Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ThornForest schreef:Ik rij zelf dressuur maar heb les van een vrouw die western rijdt en ze geeft mij dresuur les met een tikkeltje western erin. Daar komt dus ook de 'back up' in voor. Mijn paard snapte dit eerst ook niet maar nu wel. Ik zal een beetje proberen uit te leggen hoe ik het geleerd heb.
Paard stil zetten, teugels wat naar achteren halen zoadat je voldoende druk hebt, je buik aanspannen (net doen alsof je een stomp in je maag hebt gekregen) en wacht tot hij een pas achterwaarts zet. Doet hij dit moet je gelijk ontspannen. Tot die tijd moet je de teugels op druk houden. Wil hij geen stap verzetten kan je de teugels op maar naar achteren houden en ondertussen aansporen. In het begin zal je paard niet weten wat je bedoelt omdat dit 2 tegenstrijdige hulpen zijn maar zolang jij hem voor blokkeert en been geeft kan hij als het goed is maar 1 kant op en dat is achteruit en daar krijgt hij zijn confort dus onstpanning ook weer.
Hopelijk kun je er wat meer.
Joolien schreef:Je moet je bekken niet naar achteren kantelen maar juist je kruis in het zadel duwen en iets wat druk zetten. Je moet hem daar dan 1 keer in blokkeren, dat wilt zeggen, hou je handen op zijn plaats en bouw de druk met je benen op. Het luistert allemaal heel nauw want natuurlijk is het niet de bedoeling dat je hem naar achteren 'trekt'.
hier bedoel ik idd mee dat ik iets verlicht ga zitten en mijn bekken dus naar voren kantel. Dus kruis in het zadel duwen.Citaat:mijn zit aan te passen naar achter toe (bekken kantelen etc)

_Esther_87_ schreef:Eens met bovenstaande, met een kleine aanvulling.
Ik leer het jonge paarden meestal door ze met de neus tegen de bakrand te zetten. Niet ertegenaan jagen, gewoon rustig halthouden zoals je anders doet alleen veel dichter bij de wand. Paard kan niet naar voren, en als je zelf rustig blijft gaan ze uiteindelijk op druk van je been vanzelf de weg naar achter zoeken. Geeft imo heel weinig stress zo.
(Met neus ertegen is zowiezo te veel ruimte om om te draaien haha)Zilfstar schreef:Ik zie dat zoals ik het omschreven heb niet goed over komt. Ik zeg dusCitaat:mijn zit aan te passen naar achter toe (bekken kantelen etc)
hier bedoel ik idd mee dat ik iets verlicht ga zitten en mijn bekken dus naar voren kantel. Dus kruis in het zadel duwen.
ThornForest schreef:Misschien begrijp ik het verkeerd maar je moet juist niet licht gaan zitten maar je zwaar maken in het zadel, buik aanspannen en naar achteren.
dat het kwartje dan toch eens moet vallen dat achteruit de weg van de minste weerstand is... aeolusnr1 schreef:Je moet idd je bekken niet naar achter kantelen hé, maar net andersom, ik zeg altijd "denk dat er een oogvijs bovenop je hoofd staat, daar is dan een touwtje aan en ze trekken je een paar centimeter omhoog, je groeit dan, je bekken komt dan net iets meer naar voor" je moet het vergelijken met het voorwaarts rijden, het is net hetzelfde als voorwaarts maar dan begrenst en je schouders net iets meer achter het zwaartepunt.
Maar dus niet de stophouding, daar zit je dus diep en zwaar en das niet de goede houding om achterwaarts te gaan.
ElCamino schreef:ik doe het zelf anders... bij jonge paarden die nét geleerd hebben op kuitdruk of been voorwaarts gaan gebruik ik in eerste instantie NOOIT mijn benen. Dan raken ze in de war.
Ik geeft druk op beide teugels, kantel mijn bekken iets achterover en wacht tot ze van de druk afkomen door een stap terug te doen, daarna meteen lucht geven en belonen. dit hoeft maar 1 pas te zijn. Wel gelijke druk houden tot ze een pas naar achter gaan.
Als dit goed gaat ga ik ze na de eerste pas na het loslaten gelijk weer een pas vragen en zo verder.
Daarna ga ik druk houden zonder lucht geven ( toe te staan) en wacht tot ze 2 passen zelf doen. Dan stoppen en belonen, dit verder opbouwen tot ze een aantal passen kunnen.
In het begin let ik niet op scheef achteruit gaan, zodra ze netje achteruit gaan op druk ga ik ze corrigeren tijdens het achterwaarts gaan.
Joolien schreef:ElCamino schreef:ik doe het zelf anders... bij jonge paarden die nét geleerd hebben op kuitdruk of been voorwaarts gaan gebruik ik in eerste instantie NOOIT mijn benen. Dan raken ze in de war.
Ik geeft druk op beide teugels, kantel mijn bekken iets achterover en wacht tot ze van de druk afkomen door een stap terug te doen, daarna meteen lucht geven en belonen. dit hoeft maar 1 pas te zijn. Wel gelijke druk houden tot ze een pas naar achter gaan.
Als dit goed gaat ga ik ze na de eerste pas na het loslaten gelijk weer een pas vragen en zo verder.
Daarna ga ik druk houden zonder lucht geven ( toe te staan) en wacht tot ze 2 passen zelf doen. Dan stoppen en belonen, dit verder opbouwen tot ze een aantal passen kunnen.
In het begin let ik niet op scheef achteruit gaan, zodra ze netje achteruit gaan op druk ga ik ze corrigeren tijdens het achterwaarts gaan.
En jij gebruikt hierbij geen been? Dan is het niet helemaal juiist zoals jij het doet... Waarom iets verkeerd aanleren en dan goed aanleren?
Als jij geen been geeft trek je dus het paard als het ware achteruit.
) ook prima toe in de dressuur. De eerste keer helpt idd de bakrand. Het is wel de bedoeling dat je paard voor de bakrand blijft staan, gaat hij draaien, moet je hem wel recht houden natuurlijk. Je vraagt niet om te draaien, je vraagt om netjes stil te staan met zijn neus naar de bakrand. Ik gebruik eigenlijk mijn teugels niet, mijn paard gaat louter op zit en licht been achteruit (is nu 4).
) en dan geef ik zachtjes been. Dat bekken kantelen hebben ze mij uitgelegd zoals iemand hier zegt: blokkeren. Het is net als je versnellingsbak van je auto; eens die in achteruit staat, zal ie niet vooruit rijden. (Dat hebben ze mij toen zo uitgelegd en ik vond de vergelijking zo grappig dat ik het niet snel zal vergeten.) Dat moet ie natuurlijk leren, daarvoor gebruik je de bakrand. Vooruit kan ie niet. Als je er vanop de grond een commando opgeplakt hebt, zou ik dat er toch bij blijven gebruiken. Ik hoop dat je er wat aan hebt, maar echt een gevecht aan gaan zou ik persoonlijk niet doen. Je wil net dat ie ontspannen achterwaarts gaat.