand op de grond erbij nodig hebben om hem te helpen achterwaarts te gaan. Die persoon kan je voor of langs je paard gaan staan en jou hulp bekrachtigen door hem tegen de borst te drukken of met een stokje zachtjes terug te tikken.

Wat je ook heel mooi als hulpmiddel kunt gebruiken is een oxer. Je zet de oxer heel breed zodat je er tussendoor kunt rijden, dan leg je de voorste en achterste balk aan een kant van de hindernis op borst hoogte en de andere kant lager. Dan leg je een balk dwars op de hoogste kant en je rijd er van de andere kant in, vervolgens geef je de hulp en laat je de balk rustig naar je paard rollen. Hij zal dan achterwaarts gaan zonder z'n hoofd omhoog te steken, omdat hij naar de balk kijkt.

Vaak begrijpen ze de hulp niet en zul je ze die dus moeten leren door achterwaarts en de juiste hulp met elkaar in verbinding te brengen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:30

ik doe het zelf anders... bij jonge paarden die nét geleerd hebben op kuitdruk of been voorwaarts gaan gebruik ik in eerste instantie NOOIT mijn benen. Dan raken ze in de war.
Ik geeft druk op beide teugels, kantel mijn bekken iets achterover en wacht tot ze van de druk afkomen door een stap terug te doen, daarna meteen lucht geven en belonen. dit hoeft maar 1 pas te zijn. Wel gelijke druk houden tot ze een pas naar achter gaan.
Als dit goed gaat ga ik ze na de eerste pas na het loslaten gelijk weer een pas vragen en zo verder.
Daarna ga ik druk houden zonder lucht geven ( toe te staan) en wacht tot ze 2 passen zelf doen. Dan stoppen en belonen, dit verder opbouwen tot ze een aantal passen kunnen.

In het begin let ik niet op scheef achteruit gaan, zodra ze netje achteruit gaan op druk ga ik ze corrigeren tijdens het achterwaarts gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:44

ElCamino schreef:
ik doe het zelf anders... bij jonge paarden die nét geleerd hebben op kuitdruk of been voorwaarts gaan gebruik ik in eerste instantie NOOIT mijn benen. Dan raken ze in de war.
Ik geeft druk op beide teugels, kantel mijn bekken iets achterover en wacht tot ze van de druk afkomen door een stap terug te doen, daarna meteen lucht geven en belonen. dit hoeft maar 1 pas te zijn. Wel gelijke druk houden tot ze een pas naar achter gaan.
Als dit goed gaat ga ik ze na de eerste pas na het loslaten gelijk weer een pas vragen en zo verder.
Daarna ga ik druk houden zonder lucht geven ( toe te staan) en wacht tot ze 2 passen zelf doen. Dan stoppen en belonen, dit verder opbouwen tot ze een aantal passen kunnen.

In het begin let ik niet op scheef achteruit gaan, zodra ze netje achteruit gaan op druk ga ik ze corrigeren tijdens het achterwaarts gaan.

En jij gebruikt hierbij geen been? Dan is het niet helemaal juiist zoals jij het doet... Waarom iets verkeerd aanleren en dan goed aanleren?

Als jij geen been geeft trek je dus het paard als het ware achteruit.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 12:00

Joolien schreef:
ElCamino schreef:

En jij gebruikt hierbij geen been? Dan is het niet helemaal juiist zoals jij het doet... Waarom iets verkeerd aanleren en dan goed aanleren?

Als jij geen been geeft trek je dus het paard als het ware achteruit.

En dat wil ik dus idd helemaal niet! Paard moet op mijn zit en beenhulp naar achteren gaan! Daarbij is Jippe bijna 8 en al jaren onder het zadel (zeker 4) en heeft wedstrijden gelopen. Hij kan het ECHT wel, hij vertikt het alleen wrs uit angst voor pijn (van vroeger te krap zadel) of dat ik de hulpen niet goed gaaf en een beetje vertrouwen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:07

nee, ik geef idd in het begin geen been... dat komt er later bij, werkt prima. ( ik rij wel western..)en ook bij oudere paarden werkt dit.
En het is niet "achteruit trekken" dat is heel wat anders als wijken voor druk....natuurlijk moet je paard wel het principe wijken voor druk snappen maar dat is zowel bij dressuur als western hetzelfde...bij zijgangen wijkt je paard ook naar rechts als je druk met je linkerbeen geeft....

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:00

Ik heb zelf ook westernles gehad met mijn paard, maar pas die manier nu (nu ja, voor mijn zwangerschap dan :+ ) ook prima toe in de dressuur. De eerste keer helpt idd de bakrand. Het is wel de bedoeling dat je paard voor de bakrand blijft staan, gaat hij draaien, moet je hem wel recht houden natuurlijk. Je vraagt niet om te draaien, je vraagt om netjes stil te staan met zijn neus naar de bakrand. Ik gebruik eigenlijk mijn teugels niet, mijn paard gaat louter op zit en licht been achteruit (is nu 4).

Ik kantel dus ook mijn bekken (bilspieren samenknijpen, ik weet eigenlijk nooit of je dan je bekken net naar voren kantelt of naar achter anatomisch gezien := ) en dan geef ik zachtjes been. Dat bekken kantelen hebben ze mij uitgelegd zoals iemand hier zegt: blokkeren. Het is net als je versnellingsbak van je auto; eens die in achteruit staat, zal ie niet vooruit rijden. (Dat hebben ze mij toen zo uitgelegd en ik vond de vergelijking zo grappig dat ik het niet snel zal vergeten.) Dat moet ie natuurlijk leren, daarvoor gebruik je de bakrand. Vooruit kan ie niet. Als je er vanop de grond een commando opgeplakt hebt, zou ik dat er toch bij blijven gebruiken. Ik hoop dat je er wat aan hebt, maar echt een gevecht aan gaan zou ik persoonlijk niet doen. Je wil net dat ie ontspannen achterwaarts gaat.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:30

Halthouden, paard na laten geven, contact houden en dan je navel optrekken (richting je neus voor je gevoel), dus je buikspieren aanspannen en je been iets naar achter leggen. Dat is soms al voldoende. Zo niet, in die positie iets been geven en dat direct opvangen van voor. Zodra ze achterwaarts gaan direct stoppen met het opvangen.
Hou bij meerdere passen achterwaarts niet continu druk op je teugels, maar beloon het achterwaarts gaan door tijdens de beweging achteruit los te laten (wel contact houden uiteraard). In geval je elke pas beenhulp nodig hebt, doe je dus heel snel been-opvangen-los-been-opvangen-los-etc achter elkaar, zonder dat je paard stilvalt. En je blijft natuurlijk met je navel opgetrokken en been naar achter zitten. Want je wil in principe dat je paard op die houding achterwaarts blijft gaan, en pas stopt als jij weer normaal gaat zitten.
Het is lastig uit te leggen zo. Hoop dat t duidelijk is.

Op deze manier doe ik t ook bij jonge paarden die het moeten leren, kwartje valt altijd erg snel. Binnen mum van tijd is er amper been en teugelhulp nodig.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:56

Ik heb ook zo'n eigenwijze fries die het vertikt achteruit te gaan.
Ook tegen een wand zetten heeft bij mijn paard geen zin, ze gaat dan gewoon
opzij en draait weg. Als iemand voor haar staat en haar achterwaarts tikt met
een zweepje, loopt ze hier ook dwars door heen.
Ik denk ook dat je het aan de hand naast je paard veel moet oefenen.
Het stomme is dat ze dan direct achterwaarts gaat.. ;)

Ik denk dat ik haar ook maar eens een meter of 40 aan de hand achteruit ga
laten lopen.

Ts veel succes.