Dankjewel!
Eerst ga ik met lange zweep"proef" rijden als ie alles netje en braaf doet gebruik ik de springzweep voor het springen;)
PriscaZ schreef:Ik zou ook als advies willen geven, dat je zonder sporen moet gaan rijden. Sporen zijn echt niet bedoeld om je pony door te laten lopen. Daar heb je je benen voor en als dat niet werkt je zweepje. Als je instructrice (degene waar je les van hebt) zegt dat je daar wel je sporen voor moet gebruiken, zou ik toch aan je ouders vragen om daar iets van te zeggen. Dat jij het zonder sporen op wilt lossen, zoals het hoort.
Als je pony bang is van een zweepje, dan is in het begin een springzweepje ook prima, maar ik zou toch ook oefenen met een langere zweep. In het begin gewoon alleen maar vast houden en niet eens gebruiken. Wat doet je pony op een langere zweep?
En dan oefenen. Zorg dat je op het moment dat je pony goed loopt je je benen stil houdt. Dus niet steeds blijven drijven, alleen 1 of 2 keer als het echt nodig is. Als je een overgang wilt maken vraag je het eerst een keer met alleen je kuiten. Lukt dat niet, dan vraag je het nog een keer met je benen en tik je tegelijkertijd een keer rustig met je zweepje. Hoeft niet hard, raken is genoeg. Als je dat iedere keer doet als je een overgang maakt, leert je pony al snel dat het beter de overgang kan maken op je been. Als een overgang van bijvoorbeeld stap naar draf niet goed ging, weer gaan stappen en opnieuw proberen. Pony's zijn echt wel slim, dus dat begrijpt hij snel genoeg.
Hetzelfde als je pony binnen een gang te langzaam gaat lopen. Eerst vragen met je kuiten. Geen reactie? Dan kuiten en een tikje. Dan weer je benen stil. Zakt je pony weer terug, herhaal je het weer. Net zo lang totdat je pony uit zichzelf blijft lopen in het tempo dat jij wilt.
Veel succes!